Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.  (läst 23103 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« skrivet: 20 oktober 2016, 09:06:14 »
Hej,
Tycker mitt hus nu under hösten varit extra kallt jfr tidigare, så man fick gå ned i källaren till pumpen för att analysera möjliga orsaker till detta (typ första felet på 9 år så nöjd ändå)

När jag går in i temp-kurvorna och kollar ser fram och returledning ytterst märkliga ut med sannolikt riktig bastemperatur men höga pulserande temperatur-peakar, tror ni det skulle räcka med att byta temp-element eller vad skulle en möjlig orsak till de pulserande temperaturen vara? Finns det någon så varm källa i närheten det skulle kunna läcka över från=? Känns tveksamt det också, men just att båda pulserar är ju märkligt.
Är det 2, 3, eller 4 ledar RTDer i denna pumptyp?

Mvh Johan

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2016, 09:18:37 »
FÃ¥r inte till att ladda upp bild, finns ej de alternativen under bilagor och andra tillval enligt sajtens instruktioner  :(
(Endast återgå till ämnet efter postandet & använd inte smileys boxarna)

Oavsett på en full skärm på pumpen för returledning uppkommer 5st pulser med 24grader som bas upp till 35grader i de peakarna som är väldigt branta upp & ned.

För framledningen ligger basen på 27 grader och liknande peakar men då upp till 64 graders peakar.

Med vänlig hälsning Johan

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2016, 11:02:56 »
Man måste vara registrerad för att kunna bifoga bilder.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kan vara dålig cirkulation i radiatorkretsen.
Kolla cirkulationspump och smutsfilter först.
Funkar varmvattnet bra skulle jag börja med smutsfiltret.
/Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2016, 13:27:34 »
Kolla om den tillverkar värme eller varmvatten, det kan bli sådär om växelventilen läcker ut värme i radiatorkretsen när den försöker göra varmvatten.
Och när den cirkulerar mot termostaterna så kan en läckande växelventil suga värmen ur varmvattenberedaren så pass mycket att värmepumpen hela tiden "bara" producerar tappvarmvatten, som läcker ut i radiatorkretsen, o.s.v, o.s.v., o.s.v i all oändlighet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2016, 13:31:42 »
Generellt verkar systemet bli varmt så är tveksam till cirkulationen, mellan varje peak är max 0,5s så vattnet har knappt hunnit bytas ut så mycket vid normalt flöde.

Antar att medelvärdet som räknas på fram & retur är arean under kurvan / tidsaspekten, Pekarna höjer medelvärdet så sett, mer på framledning (med högre peakar) så pumpen tror den skickar ut varmare vatten än den gör samt de lägre peakarna på retur gör att höjningen av returens medelvärde inte ökar lika mycket som framledning med peakarna.

Därav tror pumpen att temperaturskillnad mellan fram-retur är större än vad det faktiskt är & tillfört mer värme än vad den faktiskt har.

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2016, 13:37:15 »
Kolla om den tillverkar värme eller varmvatten, det kan bli sådär om växelventilen läcker ut värme i radiatorkretsen när den försöker göra varmvatten.
Och när den cirkulerar mot termostaterna så kan en läckande växelventil suga värmen ur varmvattenberedaren så pass mycket att värmepumpen hela tiden "bara" producerar tappvarmvatten, som läcker ut i radiatorkretsen, o.s.v, o.s.v., o.s.v i all oändlighet.

Bra tips, Flickvännen har klagat på inte nog varmt varmvatten vi bad (som är hennes favoritsysselsättning) har själv inte märkt mycket.
Det som är märkligt är att om jag inte minns helt fel (osäker) så gick ej pumpen när jag var ner och kollade temp-kurvan.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2016, 14:31:57 »
Du har då inte pillat mycket på din vp under de 9 år du haft den. Din vp är en on/off där tempen pendlar beroende på om kompressorn går. Registrera dig så du kan sätta in bilder.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #8 skrivet: 20 oktober 2016, 16:02:06 »
Hehe, nej inte mycket pill på pumpen nej, tur det när man har haft fullt upp med annan renovering.

Har utbildat mig till Högskoleingenjör Maskin & arbetat med testning och mätning av pumpar till oljebranchen sÃ¥ är inte helt omedveten om vad som sker dÃ¥. Lite andra tryck dÃ¥  ;)
Ett av projekten:
Får inte något registreringsmail så lägger upp bilderna på google.
https://goo.gl/photos/TW9r1U4ruMJwdZpt9

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Vilken "loggtid" har du ?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #10 skrivet: 20 oktober 2016, 16:32:46 »
 Loggtid? Körningarna pÃ¥ bilderna verkar som varmvattenkörningar. Putsa filter, se om växelventilen fungerar som den ska (finns mycket skrivet om det här) höj pÃ¥ alla eventuella termostater och höj sedan pÃ¥ kurvan om du tyker att det är kallt inne
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #11 skrivet: 20 oktober 2016, 16:45:23 »
Tycker det ser mest ut som den försöker göra varmvatten.kolla om cirkulationspumpen fungerar genom att lätta på centrumskruven för att se om det snurrar.Växelventilen kollar du genom att bakom displayplåten och ovanför cirkulationspumpen följer du röret upp så hittar du växelventilen och på den sitter det en spak som du kan dra nedåt några gånger för att se om den släpper om den har kärvat fast.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #12 skrivet: 20 oktober 2016, 17:55:06 »
Bilden med de 5 peakarna är ca 2s mätning, kollade nu efter jobbet när pumpen definitivt ej går, samma fenomen. Cykeltid 0,4 sekunder mellan peakar.

Verkar va fel på termoelementen, men båda samtidigt? Eller har väl först märkts nu. De andra temperaturerna på brine, ute etc är stabila.

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #13 skrivet: 20 oktober 2016, 18:36:44 »
Film från både ur drift och uppstart

Ej i drift


Startar


Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #14 skrivet: 20 oktober 2016, 19:22:23 »
Bilden med de 5 peakarna är ca 2s mätning, kollade nu efter jobbet när pumpen definitivt ej går, samma fenomen. Cykeltid 0,4 sekunder mellan peakar.

Verkar va fel på termoelementen, men båda samtidigt? Eller har väl först märkts nu. De andra temperaturerna på brine, ute etc är stabila.
Nää, du har mycket att lära, displayen visar tempen över en längre tid inga 0,4 sek men du skulle måsta in i installations menyn för att se loggtiden. Sedan skriver du termoelementen, det är ju en kompressor i din maskin. Ta nu fram manualen o läs hur din maskin fungerar. Filma gärna temp sidan (sidan med siffror)på nytt när komoressorn går
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det vi ser i filmen är när datorn skriver ut grafen, över en för oss okänd tid. det kan vara flera timmars gång som skrivs.
Men som Tumpi skrev så kan man ställa hur ofta datorn ska spara det aktuella värdet som sedan används till en graf.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #16 skrivet: 20 oktober 2016, 19:53:00 »
Ni har så rätt, loggtiden är 1min så då blir ju peakcykeltiden 12s. Vad är det som mäter temperaturen? Trodde i min naiva värld att det var standard PT100 RTD element som mäter resistansen. Att finna den stora manualen efter 9 år är ju lättare sagt än gjort...

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Om loggtiden är 1 min visar grafen ca 1 1/2 timme om jag inte räknar fel i hastigheten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #18 skrivet: 20 oktober 2016, 20:06:03 »
Aha, loggar en gÃ¥ng i minuten. Har iakttagit pumpen ikväll och det är mÃ¥nga start och stopp sÃ¥ dÃ¥ stämmer säkert temperaturerna uppmätta. Bra med sÃ¥ mÃ¥nga kunniga pÃ¥ en plats som denna..  tummenupp

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #19 skrivet: 20 oktober 2016, 22:12:45 »
Kolla skräplådan i din e-post om registreringsmejlet har kommit dit.

En loggtid pÃ¥ 16 min motsvarar 24 timmar pÃ¥ hela  "loggsträckan"

sedan skulle du kunna läsa detta http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0

Redogör gärna för temperaturerna när kompressorn går, det är helt onödigt att anteckna temperaturerna när kompressorn står stilla.

sedan är filtrena putsade, fungerar växelventilen, tryck i sytemet,termostater osv osv
« Senast ändrad: 20 oktober 2016, 22:23:53 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #20 skrivet: 21 oktober 2016, 06:31:24 »
Ser ut som cirkulationspumpen står still.Löser på hysteresen och vill tvångstarta starta om x-antal minuter.

Om du vill ändra loggtid så får du gå in i servicemenyn genom att hålla vänster och högerknapparna intryckta i 5 sek samtidigt och gå till INSTALLATION och bläddra ner till LOGG och ser ut som du har LOGG 5M.
« Senast ändrad: 21 oktober 2016, 07:21:20 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #21 skrivet: 21 oktober 2016, 07:16:23 »
Som måle10 säger. Måste vara cirkulationen (Pump, smutsfilter, stopp på annat vis eller ingen värmebärare).Du kan aldrig få så hög delta mellan fram och retur annars.
Växelventilsproblem brukar göra att det blir varmt inne.
Finns exempel på anläggningar där det blivit stopp i flexslangar.
/ Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #22 skrivet: 21 oktober 2016, 07:18:09 »
Givarna är NTC, minns inte vilket motstånd.
Tror att de funkar, kontrollmät med annan termometer om du är osäker.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #23 skrivet: 21 oktober 2016, 07:32:38 »
Växelventilsproblem brukar göra att det blir varmt inne.
/ Fredrik

Inte om man (som de flesta har) har radiatortermostaterna aktiva.
I detta fall verkar det dock vara 99% säkert att det är cirkpumpen som inte startar.
Öppna muttern på cirkpumpsmotorns baksida och hjälp pumpen igång med en vanlig stor spårmejsel.
Har du tur kan den gå i flera år till om den bara kärvat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #24 skrivet: 25 oktober 2016, 21:08:20 »
Ja, efter några dagars snickrande var det dags att ta tjuren vid hornen och kolla värmepumpen. Iakttog en start, cirkulationspumpen går kollade jag innan! Finns ju tre olika lägen att ställa den i, stod på 2, speedade upp till 3.

Kurvan stämmer precis med beteendet, körde en ytters kort period (Max 1min) och det blev jättevarmt kände jag med händerna på rören kring cirk pump, kyldes av cirka så som kurvan visar innan. Flödet är där men frågan är om det är nog. Kände på rören bortöder och det är tydligt det varma vattnet försvann bortöver i systemet.

Var sitter den silen mm som ni pratade på.?

Är i läge Auto och tillsatsen gick in vid den kanske onödigt snabba uppvärmningen..

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #25 skrivet: 25 oktober 2016, 21:25:37 »
Silen är normalt monterad utanför pumpen på returledningen från radiatorsystemet.
Hittar du inte så ta lite bilder och lägg upp!

/Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #26 skrivet: 25 oktober 2016, 22:00:04 »
Att flödet inte är tillräckligt är sannolikt, kollade under en ny uppstart med endast värmepumpdrift, kände på utgående rör ca 0,5m utanför pumpen, tog ca 30-40s innan värmen kom dit. Jfr värme bakom cirkpump.

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #27 skrivet: 31 oktober 2016, 18:40:05 »
Ja, dags igen, kollade silen, bra med flöde genom den, bild på ventilarrangemang på ingående returvatten finns i tidigare länk https://goo.gl/photos/TW9r1U4ruMJwdZpt9 tog lös fronten där displayen sitter och monitorerade spakpositionen under en värmekörning. Den utgår från läge B dvs husvärmeproduktion och ställer sig i varmvattenposition, känner på rören och bra flöde därigenom. Efter ca 1min körning växlar aktuatorn position mot husvärmeposition, efter ca 10s avbryter pumpen produktion..

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #28 skrivet: 31 oktober 2016, 18:44:03 »
Värmen på rören beter sig så som man kan förvänta sig med varmvattenposition, varför slutar pumpen producera efter 1min? Kan returtempgivaren ha ballad ur? Antar värmeproduktionen är baserad på skillnaden mellan fram och returledningen

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #29 skrivet: 31 oktober 2016, 19:06:55 »
Returtempgivaren verkar fungera om man jämför med vad min hand kände vid en startcykel. Provar köra nu en gång med aktuatorn urkopplad strömmässigt..

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #30 skrivet: 31 oktober 2016, 21:08:06 »
Varför gör du inte din registering klar? Åtminstone jag får inte upp dina bilder yta vidare åtgärder på telefon...
Börjar det inte bli kallt inne med krånglande pump?
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter påminnelse fick jag ett nytt aktiveringsmail, första kom aldrig...

Nu blir det varmt inne, efter att jag dragit ur sladden till aktuatorn blir inte returvattnet så fort hett som bryter värmeproduktionen, aktuatorn blir stående i värmeproducerande läge och inget varmvatten görs.

Sätter man tillbaks sladden kör den som tidigare.

Måste va växelventilen eller styrningen av den va

Mvh Johan

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ventil
« Senast ändrad: 31 oktober 2016, 22:09:33 av JohanBerglund »

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Temperaturer, senaste peak med växelventil inkopplad

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Retur

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Urkopplad växelventil i värmeproducerande läge

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #36 skrivet: 01 november 2016, 03:59:41 »
Urkopplad växelventil i värmeproducerande läge
Den vita knappen (vita) nedanför spaken,Om du trycker på den och vrid MOTURS så lossnar ställdonet(motorn) och nu ser du själva sorgebarnet och det är insatsventilen som du kan köpa ny för 300 kr och byta.Den heter VCZZ6000/U och passar till din Honeywell 4012 men stäng tur och retur och gör systemet trycklöst först.Problemet är att det är inget som drar upp ventilen när den växlar från varmvattenkörning till värmekörning utan den är fjäderbelastad och ska följa med upp men kommer det lite skit i systemet och fettet börjar försvinna börjar insatsventilen kärva.Du kan under tiden ta bort ställdonet och trycka hårt uppe på ventilen några gånger för att se om den släpper men brukar börja kärva igen efter ett tag igen så bäst är att byta ut den.Insatsventilen kan du köpa hos alla ÅF som säljer värmepumpar och dom flesta märken av äldre värmepumpar kör med honeywell växelventiler 4012/4013.Sätt tillbaka ställdonet genom att vrida MEDURS.
PS:Fick du igång cirkulationspumpen?Man kan inte bara känna på cirkulationspumpen genom att känna med handen utan bäst är att ta bort centrumskruven och lysa med ficklampa för att se om axeln snurrar.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #37 skrivet: 01 november 2016, 07:10:32 »
Den vita knappen (vita) nedanför spaken,Om du trycker på den och vrid MOTURS så lossnar ställdonet(motorn) och nu ser du själva sorgebarnet och det är insatsventilen som du kan köpa ny för 300 kr och byta.Den heter VCZZ6000/U och passar till din Honeywell 4012 men stäng tur och retur och gör systemet trycklöst först.Problemet är att det är inget som drar upp ventilen när den växlar från varmvattenkörning till värmekörning utan den är fjäderbelastad och ska följa med upp men kommer det lite skit i systemet och fettet börjar försvinna börjar insatsventilen kärva.Du kan under tiden ta bort ställdonet och trycka hårt uppe på ventilen några gånger för att se om den släpper men brukar börja kärva igen efter ett tag igen så bäst är att byta ut den.Insatsventilen kan du köpa hos alla ÅF som säljer värmepumpar och dom flesta märken av äldre värmepumpar kör med honeywell växelventiler 4012/4013.Sätt tillbaka ställdonet genom att vrida MEDURS.
PS:Fick du igång cirkulationspumpen?Man kan inte bara känna på cirkulationspumpen genom att känna med handen utan bäst är att ta bort centrumskruven och lysa med ficklampa för att se om axeln snurrar.

Tack för info, har inte specifikt kollat annat med circ.pumpen än att vid de tre olika lägena hör man varvtalsskillnaderna, sen med växelventilen i rätt position blir ju alla elementen varma så cirkulationen finns ju där bara växelventilen är i rätt position.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #38 skrivet: 01 november 2016, 07:25:01 »
Tack för info, har inte specifikt kollat annat med circ.pumpen än att vid de tre olika lägena hör man varvtalsskillnaderna, sen med växelventilen i rätt position blir ju alla elementen varma så cirkulationen finns ju där bara växelventilen är i rätt position.
Kan hända att den har hoppat igång igen men det säkraste sättet är att kolla om axeln snurrar.Om cirkulationspumpen inte hoppar igång så brukar den bli väldigt varm är.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bytte hela ventilen till en Bosch VXV525-22 Motor EMV110M då det var den som lokala VVS firman med lager rekommenderade, passade direkt och gick hur fint som helst att byta, men pumpen beter sig exakt som innan med gamla VC4012 somv visuellt såg ok ut när man plocka isär den litegrann.

Vad kan felet nu va som släpper igenom VV till returen vid VV produktion? Programfel? Ventilen stänger VV A delen för sent? Fel inne i varmvattentanken?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #40 skrivet: 02 november 2016, 14:42:54 »
Urkopplad växelventil i värmeproducerande läge
Det finns bara 2 lägen på växelventilen öppen eller stängd.Läget på bilden visar öppen mot värmesystemet och går du in på manuell test i servicemenyn och när den öppen mot värmesystemet ska siffran visa 0 VXV och armen på växelventilen står i det läget som bilden visar.När den är aktiv (varmvattensberedning) ska armen så nedåt och visa 1 i menyn manuell test och verkar lägena stämma så är det ok.Men du har väl luftat systemet efter du bytte växelventilen?
« Senast ändrad: 02 november 2016, 14:46:27 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, bilden på ventilen visar hur den ställer sig när jag drog ur kabeln, precis som du säger öppen mot värmesystem i huset. När kabeln är inkopplad och pumpen drar igång, växlar den direkt till stängd i ca 1min för att sedan öppna, dock hinner returgivaren bli för varm så pumpen stannar och skickar bara ut några få liter varmvatten i elementen. Samma fenomen med nya ventilen också.. luftning nej, hann inte med, många saker just nu, läckte ju inte ut så mycket med de stängda ventilerna..

Men kan det va något fel på styrningen av ventilen..?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #42 skrivet: 03 november 2016, 12:53:55 »
Ja, bilden på ventilen visar hur den ställer sig när jag drog ur kabeln, precis som du säger öppen mot värmesystem i huset. När kabeln är inkopplad och pumpen drar igång, växlar den direkt till stängd i ca 1min för att sedan öppna, dock hinner returgivaren bli för varm så pumpen stannar och skickar bara ut några få liter varmvatten i elementen. Samma fenomen med nya ventilen också.. luftning nej, hann inte med, många saker just nu, läckte ju inte ut så mycket med de stängda ventilerna..

Men kan det va något fel på styrningen av ventilen..?
Okej verkar som du har lyckas stänga av pumpen när den vill göra varmvatten.Om du går in i servicemenyn och går in på VARMVATTEN och din värmepump prioriterar varmvatten före värme och det som styr din värmepump är ditt startvärde (44 °C) och ställ ner tillfälligt till (30 °C) och sedan går du in på VÄRMEPUMP och där står det MAX RETUR och ändra det till 55 °C istället för 48 °C och 55 °C kan du låta stå kvar men startvärdet får du ändra tillbaka om pumpen skulle börja gå normalt igen.
Om lägen är som jag beskrev tidigare på växelventilen är det ok och skulle det visa sig att den bryter även fast du har ändrat STARTVÄRDET och MAX RETUR så måste den bryta på hysteres och då undrar jag verkligen om din cirkulationspump fungerar eller att växelventilen är felkopplad.

Den gröna driftlampan lyser med fast sken och står inte och blinkar?

« Senast ändrad: 03 november 2016, 15:26:35 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så högt som 48 grader går den inte på returen när den avbryter loggmässigt iaf men provar höja för skojs skull.

Den tidigare ventilen satte sig själv i värmeproducerande läge utan signal så med den utan ström funkade värmen i huset fint

Blev ju inget varmvatten producerat då

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny ventil pÃ¥ plats, med utdragen sladd blir huset varmt men dÃ¥ligt med vv producerat  ???

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den gröna lampan har konstant lyst grönt, aldrig blinkat.

Hysteresen står på 10 idag.rätt eller fel?

Märk att ingen pillat pÃ¥ pumpen utan det här sättet att drifta har den hittat pÃ¥ själv..  tOOmten tOOmten


Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min nybörjarteori  efter detta är att det som skickar signaler till växelventilen är felaktigt. Vad är det? Kan man beställa och byta själv?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #47 skrivet: 04 november 2016, 06:41:06 »
Den gröna lampan har konstant lyst grönt, aldrig blinkat.

Hysteresen står på 10 idag.rätt eller fel?

Märk att ingen pillat pÃ¥ pumpen utan det här sättet att drifta har den hittat pÃ¥ själv..  tOOmten tOOmten
Kan du filma när du kopplar in växelventilen och visa menyn TEMPERATURER och ställ upp Hysteresen till 15 för att se att den inte tvångstartar på Hysteres.

PS:Såg att du har RUM inställt på 24.Är det något du har haft inställt på hela tiden eller?
« Senast ändrad: 04 november 2016, 07:19:22 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hehe, nej, 24 graderna var ett desperat flickväns försök att få varmt, ligger vanligtvis på 20-21.

Efter en söndagsgenomgång av systemet kan följande konstateras, de som tidigare nämnt cirkulation har varit något på spåret.
Elementsystemet (gammalt med stålrör, element etc.) tömdes helt och silen visade sig helt igensatt av svarta partiklar.
Fyllde & tömde igen, verkade rent. Fyllde, luftade (systemet ovanför pumpen som står i källaren, rören i taket på källarens lägsta punkt) och körde igång igen. Dock hjälper inte detta, pumpen kör på samma sätt som tidigare, bryter i princip direkt framledningen nått 60grader.
Vid varmvattenproduktion (som jag idag kör via att aktivera växelventilen, annars utdragen för mer värmeproduktion) opererar pumpen en längre period dÃ¥ framledningen tar längre tid pÃ¥ sig att gÃ¥ upp i 60grader klarade imorse gÃ¥ frÃ¥n 38-48grader i en körning. MÃ¥ste ju hänga ihop med att cirkulationen i den kretsen är normal enligt mig.  När den sedan växlade till värmeproduktion bröt den ganska omgÃ¥ende, redan höjd framledning - dÃ¥lig cirkulation antagligen.

Givetvis har man gÃ¥tt igenom rörböjarna efter tömningen  av systemet och därefter identifierat att innan silen pÃ¥ returen kommer ett relativt klent rör med lägsta punkten, sen tvÃ¥ 90graders krökar som höjer nivÃ¥n ca 20cm till silen. Sannolikt stopp i den klenare rördelen i nedre böjen.
Tömningen skedde bara via framledningsdelen av systemet så små rörhastigheter har uppnåtts i returen. Kan spolas från silen till expansionskärlet. Jag har i planen nu att i helgen tömma igen och spola rent den rördelen också så den är tom.

Oavsett är jag sugen att köpa in en ny cirkulationspump dÃ¥ det även kan va den som föranleder dÃ¥lig cirkulation, har ju gÃ¥tt i 9Ã¥r sÃ¥ det är ju helt ok livstid. 
WILO RS25/6-3 C 4511702 är den märkt med. Finner ingen på nätet som slutar på C.

Någon som har något tips på var man kan köpa?

Mvh Johan

« Senast ändrad: 08 november 2016, 10:00:03 av JohanBerglund »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #49 skrivet: 08 november 2016, 10:13:46 »
60 grader är ju ganska hög temp på framledningen. Finns det ingen skyddsfunktion som stoppar kompressorn vid den tempen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bild på pump, finner inte denna på nätet.. hmm

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9621
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Siggen

  • Gäst
Siggen
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #52 skrivet: 10 november 2016, 22:53:33 »
Sliter med det samme her. Etter varmtvannsproduksjon skifter vekselventil. Før det kalde vannet i returledning når temperaturføler så stopper varmepumpen. Etter det jeg forsto så skal går varmepumpen 5 sek. etter at vekselventil har skiftet fra varmtvann prod. til husvarme. Her er ikke det tilstrekkelig retur temp. er fortsatt en grad eller to for høy - da stopper varmepumpen.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter ytterligare felsökning i helgen med tömning, spolning av systemet utan större mängd partiklar, är ju ett gamalt elementsystem med stålrör till största del med koppar & stålomspunnenslang vid pumpen, cirk-pump byte till en sån utbytes (för säkerhets skull) kan följande konkluderas:

Pumpen beter sig exakt likadant som tidigare, även om varmvattnet är 50grader börjar den producera det, och då blir ju returen snabbt varm så pumpen bryter på det.

När jag tvingar växelventilen i värmeproducerande läge blir alla element i husen varma och huset lite för varmt (då jag antar pumpen provar göra varmvatten som också hamnar på elementen)

Jag anser cirkulation härmed verifierad! ?

Vad styr växelventilen? Hur kan man köpa och byta detta?

Mvh Johan

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #54 skrivet: 17 november 2016, 14:28:44 »
Efter ytterligare felsökning i helgen med tömning, spolning av systemet utan större mängd partiklar, är ju ett gamalt elementsystem med stålrör till största del med koppar & stålomspunnenslang vid pumpen, cirk-pump byte till en sån utbytes (för säkerhets skull) kan följande konkluderas:

Pumpen beter sig exakt likadant som tidigare, även om varmvattnet är 50grader börjar den producera det, och då blir ju returen snabbt varm så pumpen bryter på det.

När jag tvingar växelventilen i värmeproducerande läge blir alla element i husen varma och huset lite för varmt (då jag antar pumpen provar göra varmvatten som också hamnar på elementen)

Jag anser cirkulation härmed verifierad! ?

Vad styr växelventilen? Hur kan man köpa och byta detta?

Mvh Johan
Det som jag skrev tidigare att den prioriterar varmvatten före värme och det som styr är temperaturen i botten (startgivaren).När temperaturen går under (44 °C eller vad du inställt på) startar varmvattenproduktionen och den bryter på drifttermostaten och den då brukar varmvattentemperaturen hamna på 50-55 °C.Står värmetid 20M och varmvattentid 20M?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Yes, 20min pÃ¥ bÃ¥da. Hade den pÃ¥ 10min för värme tidigare för att fÃ¥ mer värme producerat men har ändrat tillbaks till 20.  Man kanske skulle stänga av pumpen för att va säker pÃ¥ inställningarna uppdaterar sig?

Oavsett så producerar den varmvatten när det är 50grader i varmvattnet, vilket leder till snabbt ökad returtemp och pumpen bryter. Med andra ord blir varmvattnet kylt av en kortkörning. (producerades upp till 50 i en långkörning från en lägre temp)
Är inställt på 42grader för VV produktion.

Just nu drar jag ur och sätter i kabeln i växelventilen beroende på vad jag vill ha producerat..

Något är ju fel i styrningen då den vill producera varmvatten som är långt över gränsen i temp..

Tack för bra guidning än sÃ¥ länge  tummenupp

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #56 skrivet: 17 november 2016, 16:56:03 »
Märkligt men när du beskriver att den bryter på returen är jag inte med på vad du menar?Om startgivaren är trasig blir det ingen start för varmvatten.Är du säker på att du inte får upp en liten fyrkant uppe i vänstra hörnet när kompressorn stannar?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #57 skrivet: 17 november 2016, 20:10:03 »
Går det att svänga växelventilen fel väg? Alt sätta eltrådarna fel väg?
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bryter pÃ¥ returen menade jag enbart vid det tillfället när varmvattnet var 50grader, pumpen börjar köra, ställer ventilen att producera varmvatten, kör kanske 20s innen returtemp nÃ¥tt 50grader. Varmvattnet är alltsÃ¥ med och värmer upp vattnet pÃ¥ väg till returen dÃ¥ framledningen inte nÃ¥tt 50grader under den korta perioden. Precis när den slutar producera värme, växlar ventilen över till  värmeproduktion. Att den bryter pÃ¥ returtemp är ju egentligen bara min egen logiskt teoretiska resonemang, har inget styrsystemsbelägg för det...

Växelventilen sitter med A&B rätt, ref bilder, elmässigt är det ju bara en kontakt man inte kan vända fel.
Byte av växelventil (det första jag gjorde) förändrade ingenting tyvärr.!

Fyrkant i vänstra hörnet? Har jag aldrig kollat efter..
Vad skulle isåfall en sådan innebära?

Mvh Johan
« Senast ändrad: 18 november 2016, 09:00:30 av JohanBerglund »

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #59 skrivet: 18 november 2016, 09:35:23 »
När du skriver 50 °C så är det på returen i displayen du menar?När den växlar till varmvatten så står det 70 °C på framledningen sedan beror det på hur hög framledningstemperatur du skickar ut som returen visar men det är givarna som visar den temperaturen.När varmvattenproduktionen är klar växlar den tillbaka och nu visar den den verkliga framledningstemperaturen.Du kör inte på RUM 24 längre?

Lilla fyrkanten beror på att DP löser eller tryckrörstemperaturen är för hög men tror mer ett skit fel på din maskin.
« Senast ändrad: 18 november 2016, 09:37:33 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När du skriver 50 °C så är det på returen i displayen du menar?
Yes, enda referensen jag har så sett, har inte någon egen så noggrann mätning, bara känt på rören vid ventilen för att känna var värmen tar vägen, A eller B. Allt avläst är utifrån vad displayen i pumpen säger.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #61 skrivet: 18 november 2016, 09:44:20 »
Yes, enda referensen jag har så sett, har inte någon egen så noggrann mätning, bara känt på rören vid ventilen för att känna var värmen tar vägen, A eller B. Allt avläst är utifrån vad displayen i pumpen säger.
Men visst visar framledningen högre temperatur än returen vid det tillfället?

Du har ju en slinga i din beredare och det som händer när den växlar till varmvatten så öppnar den växelventilen till slingan i beredaren och värmer varmvattensberedaren och då blir det stängt mot värmesystemet och givarna sitter lite tokigt till och därför får du höga fram/retur värden.
« Senast ändrad: 18 november 2016, 09:50:45 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men visst visar framledningen högre temperatur än returen vid det tillfället?


Nja, detta var vid ett övervakat tillfälle, den jobbar sig ju uppöver men inte säkert om den hinner ikapp innan pumpen slå av, kanske hinner nå 52-53grader, men då är ju returen 50grader också.
Men varför producerar den varmvatten när det redan är 50grader är så ologiskt.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #63 skrivet: 18 november 2016, 09:54:17 »
Nja, detta var vid ett övervakat tillfälle, den jobbar sig ju uppöver men inte säkert om den hinner ikapp innan pumpen slå av, kanske hinner nå 52-53grader, men då är ju returen 50grader också.
Men varför producerar den varmvatten när det redan är 50grader är så ologiskt.
Vart tittar du på 50 °C är det på TEMPERATURER eller på STARTGIVAREN för det är startgivaren mao vad din temperatur är i botten på tanken som är intressant.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
?När den växlar till varmvatten så står det 70 °C på framledningen sedan beror det på hur hög framledningstemperatur du skickar ut som returen visar men det är givarna som visar den temperaturen.När varmvattenproduktionen är klar växlar den tillbaka och nu visar den den verkliga framledningstemperaturen.Du kör inte på RUM 24 längre?

Framledningstemperaturen är inställd max pÃ¥ 70°C  men har aldrig sett högre än 62°C vid produktion innan den bryter produktionen.

En typisk körning med växelventilen inkopplad ser ut så här:
UtgÃ¥ngsläge: VV: 48°C FL:23°C  RL: 23°C cirkulation i elementsystemet, dvs värme.
Start: Ventilen växlar omedelbart över till VV-produktion, RL°C ökar snabbare än FL°C.
Operation: Efter en tid blir FL°C högre än RL°C. (sker vid ca 48°C) FL går mot 60-62°C, RL omärkbar skillnad.
Stopp: Efter ett relativ kort operationsintervall runt 60-62°C hör man ett tick, ventilen växlar mot värmeproduktion, 5s senare slår pumpen av produktionen. Cirkulation av systemet därefter sker mot elementen då ventilen är i den postitionen.

Kör just nu pÃ¥ 22 inne  för att se hur den beter sig när jag vill ha lite värme producerat, blir inga varma element med växelventilen inkopplad.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vart tittar du på 50 °C är det på TEMPERATURER eller på STARTGIVAREN för det är startgivaren mao vad din temperatur är i botten på tanken som är intressant.

50 °C i detta fall är varmvattentemp, har ingen aning om vart den givaren sitter. På TEMPERATURER med andra ord.
Vad är startgivare? har inte sett den i min servicemeny.?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #66 skrivet: 18 november 2016, 10:17:56 »
50 °C i detta fall är varmvattentemp, har ingen aning om vart den givaren sitter. På TEMPERATURER med andra ord.
Vad är startgivare? har inte sett den i min servicemeny.?
Startgivaren sitter i botten på din varmvattensberedare och det är den som styr din start så det den är mest intressant när det gäller varmvattenproduktion.Du ser den i SERVICEMENYN och den prioriterar varmvatten före värme.Om du får så hög(FL) framledning så måste du ha väldig hög kurva och RUM värde hög ställt.Ställ RUM på 20 och kurva 40 för att se om den fortfarande bryter.Tror att du har mycket luft i systemet och i slingan så testa lufta systemet.

Under VARMVATTEN i service menyn står det 44 °C och när temperaturen sjunker under 44 °C startar varmvattenproduktionen oavsätt vad displayen visar TEMPERATURER eller vilket värmebehov du har/behöver.
« Senast ändrad: 18 november 2016, 10:21:54 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
50 °C i detta fall är varmvattentemp, har ingen aning om vart den givaren sitter. På TEMPERATURER med andra ord.
Vad är startgivare? har inte sett den i min servicemeny.?
Tror att du har mycket luft i systemet och i slingan så testa lufta systemet.


Om jag har luft i systemet, varför fungerar det dÃ¥ när jag ställer växelventilen i värmeproducerande läge och alla elementen i huset blir varma? Tror personligen inte pÃ¥ luft-teorin därför  ;)

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luftningsmässigt är systemet i princip pump i källare med bara rör i takhöjd, inga element i källaren, två huvudkretser där den ena går till 3 element på markplan, den andra delar sig till två ytterligare kretser där den ena går till två element på bottenvåning och ett på övre plan. Den andra av de ytterligare kretserna föder 3 element på bottenvåning och 2 element på övre plan.

Luftningsmässigt ett ganska gunstigt system där man fyller på lägsta röret i taket i källaren.

Alla element är noggrant luftade.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du får så hög(FL) framledning så måste du ha väldig hög kurva och RUM värde hög ställt.


Jag kanske har missförstått pumpen med om växelventilen är i VV läge går allt det producerade värmen i en kretsen genom VV-beredaren och en värmeväxlare där så kretsen kyls och varmvattnet värms och sen via returtemp-punkten tillbaks in i den värmehöjande enheten.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och VV stopp styrs av högtryckspressostaten och har inget med tempgivare att göra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Och VV stopp styrs av högtryckspressostaten och har inget med tempgivare att göra.

Aha, hur ser den ut, var sitter den i denna pumpen?

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ställ RUM på 20 och kurva 40 för att se om den fortfarande bryter.


Satte den på det nu, kurvan va inställd på 33 innan...? Tveksam till att det kommer hjälpa men värt ett försök.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
På det smalare röret ut ur kompressorn sitter tre prestationer varav två används den ena är högtryck och en lågtryck, den som inte används är en högtryck som ger lite högre tryck och lite varmare vatten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så det är signal från högtryckspressostaten som styr läget på växelventilen.

Var är enheten som hanterar signalerna?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #75 skrivet: 18 november 2016, 14:28:11 »
Nja... Styrdatorn styr växelventilen. När det är dags att värma varmvatten så slår datorn om ventilen och startar kompressorn. När reglerpressostaten (den av dom tre med lägre bryttryck) bryter så stoppas kompressorn och ventilen ställs tillbaks mot värmesystemt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När det är dags att värma varmvatten så slår datorn om ventilen och startar kompressorn.

Och VV start styrs av VV tempen? STARTGIVAREN som måle10 refererar till hittar jag inte i servicemenyn -varmvatten på min pump...
« Senast ändrad: 18 november 2016, 15:12:45 av JohanBerglund »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #77 skrivet: 18 november 2016, 15:31:25 »
Ja, det är temperaturen som styr starten
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #78 skrivet: 18 november 2016, 15:34:07 »
Samma givare som visar tappvarmvattentempen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #79 skrivet: 18 november 2016, 15:37:13 »
Det är väl två givare inblandade som man kan ställa in viktningen mellan?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
... och pumpen, trots 48-50°C i varmvattnet enligt den enda VV temperaturen jag finner, envisas med att producera varmvatten. Känns som sagt som att det är något fel på styrdatorn i så fall.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Pumpen ska när det har tillverkat värme "toppa upp" varmvattnet innan den stannar för att "spara" en senare start för VV.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #82 skrivet: 19 november 2016, 05:18:18 »
Yes, 20min pÃ¥ bÃ¥da. Hade den pÃ¥ 10min för värme tidigare för att fÃ¥ mer värme producerat men har ändrat tillbaks till 20.  Man kanske skulle stänga av pumpen för att va säker pÃ¥ inställningarna uppdaterar sig?

Oavsett så producerar den varmvatten när det är 50grader i varmvattnet, vilket leder till snabbt ökad returtemp och pumpen bryter. Med andra ord blir varmvattnet kylt av en kortkörning. (producerades upp till 50 i en långkörning från en lägre temp)
Är inställt på 42grader för VV produktion.

Just nu drar jag ur och sätter i kabeln i växelventilen beroende på vad jag vill ha producerat..

Något är ju fel i styrningen då den vill producera varmvatten som är långt över gränsen i temp..

Tack för bra guidning än sÃ¥ länge  tummenupp
Här har du hittat starttempen för varmvatten så den borde du hitta.Om du kan tappa varmvatten och kolla om temperaturen sjunker under 42 °C och den växlar till varmvatten så fungerar starten.Om du har luft i slinga så fungerar inte skiktningen som den ska och det skulle kunna förklara varför du har så hög framledningstemperatur därför är jag skeptisk till att det skulle vara fel på kortet.
« Senast ändrad: 21 november 2016, 14:34:08 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #83 skrivet: 19 november 2016, 05:37:57 »
Du kan testa att skifta A driftpressotaten till B istället för att testa att driftpressotaten är hel tillfälligt men tänk på att det är spänning på så bryt strömmen.A pressostaten bryter vid 26 medan B bryter vid 29 och det som händer är att du får varmare varmvatten men byt tillbaka efter testet.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #84 skrivet: 20 november 2016, 05:53:50 »
... och pumpen, trots 48-50°C i varmvattnet enligt den enda VV temperaturen jag finner, envisas med att producera varmvatten. Känns som sagt som att det är något fel på styrdatorn i så fall.
Min pump kan med producera varmvatten även om min varmvattentemperaturen visar 47-50 °C och den enkla anledningen är att bottentemperaturen är lägre än toppgivaren visar så det är ju inte konstigt att den vill börja tillverka varmvatten och har du haft vxv-ventilen urkopplad så måste ju temperaturen sjunka i beredaren och du har ju alltid lägre temperatur i botten på beredaren.Du är med på att den under värmekörning kan växla över till varmvattenkörning eftersom den prioriterar varmvatten före värme för att efter den är klar med varmvattenkörningen växlar tillbaka för att forsätta med värmekörningen om du fortfarande har ett värmebehov.

Frågan är hur du kan få över 60 °C på framledningstemperaturen?Satte du läget på ventilen rätt när du monterade växelventilen.
« Senast ändrad: 20 november 2016, 06:11:44 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min pump kan med producera varmvatten även om min varmvattentemperaturen visar 47-50 °C och den enkla anledningen är att bottentemperaturen är lägre än toppgivaren visar så det är ju inte konstigt att den vill börja tillverka varmvatten och har du haft vxv-ventilen urkopplad så måste ju temperaturen sjunka i beredaren och du har ju alltid lägre temperatur i botten på beredaren.Du är med på att den under värmekörning kan växla över till varmvattenkörning eftersom den prioriterar varmvatten före värme för att efter den är klar med varmvattenkörningen växlar tillbaka för att forsätta med värmekörningen om du fortfarande har ett värmebehov.

Frågan är hur du kan få över 60 °C på framledningstemperaturen?Satte du läget på ventilen rätt när du monterade växelventilen.

Pumpen med växelventilen inkopplad startat ALLTID med produktion av VV, var 20e minut som startintervallet är satt till nu..

Oavsett körning gÃ¥r alltid framledningstemperaturen mot 60-62 grader innan körningen slutar. beroende pÃ¥ hur växelventilen är ställd (i eller urkopplad) tar det olika lÃ¥ng tid. När VV är varmt och kabeln i sÃ¥ dröjer det inte mer än 30s innan man är uppe i  60 °C, om den inte hinner bryta innan pÃ¥ hög returtemp, sÃ¥ den aldrig hinner upp i 60°C pÃ¥ framledning.

Med växelventilen i kopplad och kallt varmvatten kan den gÃ¥ 10min och producera VV, och operera med framledningstemp  60 °C+ i flera minuter.

Med växelventilen urkopplad (dvs värmeproduktion)  kan den ocksÃ¥ gÃ¥ i 5-10min innan den bryter, har alltid 60°C+ när den bryter i FL.

Finns bilder i denna tråd både på ny och gammal växelventil installerat, B till vänster i båda fall framifrån =)
 
« Senast ändrad: 21 november 2016, 11:26:16 av JohanBerglund »

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #86 skrivet: 21 november 2016, 13:52:16 »
Tiden som är satt till 20 minuter på både varmvatten tid och värmetid är den tid som pumpen kör om du både har värmebehov och samtidigt varmvattenbehov så det har inget med starttid varken på varmvatten eller värme.När din pump startar vid värmebehov så är det din integral beräkning som styr det och standard från fabrik är satt till -60 integralminuter och den räknar ner till 0 och det avgörs hur mycket din framledningstemperatur ÄR-värdet är över BÖR-värdet hur lång tid det tar innan värmekörningen tar i tid.Om det skulle uppstå ett varmvatten behov när den kör värme så kommer den växla till varmvatten och då kör den till driftpressotaten löser(50-55 °C) och under tiden så stannar integralberäkningen om du fortfarande har ett värmebehov.Har du ett värmeöverskott (ÄR-värdet ligger över BÖR-värdet )kommer integralberäkningen fortsätta under varmvattentillverkningen.

Driftpressostaten har ingen aning om hur varmt vattnet det är i beredaren och bryr sig inte om värmebehov utan sjunker temperaturen under startgivaren 42 °C så kör den på tills DP-löser trots att toppgivaren visar 50 °C.

Ända gången din framledning ska passera 60 °C är när den ska göra en legionella körning och det gör den med el-patron och standar intervall på din maskin är satt var 7 dag och då stoppar den på din toppgivare.

Din integralberäkningen fungerar den att den räknar till 0 så kompressorn stannar vid värmekörning när växelventilen urkopplad?
« Senast ändrad: 21 november 2016, 14:31:11 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tiden som är satt till 20 minuter på både varmvatten tid och värmetid är den tid som pumpen kör om du både har värmebehov och samtidigt varmvattenbehov så det har inget med starttid varken på varmvatten eller värme.När din pump startar vid värmebehov så är det din integral beräkning som styr det och standard från fabrik är satt till -60 integralminuter och den räknar ner till 0 och det avgörs hur mycket din framledningstemperatur ÄR-värdet är över BÖR-värdet hur lång tid det tar innan värmekörningen tar i tid.Om det skulle uppstå ett varmvatten behov när den kör värme så kommer den växla till varmvatten och då kör den till driftpressotaten löser(50-55 °C) och under tiden så stannar integralberäkningen om du fortfarande har ett värmebehov.Har du ett värmeöverskott (ÄR-värdet ligger över BÖR-värdet )kommer integralberäkningen fortsätta under varmvattentillverkningen.

Driftpressostaten har ingen aning om hur varmt vattnet det är i beredaren och bryr sig inte om värmebehov utan sjunker temperaturen under startgivaren 42 °C så kör den på tills DP-löser trots att toppgivaren visar 50 °C.

Ända gången din framledning ska passera 60 °C är när den ska göra en legionella körning och det gör den med el-patron och standar intervall på din maskin är satt var 7 dag och då stoppar den på din toppgivare.

Din integralberäkningen fungerar den att den räknar till 0 så kompressorn stannar vid värmekörning när växelventilen urkopplad?

Integralen på TEMPERATURER är ett rakt streck med värde 100 när jag kollar loggen.. utdragen kabel då.. satte i för att producera varmvatten, körde så 2h, då efter en körning stod integralen på -307
« Senast ändrad: 21 november 2016, 21:13:04 av JohanBerglund »

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #88 skrivet: 22 november 2016, 03:28:12 »
Integralen på TEMPERATURER är ett rakt streck med värde 100 när jag kollar loggen.. utdragen kabel då.. satte i för att producera varmvatten, körde så 2h, då efter en körning stod integralen på -307
Det är då tiden kommer in 20 minuter och den måste ha växlat mellan varmvatten och värme för från fabrik kan din pump bara köra max 45 minuter och går inte att ändra på på din 2h körning.Mao måste din temperatur i botten på beredaren vara långt under 42 °C och den hinner inte värma varmvattnet på 20 minuter (normalt från 42 °C till DP-bryter hinner den komma upp till 50-55 °C på 20minuter)utan den kör varmvatten 20 minuter eller till Dp bryter men i botten på beredaren kan temperaturen ligga under 42 °C och börjar med värmekörning 20minuter och nu skapas ett värmeunderskott eftersom den kommer börja med varmvatten körning om 20 minuter.Tiden för värme och varmvatten går att ändra på men max tiden för varmvatten 45 minuter går inte att ändra.Att du får ett värmeunderskott på integralen är normalt i det här fallet och som jag ser det så måste du både fått varmvatten och värme under dom här 2h eller Sc:,h
« Senast ändrad: 22 november 2016, 03:31:57 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är då tiden kommer in 20 minuter och den måste ha växlat mellan varmvatten och värme för från fabrik kan din pump bara köra max 45 minuter och går inte att ändra på på din 2h körning.Mao måste din temperatur i botten på beredaren vara långt under 42 °C och den hinner inte värma varmvattnet på 20 minuter (normalt från 42 °C till DP-bryter hinner den komma upp till 50-55 °C på 20minuter)utan den kör varmvatten 20 minuter eller till Dp bryter men i botten på beredaren kan temperaturen ligga under 42 °C och börjar med värmekörning 20minuter och nu skapas ett värmeunderskott eftersom den kommer börja med varmvatten körning om 20 minuter.Tiden för värme och varmvatten går att ändra på men max tiden för varmvatten 45 minuter går inte att ändra.Att du får ett värmeunderskott på integralen är normalt i det här fallet och som jag ser det så måste du både fått varmvatten och värme under dom här 2h eller Sc:,h

Jag vet inte hur många start och stopp som förekom under de 2h, va i garaget och spacklade =)

Pumpen kör ju aldrig långa intervaller, är det kallt i VV-beredaren (med växelv inkopplad) kan den kanske köra en ~10min intervall för att sedan starta om efter ett ~20min stopp. När varmvattnet börjar bli varmt (gått från ex 40 till 50 °C enligt TEMPERATURER) blir intervallet väldigt kort, kanske 2min per körning och växelventilen växlar till Värmeproduktion på slutet av körningen med 20min intervall, så det skickas ut en mindre mängd uppvärmt vatten i elementsystemet som cirkuleras runt.

Jag har aldrig rensat själva pump-cirksystemet efter sil på eventuella partiklar, kan den ha ackumulerats partiklar på bottenröret i pumpen? Silen var väldigt tät när jag rensade den, övriga elementsystemet är rensat flertalet gånger...
« Senast ändrad: 22 november 2016, 08:18:18 av JohanBerglund »

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #90 skrivet: 23 november 2016, 05:24:45 »
Jag vet inte hur många start och stopp som förekom under de 2h, va i garaget och spacklade =)

Pumpen kör ju aldrig långa intervaller, är det kallt i VV-beredaren (med växelv inkopplad) kan den kanske köra en ~10min intervall för att sedan starta om efter ett ~20min stopp. När varmvattnet börjar bli varmt (gått från ex 40 till 50 °C enligt TEMPERATURER) blir intervallet väldigt kort, kanske 2min per körning och växelventilen växlar till Värmeproduktion på slutet av körningen med 20min intervall, så det skickas ut en mindre mängd uppvärmt vatten i elementsystemet som cirkuleras runt.

Jag har aldrig rensat själva pump-cirksystemet efter sil på eventuella partiklar, kan den ha ackumulerats partiklar på bottenröret i pumpen? Silen var väldigt tät när jag rensade den, övriga elementsystemet är rensat flertalet gånger...
Anledningen varför du får korta körningar är att den löser på hysteresen och som du har beskrivit flera gånger att din FL-ligger över 60 °C och normalt vid värmekörningar med den kurvan och rum-värdet ska du inte kunna komma upp i mer än 55-57 °C.Lika med varmvattenkörningar ska den inte passera över 60 °C utan bara med hjälp av EL-patron.Att det skulle vara stopp i bottenröret tror jag inte men helt klart så påverkas ditt flöde negativt av dålig cirkulation sedan om det beror på växelventilen eller luft i beredaren.Om det skulle vara fel på styrningen som du är inne på skulle det inte spela någon roll i vilket läge växelventilen står i öppen/stängd för den ska inte passera över 60 °C i något av fallen.Enda läget växelventilen står fel är om den är felmonterad så den ställer sig halft öppen/stängd och då blir cirkulationen negativ.Annars kan det vara att den har fått fnatt att den vill köra legionella körning och därför kommer du upp i 60 °C men med kompressorn går det inte med din maskin och du skulle se om patron gick igång.
Kan du inte testa att när den gör varmvatten lätta på säkerhetsventilen några gånger för att se om den spottar och fräser?
Du skulle kunna göra rent silen en gång för att se om den har samlat på sig skit igen.Har du hittat VARMVATTEN start i servicemenyn?Tryck vänster och högerknappen samtidigt i ca 5 sekunder kommer du in i service menyn och VARMVATTEN start ser du vad starten är ställd på och inom parentes aktuellt värde.
« Senast ändrad: 23 november 2016, 05:48:32 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Anledningen varför du får korta körningar är att den löser på hysteresen och som du har beskrivit flera gånger att din FL-ligger över 60 °C och normalt vid värmekörningar med den kurvan och rum-värdet ska du inte kunna komma upp i mer än 55-57 °C.Lika med varmvattenkörningar ska den inte passera över 60 °C utan bara med hjälp av EL-patron.Att det skulle vara stopp i bottenröret tror jag inte men helt klart så påverkas ditt flöde negativt av dålig cirkulation sedan om det beror på växelventilen eller luft i beredaren.Om det skulle vara fel på styrningen som du är inne på skulle det inte spela någon roll i vilket läge växelventilen står i öppen/stängd för den ska inte passera över 60 °C i något av fallen.Enda läget växelventilen står fel är om den är felmonterad så den ställer sig halft öppen/stängd och då blir cirkulationen negativ.Annars kan det vara att den har fått fnatt att den vill köra legionella körning och därför kommer du upp i 60 °C men med kompressorn går det inte med din maskin och du skulle se om patron gick igång.
Kan du inte testa att när den gör varmvatten lätta på säkerhetsventilen några gånger för att se om den spottar och fräser?
Du skulle kunna göra rent silen en gång för att se om den har samlat på sig skit igen.Har du hittat VARMVATTEN start i servicemenyn?Tryck vänster och högerknappen samtidigt i ca 5 sekunder kommer du in i service menyn och VARMVATTEN start ser du vad starten är ställd på och inom parentes aktuellt värde.

Ja du kan va något på spåret där med servicegivaren, förstod först nu vilka värden du menade i servicemenyn.
Det värdet inom parentes pÃ¥ ServiceMeny - VarmVatten  stÃ¥r konstant pÃ¥ 42 för mig.

Den andra värdet i ServiceMeny - VarmVatten är mer rörligt, ex efter ett bad i morse gick den tempen ned till 16°C, medans VV temp var 38°C. Jag satte i sladden ca 07.00 och inställning Auto.  När jag kom hem pÃ¥ lunch vid 12.00 var VV temp var 53°C medans ServiceMeny - VarmVatten visade 41°C.  Är det inte lite märkligt med 12 graders temp diff i tanken när ingen rört varmvattnet?

Visar Service-givaren för låg temperatur? Förklarar väl ändå inte varför ingen värme blir producerad eller fokuserar pumpen konstant att få tempen över 42 på servicegivaren och negligerar värmebehovet?
« Senast ändrad: 29 november 2016, 15:27:17 av JohanBerglund »

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det som styr värmen i huset är ingen givare utan gradminuterna, blir skillnaden mellan framlednings ärvärdet och börvärdet (värdet inom parentes)  för stort (om tex inte pumpen kan göra sig av med värmen via elementen) stannar pumpen pÃ¥ hysteris (ett värde som kan ändras mellan 0 och 15 i servicemenyn)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det som styr värmen i huset är ingen givare utan gradminuterna, blir skillnaden mellan framlednings ärvärdet och börvärdet (värdet inom parentes)  för stort (om tex inte pumpen kan göra sig av med värmen via elementen) stannar pumpen pÃ¥ hysteris (ett värde som kan ändras mellan 0 och 15 i servicemenyn)
I mitt fall går ju FL temp upp som regel snabbt då den alltid ställer sig i VV-läge vid normalstart, tills den bryter och växelventilen ställer sig i värmeläge det allra sista i processen och kanske ca producerar 5l varmvatten som skickas ut i elementen som cirkuleras och värmer upp nästan inget i det stora elementsystemet.
Börvärdet styrs av styrdatorn och värmebehovsberäkningen utifrån kurvan & temperaturerna?

Har ställt upp hysterersen så sett, till 15 men aldrig monitorerat börvärdet..

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #94 skrivet: 30 november 2016, 04:15:00 »
Ja du kan va något på spåret där med servicegivaren, förstod först nu vilka värden du menade i servicemenyn.
Det värdet inom parentes pÃ¥ ServiceMeny - VarmVatten  stÃ¥r konstant pÃ¥ 42 för mig.

Den andra värdet i ServiceMeny - VarmVatten är mer rörligt, ex efter ett bad i morse gick den tempen ned till 16°C, medans VV temp var 38°C. Jag satte i sladden ca 07.00 och inställning Auto.  När jag kom hem pÃ¥ lunch vid 12.00 var VV temp var 53°C medans ServiceMeny - VarmVatten visade 41°C.  Är det inte lite märkligt med 12 graders temp diff i tanken när ingen rört varmvattnet?

Visar Service-givaren för låg temperatur? Förklarar väl ändå inte varför ingen värme blir producerad eller fokuserar pumpen konstant att få tempen över 42 på servicegivaren och negligerar värmebehovet?
Servicemenyn är tillför att ändra inställningar och det fasta värdet 42 är din starttemperatur i botten pÃ¥ din varmvattensberedare och den ändras inte om du inte själv ändrar värdet.Det värdet  är aktuellt värde är den temperaturen som är i botten pÃ¥ varmvattensberedaren och det beror pÃ¥ skiktningen att den vill att det varma vattnet ska skikta uppÃ¥t när tappning av varmvatten sker.Det som hände för dig när temperaturen sjönk ner till 16 °C och den börjar tillverka varmvatten är att den hinner inte med att tillverka full värme i beredaren pÃ¥ den tiden utan den växlar över till värme i 20 minuter för att sedan köra en ny varmvattensberedning och den kommer hÃ¥lla pÃ¥ sÃ¥ tills den passerar över din starttemperatur och det spelar ingen roll vilket värmebehov du har eftersom den prioriterar varmvatten före värme och det är helt normalt.Att TEMPERATUREN 53 °C som visar din temperatur i TOPPEN pÃ¥ din beredare och i BOTTEN visar 41 °C är inget konstigt eftersom den inte är klar med varmvattentillverkningen (42 °C) utan tänk pÃ¥ det här med tiden 20 minuter värme 20 minuter varmvatten.Det är viktigt att det inte finns luft i slingan när den gör varmvatten för annars fungerar inte skiktningen i beredaren och det blir samma effekt om du har luft i en radiator och den är kall men luftar du sÃ¥ kommer cirkulationen igÃ¥ng och radiatorn blir varm.
« Senast ändrad: 30 november 2016, 04:37:38 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #95 skrivet: 30 november 2016, 04:46:43 »
I mitt fall går ju FL temp upp som regel snabbt då den alltid ställer sig i VV-läge vid normalstart, tills den bryter och växelventilen ställer sig i värmeläge det allra sista i processen och kanske ca producerar 5l varmvatten som skickas ut i elementen som cirkuleras och värmer upp nästan inget i det stora elementsystemet.
Börvärdet styrs av styrdatorn och värmebehovsberäkningen utifrån kurvan & temperaturerna?

Har ställt upp hysterersen så sett, till 15 men aldrig monitorerat börvärdet..
När du skriver normalstart är det vid auto och växelventilen inkopplad Sc:,hOm temperaturen i botten på beredaren visar under 42 °C så kommer den starta varmvattentillverkningen och är normalt.Börvärdet styrs av din utomhusgivaren(styrdatorn) och din inomhustemperatur av din kurva.
« Senast ändrad: 30 november 2016, 05:00:57 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hem igen på lunch till hunden, efter morgonens dusch satt sladden i växelventilen så varmvatten skulle produceras.
Sänkte igÃ¥r värdet pÃ¥ VV start  pÃ¥ service menyn, till 40 (frÃ¥n 42)
Huset var helt plötsligt mer ljummet på elementen...
Iakttog en start där pumpen producerade VÄRME direkt i ca 5min för att i slutet på cykeln köra en kort sekvens VV (VV med53°C enligt Temperaturer, 42°C enligt servicegivare input) Växlade vid stopp tillbaks till värmeläge.
Framledningen nådde kanske 53°C under Värmecykeln och returen betydligt lägre. Höjdes fort när den växla till VV.
Integralen var på 317 när starten påbörjades & 0 vid avslut.
Finns det hopp alltså.?

Under lunchen hörde (kompressorn hörs ju ganska bra utan framkåpa) jag ca 3-4 start & stopp (var ute med hunden en sväng så man är ju inte 100% säker)

Är detta Normalt på en timme?

 

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #97 skrivet: 14 september 2017, 11:45:57 »
Uppdatering,
Efter många suck och stön, felsökningar och prat med lokala IVT-installatören, förstod jag att slangarna inne i pumpen vanligtvis går tätt. Hade inte kollat dem. Och j-klar vad täta de var!
Gjorde ren båda slangarna och nu går pumpen som en klocka!

Lurade mig själv lite innan då jag öppnade dräneringsventilen längst ned bakom kompressorn och tyckte det rann bra med vatten, vilket det tydligen inte gjorde.

Det han på installatören sa var att vid värmeproduktion och cirk.pump på högsta ska max differens mellan fram & returledning vara 4 grader. och det var det ju inte, innan pumpen bröt.

Intressant att man här faktiskt fick reda på en Thermia fördel, då thermian min har korta slangar, på de IVTer de hade detta problem är det 3m slang som igentäpts och de byte ut kompletta slangpaket med värmeväxlare, låter otroligt dyrt!

Min slangrens var inte många minuters jobb.
 

Utloggad Lassiter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #98 skrivet: 20 februari 2022, 14:02:57 »
Uppdatering,
Efter många suck och stön, felsökningar och prat med lokala IVT-installatören, förstod jag att slangarna inne i pumpen vanligtvis går tätt. Hade inte kollat dem. Och j-klar vad täta de var!
Gjorde ren båda slangarna och nu går pumpen som en klocka!

Lurade mig själv lite innan då jag öppnade dräneringsventilen längst ned bakom kompressorn och tyckte det rann bra med vatten, vilket det tydligen inte gjorde.

Det han på installatören sa var att vid värmeproduktion och cirk.pump på högsta ska max differens mellan fram & returledning vara 4 grader. och det var det ju inte, innan pumpen bröt.

Intressant att man här faktiskt fick reda på en Thermia fördel, då thermian min har korta slangar, på de IVTer de hade detta problem är det 3m slang som igentäpts och de byte ut kompletta slangpaket med värmeväxlare, låter otroligt dyrt!

Min slangrens var inte många minuters jobb.

Är detta ett känd fel på dessa Thermias modeller att slangarna blir igensatta?
Antar att man då bör även spola växlaren.
Vissa äldre IVT har ju typfel att slangarna blir igensatta men Thermia är ja osäker någon som vet mer?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Nej det är inget känt fel med igensatta slangar hos Thermia dom har en annan typ av "slangar". Dock kan plattvärmeväxlaren med tiden sättas igen mer eller mindre så att renspola den kan vara en god ide´. Jag spolade min då VP var ca 14 år och jag började att få lite "konstiga" värden på fram och retur på värmen. Efter spolningen fungerar allt som nytt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!