Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dags att byta webhotell!  (läst 4039 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Baltazar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Dags att byta webhotell!
« skrivet: 09 juni 2005, 10:33:21 »
Vad jag förstår så ligger värmepumpsforum på en webserver i USA, samlokaliserade med en mängd porrsiter.

Vore det inte dags att flytt hem verksamheten till Svedala?

Nu bryr jag mig inte ett skvatt om vilka andra siter som värmepumpsforum delar server med, däremot skulle det vara trevligt med en snabbare svarstid på forumet. Dessutom händer det så gott som dagligen (ja, jag tillbringar rätt mycket tid här, läsandes) att förbindelsen till forumet är helt nere under lång tid.

När jag läser i tidigare inlägg här, ser jag att det finns planer på att uppgradera servern. Det räcker inte! flytta hem den till Sverige, det är gjort på några dagar. Anlita dessutom en professionell webhotelleverantör.

Ska detta forum växa och utvecklas, som jag tror många med mig vill, så krävs det bl a snabb och säker tillgänglighet, att behöva gå över atlanten för att hämta varje forumtråd är inte optimalt, om man säger så.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dags att byta webhotell!
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2005, 13:31:00 »
Jag ligger på topp-tio-listan över flitigaste anslutna (hmmm...det kanske är en tveksam merit egentligen) men jag har mycket sällan haft vare sig prestandaproblem eller nertid. Vad som är "optimalt" eller inte kan man väl i och för sig diskutera, men jag antar att det optimala för forumägaren själv bland annat innebär låg driftkostnad. Vilket jag respekterar i hög grad eftersom vi medlemmar inte betalar något för förmånen att få hänga här...
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Baltazar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Dags att byta webhotell!
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2005, 13:58:15 »
jag har mycket sällan haft vare sig prestandaproblem eller nertid. Vad som är "optimalt" eller inte kan man väl i och för sig diskutera, men jag antar att det optimala för forumägaren själv bland annat innebär låg driftkostnad. Vilket jag respekterar i hög grad eftersom vi medlemmar inte betalar något för förmånen att få hänga här...

Jag har störningar (oåtkomliga sidor / ingen kontakt med servern) under vardagar, oftast på förmiddagen. Och nej, det är inget problem med vår internetförbindelse.


Vad är det jag som användare (av tex värmepumpsforum) återkommer? Den viktigaste aspekten är naturligtvis informationen man finner (och i detta fall informationsutbytet och "gemenskapen") Jag förväntar mig att komma åt forumet när jag behöver det (inte för att jag tex behöver snabba/omedelbara svar på eventuella frågor, utan pga när jag har tid att accessa forumet. Vem skulle acceptera att forumet enbart var öppet mellan kl 14.15- 22.35, vardagar och mellan 10.00 - 23.30 lördagar, söndagar stängt?

Detta forum är segt, tillgängligheten är inte bra. Det är min åsikt och det står jag för. Ska detta forum växa och locka till sig annonsörer och eventuellt gå med vinst så måste man erbjuda en tillgänglighet som är bättre än vad den är idag.
Det finns idag alternativ till detta forum, bl a Byggahus.se. De har en mycket bra tillgänglighet. Och det kan komma in nya aktörer pÃ¥  spelplanen.

Så det jag vill säga är att Värmepumpsforum kan bli bättre! Ett steg i rätt riktning är bättre tillgänglighet. Det är detta forum värt!

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Dags att byta webhotell!
« Svar #3 skrivet: 09 juni 2005, 14:08:39 »
Vad som är "optimalt" eller inte kan man väl i och för sig diskutera, men jag antar att det optimala för forumägaren själv bland annat innebär låg driftkostnad. Vilket jag respekterar i hög grad eftersom vi medlemmar inte betalar något för förmånen att få hänga här...


Se även denna trÃ¥d  --/
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2917.0.html

Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att byta webhotell!
« Svar #4 skrivet: 09 juni 2005, 14:12:54 »
Håller med, funderar bara på hur man skulle ha gjort. Sist jag var i kontakt med serverfolket i USA skyllde de på forumet som sådant och rekomenderade ett annat forum med bättre driftsäkerhet.

Däremot håller jag inte med om att forumet är otillgängligt speciellt ofta, det har väl hänt 4-5 ggr det senaste året, vad jag vet, och jag är nog en av de som ligger på tio-i-topp med.

Svarstiden är ibland lång, och det verkar vara själva servern som inte fixar det, efter omstart så går det snabbt. Inget man kan godkänna egentligen, men vad göra. Det finns ju ingen garanti att det blir bättre om det är själva forumet som inte har alla getter hemma.

Har en överenskommelse att vi skall köra vidare på detta webhotell till jan nästa år, sen får vi se, personligen skulle jag vilja ligga på ett serverhotell med bas i Piteå för att kunna träffa de som knappar åt mig för att diskutera eventuell utveckling och förbättring av forumet.

Just nu har jag mitt byggprojekt som tar en hel del tid, när det är klart får jag klura mer i denna fråga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Dags att byta webhotell!
« Svar #5 skrivet: 09 juni 2005, 22:53:20 »
jag har mycket sällan haft vare sig prestandaproblem eller nertid. Vad som är "optimalt" eller inte kan man väl i och för sig diskutera, men jag antar att det optimala för forumägaren själv bland annat innebär låg driftkostnad. Vilket jag respekterar i hög grad eftersom vi medlemmar inte betalar något för förmånen att få hänga här...

Jag har störningar (oåtkomliga sidor / ingen kontakt med servern) under vardagar, oftast på förmiddagen. Och nej, det är inget problem med vår internetförbindelse.


Vad är det jag som användare (av tex värmepumpsforum) återkommer? Den viktigaste aspekten är naturligtvis informationen man finner (och i detta fall informationsutbytet och "gemenskapen") Jag förväntar mig att komma åt forumet när jag behöver det (inte för att jag tex behöver snabba/omedelbara svar på eventuella frågor, utan pga när jag har tid att accessa forumet. Vem skulle acceptera att forumet enbart var öppet mellan kl 14.15- 22.35, vardagar och mellan 10.00 - 23.30 lördagar, söndagar stängt?

Detta forum är segt, tillgängligheten är inte bra. Det är min åsikt och det står jag för. Ska detta forum växa och locka till sig annonsörer och eventuellt gå med vinst så måste man erbjuda en tillgänglighet som är bättre än vad den är idag.
Det finns idag alternativ till detta forum, bl a Byggahus.se. De har en mycket bra tillgänglighet. Och det kan komma in nya aktörer på  spelplanen.

Så det jag vill säga är att Värmepumpsforum kan bli bättre! Ett steg i rätt riktning är bättre tillgänglighet. Det är detta forum värt!


Även jag tillhör den flitiga  Sc:,h skaran som besöker forumet ofta. NÃ¥gon enstaka gÃ¥ng har jag upplevt problem (förutom när det var haveri).  Visst kan svarstiderna vara lÃ¥nga (mycket sällan) men vi medlemmar fÃ¥r ändÃ¥ mycket mer än vad vi betalar för.

När det gäller problem med Internetförbindelse behöver det ju inta vara din egen som strular utan kan vara din ISP som har problem ibland med sin anslutning. Har du testat med TPTest för att se vilken nivå på kvalitet/tillgänglighet som din ISP har?

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Dags att byta webhotell!
« Svar #6 skrivet: 22 juli 2005, 22:16:51 »
Jag upplever oxå detta forum som segt med långa svarstider emellanåt, och ja jag surfar ofta hit på
Telias X-line så det är inte min lina det är fel på ;)

Hur mycket bandbredd drar forumet ?
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att byta webhotell!
« Svar #7 skrivet: 23 juli 2005, 22:53:46 »
GÃ¥r det snabbare nu, bad dem starta om servern idag ca kl 16.30.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Dags att byta webhotell!
« Svar #8 skrivet: 28 juli 2005, 20:06:11 »
Tidigare hade jag nån fin inställning... under verktyg internet alternativ osså säkerhet/sekretess.
Nu minns jag inte exakt hur, men med blockerade Coockies mm.

Jag lättade lite där det gjorde underverk! innan tog det evigheter!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!