Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 12 februari 2015, 22:24:25 »

Hur mycket pengar rör det sig om med t ex 1345, jämfört med om du hade klarat dig med en standard 1255? Kan vara bra att titta på det, för det kanske räcker till både att ersätta sågspånet på vinden och energiglas
Skrivet av: ErikB
« skrivet: 12 februari 2015, 21:16:13 »

Hej!

Koppla värmepumpen mot en arbetstank på 500 l så får du "lagom" antal starter. Då spelar inte effektstegen någon roll.

I arbetstanken har du förvärmningsslinga och varmvattenslinga som du förvärmer vv i innan det går till värmepumpens beredare. Med denna lösning får du stor volym att jobba mot, mycket flexibelt system för uppvärmning och nära nog obegränsat med varmvatten.

/ErikB
Skrivet av: Amarok
« skrivet: 12 februari 2015, 20:25:48 »

Dags för en uppdatering om läget.
Jag har haft besök av en representant från NIBE tillsammans med en lokal installatör. Vi tittade på mina beräkningar och han bekräfta att de verkar stämma, hans överslag för huset stämde på pricken med vad jag räknat så det var imponerande! De instämde att en NIBE F1345-24 skulle kunna vara lagom eventuellt att man kopplar ihop två 1145 i någon konfiguration som man får räkna på, typ en 1145-10 med en 1145-15 eller liknande men det blir nog mycket dyrare samt tar mer plats.

Nibe-killen bekräftade att dimensioneringen för inverterstyrda 1255 ska baseras på närmast 100% effekttäckning för att den ska gå på lite lagom hastighet större delen av tiden. I mitt fall skulle den vara för liten och får gå för hårt.

Det finns lite olika filosofier hur man designar sin värmepump som är lite större. Nu har jag tittat på värmepumpar mellan 20-25 kW. IVT och Thermia har en stor kompressor på kanske 22 kW som slår på och av, och det kanske fungerar bra? Men det känns som att en pump med två kompressorer får en bättre drift över året.

CTC EcoPart i425 PRO har två kompressorer inbyggd, en på 8kW och en på 17kW dessutom med ett COP som verkar bra. En sådan konfiguration känns ju väldigt vettig då man får tre effektsteg (Se diagram nedan). NIBE F1345-24 har också två kompressorer, men de är lika stora så man får två effektsteg, vilket inte är lika elegant som CTC men funkar kanske bra? Tror att Warmitek och Terrawatt har två likadana steg också. Finns några erfarenheter från dessa fabrikat? Terrawatt presenterar ju siffror i världsklass på deras hemsida...

Diagrammen har effektbehov mot framledningstemperatur/utetemperatur och tre olika värmepumpar, värmepumpens effekt sjunker med högre temperatur därav det fina med stegvis inkoppling!



Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 30 december 2014, 12:31:30 »

Siffrorna finns hos tillverkarna naturligtvis, men man vill kanske inte marknadsföra dem eftersom man är rädd att konsumenterna kommer tolka dem som garantier. En förväntad livslängd innebär ju ändå med normalfördelning att de flesta kommer ha ungefär den livslängden, men några kommer att haverera mycket tidigare, och några kommer hålla dubbelt så länge
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 december 2014, 10:32:32 »

Å andra sidan är det ju så alla AC-aggregat är uppbyggda, skrivs sällan att det är dåligt för dem att gå på max.
Skulle vara intressant att ta del av vetenskapliga undersökningar på detta.
Dock, det som är omöjligt att komma ifrån är att den får väldigt många driftstimmar/år, och att stor del av max eller nära max effekt kommer att behövas under relativt stor del av den tiden.
Känns som ännu en upprepning av frågan, är det bättre att en maskin får gå hela tiden, eller stoppa/stanna och ha färre driftstimmar...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 december 2014, 21:58:43 »

Och jag kan inte tänka mig att 1255 har några som helst problem med att gå för fullt, det är ju vad varje annan on/off-värmepump alltid har gjort.

Det finns en viss skillnad, en standard VP har 50 Hz hela tiden.
1255 går med 120 Hz i maxläget.
Jag ska inte säga säkert att det är en nackdel att köra en kompressor mer än dubbla hastigheten, men nån påverkan borde det ha? ???
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 december 2014, 12:13:28 »

Det var bra att du påminde om IVT. Jag har inget favoritfabrikat utan det är mer hur bra firman som installerar är, så referenser blir ju jätteviktigt.
Följande data tänkte jag skicka till de olika leverantörerna som underlag till en offert:

DUT: -27 C
Årsmedeltemp: 5,2 C
effektbehov vid DUT: 27kW
Framledningstemperatur vid DUT: 65 C
Returtemperatur: 55 C
Energibehov (uppskattat): 70000 kWh

Tänkte be om offert från Thermia, NIBE, IVT, CTC men nämn gärna någon jag glömt som har en pump som kan passa.
Om man beräknar utefter 70-80% av effektbehovet vid DUT så hamnar man på en pump mellan 18,9-21,6 kW, steget högre än de normala villapumparna vilket känns lite jobbigt.

Bedömer ni att man får liknande driftskostnader oavsett fabrikat eller har någon en pump som är mer effektiv?
Det är inte så många villa vp som går till 65 grader på ett vettigt sätt numera tror det endast är Nibe och Ctc av ovanstående. Kommer du inte ha 100% effekt täckning gör det antagligen inte så mycket för då kommer elpatron höja de sista graderna i alla fall. Har ingen koll på vilka temperaturer fastighets vp jobbar till kanske dom fixar 65 grader  Sc:,h
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 29 december 2014, 11:33:13 »

Hej Amarok,
jag har med intresse följt din tråd eftersom jag har haft mina rötter i Falun.
Ditt dilemma nu verkar vara att ditt värmebehov kräver en stor och därmed lite dyrare värmepump.
Har jag missat något eller kan du inte tänka dig att minska på värmebehovet med tilläggsisolering? Det är ju en investeringskostnad med det också men med skillnaden att den inte behöver reinvesteras och din värmeräkning minskas ytterligare!
Skrivet av: Amarok
« skrivet: 29 december 2014, 10:54:46 »

Det var bra att du påminde om IVT. Jag har inget favoritfabrikat utan det är mer hur bra firman som installerar är, så referenser blir ju jätteviktigt.
Följande data tänkte jag skicka till de olika leverantörerna som underlag till en offert:

DUT: -27 C
Årsmedeltemp: 5,2 C
effektbehov vid DUT: 27kW
Framledningstemperatur vid DUT: 65 C
Returtemperatur: 55 C
Energibehov (uppskattat): 70000 kWh

Tänkte be om offert från Thermia, NIBE, IVT, CTC men nämn gärna någon jag glömt som har en pump som kan passa.
Om man beräknar utefter 70-80% av effektbehovet vid DUT så hamnar man på en pump mellan 18,9-21,6 kW, steget högre än de normala villapumparna vilket känns lite jobbigt.

Bedömer ni att man får liknande driftskostnader oavsett fabrikat eller har någon en pump som är mer effektiv?
Skrivet av: Mr Energi
« skrivet: 29 december 2014, 02:01:26 »

Hej,
Ser att du mer eller mindre plockat bort IVT leverantören, kan ändå vara bra att veta de har 17 resp. 21kW, en 21a kanske kan vara det som passar bäst.
Dessa har inga varvtalsstyrda kompressorer om du är ute efter det, endast varvtalsstyrda cirk pumpar.
Jobbar själv en del med IVT varav jag hyfsat kan sortimentet men installatören är det absolut viktigaste, rekommenderar att du ber om 3
referenser du kan RINGA och fråga hur de skött sig vilket märke/firma det än blir.
Säger inte att IVT är bättre eller sämre än t.ex. Nibe, tror det är ganska "hugget som stucket" men effektmässigt kan de ju passa bra och det finns en inbyggd elpatron (upp till 28kW) vilket inte många andra leverantörer har.
En inbyggd elpatron är inte fel om det visar sig att fjärrvärmespetsen blir dyr i ett senare läge och då finns spetseffekten att få där och du kan enkelt kapa bort fjärrvärmen.
Lycka till med installationen, fortsätt gärna berätta hur det går!
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 29 december 2014, 00:20:36 »

När man har en standardvärmepump som ger 15-17 kW i botten så kan det inte vara många dagar man behöver toppa upp med t ex fjärrvärme, även i norra Sverige och 288 kvm. Då gör det inget om tex fjärrvärmen är lite dyrare, den är pålitlig som reserv oavsett hur kallt det blir, och värmepumpen kan i så fall puttra på kontinuerligt de två-tre veckorna det behövs. Och jag kan inte tänka mig att 1255 har några som helst problem med att gå för fullt, det är ju vad varje annan on/off-värmepump alltid har gjort.
Skrivet av: Amarok
« skrivet: 28 december 2014, 18:44:35 »

Sanntos: Fjärrvärmen kostar 860 kr per MWh, det är mycket mer än vad en MWh kostar från en värmepump (och dyrare än el för mig just nu). Med en NIBE 1345-24 så kan man nog fimpa fjärrvärmen totalt, vilket kan vara en idé även fast backup är bra att ha.

Känslan jag får är att F1255-16 inte är lämplig att maxa i långa perioder.

Nu lutar det åt att välja en F1145-17, Thermia Diplomat Duo Optimum G3 17kW eller NIBE 1345-24.
CTC verkar ha produkter liknande de ovan, finns några erfarenheter av CTC här?

Tänkte begära offert från representanter för de ovan nämnda firmor för att se vad de föreslår. Nu känns det ju i alla fall som att jag har lite koll på husets effektbehov och då kan nog firmorna beräkna mer noggrant dimensioneringen av bergvärmen.

Stort tack för all hjälp och synpunkter, men jag återkommer säkert framöver när jag fått in lite uppdaterade offerter från diverse firmor.

/Magnus
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 december 2014, 13:56:06 »

En sak man kan fundera över är att med kraftigare vp kan du behöva kraftigare huvudsäkring vilket kostar mera vilket i sin tur kan göra en mindre vp till en lika bra lösning om du spetsar med fjärrvärme.  Om man nu tror att fjärrvärmen kommer att ha kvar samma typ av prissättning i framtiden för den investering du gör ska du antagligen ha i många år. Det går även att samköra tex en Nibe 1245 12 kw med beredare och en Nibe 1145 utan beredare av valfri storlek men det kanske kostar mera än en Nibe 1345  Sc:,h
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 28 december 2014, 13:32:36 »

Jag betalar ju ingen fast avgift för fjärrvärmen utan det är helt rörligt

Om det här stämmer så är ju t ex 1345 helt utesluten
Skrivet av: Amarok
« skrivet: 28 december 2014, 12:53:22 »

Hej Alla,

Nu har jag gjort mätningar i utetemperaturer ner till -16,5 grader. Verkar som att de tidigare kalkylerna underskattat effektbehovet en smula så det är jättebra att vi börjat få lite lägre temperaturer här i Falun (för mätningarnas skull då, annars gillar jag varmt egentligen!). Lägger in uppdaterade diagram för effekt mot utetemperatur samt framledningstemperatur mot utetemperatur.

Med bakgrund av de nya mätningarna lutar det helt klart åt att använda F1345 som värmepump. Som ErikB varit inne på känns det som att en F1255 får gå rätt hårt, ofta på maxkapacitet vilket kanske inte är jättebra. Hur tänker man kring inverterstyrda pumpar? Är det tänkt att man ska dimensionera så att den ska klara effekttoppar med resultat att den går på mer normal effekt största delen av tiden? Slits den ut i förtid om den får gå på maxeffekt en eller två månader?

När man tittar lite på NIBEs hemsida under tekniska data på respektive värmepumpar så får man fram detta:

F1255-16 exempel på totalbehov av värme: 48000 kWh/år
F1145-17 exempel på totalbehov av värme: 67500 kWh/år
F1345-24 exempel på totalbehov av värme: 75000-105000 kWh/år

Kan man utifrån detta dra slutsatsen att den inverterstyrda F1255 behöver en beskedligare dimensionering men att den kan klarar kortvariga effekttoppar? F1145 har ju bara någon kW extra men är kalkylerad för rätt mycket större energibehov.

Har nog med mitt snålande genom åren underskattat värmebehovet, nu har jag ju kört med öppna spjäll i alla rum och får en väldans hög siffra på verkligt effektbehov med hela huset uppvärmt. Man vill ju dimensionera för att värma hela huset?

För borrhålet har följande data använts.
lambdavärde är bedömt till 3,47 W/mK
Ingående köldbärartemperatur in (medel) är beräknad till -0,5 grader C
köldbärar temperaturdifferens är beräknad till 3 grader.

/Magnus
 
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 27 december 2014, 09:20:45 »

Begär nya offerter där samma förutsättningar används de som du nu har fått är inte rättvisa.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 december 2014, 00:25:40 »

En beräkning är en beräkning, man kan alltid fuska till det med siffror.
Om 16 kW ger 71% effekttäckning så är max effektbehov = 23 kW
Om 24 kW ger 95% effekttäckning så är max effektbehov = 25 kW

Man har helt enkelt räknat på olika förutsättningar.  ::)
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 26 december 2014, 21:31:38 »

Enligt dina offerter har 24 kw pumpen en effektäckningsgrad på 95% och 1255 på 75% ändå är besparningen större med 1255! Vad är det som gör besparningen större med 1255? Det borde ju bli mera spets med 1255!

1255:an borde bli billigare i inköp.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 26 december 2014, 08:52:57 »

Till en pump på 16 kW skulle jag vilja ha två borrhål och sammanlagt runt 310 meter borrhål. Står det något i offerterna vad man har räknat med för temperatur på ingående köldbärare? Bergets värmeledningsförmåga varierar så vad jag tycker är lite väl högt värmeuttag/meter behöver inte vara det.
Skrivet av: Amarok
« skrivet: 24 december 2014, 09:18:23 »

Hej!
Har begärt in offerter från diverse firmor. Representant från Thermia och NIBE har varit här och tittat samt att jag fått offert från en IVT-representant. Thermia har jag inte fått någon kalkyl eller offert ifrån än men fick bra intryck av när de var här, misstänker att det är mycket att göra i slutet på året. Jag har sammanställt inkomna förslag nedan så får ni gärna kommentera och komma med tips.

NIBE 1345-24
Energitäckningsgrad: 98%
Effekttäckningsgrad: 95%
Årsvärmefaktor total: 3.34
Aktiv borrhålslängd: 346 m (fördelat på två borrhål)
Specifikt energiuttag: 115 kWh/m
Specifikt effektuttag: 47 W/m
Besparing per år: 28 000 kr
Har ingen offert här men misstänker att det skulle gå på en bit ovanför 200000:-

NIBE F1255-16
Energitäckningsgrad: 97%
Effekttäckningsgrad: 71%
Årsvärmefaktor total: 3.46
Aktiv borrhålslängd: 263 m (skulle eventuellt kunna klara sig med ett hål)
Specifikt energiuttag: 151 kWh/m
Specifikt effektuttag: 39 W/m
Besparing per år: 28 622 kr

offerten säger totalpris 176000:- om det räcker med ett borrhål, om det behövs två så tillkommer mer grävning foderrör intrimningsventiler.
Jag tycker att det känns som en seriös och bra firma och offerten känns bra också. Det enda är väl om man på en gång kan se att det behövs två borrhål, och i så fall skulle man kunna borra lite längre, tror dock att man hamnar över 200 000 ganska fort.  Vilket effekt och energiuttag i borrhålet per meter är bra att ligga på?  Andra åsikter här?


IVT
Här har jag inte fått någon energikalkyl vilket göra att det blir rätt svårt att bedöma värdet på erbjudandet. Först offererade dom en 11 kW installation, då menade jag på att den inte skulle räcka långt så de offererade då en 14,8 kW IVT Greenline HA med "maxat borrhål" och totalpris 149900:-. Jag kanske tycker att man borde upp i 17 kW pump (har för mig att det finns i sortimentet, men då utan varmvattenberedare), får se om jag återkommer till IVT om det.

God Jul!  tOOmten

/Magnus
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 december 2014, 19:48:03 »

Jag betalar ju ingen fast avgift för fjärrvärmen utan det är helt rörligt, varför det kan vara idé att ha kvar som backup och spets. Känns skönt att ha ett backupsystem som klarar hela husets effektbehov.

 tummenupp Detta låter som en bra idé, och fjärrvärmen är lite billigare än elspets så då kan du nog köra med en 1255-16 eller liknande värmepump.
Skrivet av: froskog
« skrivet: 20 december 2014, 19:30:10 »

Hej!

Hur funkar det att köra en 1255 på maxeffekt en stor del av året? Blir COP lägre? Hur sliter det på kompressor mm. De flesta elmotorer mår bäst och har bäst verkningsgrad när de körs med ett varvtal som ligger i närheten märkvarvtalet. Har för mig att man måste upp i 120 Hz för att få 16kW.

/ErikB

Men inte är det väl -14 stora delar av året? Vad är årsmedeltempen i Falun?

/C
Skrivet av: lob
« skrivet: 19 december 2014, 17:32:03 »

En liten kostnadsinput från mig(kanske helt irrelevant eftersom priserna verkar variera friskt mellan olika områden). Pump och Installation av Nibe 1255 ca 75 kkr.
Borrhål 250 kr/m för 150 meter hål, grävning. Borde bli billigare meterpris ju fler meter man borrar eller?
Hade en ungefärlig energiförbrukning på 48000 kWh innan installation av min första pump IVT 11.
/LOB
Skrivet av: Amarok
« skrivet: 19 december 2014, 16:15:01 »

Hej igen!

Vilken respons, roligt!

Roland: Intressant vilka temperaturer man kan räkna med att få ut ur berget. Om man då inte kan räkna med någon större temperatur än ca +1°C från berget så kan man ju lika gärna dimensionera för att ta ut 16 kW (minus tillförd effekt till värmepumpen?) ur berget och dimensionera borrlängd efter det? Investeringskostnaden går ju ner och driftskostnaderna blir ju typ samma.

Rickard: Tack för kalkylerna, mycket intressant. Det blir ju inte mycket energitillskott som behövs med en 16 kW pump! Helt klart att man kan räkna hem en investering rimligt fort, särskilt som att fjärrvärmepriset är 0,86 kr per kWh (mer än i din kalkyl alltså) under december till mars. Jag betalar ju ingen fast avgift för fjärrvärmen utan det är helt rörligt, varför det kan vara idé att ha kvar som backup och spets. Känns skönt att ha ett backupsystem som klarar hela husets effektbehov.

ErikB: Din kommentar om 1255 på maxeffekt är intressant. Kan det vara en fördel att använda en On-Off pump med tanke på att effektbehovet är såpass stort ändå? Kan man säga att livslängden på pumpen är längre på en On-Off pump här? Livslängden på pumpen är ju viktig för kalkylen!



/Magnus

Skrivet av: ErikB
« skrivet: 19 december 2014, 11:17:43 »

Hej!

Hur funkar det att köra en 1255 på maxeffekt en stor del av året? Blir COP lägre? Hur sliter det på kompressor mm. De flesta elmotorer mår bäst och har bäst verkningsgrad när de körs med ett varvtal som ligger i närheten märkvarvtalet. Har för mig att man måste upp i 120 Hz för att få 16kW.

/ErikB
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 19 december 2014, 09:46:16 »

Ja, men du blev ju uppskörtat av CC och ACE.  ;)

Ingen av dom visste hur mycket jag borrade, jag upphandlade det själv, jag borde kanske använt offertförfrågan på borrningen.  :)



Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 december 2014, 09:37:56 »

Nu ser det ut så här:
Fick gå ned från +2 till +1.25 °C på inkommande KB för att klara mig med 2 X 200 meter.
Fortfarande bra affär, och väldigt lite tillskott.
Och jag tror inte att det skall behöva bli dyrt (210 000 kr efter ROT) som jag räknat med.
Dessutom, äger man ett så stort hus i Falun så behöver man nog inte låna.  ;)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 december 2014, 09:32:25 »

Vi betalade om jag inte missminner mig 155.000kr för 2x200 meter i Småland bara för borrhålen. inkl foderrör, isolering samt grävning till huset, innan/utan rot.

Ja, men du blev ju uppskörtat av CC och ACE.  ;)

Näe, jag är säkert inte uppdaterad på summorna.
Jag gör en ny kalkyl på 60 000 kWh och ytterligare 50 000 kr i lån.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 19 december 2014, 09:28:51 »

300 kr/meter för extra meter borrhål är väl en rätt rimlig siffra. 400 meter borrhål blir då 120 000 kr. Till det kommer ställkostnader. Jag tror Rickard glömde ett borrhål.

Det känns lite optimistiskt att räkna på ca 50 MWh/år med tanke på att alla de senaste vintrarna utom en har varit varma och att man har snålat med värmen. Det gör man inte med värmepump i huset.

Edit: Nej, det var jag som läste fel.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 19 december 2014, 09:24:27 »

Vi betalade om jag inte missminner mig 155.000kr för 2x200 meter i Småland bara för borrhålen. inkl foderrör, isolering samt grävning till huset, innan/utan rot.





Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 december 2014, 09:12:08 »

Ja, det är frågan, men med ROT borde det väl inte bli mer, kanske t.o.m mindre.

Pumpen 66000 kr
ca 50 000 kr/borrhål
20-30k installation

Och sedan 30% av detta i rot
Det blir om jag räknar rätt 162350 kr.

Och 2350 kr får han lägga upp själv, resten är lån.

Dessutom borde ROT stå för en större del i just detta fall när det rör sig om två borrhål.
Priserna i Falun är inte heller stockholmspriser, det utgår jag från i alla fall.

En offertförfrågan på www.energioffert.se kan ju dessutom locka företag som inte har häcken full att ge ett bra pris på det hela?
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 19 december 2014, 09:05:16 »

Får man verkligen 400meter borrhål och en Nibe 1255-16kw med installation för 160.000kr
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 december 2014, 08:48:33 »

Hej

Jag har gjort en kalkyl på en 1255-16 kW VP
Jag har räknat med Granit som bergart.
+2 grader inkommande KB medel
Energibehov (Fjärrvärme) 50 000 kWh/år
5000 kWh tappvarmvatten
80 öre/kWh för elen
70 öre kWh för fjärrvärmen
Underhållskostnader 500 kr/år på båda alternativen
Investering 160 000 kr
Lånets löptid 10 år
Ränta 3%

Enligt kalkylen skall du ABSOLUT inte ha kvar fjärrvärmen, utan det lilla eltillskott (runt 100 kWh/år) kan du lungt låta elpatronen ta hand om, så sparar du in en massa fasta kostnader för fjärrvärmen.

Detta blir resultatet:
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 19 december 2014, 08:21:41 »

Jag har ett extrahus i Småland som har liknande storlek som ditt, byggt ungefär samtidigt, vi borrade 2x200meter och satte in bergvärmen i slutet av september 2014. Jag ska förmodligen dit i mitten av Januari, ska läsa av köldbärartempen.

Du får betala fjärrvärmen grundkostnaderna om du ska ha dubbla system. :'(

Jag hade förmodligen inte lämnat fjärrvärmen.
Jag hade isolerat iallafall, från insidan ;)
Isolering, gipsskivor och gipsbruk, ingen skulle se om det var originalväggar eller nyputsade varma gipsskivor.

Sen hade jag satt in en luft/luft för dom är så billiga, man får ac på köpet :)
Jag hade iallafall inte börjat med en stor bergvärmelösning som första alternativ.






 




 

 
Skrivet av: Roland
« skrivet: 19 december 2014, 08:10:29 »

Det är inte praktiskt möjligt med +5 grader ingående köldbärartemperatur i Falun. Bergets temperatur på 100 m djup är ungefär +7. Med rimligt värmeuttag per meter borrhål blir KBin noll eller någon plusgrad. För att få +5 måste man borra 3-4 gånger så många borrhålsmeter som man brukar dimensionera för. För en 16 kW pump med 2x200 meter borrhål (ca 30 W/m) blir KBin gissningsvis +1 grad.

60 MWh/år varav 5 för varmvatten bör betyda att värmebehovet vid dimensionerande utetemperatur är ca 23 kW. Men det var alltså med sparsamt med värme.
Skrivet av: Amarok
« skrivet: 19 december 2014, 07:55:20 »

Jag har funderat på fastighetspumpen 1345-24, vilken i princip skulle klara hela effektbehovet på huset. Dock med sämre COP och en dyrare produkt.

En vanlig pump i 17kW klassen är helt klart ett alternativ och jag skulle då behålla fjärrvärmen för att spetsa med då det blir riktigt kallt. Jag har blivit intresserad av NIBE F1255-16 vilken är specad till 16kW men om man har +5°C köldbärartemperatur verkar kunna klämma ur sig ca 20kW, enligt diagram nedan saxat från databladet. Om man borrar ordentligt, typ efter 20kW effektberäkning, kan man räkna med att kunna ha +5°C köldbärartemperatur när det behövs? Skulle 2x200 m borrning vara tillräckligt i så fall?

Relevant data på pumpar från andra tillverkare av verkar svåra att komma över, men jag kanske överarbetar?  Sc:,h

Att tilläggsisolera är ett alternativ, främst på vinden där det är spån idag i okänd tjocklek. Väggar och fönster behåller jag nog helst original. Väggarna är putsade på både in och utsida på stående timmer.

Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 19 december 2014, 00:22:02 »

Du har gjort fina beräkningar!! En vanlig pump på 17 kw är billigast. Skulle du enkelt kunna förbättra isoleringen någonstans för att komma ner lite i effektbehov? 17 kw skulle räcka till ca -14 enligt dina beräkningar. Hur många dagar i året är det kallare än så? Framledningstempen är ok. Sedan kräver en vp ett visst antal liter vatten/kw för att fungera bra gärna 20l/kw
Du verkar noggrann så du kommer nog att få ett bra system och spara mycket pengar.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 18 december 2014, 23:49:15 »

En fastighetsvärmepump kostar en hel del mer än en standardpump för en villa så kan du komma undan med en 17 kW standardpump och kanske lägga en slant på att tilläggsisolera kåken så tror jag på det.
En tilläggsisolering sänker även behovet av framledningstemperatur så det finns även lite extra att tjäna på detta.
Men jag skulle inte sikta på en lösning som inte klarar minst -15 °C utan tillskott, gärna -20 °C så ErikB har rätt om du inte kan tilläggsisolera.
Skrivet av: ErikB
« skrivet: 18 december 2014, 14:05:31 »

Hej Amarok!

En Nibe 1345-24 borde passa bra, den ger ca 22 kW vid 0/50, då klarar ni er utan eltillskott ner till ca -20°C beroende på hur mycket varmvatten ni förbrukar. Två parallellt kopplade borror på ca 200 m behövs nog.

/ErikB
Skrivet av: Amarok
« skrivet: 18 december 2014, 11:11:38 »

Hej!
Har läst mycket på detta forum men inte postat något förrän nu. Jag är i tagen att installera bergvärme under 2015 och behöver lite råd kring om mina beräkningar verkar rimliga.

Jag värmer idag upp ett hus i centrala Falun som är byggt 1915 och är på 288kvm boyta i två våningar uppvärmt till ca 19-20°C, källare under halva huset uppvärmd till 12-15°C. Huset värms just nu upp med fjärrvärme och energiåtgången har varit ca 55 MWh i medel under fem år, med värden från 40 till lite över 60 MWh. Dock har jag snålat endel under denna period och inte haft hela huset uppvärmt etc.

För att skapa ett underlag till en bra dimensionering har jag ställt upp alla termostater på max och börjat kartlägga effektåtgång, utetemperatur, innetemperatur, framledningstemperatur samt returtemperatur. Detta gör jag manuellt och skriver sedan in i Excel. Detta har varit intressant och man kan i första bilagan se att kurvlutningen i värmesystemet kan sänkas. Detta skapar ett fel i de två andra diagrammen där beräknat effektbehov och framledningstemperatur blir onödigt högt.

Beräknad effektåtgång som funktion av utetemperatur har jag plottat i den andra bilagan. Verkar som att behovet är ca 10 kW vid 0°C och 16 kW vid -10°C. Här funderar jag mycket på hur högt upp det är rimligt att gå i effekttäckningsgrad och vilken minsta temperatur det är rimligt att dimensionera efter?

Beräknad framledningstemperatur som funktion av utetemperatur har jag plottat i den tredje bilagan. Här bör man kunna dra slutsatsen att radiatordimensioneringen är OK för bergvärme med maxtemp på 65°C (kanske mer rimligt på 60°C med tanke på kurvlutningens nuvarande fel) vid -30°C. Vid -10°C är man på 45°C framledningstemperatur vilket bör kunna resultera i en gynnsam ekonomi?

  • Stora frågor för mig just nu är hur många och långa borrhål som behövs för mitt uppvärmningsbehov?
  • Kan ni rekommendera något fabrikat eller utförande på bergvärmepump utefter uppgifterna jag presenterat?
  • Övriga reflektioner?

Spännande att höra vad ni har att säga!

/Magnus

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!