Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny toppmodell LG Nordic Prestige - NÃ¥gon som vet mer?  (läst 34061 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thomas77

  • Gäst
Thomas77
Ny toppmodell LG Nordic Prestige - NÃ¥gon som vet mer?
« skrivet: 01 september 2012, 11:29:08 »
Hej. Jag har sett datablad för LG Nordic Prestige som släpps nu till hösten. COP och värmeeffekt i toppklass om det stämmer. Bra värmeeffekt vid minusgrader (och det är ju dÃ¥ det behövs. Inte vid plus sju som alla mätningar görs pÃ¥). Lägsta tillförd effekt pÃ¥ endast 300W vilket ju är bra höst/vÃ¥r. Bra luftflöde och enligt LG sÃ¥ är det världens tystaste värmepump. NÃ¥n som har hunnit testa den i praktiken??? 

Robot74

  • Gäst
Robot74
SV: Ny toppmodell LG Nordic Prestige - NÃ¥gon som vet mer?
« Svar #1 skrivet: 02 september 2012, 20:05:28 »
Energimyndighetens tester är väl inte klara än. Tror att det nya scop kommer att bli tufft för många märken

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny toppmodell LG Nordic Prestige - NÃ¥gon som vet mer?
« Svar #2 skrivet: 02 september 2012, 20:32:00 »
Världens tystaste värmepump är nog en definitionsfråga !!!!

Alla modeller har olika karaktärer på ljudet och vilket som upplevs som behagligast är väldigt personligt och det kan inte en decibelmätare tala om.
Sen brukar sådana skriverier vara vid lägsta möjliga fläkthastighet och då kommer det knappt någon luft ur innerdelen och därmed inte något som rekomenderas för att nå större ytor av fastigheten.
Behagligt ljud vid ganska hög fläkthastighet är det bästa  :)
Har inte hört så många som rosat LG tidigare men dom kanske har något bra på gång.

Kinnan skulle väl marknadsföra dessa sÃ¥ det kanske var därför inlägget kom  ::)

Såg en stapel på detta SCOP och om det var den "kalla" klassningen så var det nästan löjligt lite timmar med -7 grader utomhustemperatur.
25 eller 26 driftstimmar var uppsatt på -7 och det är långt ifrån verkligheten har i Svedala oavsett om man bor i Skåne nuförtiden !!!
Om jag minns någorlunda rätt så var det ca 350 timmar vid +2 , ca 350 timmar vid +7 och något mer vid +12 .
lite osäker på övriga timmar vid olika temperaturer men reagerade på dom låga driftstimmar vid -7 grader.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

M_Mjölby

  • Gäst
M_Mjölby
SV: Ny toppmodell LG Nordic Prestige - NÃ¥gon som vet mer?
« Svar #3 skrivet: 03 september 2012, 23:05:40 »
Lite FAKTA.Högsta ljudnivåer till lägsta för LG, Panasonic och Mitsubishi. Luftflöden vid olika ljudnivåer på innedelen vet jag inte!
* LG Nordic Prestige 9
LjudnivÃ¥ inomhusenhet  38 / 33 / 25 /17 enligt info pÃ¥ LG Sveriges hemsida
* Panasonic HE9
Ljudnivå inomhusenhet 42 / 27 / 24 enligt info på Panasonics hemsida
* Mitsubishi 635
 LjudnivÃ¥ inomhusdel  44/36/29/24/20 enligt info pÃ¥ Canvacs hemsida

   

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny toppmodell LG Nordic Prestige - NÃ¥gon som vet mer?
« Svar #4 skrivet: 03 september 2012, 23:52:41 »
Knepigt som sagt att jämföra decibeltal dÃ¥ dom olika modellerna  omsätter olika mycket luft vid respektive fläkthastighet och decibeltalet säger inget om karaktären pÃ¥ ljudet.
Som regel brukar stora innerdelar ha behagligast ljud och små innerdelar har ett lite ettriggare ljud om man jämför med samma luftmängd.
LG:s maskin kanske är grymt tyst även vid "normalt" luftflöde, har ej sett eller hört den.
Är LG maskinen i samma effektklass på ca 6,5kw vid +7 grader
Absolut tystast är alla i avstängt läge  :)
Bäst är att hitta en butik som har dom olika modeller man funderar på och lyssna sig till vilken modell man upplever har behagligast ljud i den effektklass fastigheten behöver, men det är inte så lätt dessvärre och oftast är det en massa andra ljud i butiken så man tycker alla maskiner är tysta !!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad T22

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny toppmodell LG Nordic Prestige - NÃ¥gon som vet mer?
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2012, 18:56:49 »
Är det någon som möjligen vet om LG nordic prestige går att köpa någonstans med typ 5 års totalgaranti eller liknande ? Om en maskin inte har någon typ av bra garanti utan bara billig kan man då misstänka att den är av sämre kvalite eller bara ny och oprövad ?
Mitsubishi FD 35 vabh installerades en solig dag i maj 2012 . Stockhus byggt början av 1900 talet . 18000 kWh med oljefyllda elelement innan inköp av pump.120 kvm i två plan ,2.10 takhöjd . Gammla tvåglasfönster

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny toppmodell LG Nordic Prestige - NÃ¥gon som vet mer?
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2012, 21:35:03 »
Kolla med Sverigepumpen då jag tyckte att den var med i det konceptet numera.
Då är det antingen 5 eller 6 års garanti då dom har det på övriga modeller !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

G23

  • Gäst
G23
SV: Ny toppmodell LG Nordic Prestige - NÃ¥gon som vet mer?
« Svar #7 skrivet: 26 november 2012, 11:47:19 »
Det finns länkar till återförsäljare på www.lgnordicprestige.se

Nirrrel

  • Gäst
Nirrrel
SV: Ny toppmodell LG Nordic Prestige - NÃ¥gon som vet mer?
« Svar #8 skrivet: 16 december 2012, 00:04:48 »
Har beställt en Prestige 9, monteras nästa väcka, 6 år garanti

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Ny toppmodell LG Nordic Prestige - NÃ¥gon som vet mer?
« Svar #9 skrivet: 16 december 2012, 12:30:55 »
Mina föräldrar har installerat en LG Nordic Prestige 9 för ett par veckor sedan. Jag har själv inte sett "skapelsen" och har iofs inte någon erfarenhet av luft/luft så att jag kan bedömma vad den presterar eller inte. Det lilla jag har läst så verkar det vara en bra maskin. Ska passa på att studera den närmare vid tillfälle.
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Ny toppmodell LG Nordic Prestige - NÃ¥gon som vet mer?
« Svar #10 skrivet: 29 december 2012, 11:54:13 »
Har nu knappat en stund på fjärrkontrollen till en LG Nordic Prestige 9. En liten fråga som kommer upp är hur man ställer in underhållsvärmen. På några hemsidor på nätet står det att det ska gå att välja mellan 9 alt. 13 grader. Enligt manualen så står det endast "LH"=underhållsvärme och hittar inget om att man kan välja 9 alt. 13 grader. Är det någon som har koll på hur detta fungerar?
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Utloggad KylKnodden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Ny toppmodell LG Nordic Prestige - NÃ¥gon som vet mer?
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2013, 23:16:18 »
Mina föräldrar har installerat en LG Nordic Prestige 9 för ett par veckor sedan. Jag har själv inte sett "skapelsen" och har iofs inte någon erfarenhet av luft/luft så att jag kan bedömma vad den presterar eller inte. Det lilla jag har läst så verkar det vara en bra maskin. Ska passa på att studera den närmare vid tillfälle.

Är lite nyfiken pÃ¥ huruvida de är nöjda eller inte med LGn?  :)
Levererar den värme även vid kallare grader?

Står själv i valet och kvalet mellan en LG och en Panasonic för stunden.
SvÃ¥rt att hitta nÃ¥gra omdömen om LGs Prestige serie pÃ¥ nätet sÃ¥ vore intressant att höra iaf nÃ¥gonting.  :P

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Ny toppmodell LG Nordic Prestige - NÃ¥gon som vet mer?
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2013, 06:30:44 »
Som sagt så har jag själv ingen större erfarenhet av luft/luft. Studerade maskinen lite lätt under julhelgen och kan bara konstatera att är man inte van vid luft/luft sedan tidigare så får man helt enklet vänja sig vid luftcirkulationen och även ljudet från fläkten. Den ska ju vara bland de tystaste, åtminstonne på lägre fläkthastighet, och visst den gör inte så värst mkt väsen från sig på låg hastighet och kanske inte på högre hastighet heller för den delen....allt är ju relativt...men som sagt ett öra som inte är vant att ha en fläkt blåsande så hörs den.
En liten känsla jag fick var att den blåser något kraftigare vid låg fläkthastighet jämfört med en Panasonic, modell okänd, som ett par vänner har. Men det är ju iofs som att jämföra äpple och päron när man inte vet modell etc.
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Ny toppmodell LG Nordic Prestige - NÃ¥gon som vet mer?
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2013, 11:04:08 »
Är lite nyfiken pÃ¥ huruvida de är nöjda eller inte med LGn?  :)
Levererar den värme även vid kallare grader?

Står själv i valet och kvalet mellan en LG och en Panasonic för stunden.
SvÃ¥rt att hitta nÃ¥gra omdömen om LGs Prestige serie pÃ¥ nätet sÃ¥ vore intressant att höra iaf nÃ¥gonting.  :P

Det har inte varit så värst kallt sedan den installerats men när jag var där i julhelgen så var det ca -5 någon dag. Vi provade att blåsa på med max fläkthastighet och värme och då mättes en temp runt ca 50 grader, med en ir-termometer, på den "vinge" som riktar luftflödet. Ingen vetenskaplig mätning men ändå...
Om jag upfattat det rätt så har den behovsstyrd avfrostning. Avfrostningen verkade ta ca 7-8min och innan det var fullt fart på innedelen igen så tog det ca11-12min.

Har du någon specifik fråga så kan jag ju försöka gräva lite djupare.
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Ny toppmodell LG Nordic Prestige - NÃ¥gon som vet mer?
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2013, 12:26:10 »
Avfrostningstiden räknas från att pumpen slutar att blåsa (varmt) tills den börjar blåsa (varmt) igen.
Är det 11-12 min. då i ditt fall?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!