Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ctc ecoheat och ctc ecopart?  (läst 34124 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #60 skrivet: 09 februari 2015, 13:19:31 »
Eller om man skulle placera värmepumpen inne i bagarstugan/förrådet som står knappa 15 meter ifrån boningshuset.

Skulle då helt slippa kbslangar inne i huset, vilket jag ser som en fördel.

!. Måste man ha kallvatten draget ut till en värmepump, eller klarar man sig utan då man kör med en värmepump som ej ska bereda vatten?

2. Om så är fallet så borde det räcka med en 2-rörskulvert då va?

3. Hur fungerar det med expansionskärl vid en sådan här typ av installation, är det svårt att ha vp på ett ställe och en acktank på andra sidan kulverten, motverkar expansionskärlen varandra på något sätt tänker jag?

Om detta är gångbart och utan allt för stora förluster, så tror jag att jag kör på denna lösning...

4. NÃ¥gon med synpunkter?

5. Är det mkt oekonomiskt att ha en sådan här typ av anläggning med vp kopplad mot acktank med kulvert mellan och med en elvvb i serie som spetsar vv, tänker då i jämföelse med en konventionell anläggning med vp inne i huset och med integrerad vvb?

6. Rimligen bör man ju "spara" in det man förlorar iom att jag kommer att spetsa med vedeldning den allra kallaste årstiden i den befintliga kökspannan?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #61 skrivet: 09 februari 2015, 14:08:10 »
Det enda problemet är 15 m kulvert (2-rör) som tyvärr ger en del förluster.
Det övriga är enkelt att fixa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #62 skrivet: 09 februari 2015, 16:09:55 »
1. Måste man ha kallvatten draget ut till en värmepump, eller klarar man sig utan då man kör med en värmepump som ej ska bereda vatten?

Du behöver kunna fylla på vatten i värmesystemet, men det spelar ingen roll vart du gör det. Det är en fördel om du har en manometer i närheten av påfyllnadskranen.

Citera
2. Om så är fallet så borde det räcka med en 2-rörskulvert då va?

Det finns en naturlag som säger att det alltid är ett rör för lite i den kulvert man nyss har lagt...  :P Jag skulle ha lagt en fyrrörs. Om inte annat sÃ¥ gÃ¥r det att använda ett rör att dra signalkablar i för innegivare o dyl.

Citera
3. Hur fungerar det med expansionskärl vid en sådan här typ av installation, är det svårt att ha vp på ett ställe och en acktank på andra sidan kulverten, motverkar expansionskärlen varandra på något sätt tänker jag?

Du kan ha hur många expansionskärl du vill. Så länge det inte går att krana av både fram- och returledningen i kulverten så räcker det med ett kärl på ena sidan.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #63 skrivet: 09 februari 2015, 17:10:57 »
Vad kan man använda för kulvert då, eller rättare sagt, vilken kulvert rekommenderas?

Tolkar jag rätt om jag tolkat det som att jag ej behöver dra vatten ut till förrådet där jag ska ha vp?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #64 skrivet: 10 februari 2015, 08:14:00 »
Ja, du behöver inte dra ut vatten dit om du inte har tänk ha nån varmvattenberedare där.
Vad gäller kulvert har jag ingen aning, men jag antar att det som vanligt lönar sig att lägga ner lite mer pengar på en med lägre förluster. Särskilt med en VP som vill jobba med så låg temperatur som möjligt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #65 skrivet: 10 februari 2015, 11:20:16 »
Visst är det så att om man har en acktank så kan man välja en vp som är ett nummer större utan att riskera allt för många start och stopp, eller har jag förstått fel?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #66 skrivet: 10 februari 2015, 16:04:08 »
Ja, så är det. Har man en hyfsat stor tank så kan man välja en VP som klarar hela husets toppeffekt så kommer man i stort sett att klara sig utan eltillskott.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #67 skrivet: 10 februari 2015, 17:12:20 »
Ja, så är det. Har man en hyfsat stor tank så kan man välja en VP som klarar hela husets toppeffekt så kommer man i stort sett att klara sig utan eltillskott.

Tanken jag har är på 500 liter för värmesystemet + 120 liter inbyggd vvb.

Då är bara frågan hur man ska veta vilket toppeffektbehov man kan tänkas ha vid sträng kyla, iofs finns det ett tag kvar av vintern att rova sig fram på ännu.

Dock tror jag att det kan bli lite trubbigt då de elpatroner som sitter i idag är på 6 kw på den ena och den andra är på 4,5 kw.

Hur varmt kan man ha elptaronen igång, är det 60 grader för att simulera vad en vp klarar av, eller hur varm framledning kan en vp ge ca?

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #68 skrivet: 11 februari 2015, 10:11:35 »
Ett par frågor till: Vad är lämplig temperatur, eller vilken temperatur kan man förvänta sig fungerar i ett äldre hus med gamla stora radiatorer, tror de kallas "flänselement", behver i princip aldrig över 50 grader ut idag på elementen.

Antar att en sådan här pump (ecopart) jobbar med start och stopptemp.

Hur brukar intervallet se ut i grader?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #69 skrivet: 12 februari 2015, 06:26:44 »
Kopplad mot tank bör den inte behöva pendla mer än max +-5 grader runt framledningens börvärde ok äbdå ha ok med start stopp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #70 skrivet: 12 februari 2015, 08:44:03 »
Kopplad mot tank bör den inte behöva pendla mer än max +-5 grader runt framledningens börvärde ok äbdå ha ok med start stopp.

Ok.
Var bör man ha givaren placerad då, högst upp eller längre ned i tanken?

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #71 skrivet: 12 februari 2015, 08:53:57 »
Tänkte försöka skriva in lite utetemperaturer och vilken framledningstemperatur jag har för att hålla en viss inomhustemperatur.

Har just nu 4,5 kw elpatronen igång på 60 grader.

Utetemp + 2,6 grader, inomhustemp 22,5 grader, framledningstemp 36 grader.

Jag har ju en manuell shunt så man får ju manövrera den allt eftersom hur utetempen varierar, detta innebär att innetempen pendlar en hel del beroende på hur man ställer shunten och hur utetempen varierar.

Sen eldar jag ju till och från också i kökspannan, detta ger ju en hel del strålningsvärme.

Ska dock de dagar då jag skriver upp tempen kolla temp före uppstart av eld för att minska effekten av denna, murstocken är ju naturligtvis varm långt efter och ger en viss värme den också.

Hoppas på lite vägledning i vilket maxeffektbehov jag kan tänkas ha så småningom, tror att jag har mer koll på totalförbrukningen som brukar ligga runt 18-20 kbm travad blandved(mestadels björk) + ca 14000-17000 kwh el.

Tillägg kvällstemp:

Kväll: Utetemp -5,5 grader, inomhustemp 21 grader, framledningstemp 33 grader.

Framledningstempen har sjunkit 3 grader sedan i morse, shunten är orörd och alltså oförändrad, elpatronen på 4,5 kw är inställd att hålla 60 grader.

Blir intressant att se vad innetempen är imorgonbitti, har inte eldat något idag bara för att se.
« Senast ändrad: 12 februari 2015, 21:55:47 av Jisse »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #72 skrivet: 12 februari 2015, 15:06:51 »
Hej!
Eftersom du har en acktank med inbyggd VVB så bör du hålla temperaturen på 50 °C för att förhindra att legionellakusarna växer till, tempgivaren bör då sitta i övre delen av tanken där VVB:n är så du kan kontrollera detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #73 skrivet: 12 februari 2015, 21:57:41 »
Har jag förstått rätt då jag för att simulera en vp inte kan ställa elpatronen på mer än 60-65 graders värme då detta är vad en vp ungefärligen kan producera utan eltillskott?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #74 skrivet: 12 februari 2015, 22:06:16 »
Det stämmer bra. Och en värmepump trivs vanligtvis bäst vid ännu lite lägre temperaturer. Att pressa upp vattentemperaturen så långt det går kan vara förödande för både COP-värdet och kompressorns livslängd.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!