Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med CTC Ecoair - hur manuellt öppna shunt?  (läst 425 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar W

  • Gäst
Oscar W
Problem med CTC Ecoair - hur manuellt öppna shunt?
« skrivet: 26 december 2023, 08:23:21 »
Hej och god jul alla!

Vi har fått problem med vår Ecoair nu under julhelgen och hoppas att någon skall kunna hjälpa mig att komma runt det. Så vitt jag kan se tror pumpen att det är sommarväder utomhus och slår ifrån. Temperaturen i pannan är densamma och om jag går in i menyn och väljer att manuellt öppna shunten går värmen ut och elementen blir varma på några minuter. Problemet är att shunten inte stannar öppen, utan stängs igen strax därefter.

Skall försöka få ut en tekniker, men är det någon som vet hur jag går tillväga för att shunten inte skall stängas igen strax efter att jag manuellt öppnat den i menyn? Huset börjar bli rejält kallt...

Tack på förhand, och god fortsättning!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med CTC Ecoair - hur manuellt öppna shunt?
« Svar #1 skrivet: 26 december 2023, 10:47:05 »
Kan du se tempen frÃ¥n VP. Kan vara en kortslutning pÃ¥ kabeln till utegivaren eller framledningsgivaren. dÃ¥ kan  regleringen tro  att det är för varmt och shunten stänger.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med CTC Ecoair - hur manuellt öppna shunt?
« Svar #2 skrivet: 26 december 2023, 11:06:28 »
Hej och god jul alla!

Vi har fått problem med vår Ecoair nu under julhelgen och hoppas att någon skall kunna hjälpa mig att komma runt det. Så vitt jag kan se tror pumpen att det är sommarväder utomhus och slår ifrån. Temperaturen i pannan är densamma och om jag går in i menyn och väljer att manuellt öppna shunten går värmen ut och elementen blir varma på några minuter. Problemet är att shunten inte stannar öppen, utan stängs igen strax därefter.

Skall försöka få ut en tekniker, men är det någon som vet hur jag går tillväga för att shunten inte skall stängas igen strax efter att jag manuellt öppnat den i menyn? Huset börjar bli rejält kallt...

Tack på förhand, och god fortsättning!

Hej! EcoAir står ute och har ingen shunt men inomhusmodulerna EcoEl och vissa EcoZenith har shunt. Och shunten är av en avancerad typ, bivalent shunt, för att den ska kunna ta värme både från den undre och den övre tanken. Bra om du kan få fram exakt modellbeteckning och installationsår på inomhusmodulen(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Problem med CTC Ecoair - hur manuellt öppna shunt?
« Svar #3 skrivet: 26 december 2023, 11:51:55 »
Om det skulle vara en shunt, med randig ratt i plast, då trycks den in och sen vrids. Om det är en gummerad ratt, annars slät, då dras den ut ett klick, sen är det bara att vrida manuellt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Oscar W

  • Gäst
Oscar W
SV: Problem med CTC Ecoair - hur manuellt öppna shunt?
« Svar #4 skrivet: 26 december 2023, 18:39:19 »
Jag förstod inte att det var olika självstÃ¥ende delar...  .,;-

Pannan är då jag en EcoEl med tillkopplad EcoAir. Jag har nu nollställ till fabriksinställningar, men det är samma bekymmer. Som sagt, om jag går in i inställningarna och går till manuell öppning av shunt och "slår till" öppningen blir som sagt elementen varma, men den stängs igen innan det blir någon värme i huset...

Jag kan inte komma på något smidigt sätt att koppla förbi den automatiska styrningen. Pannan bygger värme utan problem, det är bara att den tror att huset är varmt...

Väntar på att få tag ut en tekniker, men det hade varit skönt att slippa frysa under tiden.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med CTC Ecoair - hur manuellt öppna shunt?
« Svar #5 skrivet: 26 december 2023, 18:48:00 »
Kolla in var framledningsgivaren sitter, troligtvis på ett rör som blir varmt när du kör manuellt, Den kan ha gett sig. Om jag inte missminner mig så har givarna samma värde och går att skifta på plint

Var i landet är du
« Senast ändrad: 26 december 2023, 18:49:31 av 25fOCUS »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med CTC Ecoair - hur manuellt öppna shunt?
« Svar #6 skrivet: 26 december 2023, 19:18:40 »
Jag förstod inte att det var olika självstÃ¥ende delar...  .,;-

Pannan är då jag en EcoEl med tillkopplad EcoAir. Jag har nu nollställ till fabriksinställningar, men det är samma bekymmer. Som sagt, om jag går in i inställningarna och går till manuell öppning av shunt och "slår till" öppningen blir som sagt elementen varma, men den stängs igen innan det blir någon värme i huset...

Jag kan inte komma på något smidigt sätt att koppla förbi den automatiska styrningen. Pannan bygger värme utan problem, det är bara att den tror att huset är varmt...

Väntar på att få tag ut en tekniker, men det hade varit skönt att slippa frysa under tiden.

Om det är EcoEl V2 med gamla ESBE-shunten så poppar ju ratten automatiskt ut igen till automatiskt läge när shuntmotorn passerar läget som ratten står på. Men det går att ställa in minsta tillåten framledningstemperatur i installationsmenyn enligt manualen och då kan man ju köra på det och använda ganska många (men inte alla) termostater i huset om det råkar bli för varmt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!