Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av frÃ¥nluftsvärmepump vid fjällstuga för uthyrning  (läst 1777 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arvtheshark

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan.

Jag är alldeles färsk på detta forum och tyvärr inte vidare insatt i frånluftsvärmepumpsdjungeln. Så jag behöver hjälp från er experter.

Vi ska till att bygga en fjällstuga (med husstandard) som vi har även tänker hyra ut de veckor vi inte kan vara där. Jag skulle vilja veta vilka vettiga alternativ jag har att välja på.

Förutsättningarna är som följande.

* 90kvm + relativt stort loft, med plats för upp till 10 bäddar (=mycket varmvatten kan man ju misstänkta med två duschar)
* 300mm isolering i plattan, 285mm i väggen och 500mm lösull i taket.
* bastu
* täljstenskamin ganska centralt placerad
* enbart värmeslingor i plattan, och alltså inga vattenradiatorer (ev. komplettera med element på loftet)
* bergvärme inte aktuellt

I offerten så är en IVT690 +TA 450 föreslagen, och alltså balanserad ventilation. Har läst en del negativa inlägg om TA450, med rör som blivit igenkleggade mm. Dock är det ju som vanligt bara de med problem som man för höra om...

Är denna kombination bättre än en Nibe 470 t.ex, som ju har allt i ett så att säga. Att producera varmvatten så billigt som möjligt (inom rimliga kostnader) är väl det som blir mest viktigt kanske, då huset kommer att vara så pass välisolerat. Som jag förstått så är en stor kompressor som är intelligent (styra varven efter behov) det mest optimala, och alltså verkar inte IVT690 tillhöra de allra vassaste...

Vad hade ni valt och varför? Tips/funderingar mottages gärna.

/mvh Arvtheshark

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Med tanke på husets storlek och isolering så borde båda dessa alternativ funka bra.
Tänk bara på att trimma in grejerna så kommer det funka OK.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46765.msg464818#msg464818
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad arvtheshark

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Med tanke på husets storlek och isolering så borde båda dessa alternativ funka bra.
Tänk bara på att trimma in grejerna så kommer det funka OK.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46765.msg464818#msg464818

Tack Carl för dina synpunkter, mycket uppskattat.

Jag har läst lite i ytterligare trådar och fått uppfattningar att IVT är lika bra när det kommer till golvvärmedelen och storleken på stugan, men att Nibe skulle vara något bättre med både golvvärme och vattenradiatorer. Så jag kommer köra på denna setup med IVT690 och TA450.

Hoppas bara vattendelen fungerar bra, när det ofta blir många som duschar tätt efter varandra.

/arvtheshark

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!