Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat -10  (läst 6494 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robinlar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tjörn Sweden
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Diplomat -10
« skrivet: 12 juli 2013, 10:26:11 »
Hej,

HÃ¥ller pÃ¥ att räkna för en konvertering pÃ¥ mitt hus som idag har direkt EL  :(
Hus i fråga är ett 1 plans 137kvm med källare på 40kvm byggd -67.
Årsförbrukning 25-28000kvh.
Jag skall byta tak och även byta alla fönster till 3glas  :)
När vi ändå skall göra om typ hela huset så sa jag att jag lägger lite till och lägger värmegolv i hela huset även källaren som jag tänkte styra med Bergvärme och termostater i varje rum.
Tanken med värmegolverna är att jag vill ha på typ källaren/badrummen på sommaren men endast komfortvärme, så har läst lite här på detta grymma forum om en arbetstank som man sätter innan fördelaren för att BVP skall få lite volym att arbeta med så man slipper många start och stopp?

Offerten:
Thermia Diplomat -10kW
180m borra
Arbetstank 100L
Extra varmvatten tank 300L
Förberedelse för frikyla
Montage
Jag gräver själv till hus osv.
147 minus ROT så landade på 125, tyckte det lät väldigt bra.

Varför jag vänder mig hit är just storleken på BVP -10 känns stort?

Min far satte in BVP -10kW för 11år sedan från olja, så han har radiatorer. För 2månader sedan bytta han BVP till en -8kW för att den andra hade havererat total, och under dessa 11år har kompressorn rasat 2ggr.
Nu när den nya installerad och den går betydligt längre än den förra.

Man vill ju inte hamna i samma sitts, sÃ¥ därför vänder jag mig till er för lite hjälp  :) :) :) :)
1plans hus 140kvm med en liten källare 40kvm, direktEL. Håller på att räkna på att konvertera om huset till vattenburen golvvärme(på bjälklag) i hela huset där jag skall ha bergvärme. Tanken är att även köra frikyla i ventilationen(återvinning av frånluften) så all information ang. golvvärme ihop med bergvärme samt frikyla i ventilationen är välkommet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Diplomat -10
« Svar #1 skrivet: 12 juli 2013, 12:26:12 »
För en årsförbrukning som du har är en 10 kW onödigt stor du bör lätt klara dig med en 8 kW.
Då kommer du att få bättre gångtider och längre livslängd på pumpen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad robinlar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tjörn Sweden
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat -10
« Svar #2 skrivet: 13 juli 2013, 19:12:07 »
Okey, vad skönt att de inte bara jag som tyckte de kändes stort!  :)
Vad tror du om arbetstank för att kunna köra enbart på termostaterNa i vardera rum?
1plans hus 140kvm med en liten källare 40kvm, direktEL. Håller på att räkna på att konvertera om huset till vattenburen golvvärme(på bjälklag) i hela huset där jag skall ha bergvärme. Tanken är att även köra frikyla i ventilationen(återvinning av frånluften) så all information ang. golvvärme ihop med bergvärme samt frikyla i ventilationen är välkommet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Diplomat -10
« Svar #3 skrivet: 13 juli 2013, 19:51:40 »
Jag tillhör lägret som är motståndare till "onödiga" termostater, men för att köra värme i källaren på sommaren är det bra med en tank.
Sedan ska det väl erkännas att ibland kan det vara OK med termostater och i bägge fallen fungerar det ju bra med en arbetstank.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad robinlar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tjörn Sweden
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat -10
« Svar #4 skrivet: 15 juli 2013, 10:07:56 »
Vad bra med lite information :)
Vad är anledningen till motstÃ¥ndare till termostater?  (kan vara bra att lära/veta :) )

Vad tror du om att välja till extra varmvattentank? Kommer i sÃ¥ fall ha ca 480l varmvatten, skall dock ha badkar. Vi är tvÃ¥ stycken i dag men i framtiden kommer förhoppningsvis nÃ¥gon krabat  :) SÃ¥ tänkter lite lÃ¥ngsiktigt.

Tack för all hjälp  tummenupp
1plans hus 140kvm med en liten källare 40kvm, direktEL. Håller på att räkna på att konvertera om huset till vattenburen golvvärme(på bjälklag) i hela huset där jag skall ha bergvärme. Tanken är att även köra frikyla i ventilationen(återvinning av frånluften) så all information ang. golvvärme ihop med bergvärme samt frikyla i ventilationen är välkommet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Thermia Diplomat -10
« Svar #5 skrivet: 15 juli 2013, 10:25:12 »
Menade inte installatören en diplomat utan vv beredare så att du får totalt 300 liter eller var det en 300 liters beredare efter vp vilket låter onödigt stort men kan kanske behövas om du har extremt stort vv behov. Termostater kan vara bra om man justerar in allt rätt före så att dom inte stryper och vp tvingas göra onödigt varmt vatten men i de flesta fall är termostater en onödig grej som inte tillför nått förutom i vissa rum men kan kanske vara bra i ditt fall som ska värma källaren på sommaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad robinlar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tjörn Sweden
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat -10
« Svar #6 skrivet: 15 juli 2013, 10:53:43 »
Det var 300l efter VP, sÃ¥ blir väldigt mycket vatten. Men sÃ¥ när man ändÃ¥ är igÃ¥ng kanske det är lika bra? Eller klarar man sig pÃ¥ 185l? Säg att man är 2barn 2 vuxna skall iväg och alla duschar inom loppet av 30min?  dontknow
Vill inte installera ett system som man går och svär över i efterhand för att VV i räcker.

Eftersom jag skall lägga värmegolv var tanken att man pÃ¥ sommaren stänger av slingorna till sovrum,allrum och enbart kör värmegolverna där man har klinker. Men min Ã…F tyckte jag skulle lägga en elslinga ovanpÃ¥ det vattenburna systemet som jag körde pÃ¥ sommaren, men det kan jag ju inte göra i källaren (dock inte sÃ¥ stor) för där vill man ju köra BVP istället och dÃ¥ kanske nästa problem uppstÃ¥r att BVP startar och stoppar för den har för lite att arbeta med.  :-\
Eller hur hade ni gjort för bästa lösning för sommarhalvÃ¥ret?  ::)
1plans hus 140kvm med en liten källare 40kvm, direktEL. Håller på att räkna på att konvertera om huset till vattenburen golvvärme(på bjälklag) i hela huset där jag skall ha bergvärme. Tanken är att även köra frikyla i ventilationen(återvinning av frånluften) så all information ang. golvvärme ihop med bergvärme samt frikyla i ventilationen är välkommet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Thermia Diplomat -10
« Svar #7 skrivet: 15 juli 2013, 11:13:17 »
Så länge det är duschning tror jag vv räcker bra och skulle det inte brukar det räcka bra med en 100 liters elberedare i serie med vp 300 liters låter onödigt om man inte har jätte badkar. Ska du ändå köra värme i källaren skulle jag köra vattenburet i klinkers golven också och en stor arbetstank på tex 500 liter ser till att vp får bra gångtider hela året.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad robinlar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tjörn Sweden
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat -10
« Svar #8 skrivet: 15 juli 2013, 11:28:51 »
Okey. DÃ¥ skall jag nog välja bort extra vv tanken och satsa pÃ¥ en större arbetstank. Tack  tummenupp

Vad tror du om -10kW VP? Är det för stort eller spelar det ingen roll om jag ändÃ¥ skall ha en arbetstank? Jag tycker det känns stort och svenske kocken lika sÃ¥.  dontknow
1plans hus 140kvm med en liten källare 40kvm, direktEL. Håller på att räkna på att konvertera om huset till vattenburen golvvärme(på bjälklag) i hela huset där jag skall ha bergvärme. Tanken är att även köra frikyla i ventilationen(återvinning av frånluften) så all information ang. golvvärme ihop med bergvärme samt frikyla i ventilationen är välkommet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Thermia Diplomat -10
« Svar #9 skrivet: 15 juli 2013, 11:34:09 »
Jag tror du klarar dig med en 8 kw vp men det gör ingen skada med en större förutom att installation blir dyrare om du skaffar en rejäl arbetstank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad robinlar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tjörn Sweden
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat -10
« Svar #10 skrivet: 15 juli 2013, 11:35:53 »
Hmm, detta är ett väldigt svÃ¥rt beslut  :)

Tack ändÃ¥ för hjälpen  tummenupp
Ã…terkommer med hur det blev :)
1plans hus 140kvm med en liten källare 40kvm, direktEL. Håller på att räkna på att konvertera om huset till vattenburen golvvärme(på bjälklag) i hela huset där jag skall ha bergvärme. Tanken är att även köra frikyla i ventilationen(återvinning av frånluften) så all information ang. golvvärme ihop med bergvärme samt frikyla i ventilationen är välkommet.

Utloggad robinlar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tjörn Sweden
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat -10
« Svar #11 skrivet: 17 juli 2013, 14:11:43 »
Kommer en frÃ¥ga till:  8)
Thermia Diplomat eller Thermia Diplomat Optimum?

 a:gl
1plans hus 140kvm med en liten källare 40kvm, direktEL. Håller på att räkna på att konvertera om huset till vattenburen golvvärme(på bjälklag) i hela huset där jag skall ha bergvärme. Tanken är att även köra frikyla i ventilationen(återvinning av frånluften) så all information ang. golvvärme ihop med bergvärme samt frikyla i ventilationen är välkommet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Thermia Diplomat -10
« Svar #12 skrivet: 17 juli 2013, 17:34:43 »
Om du ska ha en arbetstank med extern cp har du mindre nytta av optimum funktionen eftersom vp kommer att jobba mot tanken och inte mot rad systemet och den inbyggda cp i vp endast snurrar då kompressorn går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad robinlar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tjörn Sweden
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat -10
« Svar #13 skrivet: 18 juli 2013, 07:47:37 »
Jaha, dÃ¥ spara jag 13 lök at inte välja optimum  ::)

Som det ser ut blir det :

Thermia diplomat -10kW
180m Borra
Arbetstank 100L Kanske 200L
Förberedelse för frikyla som jag kopplar på det nya ventilations systemet inom något år
Väljer bort 300L tanken för extra varmvatten, kände att behovet inte fanns.

Så runt 110.000kr för installation och borra. Tycker det verkar ok?
 :)
1plans hus 140kvm med en liten källare 40kvm, direktEL. Håller på att räkna på att konvertera om huset till vattenburen golvvärme(på bjälklag) i hela huset där jag skall ha bergvärme. Tanken är att även köra frikyla i ventilationen(återvinning av frånluften) så all information ang. golvvärme ihop med bergvärme samt frikyla i ventilationen är välkommet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Thermia Diplomat -10
« Svar #14 skrivet: 18 juli 2013, 09:10:45 »
Välj minst 200 liters arbetstank gärna större 300-500 liter och en strömsnål cp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!