Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stora gjutjärnsradiatorer till värmepump, problem?  (läst 3143 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Blir lite spammande här men jag känner lite panik över detta då ja inte har så mkt klart för mig.

Men på ett annat forum ifrågasatte någon om elementen funkade mot sjövärme/pump?

Huset är på 280kvm + 115kvm källare och jag uppskattar att det finns 12-15 element i huset.
Det är sånna rejäla gjutjärnselement i alla rummen, är det generellt något problem?

Och om jag inte minns fel så tycker jag mig ha läst någon liten notering när man tidigare (99) begärt offert ang modifiering av element?

MVH/

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Stora gjutjärnsradiatorer till värmepump, problem?
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2015, 16:53:33 »
Generellt är det i äldre hus större och bättre element (med avseende på vp-konvertering) då de är dimensionerade för att ge värme även när man slutat elda i en vedpanna eller liknande, dvs både stora dimensioner som kan medge självcirkulation, samt tillräcklig yta på radiatorerna för att avge tillräcklig värme även vid låga framledningstemperaturer.
Värre är det med hus från 60-70-tal då man ibland snålade och satte klena radiatorer och dimensionerade för hög framledning istället (olja/el), som inte lider energimässigt av det.
Allra värst är det för de som fick ett enrörsystem på halsen, men det var bara under en period 60-70talet som detta förekom hos snåljåpar.
Men för att vara helt säker bör du mäta/ta bild på alla element och notera vilken bostadsyta de ska värma och försöka använda de beräkningsprogram som finns för ändamålet (Lenhovda).
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Stora gjutjärnsradiatorer till värmepump, problem?
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2015, 16:57:55 »
Gissar dessa är 20tal som huset.
Och de är rejält stora, sånna som e 20cm tjocka, både höga och långa under fönstren.

MVH/

Generellt är det i äldre hus större och bättre element (med avseende på vp-konvertering) då de är dimensionerade för att ge värme även när man slutat elda i en vedpanna eller liknande, dvs både stora dimensioner som kan medge självcirkulation, samt tillräcklig yta på radiatorerna för att avge tillräcklig värme även vid låga framledningstemperaturer.
Värre är det med hus från 60-70-tal då man ibland snålade och satte klena radiatorer och dimensionerade för hög framledning istället (olja/el), som inte lider energimässigt av det.
Allra värst är det för de som fick ett enrörsystem på halsen, men det var bara under en period 60-70talet som detta förekom hos snåljåpar.
Men för att vara helt säker bör du mäta/ta bild på alla element och notera vilken bostadsyta de ska värma och försöka använda de beräkningsprogram som finns för ändamålet (Lenhovda).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stora gjutjärnsradiatorer till värmepump, problem?
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2015, 18:20:21 »
Triplex är 190 mm.
Om du mäter höjd och längd så kan du kolla på denna webbsidan hur mycket effekt de ger.
Läs av Watt vid DT 30°C och summera, då får du ihop ungefär hur mycket värmepumpseffekt som värmesystemet tål.

http://www.rinkabyror.se/artiklar/radiatorer-och-tillbehor/vattenburna-radiatorer/lenhovda-triplex/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Stora gjutjärnsradiatorer till värmepump, problem?
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2015, 18:34:43 »
Att oroa sig är ofta meningslöst.

Du märker om det fungerar dåligt...och då byter du bara ut radiatorn mot en större. Troligen funkar det mycket bra.

När installeras din vp?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Stora gjutjärnsradiatorer till värmepump, problem?
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2015, 16:57:29 »
Jag har 19 st typ Lenhovda i huset, varav 8 st är nytillverkade och som sitter där det förut satt fula och ineffektiva smala paneltyp insatta på 70-talet, och totalt fungerar det mycket bra med en VP, de rummen där det bytts ut är betydligt lättare att få varma med lägre framledningstemp. Så dessa gamla element rekommenderas, även med tanke på estetiken i gamla hus... ;)
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!