0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kolla om den tillverkar värme eller varmvatten, det kan bli sådär om växelventilen läcker ut värme i radiatorkretsen när den försöker göra varmvatten.Och när den cirkulerar mot termostaterna så kan en läckande växelventil suga värmen ur varmvattenberedaren så pass mycket att värmepumpen hela tiden "bara" producerar tappvarmvatten, som läcker ut i radiatorkretsen, o.s.v, o.s.v., o.s.v i all oändlighet.
Bilden med de 5 peakarna är ca 2s mätning, kollade nu efter jobbet när pumpen definitivt ej går, samma fenomen. Cykeltid 0,4 sekunder mellan peakar.Verkar va fel på termoelementen, men båda samtidigt? Eller har väl först märkts nu. De andra temperaturerna på brine, ute etc är stabila.
Växelventilsproblem brukar göra att det blir varmt inne./ Fredrik
Urkopplad växelventil i värmeproducerande läge
Den vita knappen (vita) nedanför spaken,Om du trycker på den och vrid MOTURS så lossnar ställdonet(motorn) och nu ser du själva sorgebarnet och det är insatsventilen som du kan köpa ny för 300 kr och byta.Den heter VCZZ6000/U och passar till din Honeywell 4012 men stäng tur och retur och gör systemet trycklöst först.Problemet är att det är inget som drar upp ventilen när den växlar från varmvattenkörning till värmekörning utan den är fjäderbelastad och ska följa med upp men kommer det lite skit i systemet och fettet börjar försvinna börjar insatsventilen kärva.Du kan under tiden ta bort ställdonet och trycka hårt uppe på ventilen några gånger för att se om den släpper men brukar börja kärva igen efter ett tag igen så bäst är att byta ut den.Insatsventilen kan du köpa hos alla ÅF som säljer värmepumpar och dom flesta märken av äldre värmepumpar kör med honeywell växelventiler 4012/4013.Sätt tillbaka ställdonet genom att vrida MEDURS.PS:Fick du igång cirkulationspumpen?Man kan inte bara känna på cirkulationspumpen genom att känna med handen utan bäst är att ta bort centrumskruven och lysa med ficklampa för att se om axeln snurrar.
Tack för info, har inte specifikt kollat annat med circ.pumpen än att vid de tre olika lägena hör man varvtalsskillnaderna, sen med växelventilen i rätt position blir ju alla elementen varma så cirkulationen finns ju där bara växelventilen är i rätt position.
Ja, bilden på ventilen visar hur den ställer sig när jag drog ur kabeln, precis som du säger öppen mot värmesystem i huset. När kabeln är inkopplad och pumpen drar igång, växlar den direkt till stängd i ca 1min för att sedan öppna, dock hinner returgivaren bli för varm så pumpen stannar och skickar bara ut några få liter varmvatten i elementen. Samma fenomen med nya ventilen också.. luftning nej, hann inte med, många saker just nu, läckte ju inte ut så mycket med de stängda ventilerna..Men kan det va något fel på styrningen av ventilen..?
Den gröna lampan har konstant lyst grönt, aldrig blinkat. Hysteresen står på 10 idag.rätt eller fel?Märk att ingen pillat på pumpen utan det här sättet att drifta har den hittat på själv..
Efter ytterligare felsökning i helgen med tömning, spolning av systemet utan större mängd partiklar, är ju ett gamalt elementsystem med stålrör till största del med koppar & stålomspunnenslang vid pumpen, cirk-pump byte till en sån utbytes (för säkerhets skull) kan följande konkluderas:Pumpen beter sig exakt likadant som tidigare, även om varmvattnet är 50grader börjar den producera det, och då blir ju returen snabbt varm så pumpen bryter på det. När jag tvingar växelventilen i värmeproducerande läge blir alla element i husen varma och huset lite för varmt (då jag antar pumpen provar göra varmvatten som också hamnar på elementen)Jag anser cirkulation härmed verifierad! ?Vad styr växelventilen? Hur kan man köpa och byta detta?Mvh Johan
När du skriver 50 °C så är det på returen i displayen du menar?
Yes, enda referensen jag har så sett, har inte någon egen så noggrann mätning, bara känt på rören vid ventilen för att känna var värmen tar vägen, A eller B. Allt avläst är utifrån vad displayen i pumpen säger.
Men visst visar framledningen högre temperatur än returen vid det tillfället?
Nja, detta var vid ett övervakat tillfälle, den jobbar sig ju uppöver men inte säkert om den hinner ikapp innan pumpen slå av, kanske hinner nå 52-53grader, men då är ju returen 50grader också. Men varför producerar den varmvatten när det redan är 50grader är så ologiskt.
?När den växlar till varmvatten så står det 70 °C på framledningen sedan beror det på hur hög framledningstemperatur du skickar ut som returen visar men det är givarna som visar den temperaturen.När varmvattenproduktionen är klar växlar den tillbaka och nu visar den den verkliga framledningstemperaturen.Du kör inte på RUM 24 längre?
Vart tittar du på 50 °C är det på TEMPERATURER eller på STARTGIVAREN för det är startgivaren mao vad din temperatur är i botten på tanken som är intressant.
50 °C i detta fall är varmvattentemp, har ingen aning om vart den givaren sitter. På TEMPERATURER med andra ord. Vad är startgivare? har inte sett den i min servicemeny.?
Tror att du har mycket luft i systemet och i slingan så testa lufta systemet.
Om du får så hög(FL) framledning så måste du ha väldig hög kurva och RUM värde hög ställt.
Och VV stopp styrs av högtryckspressostaten och har inget med tempgivare att göra.
Ställ RUM på 20 och kurva 40 för att se om den fortfarande bryter.
När det är dags att värma varmvatten så slår datorn om ventilen och startar kompressorn.
Yes, 20min på båda. Hade den på 10min för värme tidigare för att få mer värme producerat men har ändrat tillbaks till 20. Man kanske skulle stänga av pumpen för att va säker på inställningarna uppdaterar sig?Oavsett så producerar den varmvatten när det är 50grader i varmvattnet, vilket leder till snabbt ökad returtemp och pumpen bryter. Med andra ord blir varmvattnet kylt av en kortkörning. (producerades upp till 50 i en långkörning från en lägre temp)Är inställt på 42grader för VV produktion. Just nu drar jag ur och sätter i kabeln i växelventilen beroende på vad jag vill ha producerat..Något är ju fel i styrningen då den vill producera varmvatten som är långt över gränsen i temp..Tack för bra guidning än så länge
... och pumpen, trots 48-50°C i varmvattnet enligt den enda VV temperaturen jag finner, envisas med att producera varmvatten. Känns som sagt som att det är något fel på styrdatorn i så fall.
Min pump kan med producera varmvatten även om min varmvattentemperaturen visar 47-50 °C och den enkla anledningen är att bottentemperaturen är lägre än toppgivaren visar så det är ju inte konstigt att den vill börja tillverka varmvatten och har du haft vxv-ventilen urkopplad så måste ju temperaturen sjunka i beredaren och du har ju alltid lägre temperatur i botten på beredaren.Du är med på att den under värmekörning kan växla över till varmvattenkörning eftersom den prioriterar varmvatten före värme för att efter den är klar med varmvattenkörningen växlar tillbaka för att forsätta med värmekörningen om du fortfarande har ett värmebehov.Frågan är hur du kan få över 60 °C på framledningstemperaturen?Satte du läget på ventilen rätt när du monterade växelventilen.
Tiden som är satt till 20 minuter på både varmvatten tid och värmetid är den tid som pumpen kör om du både har värmebehov och samtidigt varmvattenbehov så det har inget med starttid varken på varmvatten eller värme.När din pump startar vid värmebehov så är det din integral beräkning som styr det och standard från fabrik är satt till -60 integralminuter och den räknar ner till 0 och det avgörs hur mycket din framledningstemperatur ÄR-värdet är över BÖR-värdet hur lång tid det tar innan värmekörningen tar i tid.Om det skulle uppstå ett varmvatten behov när den kör värme så kommer den växla till varmvatten och då kör den till driftpressotaten löser(50-55 °C) och under tiden så stannar integralberäkningen om du fortfarande har ett värmebehov.Har du ett värmeöverskott (ÄR-värdet ligger över BÖR-värdet )kommer integralberäkningen fortsätta under varmvattentillverkningen.Driftpressostaten har ingen aning om hur varmt vattnet det är i beredaren och bryr sig inte om värmebehov utan sjunker temperaturen under startgivaren 42 °C så kör den på tills DP-löser trots att toppgivaren visar 50 °C.Ända gången din framledning ska passera 60 °C är när den ska göra en legionella körning och det gör den med el-patron och standar intervall på din maskin är satt var 7 dag och då stoppar den på din toppgivare.Din integralberäkningen fungerar den att den räknar till 0 så kompressorn stannar vid värmekörning när växelventilen urkopplad?
Integralen på TEMPERATURER är ett rakt streck med värde 100 när jag kollar loggen.. utdragen kabel då.. satte i för att producera varmvatten, körde så 2h, då efter en körning stod integralen på -307
Det är då tiden kommer in 20 minuter och den måste ha växlat mellan varmvatten och värme för från fabrik kan din pump bara köra max 45 minuter och går inte att ändra på på din 2h körning.Mao måste din temperatur i botten på beredaren vara långt under 42 °C och den hinner inte värma varmvattnet på 20 minuter (normalt från 42 °C till DP-bryter hinner den komma upp till 50-55 °C på 20minuter)utan den kör varmvatten 20 minuter eller till Dp bryter men i botten på beredaren kan temperaturen ligga under 42 °C och börjar med värmekörning 20minuter och nu skapas ett värmeunderskott eftersom den kommer börja med varmvatten körning om 20 minuter.Tiden för värme och varmvatten går att ändra på men max tiden för varmvatten 45 minuter går inte att ändra.Att du får ett värmeunderskott på integralen är normalt i det här fallet och som jag ser det så måste du både fått varmvatten och värme under dom här 2h eller
Jag vet inte hur många start och stopp som förekom under de 2h, va i garaget och spacklade =)Pumpen kör ju aldrig långa intervaller, är det kallt i VV-beredaren (med växelv inkopplad) kan den kanske köra en ~10min intervall för att sedan starta om efter ett ~20min stopp. När varmvattnet börjar bli varmt (gått från ex 40 till 50 °C enligt TEMPERATURER) blir intervallet väldigt kort, kanske 2min per körning och växelventilen växlar till Värmeproduktion på slutet av körningen med 20min intervall, så det skickas ut en mindre mängd uppvärmt vatten i elementsystemet som cirkuleras runt. Jag har aldrig rensat själva pump-cirksystemet efter sil på eventuella partiklar, kan den ha ackumulerats partiklar på bottenröret i pumpen? Silen var väldigt tät när jag rensade den, övriga elementsystemet är rensat flertalet gånger...
Anledningen varför du får korta körningar är att den löser på hysteresen och som du har beskrivit flera gånger att din FL-ligger över 60 °C och normalt vid värmekörningar med den kurvan och rum-värdet ska du inte kunna komma upp i mer än 55-57 °C.Lika med varmvattenkörningar ska den inte passera över 60 °C utan bara med hjälp av EL-patron.Att det skulle vara stopp i bottenröret tror jag inte men helt klart så påverkas ditt flöde negativt av dålig cirkulation sedan om det beror på växelventilen eller luft i beredaren.Om det skulle vara fel på styrningen som du är inne på skulle det inte spela någon roll i vilket läge växelventilen står i öppen/stängd för den ska inte passera över 60 °C i något av fallen.Enda läget växelventilen står fel är om den är felmonterad så den ställer sig halft öppen/stängd och då blir cirkulationen negativ.Annars kan det vara att den har fått fnatt att den vill köra legionella körning och därför kommer du upp i 60 °C men med kompressorn går det inte med din maskin och du skulle se om patron gick igång.Kan du inte testa att när den gör varmvatten lätta på säkerhetsventilen några gånger för att se om den spottar och fräser?Du skulle kunna göra rent silen en gång för att se om den har samlat på sig skit igen.Har du hittat VARMVATTEN start i servicemenyn?Tryck vänster och högerknappen samtidigt i ca 5 sekunder kommer du in i service menyn och VARMVATTEN start ser du vad starten är ställd på och inom parentes aktuellt värde.
Det som styr värmen i huset är ingen givare utan gradminuterna, blir skillnaden mellan framlednings ärvärdet och börvärdet (värdet inom parentes) för stort (om tex inte pumpen kan göra sig av med värmen via elementen) stannar pumpen på hysteris (ett värde som kan ändras mellan 0 och 15 i servicemenyn)
Ja du kan va något på spåret där med servicegivaren, förstod först nu vilka värden du menade i servicemenyn. Det värdet inom parentes på ServiceMeny - VarmVatten står konstant på 42 för mig. Den andra värdet i ServiceMeny - VarmVatten är mer rörligt, ex efter ett bad i morse gick den tempen ned till 16°C, medans VV temp var 38°C. Jag satte i sladden ca 07.00 och inställning Auto. När jag kom hem på lunch vid 12.00 var VV temp var 53°C medans ServiceMeny - VarmVatten visade 41°C. Är det inte lite märkligt med 12 graders temp diff i tanken när ingen rört varmvattnet?Visar Service-givaren för låg temperatur? Förklarar väl ändå inte varför ingen värme blir producerad eller fokuserar pumpen konstant att få tempen över 42 på servicegivaren och negligerar värmebehovet?
I mitt fall går ju FL temp upp som regel snabbt då den alltid ställer sig i VV-läge vid normalstart, tills den bryter och växelventilen ställer sig i värmeläge det allra sista i processen och kanske ca producerar 5l varmvatten som skickas ut i elementen som cirkuleras och värmer upp nästan inget i det stora elementsystemet. Börvärdet styrs av styrdatorn och värmebehovsberäkningen utifrån kurvan & temperaturerna?Har ställt upp hysterersen så sett, till 15 men aldrig monitorerat börvärdet..
Uppdatering, Efter många suck och stön, felsökningar och prat med lokala IVT-installatören, förstod jag att slangarna inne i pumpen vanligtvis går tätt. Hade inte kollat dem. Och j-klar vad täta de var!Gjorde ren båda slangarna och nu går pumpen som en klocka!Lurade mig själv lite innan då jag öppnade dräneringsventilen längst ned bakom kompressorn och tyckte det rann bra med vatten, vilket det tydligen inte gjorde. Det han på installatören sa var att vid värmeproduktion och cirk.pump på högsta ska max differens mellan fram & returledning vara 4 grader. och det var det ju inte, innan pumpen bröt.Intressant att man här faktiskt fick reda på en Thermia fördel, då thermian min har korta slangar, på de IVTer de hade detta problem är det 3m slang som igentäpts och de byte ut kompletta slangpaket med värmeväxlare, låter otroligt dyrt!Min slangrens var inte många minuters jobb.