Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ännu en nybörjare som letar hjälp i djungeln...  (läst 1372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wiberg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka, Stockholm
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ännu en nybörjare som letar hjälp i djungeln...
« skrivet: 13 februari 2006, 12:49:48 »
Hej och tack för ett härligt, aktivt, kunnigt och kul specialforum (nätet ÄR otroligt)!

I min signatur finns basfakta om mitt boende men kort bara: olja är äckligt! Dyrt, ineffektivt, miljövidrigt, dyrt (jo, igen) och en i dubbel bemärkelse en rest från dinosaurie-eran. Så framför mig har jag ett projekt som tyvärr passar mig illa - byte av uppvärmningssystem. Jag kan inte ge mig på att skruva och böka själv eftersom jag är alldeles för angelägen om att grejjer skall fungera och vara tillförlitliga så då kvarstår att gå till marknaden med en offerförfrågan.

Jag letar alltså efter en lösning som skall ge en långsiktig ekonomi och driftsäkerhet utan att betala överpriser. Det lutar åt bergvärme (jag kan tänka mig en större initial investering för att uppnå denna långsiktighet och egentligen är ju varje månad som värmekontot inte kostar 2200 en bättre månad än nuläget). Pellets går bort pga kravet på manuellt arbete, luft för att utemiljön inte direkt tillåter något "fläkt".

Nuvarande pannrum är på 40talsvis beläget mitt i den källarvåning som jag på sikt vill uppgradera till boendestandard med nya köket, nya vardagsrummet, nya entren osv... därför placeras den nya pannan (eller VPn - skall försöka lära mig språket) i den nya tvättstugan med ett tänkt borrhål precis utanför väggen. Sålunda lite nya rördragningar osv.

Men så till frågan: vad behöver jag, vem behöver jag och var hamnar jag investeringsvis? Om VPfabrikat är religion är jag ateist men i gengäld behöver jag en entrepenör jag kan kan TRO på.

Huset är välbyggt och friskt och jag är angelägen att det så förblir. Alltså mottar jag gärna funderingar om ändrade ventilationsförhållanden osv.

Dryga 3 kubik årligen hittills och då stänger jag av oljan i början av juni och dunkar igång i sep/okt - gammal VVB (?) klarar varmvattnet under sommarhalvåret och datorerna värmer väl kåken antar jag  ::)

Tacksam för förslag på dimensionering, fabrikat, leverantörer, vad det borde kosta osv. Fan, tacksam för att du läst så här långt!
Tja, BOROhus från 40-talet i Nacka, rappad puts 2x85 kvm,  kall vind, 1 långsida och 1 kortsida i sutteräng..., värmer årligen m 3,5 kubik olja i en välskött panna från 60-talet, brännaren fr 90-talet. Välventilerade fönster (lite dragigt) Radiatorerna är original fast m hyggligt fräscha termostater, uttemp ca 55-60, retur 40, gammal mekanisk shunt som jag inte vill skruva alltför mkt på, men i princip öppna termostater. 21 grader i huset, 2 + 2 i familjen och planer på nytt värmesystem...

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ännu en nybörjare som letar hjälp i djungeln...
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2006, 14:24:24 »
Hej,
Jag läser alltid så här långt.
 
Vad du behöver är i första hand en duktig installatör på orten som andra är nöjda med både vad gäller kunnande och priser på arbetet och som inte ger en glädjekalkyl med för grund borra och för liten pump bara för att få jobbet. Det är det viktigaste.
Vad gäller fabrikat tycks det vara religion men de kända IVT, Nibe, CTC, Thermia, för att nu nämna några, är OK. De gör alla sitt jobb. Storlek runt 7-8 kW kan vara lagom, sen är det viktigt att fundera på hur mycket VV som behövs. Stort bubbelbad eller korta duschar? Skall huset byggas till eller källarutrymmen värmas upp mera? Aktiv borra ca 150m, dvs minst 160m hål. Kostnaden varierar med bostadsort och fabrikat men under 100000 lär du inte hamna. Försöker någon med 150000 skulle jag backa.
« Senast ändrad: 13 februari 2006, 14:43:25 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Ännu en nybörjare som letar hjälp i djungeln...
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2006, 00:49:26 »
Wiberg

Ta in några offerter på bergvärme från installatörerna på orten, helst med lite spridning på fabrikaten av pump. Det är installatören som ska räkna fram dimensioneringen på pumpen. Återkom sedan med fakta så hjälps vi åt att råda om vad som verkar rimligt!
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad jnorback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre och bättre för var dag.
SV: Ännu en nybörjare som letar hjälp i djungeln...
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2006, 12:42:39 »
Instämmer i att du först och främst bör ta in offerter från lokala installatörer.

Vidare nämner du själv ventilationen i "källaren". Den kommer att påverkas, liksom värmen. Du skall nog tänka till lite så att du redan från början har med uppvärmning och ventilation (ev avfuktning) av dessa utrymmen så att inte fukten kommer krypande.
Dessutom; Har du radonmätt huset? (Ingen aning om hur det ligger till i Nacka) lÃ¥g du pÃ¥ gränsen finns risken att radonhalten ökar när ventilationen minskar. Kan vara läge att hÃ¥lla det i Ã¥tanke sÃ¥ att du inte mÃ¥ste börja riva igen om ett par Ã¥r.  huvuddunk

Nibe Fighter 1110(13,5kW) med två markkollektorslingor om 400m vardera. 270kvm tegelstomme. Drar MYCKET värme. 3300 timmar och 6800 starter om året.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!