Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur avgör man vilken värmepump som ger bäst ekonomi?  (läst 5359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur avgör man vilken värmepump som ger bäst ekonomi?
« Svar #15 skrivet: 01 oktober 2015, 07:23:04 »
COP avgörs inte av kompressorns storlek utan av dess effektivitet, värmeväxlarnas storlek, kylteknisk konstruktion samt det medium (Luft/vatten) och ytan på den värmeupptagande "kollektorn".

Det är inte ovanligt att en större kompressor har högre COP tack vara att andelen inre läckage sett till totala köldmedieflödet blir mindre.
Men, sätter man in en större kompressor måste man även öka värmeväxlarytorna för att bibehålla hög COP.

När det kommer till huruvida TS bestämt sig för luft/vatten eller ej så vidhåller jag min ståndpunkt, enbart valet av tavla att posta i behöver inte utesluta att en "ej påläst" medlem kan få en uppenbarelse av att undersöka andra alternativ än det denna har riktat in sig på.
Då inlägget var skrivet i luft/vattenvdelningen så hade jag dock bara med detta som en passus i mitt inlägg, så att TS, om han blev intresserad, kunde undersöka det spåret också.
Mitt inlägg var inte menat att driva honom från luft/vatten till något annat, bara att informera om att det finns bättre alternativ än luft/vatten OM "Det som är viktigast för mig är uppvärmningskostnaden" var menat som ett uttryck för att investeringen inte var ett problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Fast man måste väl ändå anta att i "uppvärmningskostnaden" ingår även att fixa fram det fungerande värmesystemet?

Om man helt bortser från investeringskostnaden så finns det förmodligen andra system som ger ännu lägre driftskostnader, exempelvis en egen jättelik solcellsanläggning eller ett eget vattenkraftverk.

Dessutom har inte TS skrivit vad hen vill ha för temperatur inomhus, och då finns ju det självklara alternativet att hålla samma temepratur inne som ute. Då får man noll uppvärmningskostnad.

Man kan välja att försöka förstå TS eller välja att försöka misstolka så man kan få skriva om det man är mest intresserad av.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur avgör man vilken värmepump som ger bäst ekonomi?
« Svar #17 skrivet: 02 oktober 2015, 03:30:32 »
Så kan man också tolka det, jag vidhåller trots allt att det med den lilla information vi fick vara relevant att nämna att det finns andra typer av värmepumpar som kan ge en större besparing om det främst är låga driftskostnader man vill ha.
Speciellt med tanke på att vi inte vet hur insatt personen ifråga är i ämnet.
Men som sagt, jag gjorde det som en passus, och jag tycker att jag var rätt relevant i hur stor extrabesparingen skulle bli med bergvärme - jag räknar med att TS kan klara av att bedöma om en investering på 30 000 till är intressant om besparingen blir 1500-3000 kWh mer/år.
Har gjort en jämförande kalkyl mellan Nibes luft/vatten 10 kW, och deras bergvärmepump 10 kW och skillnaden i besparing på dessa om effektbehovet vid DUT är 9.9 kW blir 3300 kWh/år.

Sen kan det mycket väl vara så att TS verkligen inte vill få sin tomt uppgrävd, det kan vara förbud mot borrning, och omöjligt att gräva - det vet vi inget om, och det är därför lite onödigt att låta tråden handla mest om detta.
Vi får hoppas att TS tittar in här igen så kanske vi får lite mer input.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!