Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: roberth
« skrivet: 26 januari 2013, 20:44:28 »

Strax över 3000 :- blev fakturan på för ca 10 min jobb, reparatören sa att det inte var något han kunde skriva maskinrapport på, ok tänkte jag. Pratade lite med en jobbarkompis som tyckte jag skulle ringa till försäkringsbolaget ändå och lägga fram som det var.  Killen på mitt försäkringsbolag tyckte det var konstigt att han inte skrev nån, men han var schyst han frågade hur mycket fakturan var på gjorde åldersavdraget och drog av självrisken så jag fick ut 63:- tummenupp haha. Tur var hade jag förlängt försäkringen på pumpen via arctic, så ringde även till dem och förklara att inte reparatören ville skriva en rapport och om det gick bra iaf eftersom jag fått den godkänd vi försäkringen. Samma här inga problem skicka in kopia på fakturan och min godkända maskinskada, fick besked i veckan att jag skulle få tillbaka självrisken och åldersavdraget så i det stora hela har det kostat mig lite tid några extra kWh, och dessutom fått läsa och lära mig en hel del nyttigt om värmepumpar.  ;)
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 20 januari 2013, 15:46:02 »

Skatteverket skriver såhär på sin webb angående ROT-avdrag:

VÄRMEPUMP
Inmontering eller byte av värmepump ger rätt till skattereduktion. Service av värmepump ger dock inte rätt till skattereduktion.

Reparation klassas förmodligen som service...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 januari 2013, 13:17:46 »

Läste i nån tidning att rep av vp inte ger rätt till rotavdrag däremot installation var ok låter mycket märkligt men så stog det.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 20 januari 2013, 11:45:04 »

Hej hej.
Kolla om pumpen finns registrerad hos ctc och arctic. Har gamla husägarna varit smarta har de betalat för en extra försäkring upp till 10 år, annars  har du 1500 kr i självrisk + åldersavdrag.  på din hemförsäkring.
Om fyrvägsventilen hänger sig så står den i avfrostningsläge.
 24/7. Modellerna från 2006 och däromkring hade lite strul med ventiler, skitigt köldmedia etc.
Vad hamnade fakturan på eftersom du tyckte det var blodigt.
Om du inte tar det på försäkringen, så skall du ha rotavdrag på arbetskostnaden.
Många gånger är det mer lönsamt att ta rotavdraget på småreparationer.
Eva

Skrivet av: erp
« skrivet: 15 januari 2013, 12:33:26 »

Är det mycket pengar, kan det väl vara värt att kolla med hemförsäkringen. Självrisken brukar väl ligga på 1500 kr.
Skrivet av: roberth
« skrivet: 15 januari 2013, 11:58:09 »

Hej! Nu har jag haft ut en kille och tittat på pumpen.
Bifogar en bild där jag ringat in felet, tydligen hade kolven som sitter i denna (ovanför 4-vägsventilen) kärvat och fastnat.
Han hade med sig en rund magnet med ett hål i och bytte ut denna mot den som satt där och monterade sedan tillbaka detta och nu verkar den tuffa på som förr.
Lite blodig faktura dock.. menmen vi håller tummarna att det funkar nu.
Skrivet av: roberth
« skrivet: 10 januari 2013, 12:06:28 »

Hej inget nytt väntar fortfarande på att killen jag ringde ska komma ut och kika på anläggningen.
Har varit mellandagar så verkar inte som att folk jobbar då tummenupp
Jag återkommer när jag fått ett svar!
Skrivet av: robsky
« skrivet: 07 januari 2013, 11:26:42 »

Hur gick det för dig. Har de varit och kollat på pumpen?
Skrivet av: erp
« skrivet: 28 december 2012, 16:44:11 »

många gånger är det nedre patronen som är igång, , men det kan cokså vara övre som står och kokar varmvatten
Nedre patronen kan inte vara igång, så länge värmepumpen är tillkopplad. När man kopplar EcoAir till EcoEl, kopplas nedre elpatron automatiskt bort och ersätts av värmepumpen.
Nedre patron kan bara värma om värmepumpen spärras eller kopplas bort. Du kanske ska läsa på lite själv innan du börjar guida.
Dessutom visar ju driftvärdena att nedre patron inte drar någon ström, men värmepumpen är igång utan att fungera som den ska.

erp
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 28 december 2012, 13:04:43 »

Hej Robert
100 kvm i två plan är det då 50+50 eller 100+100 du menar.
 Det kan vara fel inställningar och många gånger är det nedre patronen som är igång, , men det kan cokså vara övre som står och kokar varmvatten.  bor du i skåne?  hör av dig till mig via vpforum, så får du min epostadress och telefonnummer så kanske jag kan guida dig på telefon.  Jag har jobbat som säljare och projektledare på värmepumpar etc i 10  år ( 2003-2012) men byter nu inriktning och läser till  kyl värmepumpstekniker.
Mvh
Eva
 
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 28 december 2012, 10:35:57 »

Men med 2-3 graders skillnad i temp så lär man inte känna den speciellt tydligt...

Två-tre grader känner du utan problem. Håll fingrarna på det ena och sedan flytta dem till det andra å känner du tydligt vilket som är varmast. Skillnaden görs väldigt tydlig eftersom rören leder otroligt bra.

Förångaren blir också mycket varmare än om VP tar energi från luften än tillför. På denna sidan är tempskillnaderna större.

Observera att Robert faktiskt har rapporterat att VP faktiskt var varmare på rätt rör, det är lite underligt. Så ja, följ rören och jämför med installationsmanualen.

/Marcus
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 27 december 2012, 23:40:15 »

Förmodligen har den fastnat i avfrostningsläget. Och det är många kWh som du kör iväg med fläkten på utedelen så fall. Billigast och bäst nu är som så många andra tipsat dig om är att stänga sv. Utedelen. Ta dit en kyl kille och få det fixat.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 27 december 2012, 23:21:38 »

Men med 2-3 graders skillnad i temp så lär man inte känna den speciellt tydligt... det går väl att följa rören från pannan till VPn? (för att se att de inte är felkopplade)

Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 27 december 2012, 22:10:09 »

Jag är inne på samma spår som 109an. VPn verkar ge negativ effekt och det är därför förbrukningen är så enormt hög. Förångaren måste alltså vara varmare än omgivningen vilket borde gå att känna.

Fyrvägsventilen eller vad den nu kallas på en EcoAir måste ha lagt av eller fastnat i avfrostningsläge.

Just nu kostar VP mycket pengar, det bästa är att spärra kompressorn precis som du gjort men se till att laddpumpen går med tanke på frysrisken.

En sista fråga: kände du på rören i pannan? Laddpumpen (cirkpumpen längt ner i pannan) ska sitta på ett rör som är kallare än det andra när VP laddar. Om det är rätt kopplat och VP fungerar alltså...

/Marcus
Skrivet av: 109an
« skrivet: 27 december 2012, 21:32:03 »

Din värmepump kan ju inte ge någonting alls, det är inte så att den går i avfrostningsläge hela tiden??
Det skulle ju kunna förklara varför VPut är varmare än VPin om den är felkopplad, det jag menar är både felkopplad och trasig? Du förbrukar ca 200 kWh/dygn på 100m2 vid nollgradigt, någonstans tar värmen vägen och jag börjar undra om det inte försvinner via pumpen
Skrivet av: roberth
« skrivet: 27 december 2012, 20:56:22 »

Hej den har gått i princip hela tiden bara att vattnet som går ut kommer in med 2grader kallare vatten, vilket resulterar i att elen hela tiden får skjuta till.
ingen is på förångarn, som det är nu när jag spärrat kompressorn så har jag samma temp ut som in ca 42g. Vp in/ut.
Dock om jag tillåter värmepumpen tar det någon timme sen är det nere på vp in/ut = 12/10

När jag fick dessa värden visade termometern -0,7 +-1g
Vart sänker jag laddpumpen?
Så här såg förbrukningen ut under nov då räkningen på 4500 kom.
Som ni ser händer något den 7 , det var inte spec kallt här under den här tiden aldrig under 0:- vad jag minns.
Den 24 tror jag att jag sänkte tempen ett par grader.

 Datum    Förbrukning kWh    kWh/dag   
 11/1/12    55430,40    43,80   
 11/2/12    55474,20    43,80   
 11/3/12    55512,60    38,40   
 11/4/12    55557,20    44,60   
 11/5/12    55602,70    45,50   
 11/6/12    55658,00    55,30   
 11/7/12    55761,80    103,80   
 11/8/12    55920,40    158,60   
 11/9/12    56091,50    171,10   
 11/10/12    56275,60    184,10   
 11/11/12    56454,80    179,20   
 11/12/12    56623,90    169,10   
 11/13/12    56784,80    160,90   
 11/14/12    56964,60    179,80   
 11/15/12    57131,50    166,90   
 11/16/12    57287,00    155,50   
 11/17/12    57451,10    164,10   
 11/18/12    57618,60    167,50   
 11/19/12    57788,10    169,50   
 11/20/12    57970,60    182,50   
 11/21/12    58138,20    167,60   
 11/22/12    58305,80    167,60   
 11/23/12    58436,50    130,70   
 11/24/12    58494,50    58,00   
 11/25/12    58668,90    174,40   
 11/26/12    58846,60    177,70   
 11/27/12    59027,60    181,00   
 11/28/12    59211,50    183,90   
 11/29/12    59399,30    187,80   
 11/30/12    59591,00    191,70   
 12/1/12    59777,80    186,80   
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 27 december 2012, 17:46:51 »

Kanske dumma frågor men någon måste ställa dem...

Vid tre minusgrader och med tanke på storleken på VP bör den gå nonstop. Fläkten ska alltså snurra utom vid avfrostning. Snurrar fläkten huvuddelen av tiden? Utan luftflöde förbi förångaren blir effekten väldigt låg.

Är förångaren igenisad? Samma sak där, utan luftflöde ingen effekt.

Är VP rätt kopplad i pannan? Känn på rören i mellan pannan och VP men känn i pannan istf ute på VPn. Röret där laddpumpen sitter ska vara kallare. Naturligtvis måste du vara säker på att VP laddar (fläkten på VP snurrar).

När du precis hade VP in/ut på 38/41, vilken utetemp hade du då? Tre grader är lite lågt kring nollan men inte helt åt skogen. Du kan evt sänka laddpumpen ett hack till och så vad detta gör för skillnad.

Jag lyfter frågan igen angående de 200 kWh/dygn som nämndes i trådens inledning. Min uppfattning är att detta är en otroligt hög förbrukning för att så litet hus om det bara är någon enstaka minusgrad. Det är vad jag har vid 15-20 minusgrader. Har du mekanisk frånluftsventilation utan värmeväxlare eller på annat sätt en väldigt hög luftgenomströmning? Om fastigheten kräver 200 kWh/dygn vid moderata temperaturer skulle VP varit på 12-16 kW nånstans. En 105 är alldeles för liten.

/Marcus
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 27 december 2012, 13:15:12 »

Att VPin/ut ändras en kort stund en gång i timmen är inget konstigt. Det är när den avfrostar. Men avfrostningen tar ju normalt bara nån minut, sen återgår allt till det vanliga igen. Om den avfrostar väldigt länge så är antagligen avfrostningsgivaren trasig. I såna situationer avfroster VPn tills den når en timeout, som ligger kring 10 min om jag minns rätt. Det kan du kolla själv genom att öppna VPn och stega fram till rätt värde i menyn ute i pumpen. När min avfrostningsgivare var paj så hoppade värdena hela tiden upp och ner: -2, -12, -5, -1, -11, osv...
Det står i manualen hur man läser av ute i pumpens meny.
Skrivet av: roberth
« skrivet: 27 december 2012, 12:26:38 »

Hej var ner och kände på rören och det sitter som det ska dvs det övre röret är varmare än det undre
Det verkar precis som att när jag haft vp spärrad ett tag och sedan sätter igång den så fungerar det som den ska får jag för mig
Den levererar varmare vatten än den tar och eleffektennligger på 0,0+0

Rum 20,7 (21,0)
Panna 53(50)
Framledn 39(43)
Panna nedre 41(48)
Hetgas 99
Komp till
Fläkt hög
Laddpump till
Vp in/ut 38/41
Ute vp 1
Radpump till
Eleffekt 0,0+0
Strömuttag 7(16)
Shunterventil
Fördr shunter 151

En annan sak jag lagt märket till är att jag är helt utan värme i en radiator på övervåningen dock är det varmt i alla andra rummen.


Nu en halvtimma senare så ändras vp in/ut 31/28
Skrivet av: 109an
« skrivet: 27 december 2012, 11:20:45 »

Kolla så den ÖVRE anslutningen på pumpen är varmast när VP producerar värme, när den avfrostar så ska det UNDRE vara varmast, det känns som att tillopp och retur är förväxlade här. Om så är fallet så glöm inte att kolla så smutsfiltret sitter rätt.
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 27 december 2012, 11:00:50 »

Jag håller med lunk Umeå, detta ser inte normalt ut. Kan du känna på rören vid pannan och se så att det verkligen är rätt kopplat?

Själv mäter jag diffen med en http://www.kjell.com/sortiment/el/matinstrument/termo-hygrometrar/proffstermometrar/2-kanals-termometer-p48183. Sätt lite isolering kring proberna för bättre precision.

Det ser ut som om elpatronen ger 7.5 kW plus att VP går förresten. Vilket jag tycker borde räcka för din fastighet så VP ger nog ingenting... Fast samtidigt borde du inte behöva 7.5 kW i tre minusgrader, då är en 105 alldeles för snålt tilltagen. Hur ser elpatronefffekten ut över tiden ungefär?

/Marcus
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 27 december 2012, 10:03:23 »

Lite mysko att Vpin/ut är omkastade i storleksordning alla gånger utom en, och den gången är hetgastempen väldigt hög. Går rören rätt, eller går vattnet baklänges i VPn?
Skrivet av: roberth
« skrivet: 27 december 2012, 07:48:11 »

Hej igen nu i morse var jag ner och titta ur de såg ut ,verkar inte riktigt hundra!  Tänkte på tappet på tempen, varför han inte orkar hålla tempen uppe under natten,


Driftinfo:
Ute -3
Rum 19,3 (21,0)
Panna 46 (55)
Framledn 42 (43)
Panna nedre 32 (55)
Hetgas 66
Komp till
Fläkt hög
Laddpump till
VP in/ut 33/30
Ute VP 2
Radiotorpump till
Eleffekt 7.5+0
Strömuttag 17(16)
Fördr shunt

Not att tempen in i pumpen är högre en den som kommer ut om man jämför med i går kväll, då är det tvärt om.

Skrivet av: roberth
« skrivet: 27 december 2012, 01:06:40 »

Hej! Har nu luskat och läst lite på forumet och nu verkar det som det börjar hända saker, jag sänkte hastigheten på cirk pumpen och det verkar som att den nu efter 2 timmar håller dessa siffror hyggligt.
Om jag överlever natten återkommer jag under morgondagen med uppföljning.;)

Driftinfo:
Ute -3
Rum 20,7 (21,0)
Panna 52 (50)
Framledn 43 (43)
Panna nedre 46(48)
Hetgas 111
Komp till
Fläkt hög
Laddpump till
VP in/ut 42/45
Ute VP 1
Radiotorpump till
Eleffekt 0,0+0
Strömuttag 6(16)
shunt öppnar

Inställningar:
Rumsgivare ja
Elpanna 50
Elpanna max kW 9,0
Elpanna nedre 50
Elpanna nedre kW 6
Fördröjning shunt 180
Huvudsäkr 16
Extra VV 120
Extra VV elpanna 60
Fjärrstyrning NS

Min utetemp -15 gr

Jo om det står "från" på komp ,fläkt och laddpump när den är uppe i rätt temp är inget fel?

Skrivet av: erp
« skrivet: 22 december 2012, 19:02:55 »

Han har väl spärrat kompressorn så att nedre elpatronen går in i stället och laddpumpen går fortfarande så att inte något händer med utedelen.
Medan du väntar på att pumpen ska komma igång, kan du ju läsa på hur din pump och panna funkar, dels i manualen och dels här på forumet.
Skrivet av: roberth
« skrivet: 22 december 2012, 18:29:47 »

Hej!
Nu har jag haft ut en tjomme som kikade på pumpen,
Tydligen någon 3 lr 4 vägsventil  som fastnat lr dåligt med gas i systemet var gissnningen.
Men denna kille sa att de inte hade behörighet för kyl/vent.
Så har fått ringa ett företag dom håller på med det men skulle ta till 4 jan innan de kom ut, så blir elpatron tills dess,
Han stängde oxå av ytterdelen så bara cirkulationpumpen går.
Skrivet av: erp
« skrivet: 21 december 2012, 11:00:38 »

Nej, laddpumpen stannar inte om man spärrar kompressorn, det funkar som om den spärrats automatiskt för låg temp ute.
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 21 december 2012, 05:59:57 »

Det gör det väl ändå inte, då fryser väl värmepumpen om det är -20 grader ute och inte laddpumpen cirkulerar vatten. En annan sak kanske om det är varmt ute.

Jag kan inte säkert säga iom att min laddpump råkar vara kopplat lite lustigt och är alltid på.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 21 december 2012, 00:09:12 »

VPin/ut ser ut ungefär som när min avfrostningsgivare hade pajat. Då avfrostade den en gång i timmen och avfrostade tills den inbyggda time-out-funktionen slog ifrån.

Båda redovisningarna av VPin/ut har värdena fel väg, dvs vattnet kyls i pumpen, och det kan det bara göra om gasen går baklänges som vid avfrostning, eller om anslutningarna är omkastade så vattnet går baklänges.

Om man spärrar värmepumpen så stannar väl laddpumpen? 
Skrivet av: erp
« skrivet: 20 december 2012, 21:10:13 »

Du spärrar kompressorn i inställningsmenyn genom att ändra "värmepump tillåten" till "spärrad"
Då ersätter nedre elpatronen pumpen och värmer nedre pannan.
Kolla så att laddpumpen fortfarande visar "till" när du spärrat kompressorn, så att inget fryser ute i pumpen.
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 20 december 2012, 20:58:33 »

Jag skulle nog också överväga att koppla in elpatronen igen eftersom din framledning är bara 18 grader och panna nedre på 17 grader.
Skrivet av: erp
« skrivet: 20 december 2012, 20:57:03 »

"Komp till" betyder att kompressorn går, "Fläkt hög" betyder att fläkten gåt på högsta fart.
Men här ser man att något inte stämmer, trots att kompressorn är till, så värmer den inte.
Du måste sätta elpannan på 6 kW och 50º. Dessutom bör du spärra kompressorn i inställningsmenyn, så att nedre elpatronen går in i stället för kompressorn.
Du har tydligen något fel på din värmepump.
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 20 december 2012, 20:54:53 »

Hej Roberth,

Se raden: Komp till (berättar att kompressorn går)

Ser ut som något fel eftersom det står:
VP in/ut 17/16 (<-- normalt skall det vara typ 40/44, om den håller på att värma).

Det kan dock vara en avfrostning, men isåfall har nog tempen gått ner rejält under avfrostningen. Kolla att vp in/ut stiger i något skede annars är det något fel.

Jag skulle nog börja undersöka lite nogrannare eller be någon som kan lite om värmepumpar om hjälp. Det verkar nog som din värmepump inte kanske fungerar som den skall.


Skrivet av: roberth
« skrivet: 20 december 2012, 20:37:16 »

Vilken rad utläser du det på?  om nu kompressorn går vad är den troliga orsakte till att det står 0 ggr på kompressorstart?
Nu har jag haft den nerställd på 0 el men då värmer den ej vattnet och tappar tempen på vattnet så har petat upp den till 1,5kwh

Nu efter 2 timmar ser det ut som följer;

Driftinfo:
Ute -3
Rum 20,1 (20,0)
Panna 19 (50)
Framledn 18 (43)
Panna nedre 17(48)
Hetgas 54
Komp till
Fläkt hög
Laddpump till
VP in/ut 17/16
Ute VP -3
Radiotorpump till
Eleffekt 1,5+0
Strömuttag 10(16)
shunt öppnar

Inställningar:
Rumsgivare ja
Elpanna 45
Elpanna max kW 1,5
Elpanna nedre 50
Elpanna nedre kW 6
Fördröjning shunt 180
Huvudsäkr 16
Extra VV 120
Extra VV elpanna 60
Fjärrstyrning NS

Min utetemp -15 gr

Skrivet av: erp
« skrivet: 20 december 2012, 18:47:43 »

Men pumpen har gått nyligen, det syns på inställningarna du skrev in nyss.
Skrivet av: erp
« skrivet: 20 december 2012, 18:46:26 »

Det är 10 minuters startfördröjning på pumpen. Vänta en kvart och se om den startar, gör den inte det, är det något fel och du får ändra tillbaka på pannan tills någon tittar på pumpen.
Skrivet av: roberth
« skrivet: 20 december 2012, 18:40:41 »

Hej!

Var ner och ändrade på  elpanna till 45 grader samt ändrade till 0 kw, det kanske var dumt av mig för när jag tittar på hur många ggr kompressorn har slagit till senaste dygnet så står det 0ggr och det kan aldrig vara bra skulle jag tro... :(
Skrivet av: erp
« skrivet: 20 december 2012, 18:28:36 »

Det är elpatronen i övre pannan som drar 7,5 kW för tillfället. Eftersom du har 16 A huvudsäkrring ska du inte ha övre elpatronen ställd på mer än max 6 kW.
Sedan har du elpannan på 55ºC, varför elpatronen håller övre pannan på 55-58 grader.

Prova med att sätta elpannan till 45º och 1,5 kW och testa hur det blir med varmvattnet. Om du får problem med varmvattnet, så är det övre pannan (elpanna) som står för varmvattenhöjning, och du får öka tempen och ev effekten på elpannan.

I historisk driftinfo ser du hur många starter och timmar kompressorn har senaste dygnet, du ser också elpannans förbrukning i kWh där.
Försök att hålla så låg temp och effekt i elpannan som möjligt utan att det blir varmvattenproblem och försök att lär dig hur apparaterna funkar.
läs här:  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0

Skrivet av: roberth
« skrivet: 20 december 2012, 17:49:32 »

Hej! Såhär såg det ut;
Jag ringde och pratade med en kille som håller på med pumpar han prata något om att jag kunde kolla hur många ggr kompressorn startat, vart gör jag det? det var väll för att se om det var kompressorn som packat ihop.

Driftinfo:
Ute -3
Rum 20,3 (20,0)
Panna 40 (55)
Framledn 38 (43)
Panna nedre 32 (48)
Hetgas 64
Komp till
Fläkt hög
Laddpump till
VP in/ut 32/30
Ute VP -3
Radiotorpump till
Eleffekt 7.5+0
Strömuttag 17(16)
shunt öppnar

Inställningar:
Rumsgivare ja
Elpanna 55
Elpanna max kW 9.0
Elpanna nedre 50
Elpanna nedre kW 6
Fördröjning shunt 180
Huvudsäkr 16
Extra VV 120
Extra VV elpanna 60
Fjärrstyrning NS

Min utetemp -15 gr


Robert
Skrivet av: erp
« skrivet: 20 december 2012, 15:33:41 »

En enkel väg att få ner förbrukningen:

I inställningsmenyn, Sätt "Elpanna ºC" till 45º, och "Elpanna max kW" till 0.

Efter någon timma när pumpen går som den ska, kolla att varmvatten och värme funkar.
Blir det problem, öka patronen 1,5 kW i taget, men försök hålla den så lågt som möjligt.
Dåligt med varmvatten, använd funktionen "extra varmvatten" eller öka tempen på elpanna i inställningarna.

Det är ofarligt att prova, funkar det inte så gå tillbaks till ursprungliga inställningar.

erp
Skrivet av: erp
« skrivet: 20 december 2012, 12:56:43 »

Om elpatronen går in och värmer så att pumpen får för varmt vatten på VPin att jobba med, stoppas pumpen, och om inte vattnet kommer ner under gränsen ca 46-48  grader kommer pumpen att blockeras av elpatronen.
Om man vet hur pump och panna funkar, kan man balansera temperaturen ganska mycket genom att nolla elpatronen tills pumpen startar och sedan sätta elpatronen till 1,5 kW. Räcker inte detta ökar man till 3,0 kW och kanske även till 4,5 kW. Det gäller att inte låta patronen värma mer än att returvattnet från radiatorerna håller sig under gränsen för vad pumpen tillåter på VPin. Blir det riktigt kallt får man ge sig och låta patronen ta över, men jag kan skicka ut över 50º på framledningen utan att pumpen stannar på det här sättet.

Edit: Det här innebär alltså att man inte låter framledningen nå börvärdet utan kommer att ligga några grader under, men värmen i huset minskar bara obetydligt om det inte blir svinkallt ute.
Skrivet av: roberth
« skrivet: 20 december 2012, 11:50:09 »

Hej, det du beskriver så är jag nästan 100 på att det står eleffekt 6,0+0
Men som sagt jag åker hem och skriver ut de jag får fram i pumpen så kanske det underlättar.
Skrivet av: erp
« skrivet: 20 december 2012, 11:41:16 »

I aktuell driftinfo ser du vad elpatronerna drar för tillfället under "eleffekt kW". 0,0 + 0 är de två elpatronerna, övre resp nedre.
Under historisk driftinfo ser vad som gått åt på elpatronerna under elvärme kWh, och kompressorns drifttimmar ser du också här.
Kompressorns timmar får du mutiplicera med effekten cirka 1,7 kW, för att fåförbrukningen.
Skrivet av: roberth
« skrivet: 20 december 2012, 10:39:48 »

Hej, tack för snabba svar, jag ska kika igenom menyn när jag kommer hem så kan jag återkomma med siffrorna,
Vart ser jag om elpatronerna är igång i menyn?

Robert
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 20 december 2012, 09:04:42 »

Om du tittar på CTC-delen här på luft/vatten-delen så hittar du en inledande tråd skriven av erp, om hur EcoAir och EcoEl fungerar och hur man ställer in styrsystemet för bästa funktion.

Om elpatronerna är ställda på exv 3 + 6 kW och de behövs dygnet runt för att hålla värmen i huset och ge varmvatten så kommer ju bara uppvärmning och VV dra 9 * 24 = 216 kWh per dygn. Till det kommer hushållsel.

Om din VP går dygnet runt drar den bara ca 1,7 * 24 = 41 kWh.

Frågan är hur övriga värden är inställda på din pump: panntemp, huskurva, min utetemp, osv. Läs erp's tråd högst upp om hur systemen fungerar så får du en del tips, och läs andra trådar här inne om hur olika inställningar funkar.
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 20 december 2012, 08:10:03 »

Hej Roberth!

Spontant låter det som om att VP inte går, pannan kör på elpatron istället. Kan du kolla vad pumpen har för temperatur in och ut när fläkten snurrar, och inte minst att den verkligen är igång?

Vad har du för framledning på värmesystemet?

200 kWh om dagen är mer än vad mitt oisolerade hus drar i 20 minusgrader så oavsett låter det högt. En liten fotnot är förresten att 1 kW är en effekt och 1 kWh är energimängden du förbrukar om du använder 1 kW i en timme. Inte så noga, poängen gick självklart fram.  :)

/Marcus


Skrivet av: Roberth
« skrivet: 20 december 2012, 07:45:47 »

Hej på er,
Vi flyttade nyligen till hus där det fanns en ecoel 1550 och en  105.
Den har fungerat bra tills jag i nov får en elräkning på 4500 :o
Jag var ner i går och läste av elmätaren lät det gå en timme och var sedan ner och läste av den igen ca 8kw på en timme. Jag stängde då av pumpen helt och lät de hushållsmaskiner, tv, lampor osv som var tända lysa en timma till och gick därefter ner och kikade 0,5kw stod det då.

Vilket innebär att pumpen står och tar 8kw för att hålla tempen inne?
Det var då runt -2, kan jag på nått sätt få ner den förbrukningen genom att knappa lite på pumpen?, ställa ner några utgående temperaturer utan att det påverkar komforten i huset?

Har pumpen inställd på 20 grader, huset är från -62 ,äldre 2 glasfönster 100 kvm i 2 plan.
Ser att det går åt ca 200kw om dagen enbart för att pumpen går, pumpen är från 2006.

Tacksam för alla svar.
Robert

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!