Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dockning frÃ¥n Panasonic Aquaria luft/vatten till Fighter 310P  (läst 6942 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matnyb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hej!
I botten pÃ¥ min 310P finns en plugg och vidare är expansionskärlet anslutet i botten. Jag har tänkt ersätta kopplingen för expansionskärlet med en T-koppling. Nu har jag tvÃ¥ anslutninger där jag kan koppla in Panasonic Aquari. Vad tros om detta? 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kanske behöver du ett specialrör för att docka in värmepumpen där pluggen nu sitter, i vart fall står det så i manualen, och jag tror nog att det är en bra ide, gissar att röret ser till att det varma vattnet från VP kommer upp i toppen av tanken, så att man får en skiktning av värmen.

Se bild.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Som referens för framtida läsare: När jag skulle docka min LVVP till en Nibe EVC (samma dockningsmöjligheter i botten som 310P) så ringde jag Nibe och frågade om "dockningsröret" de sa att inne i detta satt ett dykrör för att man skulle få upp givaren på rätt nivå i tanken. Då jag inte skulle ha någon givare struntade jag i detta. Dessutom räknar jag med att jag har sådan turbulens i tanken att skiktningen ändå är obefintlig och den håller samma värme rakt igenom.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Villaägare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump i mälardalen
Jag har idag frågat min leverantör av Nibe fighter 310p, om det går att koppla in en LVVP som en booster till Niben. Han tyckte inte det var en bra investering. För att ni skall kunna bedöma om han har rätt, så måste jag beskriva bakgrunden.
April 2011 installerade jag en Toshiba RAS10 LLVP. Några veckor senare så fick jag byta ut den ordinarie FLVP till nämnda Nibe 310p. Huset är 2 plans utan källare.
Genom dessa åtgärder har jag halverat elförbrukningen. LLVP står för nästan all värmealstring. Jag har nu en årsförbrukning på ca 11 000 kwh. Bara några radiatorer är öppna i de bortersta rummen. Elpatroner är urkopplade och kompressorn går inte överdrivet ofta i Niben. Vid ca +10gr C och uppåt så är även cirkulationspumpen frånkopplad.
Men pÃ¥ vintern skulle jag vilja höja radiatorvärmen i de rummen som har behov. AlltsÃ¥ välja en högre kurva. (Behovet är ca 22+ gr C, sÃ¥ min fru kan sitta still vid t.ex. en symaskin utan att frysa.)  Men rörledningarna ligger ju i golven sÃ¥ hela huset blir "uppvärmt" av detta istället för av den billiga värmen frÃ¥n LLVP. Resultatet tror jag blir att kompressorn skulle gÃ¥ mycket oftare och när det är riktigt kallt sÃ¥ skulle värmepatroner behövas.
Har han rätt att jag kan få många kwh för de pengarna det kostar att installera en booster till Niben? För när jag verkligen behöver den extra energin så är COP värdet inte bättre än för värmepatronerna. Han sa att han kontaktat Nibe och fått detta svar. Deras lösning var att installera en mer avancerad Nibe (750 tror jag han sa). Eller är det lönsamt att koppla in en LVVP till befintliga system? I princip skulle kompressorn i Niben då inte behöva gå annat än vid extrem kyla.
PS. Om någon kommer ihåg mina problem med leverantören för LLVP så är det inte samma leverantör för min FLVP. Jag har dessutom minskat ljudnivån på RASen om någon undrar.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Din frånluftsvärmepump har säkert lika hög, eller högre COP som din luft/luft-värmepump, i vart fall så snart luftvärmepumpen börjar behöva avfrostningar, så att låta den kompressorn vila alls så länge den klarar sig utan elpatroner ser jag inte som någon fördel.
Om luft/vattenvärmepumpen skall hjälpa till bara (t.ex) om det blir klare än -15 grader så kommer dess COP att vara riktigt låg, kanske mellan 1.5 och 2.0 någonstans - det ger en oerhört lång payoff-tid, min bedömning är att du inte kan spara mer än kanske 1000 kWh/år extra med en kompletterande värmekälla.
Du skulle kanske spara något mer på att uppgradera till en Nibe 750, men den ytterligare besparingen blir liten vad du än gör.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Villaägare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump i mälardalen
Tack för svaret.
OK då var det alltså rätt att avråda till en komplettering. Jag har ökat lite på kurvan så det har blivit varmare på de önskade ställena. Visserligen mildare ute förstås.
Ha en bra advent alla och en "varm" vinter.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Har du tittat på en Mitsubishi booster som kopplas till din nuvarande FLVP. Och den är ju inte lika dyr som en helt ny F750, har sett dem på blocket för 29 kkr. Skall till installation, men det ordnar nog en rörläggare för en 7-8kkr. Då får du ju några kompressorKW extra när det är kallt.

http://www.mitsubishivillavarme.se/produkter/luft-vattenvarmepumpar/booster/

Här var det en som säljer inkl installation för 32KKR , det måste vara ett skapligt pris.
http://www.blocket.se/vastmanland/Luft_vatten_fran_Mitsubishi_46330008.htm?ca=23_3&w=3&last=1
« Senast ändrad: 29 november 2013, 09:14:42 av HansMarten »
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du hamnar ju ändå i samma läge, det går inte spara så mycket mer på en total årsförbrukning av 11 000 kWh/år.
De få gånger han behöver mer effekt är det så kallt att luft/vattenvärmepumparna har dålig COP, och det är för få dagar/år som nyttan finns för att det skall bli någon större besparing.
Hade han inte haft luftvärmepumpen hade det varit en annan sak.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Nej han kommer nog inte kunna sänka elräkningen, men han kommer ha jämnvarmt i hela huset och slippa ljudet frÃ¥n luft/luft innedelen. Vet inte vad den komforten är värd.. ;)  Priceless som Amerikanarna säger :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Villaägare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump i mälardalen
Jag har egentligen kallast inne när det är över noll ute. Shunten är då stängd i Niben och bara den värmen, som jag beordrat med kurvan, går ut. Pannans kompressor går då och då och panntemp på 54 gr. När det blir under noll så öppnar shunten och all värme går ut i rörledningarna. Även om bara några element är öppna orkar inte kompressorn med utan panntemperaturen är 32 till 35 gr vid enbart normalt köksvattenuttag. Kompressorn går kontinuerligt. Jag har blockerat elpatronerna.

Min tanke med en booster var att den skulle ge ett tillskott av värme så att jag alltid skulle kunna ha en kurva motsvarande (nästan) som när shunten är öppen. Detta utan att det skulle ta mer energi totalt sett. Den skulle alltså vara speciellt nyttig vid temperaturer under ca +10 gr.

Sammanfattningsvis skull man kunna säga att jag har för kallt hus vid +10 till 0 g och för kallt pannvatten under 0 grader. Vid extrem kyla, som bara händer några dagar om året, kan jag sätta på elpatroner. Det spelar inte så stor roll.
Men det är kanske lika bra att använda elpatroner tidigare och ta den merkostnad det ger, och spara på investeringskostaden.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Att du klarar av att hålla den tempen enbart med kompressorn i en 310 är väldigt bra! Den ger väl 1,5 kw. Vid +10-0C är det som här i Skåne en vanlig vinter :) Kallt som tusan, bättre med några minus!
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!