Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat Optimum G3 Modbus?  (läst 5242 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattias_SE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Diplomat Optimum G3 Modbus?
« skrivet: 05 juli 2017, 12:46:40 »
Hej

Är det någon här med erfarenhet av thermia online till Diplomat optimum G3? Jag inte inte intresserad av att annvända deras onlinetjänst och har undersökt uppkopplingsmöjligheter av pumpen.
Har kollat lite på hårdvaran i onlinepaketet och det verkar bestå av en vanlig comli till modbus converter och modbus gateway (DCM03) för uppkopplingen mot thermia.

Någon här på forumet som har erfarnehet av detta och sitter på en tagglista elelr liknande med alla modbusregister samt vad det är adress och baudrate m.m. på convertern?

Väl mött!

StianJ

  • Gäst
StianJ
SV: Thermia Diplomat Optimum G3 Modbus?
« Svar #1 skrivet: 24 augusti 2018, 13:49:48 »
Hei!

Ser at dette er en gammel tråd, og at TS bare har en post... Men har TS eller noen andre funnet ut mer om dette?

Utloggad rodelius

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat Optimum 12 RF (2019) 220m borrhÃ¥l
SV: Thermia Diplomat Optimum G3 Modbus?
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2019, 11:11:16 »
Hej,
Jag har nyligen installerat en Thermia Diplomat Optimum med Thermia Online, därmed har jag också DCM03 modulen som verkar brygga RS485 till att ansluta till Thermias (eller Danfoss) server via Ethernet och Internet.
För att kunna logga och se alla värden i Home Assistant skulle jag gärna vilja läsa ut värdena från pumpen och om det är möjligt, kunna sätta ett par parametrar. Jag har försökt ansluta till DCM03 med Modbus över TCP/IP men utan framgång på port 502. Jag har inte heller hittat någon beskrivning av eventuella modbus register som skulle kunna gå att använda för detta syfte. När man kör NMAP mot DCM03 syns inga portar öppna och telnet mot port 502 ger connection refused.

Det enda jag kunnat göra som inte finns beskrivet någonstanns är att ansluta DCM03 med Z-wave till min AEOTEC Z-Wave stick, dock ger inte detta så mycket då DCM03 också verkar vara en controller och inte har några intressanta värden "synliga". För att få DCM03 att para med min Z-wave sticka, tryckte jag på "DCM03-knappen" 3-gånger.

Jag har också försökt maila Thermia och fråga om API till deras Thermia Online, dock inga svar därifrån ännu...

Är det någon annan som har kommit längre och kan tänka sig att dela med sig av någon intressant info vore det toppen?

Utloggad jocar71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat Optimum G3 Modbus?
« Svar #3 skrivet: 03 november 2019, 22:35:54 »
Har du fått någon mer klarhet?
Jag har själv skaffat en Thermia Inverter M nyss och tänkte se om det inte går att koppla upp sig mot den och logga de olika givarna. Förutom det man kan se på "Online" och i diagrammen hade det ju t.ex. varit trevligt att kunna se hur hårt de olika pumparna jobbar.

Utloggad krej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat Optimum G3 Modbus?
« Svar #4 skrivet: 29 december 2019, 11:34:29 »
Om ni inte redan har sett det, så kolla in https://www.thermiq.net/
Thermia Diplomat Duo 8. Jordvärme, ca 500 m slang. 1 1/2-planshus från 1921 med 128 m2 på entréplan och 174 totalt. Golvvärme i platta på entréplan, radiatorer uppe.

Utloggad Johan_W

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat Optimum G3 Modbus?
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2021, 09:42:59 »
Hej, är det någon som har kommit fram till något mer om detta och vet mer om thermias RS232 (RS485) comli protokoll?

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
TS är ju inte aktiv här men om någon annan läser denna tråd så skulle jag vilja starkt rekommendera att titta på ThermIQ och speciellt den nya modulen ThermIQ-room. Den använder MQTT över Wifi och nya "room" simulerar också inomhusgivare så att man kan ta temperaturen från en eller flera egna temperaturgivare, och skicka den inomhustemperaturen som ÄR-värde till sin VP. På så sätt kan man få bättre styrning av VPn utan att behöva köpa Thermias Rumgsgivare.

ThermIQ-room/mqtt är också ovärderlig om man har timdebitering på elen och därför vill påverka när kompressorn och/eller tillsats används. Har själv Tibber och har precis börjat testa att köra kompressorn mer på natten och köra en boost innan kl. 06 när elpriset går upp. Under dagen får VP bara gå med lite "stöduppvärning". Allt styrs via mqtt och genom att jag påverkar BÖR-värdet för inomhustemp, samt hysteresen för att snabbpåverka start/stop om det behövs.


Måste säga att jag älskar enkelheten med mqtt som ThermIQ erbjuder!


Här hittar nu ThermIQ-room: https://www.thermiq.net/produkt/thermiq-room-thermiq2-web/
« Senast ändrad: 18 november 2021, 15:05:37 av Videonisse »
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Emim

  • Gäst
Emim
SV: Thermia Diplomat Optimum G3 Modbus?
« Svar #7 skrivet: 02 augusti 2022, 22:56:04 »
Hej. Utveckla gärna lite mer hur du styr pumpen mot sporpriset. Använder du HASS? Anders du prognospriser?

Utloggad ThermIQ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Driver ThermIQ
    • ThermIQ
SV: Thermia Diplomat Optimum G3 Modbus?
« Svar #8 skrivet: 13 september 2022, 23:44:25 »
Jag använder nodered och en plugin för tibber som plockar ner priset för kommande timmar. Sedan har jag valt att, under sommaren, köra VV-produktion under de 4 billigaste timmarna på dygnet, samt lagt till nu i höst, att tillåta körning också när priset är lägre än ett valt värde. Själva fysiska styrningen av värmepumpen görs via ThermIQ-ROOM2. Kontroll och status via Home Assistant. Bifogar en bild på nodered flödet (hoppas jag)

« Senast ändrad: 13 september 2022, 23:59:08 av ThermIQ »
Svarar gärna på frågor runt ThermIQ.net, Loggning och styrning av din Thermia-värmepump över internet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!