Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högre effekt eller bättre COP?  (läst 9924 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #30 skrivet: 13 februari 2011, 15:45:51 »
smurfis   Danfoss ;)

Har inte sett nån som säljer danfoss i sverige men det kanske kommer tills jag ska byta vp om 25-30 år eller så ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #31 skrivet: 13 februari 2011, 15:47:56 »
billigtvvs.se   jag sÃ¥g ngt där

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #32 skrivet: 13 februari 2011, 15:58:08 »
billigtvvs.se   jag sÃ¥g ngt där

Titta dom kommer Thumbsup men verkade ganska dyra trodde thermia och nibe låg i samma prisklass och danfoss skulle vara lågprismärke men danfoss var några tusen dyrare än Nibe fast dom kanske har bättre garantier eller nått sånt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #33 skrivet: 13 februari 2011, 16:46:58 »
Eller bättre pumpar :) ;)

Utloggad qvirre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #34 skrivet: 13 februari 2011, 20:42:52 »
Ivt c9 är ju en äldre vp som jag tror utgått har inte lågenergi cp tex.

Skrev visst lite slarvigt. Det är den nyaste pumpmodellen med lågenergipumpar som jag har fått i offerten. Den heter IVT Greenline HE och storleken 9 kW. Så det är inte någon skillnad i den bemärkelsen.

Nibes data är enligt EN255 medan IVT hänvisar till EN14511. EN255 är exklusive cirkulationspumpar vet inte riktigt hur det är med EN14511. Frågan är om värdena är jämförbara.

När jag har jämfört COP mellan pumparna har jag utgått ifrån EN14511 på båda två (man måste gå in i en PDF på NIBE för att få datat, på hemsidan skyltar de bara med EN255 värden). Både vid B0W35 och B0W45 är Nibe cirka 10% effektivare. Så det skall nog vara jämförbara siffror i den utsträckning detta är möjligt.

Utloggad qvirre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #35 skrivet: 13 februari 2011, 20:46:23 »
Tack alla för svaren hittills.

Jag är öppen för alla märken på pumpar, går mest på känslan hos firman som ska utföra jobbet.

Min fråga är inte så mycket NIBE vs IVT utan mer av principiell art. Dvs, allt annat lika vad är argumenten för en pump med högre effekt gentemot en pump med högre effektivitet (COP). Finns det rent tekniskt någon brytpunkt där den ena är objektivt bättre än den andra? Hur ska man tänkte runt detta?

Utloggad S:et

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #36 skrivet: 16 februari 2011, 19:16:13 »
Hej qvirre

Det du behöver göra är att räkna på de båda fallen för att få fram skillnaden i kWh/år med spetsvärme inräknat.

När du vet detta behöver du göra en ekonomisk kalkyl som tar hänsyn till skillnaden i investering i kronor räknat och den extra energibesparing som den dyrare pumpen ger.

(Om den billigare pumpen ger bättre besparing sÃ¥ är ju saken redan klar!  Thumbsup)

Jag brukar använda www.energiberakning.se för detta. Men man måste då veta lite om uteffekt och COP hos värmepumparna, så man får en rättvisande bild. Det räcker inte att endast veta hur de går vid +7 °C. (spetsvärmen måste kunna fastställas).
Det finns inget annat rättvisande sätt att göra detta på.

Jag tror du fixar detta bäst själv! Annars får du höra av dig.

Mvh

S:et

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!