Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsubishi R32 2017  (läst 42994 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad lemmy83

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #165 skrivet: 25 februari 2019, 19:35:48 »
Om du har behov av uppdatering så går det ej att göra via MelCloud (wifi), om det kommer gå i framtiden har jag inte en aning om  :)

Väldigt osäker på om jag ens hört om någon med LN50 som har behövt en uppdatering  Sc:,h

Det verkar ju inte ske så mycket utveckling med MelCloud överlag, men det känns märkligt att ha en funktion för firmwareuppdatering när det aldrig kommer någon ny firmware. Minsta lilla IoT-pryl jag har (wifi-strömbrytare, lampor, kameror, m.m.) får ju uppdateringar skickade till sig emellanåt. Med tanke på hur många värmepumpar från Mitsubishi som levereras med wifimodul nu för tiden kan man ju önska att de gjorde en insats på att förbättra både appen och mjukvaran i pumpen. Nåja.

Jag får väl hoppas att LN50 inte är påverkad då, och kanske be om en fw-uppdatering vid ev. framtida service!

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #166 skrivet: 25 februari 2019, 19:52:31 »
Ja det finns säkert dom som vill ha uppdateringar av appen , vad är det du vill kunna göra via appen som du nu inte kan göra ?

Vad är det du vill ha uppdaterat i mjukvaran gällande värmepumpen ?

Frågar av ren nyfikenhet då dom flesta bara höjer  temperaturen i en sommarstuga innan ankomst.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad lemmy83

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #167 skrivet: 25 februari 2019, 21:08:00 »
Ja det finns säkert dom som vill ha uppdateringar av appen , vad är det du vill kunna göra via appen som du nu inte kan göra ?

Vad är det du vill ha uppdaterat i mjukvaran gällande värmepumpen ?

Frågar av ren nyfikenhet då dom flesta bara höjer  temperaturen i en sommarstuga innan ankomst.

I MelCloudappen saknar jag saker som energiförbrukning per timme/minut, möjlighet att visa & exportera detaljerad statistik, möjlighet att spara favoritrapporter kanske. Att den inte har något internt minne när internetuppkopplingen svajar stör också, men det kanske svårt att fixa med mjukvara.

Grundfunktionerna finns ju, men det är ont om "bells & whistles" om man säger så.. Det finns ju en del att önska kring estetik och användarvänlighet, alla dessa kryssrutor och onödiga klick till exempel. Jämför med valfri app för hemautomation eller flashiga interface för solceller och MelCloud ser ut att vara från 90-talet. Jag kan leva med en app som ser ut att vara gjord av ingenjörer för ingenjörer, men då vill jag att den ska visa data för ingenjörer också! :-)

Mjukvaran till pumpen är svårare att svara på, annat än de eventuella avfrostningsproblemen som beskrivs på forumet. Men all mjukvara uppdateras ju numera, allt från små IoT-prylar till telefoner, datorer och bilar, och jag har svårt att tro att mjukvaran var perfekt när pumpen släpptes eller att det är samma fw-version på de pumpar som tillverkas nu jämfört med t.ex. juli 2017. (Går det ens att ta reda på vilken version av mjukvaran man har?) Sen är det ju en ren säkerhetsfråga också, kommunikationsprotokoll kan ha svagheter och behöva uppdatering även om jag som användare inte märker nån skillnad (förhoppningsvis!).

Det finns säkert fler exempel, men detta är vad jag kom att tänka på just nu. Tack för tänkvärd fråga!

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #168 skrivet: 25 februari 2019, 21:55:51 »
Nu har jag inte så stor erfarenhet av användandet men kan hålla med om att det är lite för stökigt att hamna ”rätt” snabbt.

För egen del och för många andras önskemål så är det inte så mycket funktioner/finesser som efterfrågas utan att man snabbt och enkelt kan ändra temperatur i kyl eller värmeläge, få visad utetemperatur vid tex sommarstugan och att man får ett larm om det är strömavbrott i huset eller felkod om värmepumpen larmar.

Verkar som många är mer rädda för bakvägar utifrån in till sitt nätverk via alla möjliga anslutna prylar för att komma åt privat data än att få mycket info.
Men alla är vi olika  ;)

För att uppdatera mjukvara i utedelen måste man koppla in sig via en ”handdator” på en anslutning på kortet, man ser dock inte vad för version det är på kortet eller vad versionen heter som man tankar i med den enkla handdatorn för fotfolket  ^-^
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #169 skrivet: 26 februari 2019, 08:12:01 »
Mitsubishi kan med största sannolikhet via serienumret se vilken mjukvara du har.
Du får kontakta din återförsäljare om du tror att det behövs en uppdatering.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!