Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: MSK
« skrivet: 10 januari 2010, 22:36:11 »

När framledningens 'är-värde' är mindre än 'bör-värde' öppnas shunten sakta men säkert tills framlednings ’är-värde’ = ’bör-värde’. När shunten har öppnat sig maximalt mot nedre pannan och ’är-värdet’ fortfarande är lägre än ’bör-värdet’ så startar klockan.
Skrivet av: Nick
« skrivet: 10 januari 2010, 21:16:04 »

Shunten tar vatten från nedre pannans topp och returnerar till nedre pannans botten. Om nedre pannan inte orkar hålla framledningstemperaturen, börjar den inställda fördröjningen att räkna ner och när den kommit till noll, är shunten öppen mot övre pannan i stället. Dessutom blandar shunten in returvatten om det behövs för att få rätt framledningstemp.

Enkelt uttryckt så tar shunten normalt vatten från nedre pannan och om inte temperaturen där räcker, börjar den räkna ner fördröjningen och tar sedan vatten från övre pannan. Har du exempelvis satt fördröjningen till 210 min, så tar det 3,5 tim innan shunten tar vatten från övre pannan, om det inte är varmt nog i nedre pannan.

När värmen kommer ikapp i nedre pannan återgår shunten till att ta vatten därifrån och den inställda fördröjningen återställs.

Se bilden (sid 7 i min) i manualen för EcoEl också.

Det spelar egentligen inte så stor roll vad du ställer fördröjningen på. Temperaturändringen inomhus är rätt trög, ställer du fördröjningen på 30 så börjar shunten snabbt att ta vatten från övre pannan och ställer du den på 180 så tar det 3 timmar. Det hinner inte bli så mycket svalare på 3 timmar än på en halv timma, men du spar kanske lite ström om den står på 180 minuter. Själv har jag min på 210 minuter.

//Ronnie

Hej

Vad är det som styr att shuntfördröjningen börjar räkna ned?

Jag har just nu 36 grader i nedre pannan (börvärde 42, dvs framledningens börvärde + 7 grader) och 35 grader på framledningen (börvärde 35). Trots detta har shuntfördröjningen börjat att räkna ned för öppning mot övre pannan. Är det någon som kan förklara varför?

/Nickan
Skrivet av: petepete
« skrivet: 10 januari 2010, 20:56:34 »

Har haft samma problem. Det diffade på upp till 5°. Men det löste sig.
Enligt CTC-handbok sid. 40 skall framledningsgivaren ha god kontakt med röret samt isoleras.
Se skiss i handboken.


Ja, man får kanske göra om den grejen, det enda röris gjorde var att sätta den med kattstrypare, inget klabb, och ingen isolering.
Sedan undrar jag över shunten, Den har 3 markeringar, samt att den kan gå utanför markeringarna. I vilket läget öppnar den mot övre pannan? är det när den öppnar mer än rakt upp, eller är det när den öppnar över det 3:e läget (mer öppen)

Då har man fixat det.Det skiljer fortfarande 1-2 grader mellan panna och framledning. Det verkar mao ha  blivit lite bättre. Shunten är fullt öppen mot nedre pannan när den står rakt upp. Givaren isolerade jag med armaflex, efter att ha klabbat in givaren i termopasta.

Ja, där verkar det stanna.  Som bäst 2 grader diff. Om jag förstår principskissen rätt så skulle det kunna bero på att röret ner i pannan är för långt... Då tar den vatten längre ner. Men det låter ju konstigt, de borde väl ha kontrollmätt rören? Annars kan det bero på något fel på shunten? Eller så kan det bero på någon av tempgivarna. Vad tror ni?
Hur är det för er andra? Klarar er ecoel att hålla samma framledning som nedre pannan? Eller har ni också en diff på några grader? Hos mig ligger det som sagt på 2-3 grader diff. Känns lite surt att ta från övre pannan onödigt tidigt! Det innebär ju att när jag har start/stopp diff på 5 grader så blir det i praktiken bara 2-3 grader.
Skrivet av: petepete
« skrivet: 07 januari 2010, 13:02:14 »

Har haft samma problem. Det diffade på upp till 5°. Men det löste sig.
Enligt CTC-handbok sid. 40 skall framledningsgivaren ha god kontakt med röret samt isoleras.
Se skiss i handboken.


Ja, man får kanske göra om den grejen, det enda röris gjorde var att sätta den med kattstrypare, inget klabb, och ingen isolering.
Sedan undrar jag över shunten, Den har 3 markeringar, samt att den kan gå utanför markeringarna. I vilket läget öppnar den mot övre pannan? är det när den öppnar mer än rakt upp, eller är det när den öppnar över det 3:e läget (mer öppen)

Då har man fixat det.Det skiljer fortfarande 1-2 grader mellan panna och framledning. Det verkar mao ha  blivit lite bättre. Shunten är fullt öppen mot nedre pannan när den står rakt upp. Givaren isolerade jag med armaflex, efter att ha klabbat in givaren i termopasta.

Ja, där verkar det stanna.  Som bäst 2 grader diff. Om jag förstår principskissen rätt så skulle det kunna bero på att röret ner i pannan är för långt... Då tar den vatten längre ner. Men det låter ju konstigt, de borde väl ha kontrollmätt rören? Annars kan det bero på något fel på shunten? Eller så kan det bero på någon av tempgivarna. Vad tror ni?
Skrivet av: petepete
« skrivet: 06 januari 2010, 09:42:37 »

Har haft samma problem. Det diffade på upp till 5°. Men det löste sig.
Enligt CTC-handbok sid. 40 skall framledningsgivaren ha god kontakt med röret samt isoleras.
Se skiss i handboken.


Ja, man får kanske göra om den grejen, det enda röris gjorde var att sätta den med kattstrypare, inget klabb, och ingen isolering.
Sedan undrar jag över shunten, Den har 3 markeringar, samt att den kan gå utanför markeringarna. I vilket läget öppnar den mot övre pannan? är det när den öppnar mer än rakt upp, eller är det när den öppnar över det 3:e läget (mer öppen)

Då har man fixat det.Det skiljer fortfarande 1-2 grader mellan panna och framledning. Det verkar mao ha  blivit lite bättre. Shunten är fullt öppen mot nedre pannan när den står rakt upp. Givaren isolerade jag med armaflex, efter att ha klabbat in givaren i termopasta.
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 06 januari 2010, 02:17:12 »

Bästa sättet att Isolera givaren??

Folie o silvertejp   eller vad använder man?
Skrivet av: petepete
« skrivet: 06 januari 2010, 00:46:14 »

Har haft samma problem. Det diffade på upp till 5°. Men det löste sig.
Enligt CTC-handbok sid. 40 skall framledningsgivaren ha god kontakt med röret samt isoleras.
Se skiss i handboken.


Ja, man får kanske göra om den grejen, det enda röris gjorde var att sätta den med kattstrypare, inget klabb, och ingen isolering.
Sedan undrar jag över shunten, Den har 3 markeringar, samt att den kan gå utanför markeringarna. I vilket läget öppnar den mot övre pannan? är det när den öppnar mer än rakt upp, eller är det när den öppnar över det 3:e läget (mer öppen)
Skrivet av: MSK
« skrivet: 06 januari 2010, 00:32:00 »

Har haft samma problem. Det diffade på upp till 5°. Men det löste sig.
Enligt CTC-handbok sid. 40 skall framledningsgivaren ha god kontakt med röret samt isoleras.
Se skiss i handboken.

Skrivet av: petepete
« skrivet: 05 januari 2010, 23:55:00 »

Har du 46º i nedre pannan och inte får ut mer än max 43º på framledningen trots att börvärdet är högre än 43º, så verkar det som om något inte stämmer.

Det är väl aldrig så att framledningen inte vill ha mer än 43º, pannan ska ju ligga ett par grader över framledningen.
Efter en stund kommer ju en 55º-körning, hur ser det ut på framledningen då?
Det är väl inte troligt att shunten är felkopplad, men...........vad vet man.

//Ronnie

Det är väl bästa att dubbelkolla innan jag säger för mycket, men många gånger som jag har tittat så börjar den räkna ner shuntfördröjningen som så här:

Framledning: 43 (46)
Panna nedre 48 (55)
Shuntfördröjning: 163 (står på 210)

Men de grejerna verkar vara kopplade från fabrik? Det ser rätt ut, vad jag kan se, och framledningen blir högre ju mer den öppnar!
Sedan undrar jag en grej till och det är när den ska stänga igen, för hos mig stänger den inte direkt vid rätt framledning eller rumstemp, är den inställd att gå över börvärde med ett visst antal grader eller?

Mvh Peter


Skrivet av: erp
« skrivet: 05 januari 2010, 20:55:55 »

Har du 46º i nedre pannan och inte får ut mer än max 43º på framledningen trots att börvärdet är högre än 43º, så verkar det som om något inte stämmer.

Det är väl aldrig så att framledningen inte vill ha mer än 43º, pannan ska ju ligga ett par grader över framledningen.
Efter en stund kommer ju en 55º-körning, hur ser det ut på framledningen då?
Det är väl inte troligt att shunten är felkopplad, men...........vad vet man.

//Ronnie
Skrivet av: petepete
« skrivet: 05 januari 2010, 20:38:03 »

Shunten tar vatten från nedre pannans topp och returnerar till nedre pannans botten. Om nedre pannan inte orkar hålla framledningstemperaturen, börjar den inställda fördröjningen att räkna ner och när den kommit till noll, är shunten öppen mot övre pannan i stället. Dessutom blandar shunten in returvatten om det behövs för att få rätt framledningstemp.

Enkelt uttryckt så tar shunten normalt vatten från nedre pannan och om inte temperaturen där räcker, börjar den räkna ner fördröjningen och tar sedan vatten från övre pannan. Har du exempelvis satt fördröjningen till 210 min, så tar det 3,5 tim innan shunten tar vatten från övre pannan, om det inte är varmt nog i nedre pannan.

När värmen kommer ikapp i nedre pannan återgår shunten till att ta vatten därifrån och den inställda fördröjningen återställs.

Se bilden (sid 7 i min) i manualen för EcoEl också.

Det spelar egentligen inte så stor roll vad du ställer fördröjningen på. Temperaturändringen inomhus är rätt trög, ställer du fördröjningen på 30 så börjar shunten snabbt att ta vatten från övre pannan och ställer du den på 180 så tar det 3 timmar. Det hinner inte bli så mycket svalare på 3 timmar än på en halv timma, men du spar kanske lite ström om den står på 180 minuter. Själv har jag min på 210 minuter.

//Ronnie

Jag tycker det verkar som att min ecoel tar från botten? Iaf med tanke på tempen. Har jag 46 grader i nedre pannan så kan jag få ut typ max 43 grader på framledningen! Kan det vara felkopplat, eller sitter givaren i nedre tanken väldigt högt upp?
Skrivet av: erp
« skrivet: 05 januari 2010, 17:41:29 »

Shunten tar vatten från nedre pannans topp och returnerar till nedre pannans botten. Om nedre pannan inte orkar hålla framledningstemperaturen, börjar den inställda fördröjningen att räkna ner och när den kommit till noll, är shunten öppen mot övre pannan i stället. Dessutom blandar shunten in returvatten om det behövs för att få rätt framledningstemp.

Enkelt uttryckt så tar shunten normalt vatten från nedre pannan och om inte temperaturen där räcker, börjar den räkna ner fördröjningen och tar sedan vatten från övre pannan. Har du exempelvis satt fördröjningen till 210 min, så tar det 3,5 tim innan shunten tar vatten från övre pannan, om det inte är varmt nog i nedre pannan.

När värmen kommer ikapp i nedre pannan återgår shunten till att ta vatten därifrån och den inställda fördröjningen återställs.

Se bilden (sid 7 i min) i manualen för EcoEl också.

Det spelar egentligen inte så stor roll vad du ställer fördröjningen på. Temperaturändringen inomhus är rätt trög, ställer du fördröjningen på 30 så börjar shunten snabbt att ta vatten från övre pannan och ställer du den på 180 så tar det 3 timmar. Det hinner inte bli så mycket svalare på 3 timmar än på en halv timma, men du spar kanske lite ström om den står på 180 minuter. Själv har jag min på 210 minuter.

//Ronnie
Skrivet av: IngaB
« skrivet: 05 januari 2010, 17:28:06 »


Jag har CTC Eco El 1550 och CTC Eco Air modell 105 installerad i september 2009.

I ERP:s förträffliga och pedagogiska "förklaring om hur Eco El - Eco Air fungerar" hittar jag mycket bra information, men jag hittar ingenting om shunten och dess funktion.

I någon diskussion skrivs det "ingen elspets så länge inte shunten börjar öppna". Vad styr vad? Med andra ord hur fungerar shunten och hur skall man ställa in den för bästa resultat?

Någon har rekommenderat mig att sätta elpatronen i nedre pannan på 0 kw och i stället öka kapaciteten på elpatronen i övre pannan så att den ensam värmer vattnet när pumpen står still. Är det klokt at göra så och vad leder det till?

IngaB

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!