Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min acc tank är för liten!  (läst 2305 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stubben185

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min acc tank är för liten!
« skrivet: 14 augusti 2012, 12:37:49 »
Har precis kopplat in mina solpaneler (4 vakuum rör) som skall ge runt 5200kwh/år (1300kwh/panel/år enl. sp). Har kopplat detta till en 750 literstank, men det var ju inte tillräckligt mycket så tanken kommer lätt upp till över 100 °C med 2-3 dagars hyftas väder med några duschar. Jag har en på 500 liter stående men kommer den att räcka? Sc:,h

Utloggad MÃ¥nsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Billeberga / SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • http://e-logger.se/pub?billeberga
SV: Min acc tank är för liten!
« Svar #1 skrivet: 09 september 2012, 00:11:46 »
visst kan större volym hjälpa men det är inte säkert att det räcker när man har ett litet eller obefintligt uttag av varmvatten, typ när man är bortrest en eller två veckor.
En lösning kan vara en SYR ventil typ:
 http://www.somatherm.se/assets/files/SYR3065_Termisk_sakerhetsanordning.pdf

Jag har planer på detta efter denna sommar. Min anläggning värmer först 750L tanken sen värmer den poolen. Vi var iväg hemifrån några dagar och vid en koll på min e-logger så såg jag att tanken höll 95 °C och poolen över 28 °C. men sen kom regnet och det lugna sig. Men en fin sommar med 14 dagars semester resa och strålande sol varje dag så behövs det kylning.

1 1/2 plans villa i Skåne på 190m2 boyta + 50m2 uppvärmt garage och förråd (15°C). 240m2 golvvärme. IVT490 frånluftsvärmepump installerad 2001. 7,2 m2 solfångare (80rör) från Solkungen (213° riktning och 52° lutning) och 750L ackumulatortank från Husqvarna-tanken uppstartat december 2010. Sfinx 6Kw LVVP uppstartat januari 2012

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: Min acc tank är för liten!
« Svar #2 skrivet: 12 september 2012, 09:37:53 »
Är din anläggning inte byggd för stagnation? Dvs stoppa cirkpumpen och lÃ¥ta vätskan koka bort tillfälligt vid övertemperatur.  I sÃ¥ fall behöver du inte göra nÃ¥got.
Du bör under inga omständigheter låta tanken bli >100 grader varm. Om du har litet VV uttag kan det förstås vara av intresse att koppla in ytterligare en acktank, då klarar du dig bättre under mulna perioder.
MVH

Utloggad MegaMedic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sorunda
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Hus med Solvärme, flvp och lvvp
SV: Min acc tank är för liten!
« Svar #3 skrivet: 12 september 2012, 11:09:47 »
Har liknande situation 7200kWh/år paneler mot en 750 liter tekniktank som blir varm efter två dagar skapligt väder (över 85 grader). Har kopplat en el ventil som via termostat öppnar till 750 liters slavtank och det gör stor skillnad. Dessutom är slavtanken medvetet betydligt sämre isolerad. Kan manuellt koppla till ytterligare och en 500 liter slavtank om vi åker bort en tid. Kan även tvångsköra solkulverten (100 meter) nattetid för extra kylning. Har nu under sommaren riktat upp panelerna till 60 graders lutning så det har minskat toppeffekten under sommaren en del. Har aldrig behövt tvångs dumpa varmvatten än :)

Marte

  • Gäst
Marte
SV: Min acc tank är för liten!
« Svar #4 skrivet: 12 september 2012, 13:33:22 »
Hei
er det ikke mulig å dekke til sofangerpanelet dersom man skal reise bort om sommeren og er redd for at akk-tanken er for liten?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!