0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du någon aning om hur mycket ved du gör av med?Annars låter en 1230-8 som ett bra val, den nya heter 1235 och är nog väldigt lik 1230 men kolla vad du kan får ge för en sån. GDS säljer 1235-8 för ca 50 kkr.
Jorden som slangen ligger i är almjord. Jag får inga träffar på almjord, men det sägs att det är den typen av jord överallt här. Såg ut som ljus lera.
Är du säker på att det inte ska vara alvjord?
Någon med funderingar på slangen i plattan till uteplatsen?Bör jag lägga slang i hela plattan trots att drygt hälften kommer att vara under bar himmel/markis?Plattan kommer att ha 10cm frioglit under 10cm betong. Makadam 10-15cm.Man har ju läst här om pooler som drivs billigt med VP, men jag har dållig/noll koll....
Citat från: Dextrozol skrivet 02 oktober 2007, 11:49:34Någon med funderingar på slangen i plattan till uteplatsen?Bör jag lägga slang i hela plattan trots att drygt hälften kommer att vara under bar himmel/markis?Plattan kommer att ha 10cm frioglit under 10cm betong. Makadam 10-15cm.Man har ju läst här om pooler som drivs billigt med VP, men jag har dållig/noll koll....Ingen slang i delen under bar himmel.Ska resten vara uppvärmt under vintern så borde det funka.
Då har jag fått ner 380m 40mm slang, och tomten ser ut som en motocrossbana...Tegelvillan som står i NÖ Skåne är en 1½-plans med källare, 90kvm på varje plan, byggd -76. Idag värms den av en trippelpanna som går på elpatron i vattenburet 2-rörssystem. Fönstren är kopplade 2-glas, och det finns vattenburen golvvärme i en begränsad del av entrévåningen.Vi gör av med 25000kw idag. Vet att det låter lite, men elräkningen ljuger väl inte.Vi har bott här i 7år, så det borde va stabilt. Dessutom misstänker jag att vi gör av med ganska mycket hushållsel eftersom datorer står på 24/7, och tanten har städmani.. Är 2 vuxna och 3 barn i familjen.Vi stödeldar ganska flitigt med ved från nu, och hela vintern.Det sker i kasett i öppen spis på plan 1 och gammal gjutjärnskamin på plan 2.Slangen ligger på 100-110cm djup, och med 90-100cm mellanrum.Jorden som slangen ligger i är almjord. Jag får inga träffar på almjord, men det sägs att det är den typen av jord överallt här. Såg ut som ljus lera.Nu har jag fått ett bra erbjudande på en ny NIBE 1230-8 med 6 års trygghetsförsäkring.Är det fortfarande ett bra val, eller skall man gå på en helt ny modell?Är storleken rätt dimensionerad till vårt behov?Priset är en bra bit under 50´ levererat till dörren.Bygger samtidigt en ny altan där vi gjuter en platta på mark. ca 60kvm.Tycker det är dumt att inte lägga golvvärmeslang när man ändå gjuter.Jag hade tänkt att bara lägga slang i knappt hälften av plattan. Den del där jag framöver kommer att bygga in... Funderingar/råd kring detta?Mycket tacksam för tips och råd från er som har erfarenhet.Säg till om ni behöver mer fakta för beräkningar...
Om du ökar Gradminuterna i styren behöver du ingen volymtank, du får kanske en nååågot lägre årsmedelCOP men få start och stopp.Med IVT är det viktigare med volymtank.Slanglängden räcker garanterat till en 1235-8 kW i Skåne.
För det första.. golvvärmen i uteplattan var tänkt att bara köra då och då, och definitivt inte på vintern.Den "inbyggda" delen kommer kanske inte ens att vara inbyggd, utan bara tak till att börja med.Då kan man glömma golvvärmen om jag förstår er rätt...Och det var inte tänkt att värma upp uterummet, utan bara göra plattan lite behagligare att gå på barfota.Skall beläggas med klinkers...
OK, en "för stor pump" med liten vattenvolym - och utan att justera ned antalet starter genom att optimera gradminutregleringen kan eventuellt ge rätt haverier.I detta fall har ju personen ifråga sökt kunskap redan innan investeringen och torde därför inte behöva råka ut för några sådana problem.En kompressor kan dock haverera utan att antalet starter varit för många, skulle tro att en defekt cirkpump eller mycket luft i KB-systemet på kalla sidan kan ställa till det också, bara för att nämna ett par exempel.Som ett generellt tips från en installatör till en okunnig/ointresserad köpare kan dock ditt råd vara vettigt.På värmepumpar som reglerar med hysteres (t.ex IVT) istället för gradminuter (t.ex. Nibe och Thermia) eller PI/PID-reglering (Varmitek) är det viktigare med stor vattenvolym.Med en CTC saknar det i princip betydelse så vitt jag kan se.
Jag vill med en Åsnas envishet hävda att det viktigaste är trots allt att ha rätt Delta-T över kondensorn.
Citat från: Digital skrivet 03 oktober 2007, 18:34:09Jag vill med en Åsnas envishet hävda att det viktigaste är trots allt att ha rätt Delta-T över kondensorn.Kan någon förklara det för en glad amatör?
Enkelt utryckt så skall flödet på radiatorvattnet flöda i lagom takt... inte för fort då mår vp:en skit och rasar...
Har gjort två kalkyler, en på -6 kW och en på -8 kW.Du behöver en elmätare för att hålla koll på resultatet http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=22&osCsid=9f37b10fe85f8823e578651c8e6b0ce4
Citat från: Digital skrivet 04 oktober 2007, 16:34:09Enkelt utryckt så skall flödet på radiatorvattnet flöda i lagom takt... inte för fort då mår vp:en skit och rasar... Kan man mäta det, och hur mycket är lagom?
Citat från: Dextrozol skrivet 05 oktober 2007, 01:29:30Citat från: Digital skrivet 04 oktober 2007, 16:34:09Enkelt utryckt så skall flödet på radiatorvattnet flöda i lagom takt... inte för fort då mår vp:en skit och rasar... Kan man mäta det, och hur mycket är lagom?Man mäter temperaturdifferansen på radiatorvattnet över värmepumpen, den ska vara ca 7-8 ºC då kompressorn går mot radiatordrift. Inte vet jag om kompressorn rasar med för högt flöde men VP:ns effektivitet minskar.
Hur är det med flödet i kollektorn.. kan man mäta/styra det oxo?
Jag fattar inte varför det ska vara just 7-8 graders delta T. O att det i så fall ska vara generellt på alla pumpar och vid alla temperaturer. Hetgasen ligger väl mkt högre än normala drifttemperaturer? O sannolikt (jag vet egentligen inte) högre skillnad mellan hetgas o vatten vid låga temperaturer på vattnet, dvs gör man 30 gradigt vatten kommer skillnaden mellan hetgas o vatten vara större än om man gör 60 gradigt vatten. Dvs om man ska ha konstant 7 grader delta -T så måste man variera flödet med avseende på vatten temp, högre flöde vid låga temperaturer o lägre flöde vid höga temperaturer. Däremot tror jag att jag fattar faran med att kyla för mkt (lågt delta-T)Men är dessa 7 graders delta -T samma på alla maskiner vid alla temperraturer?PS gjut in slang i två sektioner i betongsulan, det som är utomhus kan du köra köldbärare igenom o konstfrysa altanen så att du kan bli en isprinsessa!
För det första.. golvvärmen i uteplattan var tänkt att bara köra då och då, och definitivt inte på vintern.Den "inbyggda" delen kommer kanske inte ens att vara inbyggd, utan bara tak till att börja med.Då kan man glömma golvvärmen om jag förstår er rätt...Och det var inte tänkt att värma upp uterummet, utan bara göra plattan lite behagligare att gå på barfota.Skall beläggas med klinkers...Plattan kommer att ha 10cm frioglit under 10cm betong. Makadam 10-15cm.