Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ctc ecoheat och ctc ecopart?  (läst 34096 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #30 skrivet: 15 mars 2013, 10:56:31 »
Förlorar man mycket på att förvärma menar du?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #31 skrivet: 15 mars 2013, 12:09:57 »
Med COP 3 blir väl kostnaden 1500 och besparingen 3000 kWh?

Tillverkarna brukar ha tebeller som visar vilket COP dom har vid några olika temperaturer på kalla och varma sidan.
  exakt var tydligen lite förvirrad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #32 skrivet: 15 mars 2013, 13:01:10 »
Förvärmningen  8 till 35 grader med värmepump COP 5 ger ca 30 öre kWh+ vp slitage, underhÃ¥ll räntor mm. kanske 50 öre till.
Spetsvärmning 35 till 55 grader med el ger 1,5 kr / kWh
Spetsvärmning med VP 35 - 55 grader COP 2,5 60 öre / kWh + VP slitage, underhåll mm+ ytterliggar ca 3000( investering 18000 på 10 år och 4 % ränta) i årlig extrakostnad på den mer avancerade värmepumpen ger en 60 öre till per kWh vilket ger att det inte blir någon besparing på den delen Dessutom har växelventiller varit ett problembarn på många VP
Du hamnar på 1,2 kr / kW plus slitaget på den redan befintliga VP går det på 50 öre kW är vid investerings tidpunkten inte lönsamt att investera i en mer avancerad VP med dagens priser!!
Blir ellen dyrare bättre med VP högre ränta bättre låta bli.
Vad slit en värmepump av höga temperaturer vet jag inte?
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #33 skrivet: 15 mars 2013, 14:24:42 »
om jag ska få vv temp på 35 gradet måste framledningen ligga runt 40 grader så hög framledning har jag inte många månader per år och då har jag 25 meter slinga.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #34 skrivet: 15 mars 2013, 19:51:13 »
Jag kör med Ecopart mot acktank på ca 32 grader och sedan slutvärmer allt till 56 i en andra tank med el. Det blir ingen tokförbrukning av el för de sista garderna. Cop blir bra så länge man inte försöker pressa upp temperaturen.
Utan  nÃ¥gon extra styrning bara Ecopart.

Vad kör du med för typ av shunt och sitter den på acktanken?


Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #35 skrivet: 17 mars 2013, 07:16:40 »
Har MMA temiska ställdon som förhindrar över 35 grader på golvvärmen och 50 grader på radiatorerna.
Trevägsventil EDV 15 +Termostat ENTL
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #36 skrivet: 17 mars 2013, 08:34:31 »
Har MMA temiska ställdon som förhindrar över 35 grader på golvvärmen och 50 grader på radiatorerna.
Trevägsventil EDV 15 +Termostat ENTL

För mig som total novis: Hur fungerar trevägsventil EDV15 + Termostat ENTL?

Var har du dessa ställdon och trevägsventil monterad?  dontknow

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #37 skrivet: 18 mars 2013, 09:50:03 »
De styr från ackumulatortanken till. Radiatorer eller till golvvärmen och är mest för att jag har solvärme i som kan ge för höga temperaturer i golvvärmen och ge varma radiatorer på sommaren.
De sitter och tar vatten från returen och från ackumulatortanken och styrs mot framledningen där givarna sitter fast runt rören.
Jag har en pump till golvvärmen och en till radiatorerna.


Har man inte solvärme(ved pellets) är det nog helt onödigt.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #38 skrivet: 18 mars 2013, 20:58:11 »
Kanske går mitt befintliga system att använda även fortsättningsvis om jag väljer att koppla in en EcoPart, det som sitter där idag är en 3-vägsventil med manuell shunt från Essbe, denna verkar gå att förse med shuntautomatik vad det verkar.

Får se vad det blir man väljer att installera då det blir dags.

Det vore onekligen enkelt på många vis att gå på en EcoHeat och sälja den befintliga acktanken.

Ack-tanken jag har nu står dessutom på ett betonggolv, vore kanske bäst att även värmepumpen står där för att minska chansen för vibrationer mm?

Går det att elda direkt mot EcoHeat eller måste man stänga/öppna några ventiler varje gång?

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #39 skrivet: 21 mars 2013, 13:18:16 »
Hur många w/kvm kan ett hus som mitt tänkas ligga på?

Tilläggsisolerad timmerstomme + utbyggnad från 1978, boarea 127 kvm i 1,5 plan.

Utloggad Timmerhus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #40 skrivet: 25 mars 2013, 17:32:37 »
Hej
Jag har en 750 l acktank vilken matas med en ecopart 10 och med braskamin.
Vi har ju radiatorer så det blir högre framledningstemp men också varmare vatten i 120 l varmvattentanken så den elektriska vvb jobbar väldigt lite.
86kwh senaste 2 månaderna.
Vi har en jacuzzi, inga problem att fylla den.
Skaffa bara en motor till shunten ca 2000:- så får du en utmärkt anläggning.Jag har en ThermOmatik CBJ med rumsgivare.
Returgivaren är flyttad till tanken, tog en kvart.
För att få så bra cop som möjligt bör man ändra returtempen efter årstiden. Lägre vår,höst högre vinter.
Det sker ju automatiskt på de dyrare modellerna.
Vi har ett cop bättre än 3, fast svårt att bevisa.





Timmerhus 285 m2,                              2 plan     tilläggsisolerat i Västmanland.Konverterat till vattenburet
 Golv -värme och radiatorer i neder- vÃ¥ningen.
 Ã–ver- vÃ¥ningen radiatorer .Borrat 200 m. Ctc ecopart 10,5. Mantlad kamin 30kw, acktank 750l med beredare och el.vvb i serie.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #41 skrivet: 19 maj 2013, 19:26:19 »
Saknar Ctc Ecopart elpatroner?

Kan man köra Ecopart direkt mot radiatorsystemet eller måste man koppla den mot acktank eller liknande?

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #42 skrivet: 20 maj 2013, 10:42:43 »
I manualen finns ett alternativ med att köra den rakt mot systemet. Det är nog viktigt att inte det kan stängas av helt några radiatorer måste vara alltid öppna för att den inte ska få för lite cirkulation.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #43 skrivet: 20 maj 2013, 14:40:48 »
Det går säkert, för det är så de flesta andra märken på värmepumpar jobbar.
Däremot fixar inte den inbyggda styren på EcoPart (som heter EcoBasic) att jobba med flytande kondensering, då krävs det att man köper till EcoLogic.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #44 skrivet: 08 april 2014, 16:28:14 »
Om man väljer att gå på alternativet med en Ecopart kopplad mot befintlig ackumulatortank, var bör man koppla in ingående och utgående anslutningar på ackumulatortanken?

Ackumulatortanken har en inbyggd vvb på toppen om det påverkar något, har tänkt att ha en elberedare i serie efter den inbyggda vvb`n.

Tanken är att placera Ecoparten i en utbyggnad av huset och dra rör till ackumulatortanken som idag är kopplad mot kökspanna, denna ska behållas och kommer att agera spetsvärme då det behövs.

Kan det bli problem med denna typen av kopplingsalternativ?

Andra möjliga problem med detta att tänka på?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!