Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Systemutformning LVVP+sol; Soldator / styrsystem med laddomatfunktion  (läst 2845 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torcher

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Håller på med systemutformning på ett solvärmesystem med 120 heatpiperör.

Kan någon rekommendera ett solstyrsystem som även klarar att styra en laddomatfunktion för att ladda en slavtank?

Jag har kollat lite på de nåtor mer avancerade styrsystemen, typ SR1188 och ännu dyrare men inte hittat något som iaf vad jag förstår kan åstadkomma samma funktion som en laddomat MR50 (tidigare 5030).

Blir nog svårt att räkna hem en ny MR50 som ligger på runt 5000kr när man skulle kunna bygga en själv med två cirk pumpar och en dubbelbackventil om man kan få solstyrsystemet att ta hand om det.

Har en tekniktank med dubbla slingor, och vill ladda över i en slavtank (har en ståendes, ej inkopplad).
« Senast ändrad: 29 september 2015, 22:26:26 av torcher »

Utloggad torcher

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Soldator / styrsystem med laddomatfunktion
« Svar #1 skrivet: 29 september 2015, 22:03:32 »
Vilket ös det var här då? Kan en skiss och beskrivning över systemet sätta fart på idéerna månne?

Systembeskrivning:
LVVP Stiebel Eltron (ja jag vet, borrat är bättre i kombination med solpaneler men nu är det den som sitter där) laddar teknik acc CTC Echozenit 530. VP laddar övre del av tank prio varmvatten, nedre tank kurvstyrd temp flytande kondensering.

Tanken har två 19m vv slingor (kamfläns), med förvärmning i toppen av nedre tankdelen. En av dessa nyttjas idag för tappvarmvatten, mendan jag sparat den andra för att inkoppling mot solfångare för tappvarmvatten. Längst ner i tanken finns solslinga 10m (kamfläns), som jag planerar använda för husets uppvärmning och låga temperaturer för att maximera utbytet.

Till tekniktanken tänkte jag därför koppla en 500 liters slavtank, att ladda för att ha tillgång energilager då solen inget ger.
« Senast ändrad: 29 september 2015, 22:10:19 av torcher »

Utloggad torcher

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Soldator / styrsystem med laddomatfunktion
« Svar #2 skrivet: 29 september 2015, 22:25:17 »
Grovt principschema, allt utom solkrets samt slavtank finns redan.

Jag skulle alltså vilja ha en solstyrning med laddomatfunktion om det nu finns, och då värmepumpen går ska endast tömning av slavtank vara möjlig för att stötta VP. Slavtanken vill jag ju inte ladda med VP.

För att spara energi och inte skicka ut onödigt hög temperatur till radiatorer då solen värmer nedre delen av tanken till temperaturer över kurvan behöver schunten till radiatorkretsen kopplas om (matning från topp av tank har aldrig behövts). Sedan är tanken att låta värmepumpen som förrutom kurva för flytande kondensering även kan styra en schunt och ställa den några grader högre (så att inte VP går igång när solenergi finns)

Kritik och idéer mottages tacksamt!
« Senast ändrad: 29 september 2015, 22:28:02 av torcher »

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Jag tror att en Steca TR0603 skulle passa

Den kan ladda tå separat tankar efter varandra (System 12) och det finns en differanstermostat funktion man skulle kunna använda när tank 1 är över en viss temp så pumpas det över till tank 2. (finns under inställningar/funktioner avsnitt 7.3.9 i manualen)
Länk till manualen finns mitt på denna sida
http://electrotecenergy.se/solautomatik/
 
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad torcher

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för ditt svar Lmf!

Ok, jag är med på att
-betrakta tekniktanken som två separata, och köra dem enl Steca TR0603 system 12,
-låta differanstermostatfunktionen ladda över energi till slavtanken vid viss temperatur.

Men det krävs ju ytterligare en differanstermostatsfunktion som gör det motsatta för att ladda tillbaka energin från slav till tekniktank. Jag har ju inget värmeuttag ur slavtanken.
Har har detta styrsystem ytterligare en sådan funktion?

Tittar man på Steca TR0603 så har den enl beskrivningen "Varvtals reglering av tre pumpar mot individuellt inställd temperatur differens"

Är det det du menar att man då använder en varvtalsreglering för solkretsen, en för uppladning slavtank och den tredje för urladdning slavtank?
En av utgångarna krävs ju också för växlingsventilen mellan övre och nedre tankslinga, så vad jag förstår saknas en utgång, och sen kanske ytterligare en behövs för att aktivera en kylningsfunktion?

SR1188 som jag tittat mer på nu med ditt inlägg i åtanke, har ju visserligen bara två varvtalsstyrda utgångar, men det känns ju onödigt att använda sån lyx för laddning/urladdning slavtank? SR1188 har ju dessutom 5 reläutgångar, så borde inte två av dessa kunna användas i det syftet?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!