Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad kan man förvänta sig av ett byte frÃ¥n F370 till S735.  (läst 815 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad emagii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en F370 i en 160 kvm villa på Sydkusten byggd 1999, som just nu används bara på sommaren.
Vattenburen värme.

Kommer nog vara där betydligt mer då pensionen närmar sig
Huset gör idag av med ca 12,000 kWh, men det kommer gå upp om jag är där mer.

Kompressorn räcker till så länge temperaturen är 5 grader eller högre, och då drar huset ca 16 kWh per dygn i semesterläge
men då är det tunt med varmvatten.
Så fort det går under 5'C börjar elpatronen jobba och huset kan dra närmare 100 kWh per dygn.
Statistiken de senaste fem åren säger 1500-2200 kWh i Januari eller 50-70 kWh/dag i snitt - när jag inte är där.

Fick en Panasonic HZ35XKE LLVP installerad i början på året. Den kommer värma på vintern och kyla på sommaren.
Satte LLVP att generera 26'C och fick då 27'C framledning, men inget varmvatten utan patron.
27'C ger en temperatur på 20-21'C men eftersom jag har högt i tak blir det självdrag om temperaturen är under 22'C
så det är lite för kallt. Varmvattnet löste jag genom att låta elpatron gå en timme på morgonen. Då kallnar vattnet under dagen.
Huset drog ca 50 kWh/dag under den tiden.

Lämnade huset för en vecka sedan.
Har hittat en bra semesterinställning (1(-5) med mintemp 24'C) så att jag kör utan elpatron, får varmvatten och huset drar 22-32 kWh per dag.
Det blir dock bara 24 graders framledning med en frånluft som varierar mellan 19-21,5'C. I köket blir det 1-2 grader kallare.

Det är inte tillräckligt bra om man bor där själv så jag funderar på att uppgradera till en S735.

Har jag förstått det rätt att den kraftigare kompressorn kommer kunna värma mer för att den
sänker avluften i temperatur jämfört med F370?

Är det så att S735 kan utnyttja temperatursänkningen mer.
Dvs om avluften blir 20' lägre än frånluften så får man det varmare med en S735?

Kommer det vara enkelt att byta ut en F370 mot en S735?
Vad behövs typiskt göras?
MÃ¥ste man dra om ventilation?
Hantera kallare avluft?
Andra åtgärder.

S735 finns i två versioner med 4 kW och 6 kW kompressor.
Vilken skillnad i möjlig framledning?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
S735 utnyttjar mer energi ur frånluften, så frånluftstempen kan bli neråt -15 till -20 grader. Det viktigaste är att se till att avluftskanalen är ordentligt isolerad. Har 370 suttit sen huset var nytt, eller har det suttit något annat där innan ?
370 lämnar knappt 2kW med kompressor, och tar du 735 så tar du den på 6kW

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9655
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Räkna med att S735 ger max ca 4,5 kW värme i ett 160 kvm stort hus. Detta om man räknar enligt fysiken med avkylning av frånluften med 35 grader plus en fukteffekt baserat på RF 37% och aktuellt frånluftsflöde. S735 kan ge upp till ca 6 kW men då måste frånluftsflödet och därmed huset vara mycket större.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad emagii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
S735 utnyttjar mer energi ur frånluften, så frånluftstempen kan bli neråt -15 till -20 grader. Det viktigaste är att se till att avluftskanalen är ordentligt isolerad. Har 370 suttit sen huset var nytt, eller har det suttit något annat där innan ?
370 lämnar knappt 2kW med kompressor, och tar du 735 så tar du den på 6kW
Det satt en Fighter 310P när huset byggdes 1999. Har gjort ett kompressorbyte sedan dess. Den byttes 2021 när fläkten gick sönder. Ville inte investera mer i en 22 år gammal värmepump.

Utloggad emagii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Räkna med att S735 ger max ca 4,5 kW värme i ett 160 kvm stort hus. Detta om man räknar enligt fysiken med avkylning av frånluften med 35 grader plus en fukteffekt baserat på RF 37% och aktuellt frånluftsflöde. S735 kan ge upp till ca 6 kW men då måste frånluftsflödet och därmed huset vara mycket större.

F370 elpatron var ursprungligen satt till max 4,6kW, nu sänkt till 3,7kW så det låter inte orimligt att det borde räcka.
SMHIs statistik för Falsterbo som verkar mest likt säger att tempersturen går under -5˚C max 1% av året.

Är det rätt att anta att kompressorn i S735 drar mer ström än kompressorn i F370? I så fall vad är rimligt att tro om skillnad?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9655
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad kan man förvänta sig av ett byte från F370 till S735.
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2024, 21:31:40 »
Kompressorn i F370 går bara på fast varvtal och drar då upp till 650 W el-ingående effekt. S735 har ju en varvtalsreglerad kompressor och ger den 4,5 kW värme från kompressorn kan man grovt säga att den drar 1500 W ingående el-effekt.
« Senast ändrad: 03 februari 2024, 10:43:06 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad emagii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kompressorn i F370 går bara på fast varvtal och drar då upp till 650 W el-ingående effekt. S735 har ju en varvtalsreglerad kompressor och ger 4,5 kW värme från kompressorn kan man grovt säga att den drar 1500 W ingående el-effekt.
Tack!
Vet du mer om  temperaturberoende?

Under stora delar av året räcker ju F370. Enligt SMHIs statistik för de senaste 10 åren i Falsterbo som är närmast är temperaturen under 5˚C ca 26% av tiden.

Om den är varvtalsreglerad antar jag att den går på 1500 W när den jobbar på max, men vad ligger den på vid temperaturer runt 10˚C som känns mer normalt.

Om den sparar el genom att slippa gå på elpatron När det är kallast, men drar mycket mer i snitt är det ingen besparing jämfört med LLVP, men värmen blir jämnare.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9655
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad kan man förvänta sig av ett byte från F370 till S735.
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2024, 10:42:26 »
Jag vet tyvärr inte vilken värmeeffekt som är den lägsta varvtalsstyrda effekten på S735 men skulle gissa på runt 1,5 kW värme och att kompressorn då drar ca 500 W el. Sedan beror det på vilket värmebehov huset har vid +10 °C. Om huset har en öppenplanlösning och inte alltför stort bör F370 + en LLVP ge ungefär samma energiförbrukning som S735.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad emagii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag vet tyvärr inte vilken värmeeffekt som är den lägsta varvtalsstyrda effekten på S735 men skulle gissa på runt 1,5 kW värme och att kompressorn då drar ca 500 W el. Sedan beror det på vilket värmebehov huset har vid +10 °C. Om huset har en öppenplanlösning och inte alltför stort bör F370 + en LLVP ge ungefär samma energiförbrukning som S735.

Tack, synd att inte S735 fanns när jag bytte.

Utloggad Hres

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad kan man förvänta sig av ett byte från F370 till S735.
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2024, 21:38:19 »
Jag vet tyvärr inte vilken värmeeffekt som är den lägsta varvtalsstyrda effekten på S735 men skulle gissa på runt 1,5 kW värme och att kompressorn då drar ca 500 W el. Sedan beror det på vilket värmebehov huset har vid +10 °C. Om huset har en öppenplanlösning och inte alltför stort bör F370 + en LLVP ge ungefär samma energiförbrukning som S735.

Vid 15 Hz kompressorfrekvens drar min S735 strax under 300 W enligt MyUplink, vilket bör stämma med produktdatabladets 1,57 kW värme med COP 5,19 vid lägsta kompressorfrekvens.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!