Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?  (läst 68104 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #15 skrivet: 23 mars 2011, 20:43:02 »
Tack, det verkar som om du fick in ganska pricksäkra indata.

Men jag blir ändå inte klok på utfallet.
Visst den större hjälper mig när det börjar bli riktigt kallt, vilket inte är SÅ många dagar per år. PÅ detta ser jag ut att spara ungefär en tusenlapp vilket iofs ger en rimlig payoff på merkostnaden.
Till detta skall ev. ökat slitage kopplas.  Jag har dock ingen aaaning om hur jag skall tänka här.

Spontant pekar det på en 10:a och så småningom komplettering med ngn form av ickeroterande FTX. . . Eller?
Detta trots att det enda rätta torde vara en liten LVVP för vår till höst och en nätt pelletspanna för vargavinter.

Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #16 skrivet: 23 mars 2011, 20:47:11 »
Har du någon befintlig olje/kombipanna kvar?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #17 skrivet: 23 mars 2011, 21:02:26 »
Nej. Här stod en elpanna från 1973..
Jag skulle vilja hitta en liten pelletspanna med inbyggt förråd, likt de vattenmantlade pelletskaminerna.
Kan inte förstå varför de lyser med sin frånvaro. 6-8kW skulle passa bra. Alternativt en panna att elda med kloggs i.
« Senast ändrad: 23 mars 2011, 21:06:28 av dadid »
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
Ungefär 20% högre driftkostnad med fastkondensering jämfört med flytande. Vem är det som rekommenderat fast kondensering framför smo? Smo är att föredra, dÃ¥ kan du fÃ¥ larm, bygga ut osv.  Fastkondensering kortar pumpens livstid. Ingen bra reglering med elpatron i kanten. Elpatronen dundrar in om pumpen stannar och inget larm.... Kan bli dyrt.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #19 skrivet: 28 mars 2011, 17:58:51 »
Ungefär 20% högre driftkostnad med fastkondensering jämfört med flytande. Vem är det som rekommenderat fast kondensering framför smo? Smo är att föredra, dÃ¥ kan du fÃ¥ larm, bygga ut osv.  Fastkondensering kortar pumpens livstid. Ingen bra reglering med elpatron i kanten. Elpatronen dundrar in om pumpen stannar och inget larm.... Kan bli dyrt.


Alla invändningar är av intresse.
Hur ställer du dig till övrigt som skrivits i tråden? Skulle du föreslå någon ytterligare variant utifrån förutsättningarna?

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Fighter 2025 ?
« Svar #20 skrivet: 29 mars 2011, 14:41:10 »
Carl N

Jag har "renritat" ditt förslag men har ett par frågor:

- Vad förlorar man på att bara ha den vänstra cirkulationspumpen och stänga nedre delen av tanken vid värmedrift respektive radiatorkretsen vid VV-drift?
- Varför inte dra framledningen till radiatorkretsen ur den nedre delen av tanken?
- Bör tankens nedre anslutning förses ed en ventil också?
- Vad vinner/förlorar man på en shuntlösning?
- Skulle du föreslå samma inkoppling vid bruk av en SMO-10?
- Skulle en enklare PLC (ca 2000:-) vara ett bra alternativ till SMO-10?
« Senast ändrad: 06 maj 2011, 10:53:01 av dadid »
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #21 skrivet: 29 mars 2011, 16:09:44 »
Mitt förslag är ju inte det enda alternativet, men grejen är att få flytande kondensering under eldningssäsong och bara förvarma vattnet via acktanken samtidigt som du inte behöver lägga pengar på en SMO10.

1. Jag förstår nog inte frågan, men det är detta som är tanken till sommardrift, att stänga ventil + CP till radiatorerna.
2, 4. Om du vill ha fast kondensering så är det så du bör koppla, radiatorernas framledning från motten + en shunt. I så fall behövs kanske inte din extra VVB heller? Nackdelen med fast kondensering är lite sämre COP, exakt hur mycket är svårt att uppskatta.
3. Du kan ha en ventil till radiatorsystemet där också om du vill.
5. Nej, köper du en SMO så tycker jag du bör investera i en växelventil också och ha tanken som endast VVB.
6. Ingen aning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #22 skrivet: 29 mars 2011, 17:12:39 »
- Vad förlorar man på att bara ha den vänstra cirkulationspumpen och stänga nedre delen av tanken vid värmedrift respektive radiatorkretsen vid VV-drift?
1. Jag förstår nog inte frågan, men det är detta som är tanken till sommardrift, att stänga ventil + CP till radiatorerna.
-Då tänker vi lika rörande sommardriften. Jag var bara osäker på huruvida där skulle sitta en ventil eller ej, med tanke på att du ritat in en på framledningen men ej här.
Men om tanken skall användas enbart som volym på framledningen och med botten igenkorkad tycker jag att den vänstra CP borde fylla sin funktion såväl på sommaren som vintern? Varför två?

- Varför inte dra framledningen till radiatorkretsen ur den nedre delen av tanken?
- Vad vinner/förlorar man på en shuntlösning?
2, 4. Om du vill ha fast kondensering så är det så du bör koppla, radiatorernas framledning från motten + en shunt. I så fall behövs kanske inte din extra VVB heller? Nackdelen med fast kondensering är lite sämre COP, exakt hur mycket är svårt att uppskatta.
- Här tänkte jag inte ha tanken som en acctank utan bara att hela radiatorflödet skulle gå genom hela tanken (förmodligen dumt då hela tanken blir kall under avisning?) Någon skrev att han kopplat som du fast med shunt. Det uppfattade inte jag som en ren acctankslösning med fast kondensering?

- Bör tankens nedre anslutning förses med en ventil också?
3. Du kan ha en ventil till radiatorsystemet där också om du vill.
- Oki

- Skulle du föreslå samma inkoppling vid bruk av en SMO-10?
5. Nej, köper du en SMO så tycker jag du bör investera i en växelventil också och ha tanken som endast VVB.
Men då tappar jag ju den eftertraktade volymökningen på radiatorslingan. Oroar jag mig i onödan?

- Skulle en enklare PLC (ca 2000:-) vara ett bra alternativ till SMO-10?
6. Ingen aning.
;-)

Bonusfråga:
Om jag skulle köra tanken som en ren Acctank med efterföljande shunt och med förvärmning av VV. Finns det då något sätt att låta VP värma vattnet i acctanken till ett par grader över det radiatorsystemet behöver? Om så är fallet har jag svårt att tänka mig att man skulle förlora 20%. OM detta gick skulle jag ändå vilja ha möjligheten att köra tanken som VVB under icke uppvärmningssäsong.
OM jag skulle koppla tanken som en ren acctank




Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #23 skrivet: 29 mars 2011, 18:55:25 »
Nu är jag med på din fråga, jo du kan ha acktanken som ren volymförstorare till radiatorerna och spara in en CP.
Med lite ventiler (som du skriver) så kan man koppla antingen så att returen från radiatorerna går direkt till VP (vid flytande kondensering) eller koppla bort radiatorkretsen helt så att flödet går endast via tanken (vid sommardrift). Det var faktiskt ingen dum idé.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #24 skrivet: 29 mars 2011, 22:20:38 »
Bra då har jag inte fått allt om bakfoten i alla fall.
Dock dyker en annan fråga upp som på beställning.

Är det i så fall (volymförstorarlösningen) inte bäst att anordna volymtanken sist på slingan, dvs på radiatorreturen strax innan pumpen.
Fördelen med detta torde vara att systemet blir snabbare på temperaturändringar, dvs att rumsgivaren snabbare känner av att radiatorerna serveras varmare vatten. Rätt eller fel tänkt?

Nackdelen torde vara att förvärmningen av VV på vintern blir sämre.

Om man kopplar en volymförstorare på returen borde det vara bäst att ansluta till den övre delen så att skiktningen minimeras och dämpning uppstår. I sommarfallet blir det dock lite tokigt med returen i toppen... Något annat tokigt torde vara elspetsen, den bör inte vara optimalt placerad på returen.... Svårt det här...


/David



« Senast ändrad: 29 mars 2011, 22:56:31 av dadid »
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #25 skrivet: 30 mars 2011, 07:30:12 »
Det finns en till funktion med en volymförstorare, den reducerar knäppningar som kan uppstå till följd av snabba temperaturförändringar i systemet, men det funkar bara om den sitter på framledningen före radiatorerna.

Men du har rätt i att den ger en tröghet i systemet, fast det är kanske inte så illa om VP:n styrs med rumstermostat RT10?
Denna typ av styrning är direkt on/off och bör kanske ha lite tröghet innbyggd?
Och som du skriver blir förvärmningen av VV på vintern sämre med acktanken på returen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #26 skrivet: 30 mars 2011, 08:12:34 »
Jag köper dessa argument.
Min klena erfarenhet bygger på den värmepump jag har idag, vilken ej arbetar efter en värmekurva utan den skickar fram varmvatten tills rumstemperaturen hänger med. Dvs det kan bli väldigt varmt då ingen övre gräns kan sättas.

Kör man efter kurva och sätter anslutningarna på tanken i ungefär samma nivå torde det bli avsevärt bättre.


Om jag nu kopplar enligt ovan vilket verkar mkt troligt, vad måste jag då göra när jag går från vinter till sommarläge.
- Koppla bort radiatorkretsen med hjälp av två kulventiler
- Byta givarsignal från inomhusluft till VV
- Jag antar att jag måste lyfta på locket och ändra något rörande temperaturer? Vad? Är det krångligt för den som ev köper huset efter oss? Kan det förenklas?


/David
« Senast ändrad: 30 mars 2011, 08:19:57 av dadid »
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #27 skrivet: 30 mars 2011, 13:04:51 »
Med en rumstermostat som styr VP:n så blir funktionen att VP:n jobbar tills rätt innetemp uppnåtts (eller max returtemp).
Samma med en VV-termostat, funktionen blir densamma så man behöver inte mickla så mycket med VP:n.
Sen skulle jag koppla in båda termostaterna via nån form av brytare där man enkelt kan välja vilken av dem som ska vara aktiv.

Annars är det bara att koppla om ventilerna mellan rumsvärmning och endast tank vid växling mellan sommar och vinterläge.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #28 skrivet: 30 mars 2011, 13:11:12 »
OK, så intelligensen finns i termostaten.
Trodde bara att de var temperaturgivare.
I själva verket meddelar de pumpen kör eller ej?

LÃ¥ter smidigt.


Om jag monterar en dum och ej styrd elpatron i tanken för vinterstöd, kommer då VPn att arbeta i tillräckligt hög grad? Finns det inte risk att patronen gör VPn "onödig" och helt tar över VPns jobb?



Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #29 skrivet: 30 mars 2011, 13:35:33 »
Jag vet att jag svarade på ett annat sätt i denna tråden tidigare, men det är nog smartast att koppla elpatron så att VP:n styr den. Det innebär att VP:n styr då elpatron ska aktiveras, detta ställs in på 2 sätt:
1. Utetemp måste vara lägre än inställt värde för "Balanstemperatur".
2. värdet på "Kontinuerlig drifttid med kompressorn innan tillsats tillåts".
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!