Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Feil pÃ¥ vekselventil i Thermia Diplomat TWS?  (läst 4009 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JanRob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Feil på vekselventil i Thermia Diplomat TWS?
« skrivet: 01 januari 2019, 17:50:01 »
Hei

Pumpe: Thermia Diplomat TWS 1050 fra 2008.  Bergvarme/borrehull.
Hus:  3 etg fra 2008, golvvarme i alle etasjer, betong i kjeller og 1. etg + bad 2. etg.  Tregulv m/parkett i stue i 2. etg.  Totalt ca 220 kvm.  Egentlig XComfort som styrer romtemp (men nÃ¥ skrudd av i utforskningsfasen).  Ekstra VV-bereder i teknisk rom i kjeller (der hvor ogsÃ¥ VP stÃ¥r).

Etter at kulden seg inn over oss i Ã¥r, merket vi at det ble kaldt i huset.  Det hjalp lite Ã¥ justere opp varmen, og enkelte rom/gulv var helt kalde.

Leste masse her pÃ¥ forumet, og lurte pÃ¥ om luft kunne være Ã¥rsaken.  Trykket i systemet er ok, nÃ¥ sÃ¥ høyt som 1,8.  Lukket mange sløyfer for Ã¥ fÃ¥ igang den som var helt kald, og det hjalp.  NÃ¥ er det lunk i de fleste gulv.  Men mangler fortsatt den gode varmen.  Tilbake til forumet, og leste om innstillinger...og Ã¥ prøve Ã¥ lære meg litt om VP og systemet...

VP gÃ¥r hele tiden.  Ser nÃ¥ (ut fra andres poster her og mulige feil), og har kjent pÃ¥, at armen pÃ¥ min vekselventil, nÃ¥r pumpen gÃ¥r/jeg kjører manuell test, ikke flytter pÃ¥ seg.  Den stÃ¥r i nedre stilling, men dirrer lett nÃ¥r motoren til den gÃ¥r (jeg hører det surrer og knepper).  Jeg kan trykke den inn og/eller skyve den opp selv, men den faller rett ned igjen...?  Er det motor som er gÃ¥en, eller bare ventilen?

NÃ¥r armen stÃ¥r i nedre stilling - hva fylles opp da?  Kjenner pÃ¥ rørene at varmen gÃ¥r "til høyre", noe jeg leser som VP innebygde VV-tank.  Ser ut som varmvann-temp stÃ¥r mer eller mindre konstant pÃ¥ 42 grader, pluss minus en grad.  Pumpen starter stadig, og da fyker faktisk turtemp opp litt, for sÃ¥ Ã¥ falle rolig ned igjen (i gulvvarmesystemet).  Jeg har egne manometere pÃ¥ bÃ¥de tur/returvannet pÃ¥ mitt anlegg.  Returtemp pÃ¥ gulvvarmesystemet er overhodet ikke enig i det VP selv melder.  Returtemp gulvvarme ligger pÃ¥ ca 24 grader jevnt, mens VP melder at denne ligger pÃ¥ ca 32 før VP starter, og 48/49 nÃ¥r den har gÃ¥tt (maks er satt til 48).  Faller noe av vannet fra VV-tanken i VP tilbake til gulvvarmeanlegget, slik at returtemp da blir midt i mellom (24 i gulvvarme, 42 i VVT => 32 +/- melder VP som returtemp)????

Greit om jeg har litt svar å gi til min rørlegger før pengene flyr i feilsøking... :)

Mine innstillinger (tar gjerne tilbakemeldinger på disse også for optimalisering)!
Romtemp   20
Kurve   30
Turtemp min   26
Turtemp maks   50
5   4
0   4
-5   3
Varmestopp   22
Senkning   1

Service/VP   
Integral A1   90
Hysterese   10
Maks retur   48
Startintervall   20

Service/tilskudd   
Integral A2   900
Hysterese   15
Shunttid   60

Service/VV   
VV start   48
VV tid   40
Varmetid   20
Legionella/overtemp   av
toppvarmestopp   60


Takk for hjelp!

Jan Robert

Utloggad JanRob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Feil på vekselventil i Thermia Diplomat TWS?
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2019, 18:03:53 »
NÃ¥r pumpen gÃ¥r, sier displayet "70" som ønsket turtemp.  Ser av andre poster her at det betyr varmtvannsproduksjon...

Dersom det er vekselventilen:
Noen som kan vise meg en link til ny vekselventil?
Skal denne byttes til en ny, eller skal det settes inn en "shunt" (som jeg har lest i en annen post i dette forumet, men som ikke sier meg noe som helst...  ::) )

JR

Utloggad JanRob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Feil på vekselventil i Thermia Diplomat TWS?
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2019, 00:13:20 »
Hei

Da har jeg tatt av frontplaten og testkjørt manuelt VXV ventilen.

Armen stÃ¥r i nedre posijon.  Den presses ytterligere ned (halv cm) nÃ¥r motoren gÃ¥r (Ser "noe" beveger seg inni "huset" og presser armen litt ned). NÃ¥r motoren beveger seg opp forblir armen nede, den blir ikke med opp i det hele tatt...? Den skulle vel vært skjøvet opp av ventilen?  Ikke motoren som drar denne opp pÃ¥ noe vis?

Er det da motoren som er problemet?  Eller ventilen?  Eller begge?  Mener Ã¥ ha sett noen poster pÃ¥ dette forumet før hvor bare fjærdelen i ventilen (rørdelen) har vært anbefalt byttet? Noen som kan hjelpe meg i retning av hva den heter, og hvilken løsning som er Ã¥ anbefale?

Er det denne?: https://www.ebay.co.uk/itm/Honeywell-CARTRIDGE-REPAIR-VALVE-THREE-WAY-VCZZ6000-U-1ST-CLASS-DELIVERY-/223282612257


JR

youji

  • Gäst
youji
SV: Feil på vekselventil i Thermia Diplomat TWS?
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2019, 06:53:08 »
Hei

Da har jeg tatt av frontplaten og testkjørt manuelt VXV ventilen.

Armen stÃ¥r i nedre posijon.  Den presses ytterligere ned (halv cm) nÃ¥r motoren gÃ¥r (Ser "noe" beveger seg inni "huset" og presser armen litt ned). NÃ¥r motoren beveger seg opp forblir armen nede, den blir ikke med opp i det hele tatt...? Den skulle vel vært skjøvet opp av ventilen?  Ikke motoren som drar denne opp pÃ¥ noe vis?

Er det da motoren som er problemet?  Eller ventilen?  Eller begge?  Mener Ã¥ ha sett noen poster pÃ¥ dette forumet før hvor bare fjærdelen i ventilen (rørdelen) har vært anbefalt byttet? Noen som kan hjelpe meg i retning av hva den heter, og hvilken løsning som er Ã¥ anbefale?

Er det denne?: https://www.ebay.co.uk/itm/Honeywell-CARTRIDGE-REPAIR-VALVE-THREE-WAY-VCZZ6000-U-1ST-CLASS-DELIVERY-/223282612257


JR
Hej Ursäkta sent svar och såg att du hade mailat mig.Det är rätt insatsventil VCZZ-6000 som du ska ha så det är bara beställa så får du med en nyckel så du kan byta ventilen.Ändra MAX retur till 55 istället för 48 så du inte får HÖG RETUR för då stannar kompressorn och el-patron går in.Sedan din start för varmvatten på 48 skulle jag ändra till 42 eller standard 44 på din maskin.För att kolla om ställdonet fungerar så gå in i manuell test och kör växelventilen upp och ner med + och - knapparna så du aktiverar ställdonet med 1 eller 0.Om ställdonet är trasigt så passar LK-525 till din maskin men mät diametern på röret till växelventilen för 1050 modell känner jag inte till men från 6kw-10kw maskinerna så är rören 22mm och från 10kw är det 28mm så du vet vilken storlek på LK 525 när du beställer.

youji

  • Gäst
youji
SV: Feil på vekselventil i Thermia Diplomat TWS?
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2019, 07:24:12 »
Hej Ursäkta sent svar och såg att du hade mailat mig.Det är rätt insatsventil VCZZ-6000 som du ska ha så det är bara beställa så får du med en nyckel så du kan byta ventilen.Ändra MAX retur till 55 istället för 48 så du inte får HÖG RETUR för då stannar kompressorn och el-patron går in.Sedan din start för varmvatten på 48 skulle jag ändra till 42 eller standard 44 på din maskin.För att kolla om ställdonet fungerar så gå in i manuell test och kör växelventilen upp och ner med + och - knapparna så du aktiverar ställdonet med 1 eller 0.Om ställdonet är trasigt så passar LK-525 till din maskin men mät diametern på röret till växelventilen för 1050 modell känner jag inte till men från 6kw-10kw maskinerna så är rören 22mm och från 10kw är det 28mm så du vet vilken storlek på LK 525 när du beställer.
https://www.bing.com/search?q=LK-525&FORM=HDRSC1#

Utloggad JanRob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Feil på vekselventil i Thermia Diplomat TWS?
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2019, 16:29:16 »
Takk for tilbakemelding  :)

Jeg får rørlegger på fredag morgen, så jobber hardt nå for å feilsøke så mye som mulig før det, slik at vi kan gå rett på løsningene...

Da satser jeg pÃ¥ at vxl-ventilen er ødelagt. Motoren (Honeywell) gÃ¥r, sÃ¥ da er det vel enten den fjærdingsen eller hele ventilen (?) som mÃ¥ byttes.  Rørlegger tar med seg begge.

Men startproblemet (som gjorde at jeg fant ut av alt dette) har dukket opp igjen.  Det ene rommet er vesentlig kaldere enn de andre...
- jeg trodde det var luft, sÃ¥ forsøkte Ã¥ stenge de andre slyngene.  Da varmet det kalde rommet seg sakte opp igjen.  SÃ¥ tenkte at da var dette ok... har en bobleutskiller i kjelleren, like ved pumpen - hÃ¥pet at denne evnt. hadde tatt det.
- Ã¥pnet alle slyngene igjen (fortsatt Ã¥pne nÃ¥) for Ã¥ optimalisere innstillingene.  NÃ¥ begynner rommene Ã¥ bli hyggelig varme (fruens komfortemp er høy...), 22+ grader, mens det ene rommet (alle i 1. etg) fortsatt er 16 grader.  Har mÃ¥lt gulvflatene - ligger pÃ¥ 21-23 grader i alle rom, men 16-17 i det kalde rommet...???   Har mÃ¥lt slyngene fra samlestokken, og de har alle sÃ¥nn nogenlunde lik temperatur pÃ¥ bÃ¥de tur- og returslanger.  Ca. 28 i tur, og 26 i retur akkurat nÃ¥...  Har ikke noe som viser flow sÃ¥vidt jeg vet, med mindre jeg finner det pÃ¥ pumpen? 

Er det for dårlig trykk/sirkulasjon?
- hører at sirk-pumpen gÃ¥r, og den stÃ¥r pÃ¥ 3.  PÃ¥ manuell test slÃ¥r den i hvert fall inn og ut..., og det er forskjell i støy pÃ¥ den hvis jeg vrir den til 1 eller 2.
- er det nødvendig med en ytterligere kontroll om denne virker, og hvordan kan jeg eventuelt sjekke det?
- bør rørlegger ta med seg noe som kan måle flow på anlegget og den enkelte sløyfe?
- hva annet kan jeg gjøre for å feilsøke, evnt. hva annet kan dette være?

Kun golvvarme i betong i hus fra 2008, VP stÃ¥r i kjeller.  Det er varme i rørene i de to sløyfene som gÃ¥r til 2. etg (1 bad med fliser (betong) og en stue i trebjelkelag og parkett), og disse virker ok (blir varmt i rommet).

Ref. bilde:  Det er sløyfen merket "SOV" som er den aktuelle.  AltsÃ¥ nr. 4 etter "inntaket".  De to første er det som gÃ¥r opp i 2. etg.  Ja, jeg bruker XComfort til vanlig, og de som nÃ¥ er skrudd pÃ¥ igjen stÃ¥r i tvungen Ã¥pen modus.

Takk for svar!

JR

Utloggad JanRob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Feil på vekselventil i Thermia Diplomat TWS?
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2019, 18:04:08 »
Hei

Da har jeg sjekket Wilo-sirk.pumpen ved Ã¥ skru ut skruen i midten.  Det kom noe vann, og sÃ¥vidt jeg kunne se gikk pumpen rundt.  Kjørte manuell test av den mens skruen var ute, stoppet og startet den igjen, og ja, denne tror jeg virker som den skal...?

Hva nÃ¥?  Takker for alle tips og rÃ¥d...  tummenupp

Har endret max retur.  VV mÃ¥ jeg enn sÃ¥ lenge ha pÃ¥ minimum, altsÃ¥ 30 grader, eller sÃ¥ slÃ¥r pumpen inn hele tiden for Ã¥ produsere VV (inntil vxvventilen er fikset...??).  Justerer den til 44 nÃ¥r det er gjort.

JR

youji

  • Gäst
youji
SV: Feil på vekselventil i Thermia Diplomat TWS?
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2019, 20:09:37 »
Eftersom du kör med golvvärme tycker jag att ni byter bara insatsventilen om ställdonet är helt och om du är med rörleggern så ser du att det är ganska enkelt att byta.Det är oftas när det blir höga temperaturer (radiatorer) som fettet som insatsventilen är insmord i börjar försvinna som den börjar kärva.Om diffen mellan fram och returen är för låg kan du sänka cirkulationspumpen till 2 för att se om det blir större diff.Din rörlegger kan väl hjälpa dig att lufta systemet.

PS:Om inte det blir allt för kostsamt att byta till LK 525 så tycker jag astt du ska byta.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Feil på vekselventil i Thermia Diplomat TWS?
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2019, 07:19:39 »
Att du får dålig cirkulation i värmesystemet kan mycket väl bero på att en del av flödet går in i Varmvattenberedaren och bara en del passerar värmesystemet.
Jag skulle avvakta tills du får ventilen åtgärdad innan du gör nåt mer genomgripande.
Om problemen kvarstår så kan du arbeta med injustering av flöden till de olika golven, stryp mer på de som är varma, och mindre på de som är kalla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JanRob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Feil på vekselventil i Thermia Diplomat TWS?
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2019, 11:40:40 »
Hei

Etter bytte av vekselventil fungerer alt sÃ¥ mye bedre, herunder ogsÃ¥ sirkulasjon.  Selv med rett nøkkel var det ikke mulig Ã¥ fÃ¥ løsnet fjæren fra vekselventilen, sÃ¥ jeg mÃ¥tte bytte hele.

Takk for alle svar og god hjelp!  tummenupp

Optimalisering av innstillinger:
Ellers ser jeg at jeg nÃ¥ ligger med ca 14 starter/døgn, hvorav 4-9 med VV-produksjon.  Ser at det anbefales ned mot 1 pr 2 timer i dette fora, sÃ¥ da er vel det Ã¥ regne som ganske bra?  Ser at forskjellen pÃ¥ tur/returvarme (Delta T?) ved VP-kjøring sjelden er høyere enn 5-6 grader.  Sirk-pumpen stÃ¥r pÃ¥ 3.

For Ã¥ fÃ¥ en hyggelig temperatur for hun som ikke har innebygd termostat i huset har vi landet pÃ¥ varmekurve 29.  Øvrige innstillinger er:

Meny   Vinter

Romtemp   20
Kurve   29
Turtemp min   22
Turtemp maks   50
5   1
0   1
-5   1
Varmestopp   22
Senkning   1

Service/VP   
Integral A1   120
Hysterese   10
Maks retur   55
Startintervall   20

Service/tilskudd   
Integral A2   900
Hysterese   15
Shunttid   60

Service/VV   
VV start   40
VV tid   40
Varmetid   20
Legionella/overtemp   av
toppvarmestopp   60

Service/innstallasjon   
Giverkorr./Ute   -2 (VPviser for lite, derfor korrigering)

Bør det justeres noe?   
- ser at VV-temp ligger jevnt pÃ¥ 46-47 grader (VP sier ofte at VV-temp (i bunn av intern tank?) er rundt 38-40 grader).  Har ikke akk.tank, kun ekstern 200l VV-tank. 
- ut over det oppleves varmen inne som jevn og behagelig nå, selv om det i skrivende stund er -7 grader ute (og har ligger der-isch siste uken).

JR

youji

  • Gäst
youji
SV: Feil på vekselventil i Thermia Diplomat TWS?
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2019, 16:22:37 »
Vad bra.Testa ställa ner från 3 till 2 för att se om du får en diff runt 7-9 grader.Kanske lite mycket starter för varmvatten men kan vara att du har luft i system kvar som kan ta lite tid att lufta bort.Du borde få en varmvattentemperatur runt 52-55 grader när DP-bryter på menyn temperaturer så ha lite koll på varmvattentemperaturen.

youji

  • Gäst
youji
SV: Feil på vekselventil i Thermia Diplomat TWS?
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2019, 16:26:19 »

Vad bra.Testa ställa ner från 3 till 2 för att se om du får en diff runt 7-9 grader.Kanske lite mycket starter för varmvatten men kan vara att du har luft i system kvar som kan ta lite tid att lufta bort.

Såg inte att annan tank så glömm 52-55 grader i menyn

Utloggad JanRob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Feil på vekselventil i Thermia Diplomat TWS?
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2019, 17:24:29 »
Hei

Takk for svar.

Hvordan kan jeg redusere antall VV-starter...?

JR

Utloggad KeesB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Feil på vekselventil i Thermia Diplomat TWS?
« Svar #13 skrivet: 11 maj 2022, 08:27:16 »
Service/VP   
Integral A1   120
Hysterese   10
Maks retur   55
Startintervall   20

Service/tilskudd   
Integral A2   900
Hysterese   15
Shunttid   60

Service/VV   
VV start   40
VV tid   40
Varmetid   20
Legionella/overtemp   av
toppvarmestopp   60

Service/innstallasjon   
Giverkorr./Ute   -2 (VPviser for lite, derfor korrigering)


The figures here, can we just scroll in the curve with + and -  to sett these values?

Thanks.

Inge Namtvedt

  • Gäst
Inge Namtvedt
SV: Feil på vekselventil i Thermia Diplomat TWS?
« Svar #14 skrivet: 29 november 2023, 17:52:31 »
Har hatt rørlegger på besøk idag for å skifte noen deler. Han sa at varmestopp burde stå til 40 istedenfor 18 som jeg hadde. Han sa at ellers ville den slutte å produsere varmtvann ved temperatur lavere enn 18 grader. Stemmer dette??
Hvordan kommer dere inn i servicemenyen? FÃ¥r ikke det til.
Har thermia diplomat tws 6kw

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!