Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumppen kommer inte upp i temp  (läst 503 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronaboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Pumppen kommer inte upp i temp
« skrivet: 29 november 2023, 21:10:39 »
Hej!
Har en CTC Ecoheat 10,5 bergsvärmepump från 2010.
Senaste vecka har familjen och även jag klagat på för kallt vatten i duschen men jag har avfärdat det med att det är nåt tillfälligt. (kör för övrigt helt utan elstav året om)
Idag gick jag ut i garaget för att kolla vad som riktigt är på gång med pumpen.
När jag kom in så gick pumpen, bör värdet för pannan var 43 grader och framledning 34 grader båda stod nu på 35 grader. stod en stund och döm av min förvåning att efter typ 15 minuter så stod det fortfarande på 35 grader!? Pumpen surrade men inget sker! Uttalade några välvalda svordomar och tänkte att jag sätter på elstaven! ställde den på 6kw. Efter typ 5-10 minuter så hade pannans bör värde uppnåtts.
Min frÃ¥ga till er är dÃ¥ att vad sjutton kan detta bero pÃ¥? Har aldrig upplevt detta tidigare! Vill helst inte använda elstaven för förr om Ã¥ren dÃ¥ den har varit pÃ¥ sÃ¥  har det dragit märkligt mycket ström sÃ¥ därav har jag haft av den! och det har nu fungerat bra i flera Ã¥r.
Modulhus 1½plan på krypgrund byggt 2010 162kv (186kv) + garage 60kv, Ecoheat 10,5kw borrhål 210m (200m i berg) Isolering övrebjälklag 500mm, vägg 250mm. Ackumulerande spis 4,2kw (uunisepät) Ventilation Vallox Digit2 SE med el tillägsvärme.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Pumppen kommer inte upp i temp
« Svar #1 skrivet: 29 november 2023, 21:17:11 »
Verkar värmepumpen leverera värme överhuvudtaget? Kan du se nÃ¥got värde pÃ¥ hetgastemperatur i displayen och verkar det i sÃ¥ fall rimligt (minst 20 grader högre än aktuell vattentemperatur)?  Suger den ut nÃ¥gon värme ur brinevätskan, dvs är temperaturen pÃ¥ utgÃ¥ende brine nÃ¥gon grad kallare än inkommande?  GÃ¥r brinepumpen (känn pÃ¥ den om den vibrerar och om motor- resp pumpdel känns rimligt varma)?
Om du inte kan få fram alla mätvärden ur displayen, ta av frontluckan och känn på hetgasröret om det blir hett.

Förra vintern råkade jag på en gammal Thermia bergvärmepump som tydligen inte gillade att få ny husse, brinepumpen stannade ett par dagar innan nye ägaren skulle tillträda huset. Den kom dock igång sen jag hade skruvat ur pluggen vid axeländen och hjälpt igång den med skruvmejsel. Och det gav ungefär de felsymptom du beskriver.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad ronaboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Pumppen kommer inte upp i temp
« Svar #2 skrivet: 30 november 2023, 08:27:48 »
Ibland verkar den ge den värme den ska men för det mesta för kallt!
Kollade inte exakt men tror hetgasen var runt 80grader. Kollade med mätare i huset och den levererar just de 35 graderna som det står på skärmen! Brine in/ut givarna visar helt fel värden (gjort så i flera år) bytte dom för några år sen.
Modulhus 1½plan på krypgrund byggt 2010 162kv (186kv) + garage 60kv, Ecoheat 10,5kw borrhål 210m (200m i berg) Isolering övrebjälklag 500mm, vägg 250mm. Ackumulerande spis 4,2kw (uunisepät) Ventilation Vallox Digit2 SE med el tillägsvärme.

Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumppen kommer inte upp i temp
« Svar #3 skrivet: 01 december 2023, 06:30:34 »
Med 80 grader pÃ¥ hetgasen borde VB ut vara mer än 35 grader sÃ¥vida inte VB in är typ 20 grader. Kontrollera att bÃ¥de   VB pump och KB pump gÃ¥r som dom ska, samt notera in/ut temp pÃ¥ bÃ¥da. Med den infon kan man sedan utvärdera vidare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!