Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/Luft värmepump kopplad till FTX?  (läst 20902 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
Luft/Luft värmepump kopplad till FTX?
« skrivet: 16 februari 2013, 12:38:59 »
Vi har direktel! Dock i ett ganska välisolerat hus med FTX-ventilation, spiskasett, trävilla på 145 kvm 1,5 plan, byggår 1996 i stockholmsområdet. Uppvärmningskostnaderna ligger på 8000-9000/år (av totalt ca 17000kWh i årsförbrukning). Har fått många tips att vi borde komplettera med en LL-värmepump. Dock gillar jag inte tanken på att installera en luftburen brummande pryl i vardagsrummet, bättre vore det att hitta en L/L-pump som sitter tillsammans med FTX-värmeväxlaren, koppla in den efter växlaren för att värma tilluften till huset. Någon som vet om det finns någon färdig produkt, typ en L/L-pump som är kompatibel med ventilationsrör 160 mm? Fördelen med detta är också att värmen sprids jämnare i huset och även till rummen på övervåningen om man jämför med en traditionell L/L-pump...
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Luft/Luft värmepump kopplad till FTX?
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2013, 14:04:33 »
Du allt för låga värmeförluster, för att du ska tycka det är lönsamt med värmepump. Du har även för låga flöden (~47 l/s) i ditt ventilationssystem. Det medför att du endast kan värma med max 2 kW effekt. Dessutom fastnar värmen under tak.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Luft/Luft värmepump kopplad till FTX?
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2013, 15:39:05 »
Kollade databladet för FTX-aggregatet, värmeväxlaren är av typen "plattvärmeväxlare" med 3 manuella lägen på varvtalet på fläktmotorn (drar 175W på högsta) vilka ger flödet 30-80 l/s (100-300m3/h), alltså mer än 47l/s.
Är detta trots det ett för litet flöde för uppvärmning? finns det inga LLVPs som är lite mindre typ 4-5 kW? Man kan tänka sig att man leder in halva luftmängden till tillluftskanalerna och hälften får väl ledas ut i rummet som en traditionell LLVP.
Var går gränsen för kWh/år för att det ska löna sig med "vanlig" LLVP för uppvärmning kontra direktel för ett 1,5 plans hus 145 kvm beläget i stockholmsområdet?
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Crank

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Luft värmepump kopplad till FTX?
« Svar #3 skrivet: 03 april 2013, 21:46:13 »
Jag har haft samma funderingar på att ansluta en luft luft pump till mitt Termavent system.

Men just nu är jag funderar jag på om det bästa vore att försöka koppla ur 2kw förvärmaren och låta systemet endast jobba med att återvinna frånluftvärmen och inte tillsätta mer värme från en oekonomisk elpatron.

Tänkte istället koppla in en eller två LVP. Problemet är att jag inte kan via mjukvaran stänga av elpatronen och jag vet inte heller vad som händer med systemet ifall jag kopplar ur kablarna till elpatronen på Termavent systemet, förmodligen startar det larm och systemet stannar.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Luft/Luft värmepump kopplad till FTX?
« Svar #4 skrivet: 09 april 2013, 22:08:34 »
Jag har haft samma funderingar på att ansluta en luft luft pump till mitt Termavent system.

Men just nu är jag funderar jag på om det bästa vore att försöka koppla ur 2kw förvärmaren och låta systemet endast jobba med att återvinna frånluftvärmen och inte tillsätta mer värme från en oekonomisk elpatron.

Tänkte istället koppla in en eller två LVP. Problemet är att jag inte kan via mjukvaran stänga av elpatronen och jag vet inte heller vad som händer med systemet ifall jag kopplar ur kablarna till elpatronen på Termavent systemet, förmodligen startar det larm och systemet stannar.

Vårt FTX-aggregat har ju den äldre årgången -96, vilket gör att man kan påverka det mer "manuellt". Enligt temploggningar jag gjort går förvärmaren först igång (reglas manuellt med en steglös termostat) när tilluften sjunker under 16.5 gr och yttertemperaturen håller då ca -5 grader. Förvärmaren går inte konstant utan förvärmer tilluften tills den stigit ca 3-4 grader o slår sedan av, detta sker i cykler, alltså 5 min PÅ, 10 min AV, 5 min PÅ osv... tätare ju kallare det blir. Förvärmaren (elspiral på 1kW) kan vi vrida ner till 0 gr (istället för 16.5) men det har jag inte provat vintertid. Har dock läst mig till att detta inte är att rekomendera, ventilerar man t ex fuktig frånluft (typ efter duschning, bastubad...) kan värmeväxlaren isas ner vid extrem kyla. Har också hört att man inte ska leda allt för kall luft genom ett ventrör (i förhållande till rörets omgivande luft) då det kan fällas ut kondens på rörets utsida... så att stänga av förvärmaren helt är nog inte en lösning.

Man kan säkert justera ner termostaten till förvärmaren om man höjer innetemperaturer några grader med ett par LLVPs, men ännu effektivare hade det blivit om man på något sätt kunde styra varmluften från LLVPn till FTX-ventilationen, det optimala vore en direktanslutning efter värmeväxlaren till tilluftskanalen. En annan lösningen för att kunna sänka termostattempen bör vara att placera LLVPns innerdel nära ett frånluftsdon till FTX-ventilationen och på så sätt leda in varmare luft till värmeväxlaren som sedan växlas till tilluften. En tredje lösning vore om vi hittar en LLVP med stöd för direktanslutning till ett FTX-frånluftsdon, då kan man sannolikt stänga av förvärmaren helt, detta alternativ vore väldigt intressant att templogga o se hur stor % av värmen från LLVPn som går att växla tillbaka till huset genom FTX-aggregatet...

Har du koll på hur ofta/vid vilka utetemp din 2kW-förvärmare går igång?
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Crank

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Luft värmepump kopplad till FTX?
« Svar #5 skrivet: 09 april 2013, 23:34:10 »
Det verkar som att min förvärmare är igång hela tiden då det är minusgrader. Har kollat elmätaren före och efter att jag ställt om från värme till vent, förbrukningen sjunker direkt med 2kw i ventilations läge. Totalförbrukning inkl fläkt, förvärmaren och värmeväxlaren är nog mellan 2,5 och 3kw. Det skulle bli bra mycket varmare och billigare med lvp.

Tror att om jag stänger av systemet och slÃ¥r pÃ¥ 4st 700w elradiatorer pÃ¥ Max  varav en pÃ¥ övervÃ¥ningen sÃ¥ kommer jag att fÃ¥ det betydligt varmare, men skulle gÃ¥ miste om ventilationen.

Synd att man inte kan hitta lvp som går att ansluta på ftx systemet för då skulle man få bra värmespridning.

Jag kommer att köpa en lvp och om nuvarande system fortsätter att gå på Max så kastar jag ut det, ersätter det med en frånluft värmepump som får sköta ventilation och vattenuppvärmning. Eventuellt kommer jag installera golvvärme på övervåningen som den kan värma, så får lvp sköta uppvärmning på bottenvåningen.




Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Luft/Luft värmepump kopplad till FTX?
« Svar #6 skrivet: 09 april 2013, 23:38:16 »
Jag spånar på ditt FTX/LLVP fundering i Allmänt forum.

Litar inte riktigt på mitt eget omdöme än men tror att det är en bra ide.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Luft/Luft värmepump kopplad till FTX?
« Svar #7 skrivet: 11 maj 2013, 13:31:22 »
NÃ¥got nytt om detta?
Hur kopplar man en LLVP till ett FTX-system?

Crank: Släng inte ut FTX-aggregatet! Du får en sämre ventilationslösning om du går över till frånluftsvärmepump med kalldrag i tilluftsventiler som följd och blir säkerligen ruinerad på kuppen. Be någon ventexpert se över ditt befinliga vent-system, kanske man kan åtgärda någon elbov i systemet.
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Luft/Luft värmepump kopplad till FTX?
« Svar #8 skrivet: 12 juli 2013, 22:19:41 »

Nu har jag äntligen hittat en produkt som matchar mina önskemål, ett FTX med värmepump i samma enhet!

Det verkar som det finska "Enervent" har tagit fram FTX-aggregat som har integrerade LLVP:s, verkar alltså vara en kombination av energiåtervinning och värmepump, dvs. en roterande värmeväxlare och en inverterstyrd luft/luft värmepump med en separat utedel.

NÃ¥gon som har erfarenhet om detta?
Skulle denna lösning kunna fylla större delen av värmebehovet i ett välisolerat hus?

http://www.enervent.fi/product_line.asp?menuid=20186&langid=2&countryid=200
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft/Luft värmepump kopplad till FTX?
« Svar #9 skrivet: 12 juli 2013, 22:28:46 »
Vad kostar en sån?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad zoogian

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Luft värmepump kopplad till FTX?
« Svar #10 skrivet: 12 juli 2013, 23:32:40 »
kolla med Glenn på Delivent, han säljer dessa för västra sverige.

Men jag skulle tro det är rätt dyrt.

i vårt hus från 88 så tog vi bort luftvärmen, kvar vara bara Fläktwoods korsväxlare, som nu åker ut till förmån för ett nytt Enervent ETR-3, vi satte in radiatorer och bergvärme istället, det blev fantastiskt mycket bättre klimat inne efter det jämfört med luftvärmen i taken.

jag vill hellst skilja på ventilation och uppvärming, just för att det blir svårt att kontrollera i enskilda rum när de kombineras...
Viessmann 300-G 8,4 kW. 180 m borr (ca 170 aktivt), 100 l volymtank. Thermia MBH 300 liter VVB med TWS.

1-plans hus 167 m2 byggt 1988. Konverterat 2009 till vattenburet från Luftburen värme. Viessmann-radiatorer.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Luft/Luft värmepump kopplad till FTX?
« Svar #11 skrivet: 13 juli 2013, 09:00:20 »

hmm, ENERVENT ETR-3 hittar jag inte på deras hemsida, menar du LTR-3? har du någon länk att bjuda på?

Kan man verkligen jämför luftvärme a la 1988 med ett FTX-aggregat med LLVP år 2013? Uppvärmning via ett ventilationssystemet ska väl ses mer som komplement, alltså samma syfte som en traditionell LLVP har... och då kan man justera i varje rum separat med elelementen vid köldknäpparna.
Ser man t ex på ett aggregat som skulle kunna passa vårt hus, "Pandion eco EDX-E click"
så har tillhörande kompressor en uppvärmningseffekt mellan 1,8-2,6 kW vid flödena 80-140 l/s, se diagram

Intressant o veta mer om priserna o möjligheterna.
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Luft/Luft värmepump kopplad till FTX?
« Svar #12 skrivet: 18 augusti 2013, 20:47:16 »
Pratade med Enervent och LTR-3 aggregatet passar nog bäst som motsvarar vårt gamla FTX-agg. Inväntar förtillfället en offert på LTR-3 eco EDX-E inkl installation.

Kollade lite mer vilken typ av LLVP som Enervent kopplar till LTR-3 aggregatet, verkar vara en Mitsubishi Inverter Utomhusdel typ PUHZ RP-35, innerdelen (kanalbatteriet) hittar jag dock ingen info om mer att produktbladet nämner ett ventilations interface typ PAC IF 012 B-E, kan det stämma? Ni som har koll på kvaliteten på olika LLVP-enheter, vilken kvalitet kan man förvänta sig av Mitsubishi?


http://www.enervent.fi/model_selection_page.asp?menuid=20150&langid=2&countryid=200&modelid=5&fanid=15&controlid=5&sideid=1&heatingid=5&coolingid=9
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Luft/Luft värmepump kopplad till FTX?
« Svar #13 skrivet: 23 augusti 2013, 11:16:32 »
kolla med Glenn på Delivent, han säljer dessa för västra sverige.

Men jag skulle tro det är rätt dyrt.
Kollade med Glenn på Delivent, han kunde beställa hem LTR-3 eco EDX-E till förhållandevis bra pris... man tyvärr hade han ingen installatör i stockholmsområdet. Någon som har tips entreprenörer/montörer som skulle kunna installera denna typ av FTX-aggregat+LLVP?

http://www.enervent.fi/model_selection_page.asp?menuid=20150&langid=2&countryid=200&modelid=5&fanid=15&controlid=5&sideid=1&heatingid=5&coolingid=9
« Senast ändrad: 23 augusti 2013, 11:50:50 av Direktel+FTX+VPVB »
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Suckertrainblues

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Luft värmepump kopplad till FTX?
« Svar #14 skrivet: 25 juli 2014, 19:08:45 »
Hej! Installerade du enervent eller valde du något annat?
Tacksam för svar då jag står i groparna att byta ut mitt trasiga ftx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!