Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella  (läst 62796 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #45 skrivet: 25 oktober 2011, 22:42:05 »
men min källa var ju just boverket... det jag citerade inledningsvis i denna tråd.

Citera
Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C,

framförallt mellan 35 °C - 40 °C.

Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer.

Läs över 45 grader sker något dom kallar avdödning. Men som sagt. Det här är ditt område. Och uppenbarligen inte värmepumptillverkarnas område.

Jag tycker den här typen av information är lite hokus pokus. Det är liksom inte konkret. Inget verkar gå att säga exakt. Håller ingen med?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #46 skrivet: 25 oktober 2011, 22:42:35 »
Sobris, du får det att låta som att 40 ºC vatten alltid innehåller en farlig legionellastam. Man kan ju få får sig att ett glas ljummet vatten är direkt livsfarligt....

Citerar Smittskyddsinstitutet (Smi):
Citera
Bakterien ska generellt ses som ganska ofarlig. För att bli sjuk måste man i regel andas in den och samtidigt ha någon nedsättning av immunförsvaret. De flesta av oss får nog ganska ofta i sig legionellabakterier utan att bli sjuka.
Källa: http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/legionellainfektion-och-pontiacfeber/
« Senast ändrad: 25 oktober 2011, 23:03:04 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #47 skrivet: 26 oktober 2011, 10:01:21 »
Nu har jag som startade tråden fått en massa goda råd. Jag har aldrig aktiverat funktionen "extra varmvatten" tidigare (utan har som sagt kört manuellt upp till 85 grader en gång om året med den externa mantelvärmda beredarens inbyggda elpatron). Nu har jag dock gått ner i källaren och gjort det för att se hur det fungerar.
Egentligen har jag nog inget problem med legionella överhuvudtaget eftersom jag efter den stora beredaren har en vanlig elektrisk beredare pÃ¥ 120 l i serie som jag hÃ¥ller pÃ¥ 65 grader för jämnan (jag tycker att 40-50 grader kan bli litet för kallt i badkaret och i duschen) sÃ¥ jag kanske fortsätter att köra med mina Ã¥rliga  bakteriedödardagar för att inte fÃ¥ en massa bakterier i huvudberedaren.
Givetvis kostar min serielagda temperaturhöjning av varmvattnet en del pengar, men jag är beredd att ta det för komfortens skull. Nyare värmepumpar har ju en högre möjlig varmvattentemperatur, så om man har en sådan så behövs kanske ingen serieberedare.
« Senast ändrad: 26 oktober 2011, 10:03:46 av gunnarb »
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #48 skrivet: 26 oktober 2011, 11:39:44 »
@ David: Då får jag väl rätta dig en gång till. I ditt eget citat står det ju att bakterierna
förökar sig vid 45 grader eller hur? Sedan står det att avdödning sker vid högre temperaturer,
men det står inte i detta citat HUR höga temperaturer som krävs. För att få reda på det
kan man antingen läsa forskningsrapporter eller (enklare) läsa de råd, anvisningar och regler
som Boverket gett ut. Då är det 60 grader för lagring av varmvatten i förrådsberedare som gäller.
Det är legionellakörning som är "hokus pokus". Själva legionellabakterien, dess livsbetingelser
och risken för insjuknande vet man idag väldigt mycket om. Eftersom vi pratar om sannolikheter,
risker och liknande är det förstås omöjligt att uttala sig om vad som kommer att hända i enskilda
fall. Jag ser inget konstigt med det.

@ gunnarb: Det duger alltså inte att ha ytterligare en VVB efter den beredare man har för
låga temperaturer i, men det kan å andra sidan inte skada heller.

@ 2000: Jag trodde alla redan visste att det är helt OK att dricka legionella. Precis som du
säger får de flesta av oss massor av legionellabakterier ner i magsäcken vid olika tillfällen,
men där kan de ju inte göra någon skada. Detta kan man tydligen säga hur många gånger
som helst.....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #49 skrivet: 26 oktober 2011, 11:57:07 »
Ja jag antar alla får reklamera sina värmepumpar då :)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #50 skrivet: 26 oktober 2011, 12:12:01 »
@ David: Det är fullt möjligt att göra rätt även med värmepump.
Jag kommer att beställa bergvärmepump till mig själv idag, men säg inget
till nÃ¥'n om det för dÃ¥ vill alla bara veta hur jag har gjort  *roflmao*
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #51 skrivet: 26 oktober 2011, 13:01:19 »
Själv nöjer jag mig med boverkets information om att mellan 25 och 45 grader sker tillväxt. Ovanför 45 grader sker ingen tillväxt. Där sker avdödning som dom kallar det.

Jag maxar på 54 grader 4 gånger per dag och mer än så verkar jag inte kunna få från min värmepump i nuvarande konfiguration. Så det får nog fortsätta vara så ett tag till. Huruvuda jag får någon extra hjälp av den här legionellakörningen varje eller varannan vecka vet jag inte - men den får vara kvar!


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #52 skrivet: 26 oktober 2011, 14:06:13 »
Jag har min kvar på legionellakörningen var 14 dag för sommartiden.
Nu när värmen går ser jag att mitt varmvatten ligger ofta över 60 ºC ändå.

David det är kul att jämföra dina siffror med mina från Termiq, jag har samma utetemp och 1 ºC lägre kurva.
Det är bara första sidan som funkar i min iq men jag får väl se till att få det fixat, har du lagt in KW själv ?
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #53 skrivet: 26 oktober 2011, 14:26:38 »
70 to 80 °C (158 to 176 °F): Disinfection range
At 66 °C (151 °F): Legionellae die within 2 minutes
At 60 °C (140 °F): They die within 32 minutes
At 55 °C (131 °F): They die within 5 to 6 hours
Above 50 °C (122 °F): They can survive but do not multiply
35 to 46 °C (95 to 115 °F): Ideal growth range
20 to 50 °C (68 to 122 °F): Growth range
Below 20 °C (68 °F): They can survive but are dormant

Wiki
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #54 skrivet: 26 oktober 2011, 14:44:27 »
såja nu börjar det likna något. Tack drjukebox
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #55 skrivet: 26 oktober 2011, 14:46:16 »
Jag har min kvar på legionellakörningen var 14 dag för sommartiden.
Nu när värmen går ser jag att mitt varmvatten ligger ofta över 60 ºC ändå.

David det är kul att jämföra dina siffror med mina från Termiq, jag har samma utetemp och 1 ºC lägre kurva.
Det är bara första sidan som funkar i min iq men jag får väl se till att få det fixat, har du lagt in KW själv ?

Under administration tror jag det är. kan man lägga in hur mycket kw maskinen drar i snitt. Sen kan man få reda på ungefärlig förbrukning genom att den tar gångtiden * kw. Så det är inte exakt. Snarare en indikation av gångtiden. Men hyfsat rätt blir det alla fall.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #56 skrivet: 26 oktober 2011, 15:01:59 »
Du är rolig du David...om informationen är på engelska accepterar du att bli rättad,
men inte om man skriver pÃ¥ svenska  a:gl
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #57 skrivet: 26 oktober 2011, 15:23:30 »
I praktiken har man ingen smittorisk vid 50 ºC, och marginell vid 45. Över 50 får man istället risk för skållning, vilket är ett betydligt större folkhälsoproblem.

Har vi inte diskuterat detta förr? :) http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25970.75
Sobris behöver fortfarande referera till fall där legionellasmitta har uppstått pga värmepump. Ett enda? Pretty please?? :)
Kyltorn däremot är läskiga grejor. Vid ett utbrott i Frankrike dog folk upp till 6-7 km från tornet.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #58 skrivet: 26 oktober 2011, 16:03:20 »
Du är rolig du David...om informationen är på engelska accepterar du att bli rättad,
men inte om man skriver pÃ¥ svenska  a:gl

hahah sobris. Det jag gillade med listan var att den var konkret. Den tog upp olika interval och tider på ett samlat sätt som gör att man enkelt kan ta den till sig och direkt se ett sammanhang.

Boverket texten som jag citerade går inte att läsa på annat sätt än att bakterier börjar dö över 45 samtidigt finns det riktlinjer från dom själva, om man ska gå på det som du nämner, som stipulerar högre nivåer, typ 55-60 grader. Att då från en och samma källa i en tydlig lista få konkreta data är inte helt fel.

Ämnet är ju ganska luddigt. Det finns få konstaterade fall. VP tillverkarna verkar inte ta det så seriöst. Det är svårt för vanliga privatpersoner att veta hur man skall ställa sig i frågan om detta. Med mindre än att man bygger om sina system och köper extrautrustning etc.

Jag tycker det vore bra i fall även boverket hade med en sådan typ av konkret och sammanfattad lista. I stället för deras flumsida som jag citerade från.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur ofta behövs temp.höjning för legionella
« Svar #59 skrivet: 26 oktober 2011, 16:08:31 »
det jag saknar i listan är någon typ av referens till hur stor ökningen är när dom inte dör.

Det är väldigt exakt angivet hur fort dom dör. Men inte lika exakt hur fort dom har tillväxt.

Är tanken full av bakterier snarare än vatten efter 3 timmar på 40 grader?

Vad händer i en slingberedare som går mellan 40-50 grader (bottentemp pratar jag om, så längre upp är det så klart högre temp) var 6e timma. Alltså var 6e timma laddas det på nytt och en gång varannat/var tredje dygn har motsvarande mängd som tanken självt består av tömts och fyllts på.

Är VP tillverkarnas inställningar baserat på att tillväxttaken vid de ändå relativt höga temperaturer som en vv-beredare i en värmepump håller är så pass låg att det vid normal anvädning inte finns några risker. Det är snarare i de fall man är bortrest och inte byter ut vattnet på normalt sätt som risken uppstår och därför vill man döda av den tillväxten varje vecka?

Omöjligt att veta då ingen publicerar siffror på hur pass stor tillväxten är.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!