Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: "Ut! Det luktar mögel !!" Erfarenheter av ozongenerator?  (läst 3463 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jag ska renovera vårt 50m2 gårdshus, byggt av "återvinningsvirke" på 40- och 50- talet (så gjorde man alltid förr när det fanns att få).

Började med att bära ut allt ur 2 garderober. "Luktar mögel"!!! utbrister madame, jag känner inget. Men hon reagerar kraftigt så in i bostaden kommer det inte..

Så istället bär jag kläderna, möbler, sängar, böcker mm till ett uthus, en torr men oisolerad välventilerad friggebod jag byggde för 10 år sedan.
Allt annat av tyg, Sängkläder o kuddar mm liksom skumgummimadrasser får åka till sopstationen.

Jag ämnar riva upp golv, innerväggar och tak samt ersätta packat sågspån där och på taket med något annat. Byta ev fuktskadade byggnadsdelar.

Men nu är frågan:

Är ozongenerator nåt att skaffa? och ska jag använde den både före jag river och innan jag börjar återställa?
Liksom använda den i friggeboden där kläder o inredningen (som är skaffad begagnad) vilar sig tills renoveringen är klar?
« Senast ändrad: 02 mars 2019, 21:23:29 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Mekaniker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ozon mot mögel? Vet inte om det hjälper (Har sett reklamerna)
Jag skulle läsa på förrän jag anskaffar en sådan...

Det enda som jag vet om att fungerar är att frånta möglet dess möjligheter att fortplanta sig, dvs hålla allt så torrt som möjligt
Mögel klarar ju av att leva i betong också, tyvärr
Det går att yt-behandla konstruktioner med borax men då enbart friska sådana
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: "Ut! Det luktar mögel !!" Erfarenheter av ozongenerator?
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2019, 08:06:49 »
Det skulle kanske hjälpa mot lukten i kläderna, men i själva huset vet jag inte. Ozonet dödar levande mögel, men det tar ju inte bort förutsättningarna för att nytt ska bildas. Sporer finns i luften hela tiden, så finns det rätt förutsättningar någonstans någon tid på året så kommer det att börja gro igen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: "Ut! Det luktar mögel !!" Erfarenheter av ozongenerator?
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2019, 08:54:53 »
Jag ska renovera vårt 50m2 gårdshus, byggt av "återvinningsvirke" på 40- och 50- talet (så gjorde man alltid förr när det fanns att få).

Började med att bära ut allt ur 2 garderober. "Luktar mögel"!!! utbrister madame, jag känner inget. Men hon reagerar kraftigt så in i bostaden kommer det inte..

Så istället bär jag kläderna, möbler, sängar, böcker mm till ett uthus, en torr men oisolerad välventilerad friggebod jag byggde för 10 år sedan.
Allt annat av tyg, Sängkläder o kuddar mm liksom skumgummimadrasser får åka till sopstationen.

Jag ämnar riva upp golv, innerväggar och tak samt ersätta packat sågspån där och på taket med något annat. Byta ev fuktskadade byggnadsdelar.

Men nu är frågan:

Är ozongenerator nåt att skaffa? och ska jag använde den både före jag river och innan jag börjar återställa?
Liksom använda den i friggeboden där kläder o inredningen (som är skaffad begagnad) vilar sig tills renoveringen är klar?



Lider med dig.. min farsa totalrenoverade en friggebod på 9.9 kvm som luktade starkt av mögel.

Han rev tak, golv, isolering och tömde spånet.
(Bytte ut det mesta i hela dj*vla byggnaden).

Den luktar fortfarande svagt av mögel... så..
Tough luck...! "Det sitter troligen i väggarna", trots färg på alla ytskikt (ej spärrfärg!).

Om jag var du, skulle jag byta ut allt material som går att byta ut, och när det kommer till ytskikt, spärrmåla golv/tak, byta allt golv och känna efter om det blivit bättre... om inte, skaffa en dyr ozongenerator, testa, lämna tillbaka på öppet köp om den "ej fungerar."

Dvs, luktar det fortfarande, spräng skiten! fiR:

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: "Ut! Det luktar mögel !!" Erfarenheter av ozongenerator?
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2019, 11:59:12 »
Det går att hyra ozon maskiner och dom lär vara bra på att ta bort oönskad lukt så är det gammalt material det luktar unket av kanske det kan hjälpa vet att taxi använder det när nån kastat upp i bilen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: "Ut! Det luktar mögel !!" Erfarenheter av ozongenerator?
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2019, 13:19:36 »
Gissningsvis har gårdshuset varit kallställt......året runt.

Istället för att chansa och riva ut allt samt köpa/hyra ozonapparat........så kan man ställa in en avfuktare.
Den ger lite värme förutom att torka upp gårdshuset.



Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: "Ut! Det luktar mögel !!" Erfarenheter av ozongenerator?
« Svar #6 skrivet: 03 mars 2019, 13:44:32 »
En ozonapparat kör man några dygn och då ska man inte vara där sen ska förhoppnings luken vara borta rät enkelt att prova och borde väl inte vara så dyrt att hyra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Oj vad jag blev moloken när jag började läsa alla svar i morse help...nu på eftermiddagen känns det bättre efter lite positivare tongångar ... tummenupp. Tack ska ni ha allihop för era synpunkter !
Gissningsvis har gårdshuset varit kallställt......året runt.
Istället för att chansa och riva ut allt samt köpa/hyra ozonapparat........så kan man ställa in en avfuktare.
Den ger lite värme förutom att torka upp gårdshuset.
Det har du rätt i rocas, senast någon bodde där var julhelgen 1997 och då behövdes 800kWh för att få upp värmen och behålla den en vecka..sen har det varit oeldat och nu är elcentralen uppäten, så där vistas inga mer än gnagarna. Jag ska prova med avfuktare och se om det blir något vatten, risken är väl kanske att hela ön torrläggs för huset är rätt dragigt..
Menar du att den ska stå där och gå istället för ordinarie värmekällor, dvs elelement f.n.?

Jag tror ändå att det är rimligt att byta spånisoleringen, känns inte bra att ha musgångar i golv, väggar o tak..
Hur gör man det bäst, inifrån eller utifrån?


En ozonapparat kör man några dygn och då ska man inte vara där sen ska förhoppnings luken vara borta rät enkelt att prova och borde väl inte vara så dyrt att hyra.
Ska höra mig för om det finns att hyra i närheten, framför allt att för att köra den i tillfälliga lagret för kläder, böcker och inredning dvs friggeboden.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Istället för att chansa och riva ut allt samt köpa/hyra ozonapparat........så kan man ställa in en avfuktare.
Den ger lite värme förutom att torka upp gårdshuset.
Förslag på fabrikat? Hur kraftig ska den vara?
Huset är ett plan på 50m2 och står på grundpelare så det blåser fritt under det.

Jag flyttar/kopierar den delfrågan till Ventilation, fukt och radon-forum:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=69312.0
« Senast ändrad: 03 mars 2019, 15:59:50 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Jonas Nordlund

  • Gäst
Jonas Nordlund
SV: "Ut! Det luktar mögel !!" Erfarenheter av ozongenerator?
« Svar #9 skrivet: 05 mars 2020, 23:02:12 »
För att ta bort LUKT av mögel är ozongeneratorer utmärkta. De dödar ytliga sporer som skapar lukt. Dock har de ju problem att komma djupare in i trä så man kan tyvärr inte få bort ingrott mögel med ozon (även vad vissa säljare säger..). Sedan en avfuktare är ju bra ide för att inte få mera mögel.
Men för lukten och ytligt mögel absolut!
(Jobbar till vardags på www.ozonstockholm.se så kan sådant här ;)


Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: "Ut! Det luktar mögel !!" Erfarenheter av ozongenerator?
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2020, 08:27:46 »
För att ta bort LUKT av mögel är ozongeneratorer utmärkta. De dödar ytliga sporer som skapar lukt. Dock har de ju problem att komma djupare in i trä så man kan tyvärr inte få bort ingrott mögel med ozon (även vad vissa säljare säger..). Sedan en avfuktare är ju bra ide för att inte få mera mögel.
Men för lukten och ytligt mögel absolut!
(Jobbar till vardags på www.ozonstockholm.se så kan sådant här ;)



En fråga hur effektiva är ozongeneratorer mot virus? Har för mig o läst att sådana har testats på vårdcentraler för att minska ev smittspridning. Vet att dessa maskiner inte skall nyttjas när det finns människor i lokalen.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Det finns inga snabba behandlingar som hjälper mot mögellukt i kläder. Vad som bevisligen fungerar är att först tvätta dem, tjocka stoppade saker bör torkas i torktumlare. Häng sedan upp dem på vädring på ett torrt och varmt ställe, skyddat mot direkt solljus (t ex en väl ventilerad oinredd vind sommartid) och låt dem hänga där minst ett halvår.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!