Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥r det att bada varmt med CTC i350?  (läst 1361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jihe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
GÃ¥r det att bada varmt med CTC i350?
« skrivet: 26 september 2018, 10:10:05 »
Håller på och utvärderar offerter för lvvp. Jag tycker det är svårt att jämföra alternativen med den dokumentation som finns tillgänglig.

Av tre alternativ just nu så är ctc ett, men deras varmvattenlösning gör mig lite avvaktande. Innedelen CTC i350 värmer on demand med värmeväxlare och skryter om "bäst i klassen" på varmvatten. Men jag såg någon spec där det angavs 40 grader vid 12 l/min. För mig är dels 40 grader för låg temperatur för badkar, och 12 l/min låter som ett rätt lågt flöde. Frågan är vad för flöde man kan räkna med vid högre temperaturer? Är i350 alls något att ha om bad i *varmt* vatten är en av de viktigaste faktorerna?

Det är bara jag i huset, så om fem tonåringar kan duscha efter varandra i normala duschtemperaturer är inte så betydelsefullt för mig.


Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: GÃ¥r det att bada varmt med CTC i350?
« Svar #1 skrivet: 26 september 2018, 10:42:43 »
Allting går, men det kanske behövs lite elpatron för att få en högre badkarstemp + störttappa upp vattnet med en CTC-varmvattenväxlare.
Skulle inte chansa på att den fixar detta med bara kompressorn.
« Senast ändrad: 26 september 2018, 10:44:30 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: GÃ¥r det att bada varmt med CTC i350?
« Svar #2 skrivet: 26 september 2018, 11:24:09 »
12 liter är inte så lågt flöde har för mig att det är vad jag får ur kran i badkaret och sen lär det väl inte krävas så mycket över 40 grader för ett bad 45 grader går det inte bada i.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: GÃ¥r det att bada varmt med CTC i350?
« Svar #3 skrivet: 26 september 2018, 11:30:07 »
Jag badar typ 42 C, det ska bränna i skinnet när man kliver i.  tummenupp
Fyller upp 200 liter (300 litersbadkar) på ca 10 minuter så lite högre flöde än 12 l/m går det nog att få.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: GÃ¥r det att bada varmt med CTC i350?
« Svar #4 skrivet: 26 september 2018, 11:57:30 »
jag gillar också heta bad och runt 42 grader är nog gränsen vad man klarar 45 grader fixar man inte i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: GÃ¥r det att bada varmt med CTC i350?
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2018, 13:23:36 »
i350 har samma teknik som CTCs bergvärmepumpar (plattvärmeväxlare) och de har aldrig fått kritik för att de inte levererar tillräckligt med varmvatten. Deras äldre teknik för luft/vatten (slingberedare) hade sämre prestanda och krävde lite extra handpåläggning för att räcka till badkar (starta Extra VV typ en timme innan).
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad jihe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GÃ¥r det att bada varmt med CTC i350?
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2018, 14:14:28 »
Uppdatering:
Jag har lånat ett badkar nu för att vetenskapligt reda ut hur mitt badande ser ut.
Jag badar i 43 grader i början. När det kallnar till 42 tycker jag det börjar bli dags att fylla på med mer varmt.
Efter att ha badat någon kvart är det ok att temperaturen går ner.
Ca 100 l behövs för "första etappen". Det är alltså under den fasen jag behöver "störtfylla".
Den 13 år gamla nibe flvp som levererade vattnet till mitt experiment kunde göra det på ca 5 minuter utan problem. Kanske att den kunnat göra det snabbare till och med. 20 l per minut alltså.

Såvitt jag kunnat utröna stämmer det att CTC i350 bara kan leverera 12 l/min vid 40 grader. Hur snabbt varmare vatten kan levereras lyckas installatörerna inte få CTC att uppge, men att det blir långsammare är ju givet. Handlar det om 10 l/min är det ju halva hastigheten av mitt referensbad, vilket känns sådär.

Tittar nu på alternativ med riktig VVB, men det känns lite synd eftersom jag i övrigt tycker CTC 610 med i350 verkar som den vettigaste av dem jag kikat på hittills avseende ljudnivå och andra aspekter.

Många är oförstående inför problemet och tycker att man inte skall bada så varmt. Lite tröttsamt.

Utloggad Trycklöst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: GÃ¥r det att bada varmt med CTC i350?
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2018, 14:56:12 »
om det är ok att inför badet aktivera den tillfälliga höjningen av varmvattnet tror jag inte att det ska vara något problem för i350:n att leverera ett kar.

Nu har jag tyvärr inte koll på vilket flöde jag har ur kranen, men två duschar i rad på 45 grader ut får inte ens kompressorn att starta utan det är fortfarande över 60% "kapacitet" kvar enligt infon på displayen när varmvatten är inställt på normal (55 grader i topp i tanken och 45 grader ut mot kranen).

Tror det blir svårt att få några siffror från leverantörerna, men att prova hemma hos nån som har samma innerdel borde väl inte vara någon omöjlighet?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!