Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107  (läst 49506 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« skrivet: 26 december 2009, 18:51:37 »
Hej,
Då har min Eco Air 107 med Eco El 1550 innedel kört nästan ett år. Startades upp efter egeninstallation i början av januari 2009.
Enda strulet hittills har varit problemet i början med utlöst motorskydd till kompressorn vilket löstes smidigt genom att CTC skickade mig ett nytt mjukstarts-/motorskyddskort vilket är mer tolerant mot elverkets frikostiga spänningsvariationer på elnätet.

Men......
I början av november hade VP'en stoppat på "Hög hetgastemperatur" vilket jag återställde utan åtgärd och sen snurrade det på igen tills samma larm kom igen. Då jag även denna gång hade fullt upp med annat så blev det en reset och VP'en gick igen.
Totalt har detta fel dykt upp ungefär 5ggr sedan början av november med minst någon vecka mellan gångerna.
Idag hade den stoppat igen på samma fel vilket jag återställde vid lunchtid innan vi åkte på julrea. När vi kom hem var felet åter där alltså efter bara några timmar. Jag nollställde igen och var inne och käkade. När jag kom ut igen efter ca en timme för att kolla upp det hela så körde VP'n fortfarande men displayen på Ecoelen visade en hetgas temp på 124 grader. Jag tog av luckan på VP'en men kunde inte se något direkt tokigt. Kunde inte se några bubblor i tittglaset men om man lyste in i det med en ficklampa kunda jag ana något som susade förbi (som svaga skuggor). Kondensorn (så heter väl kylelementet bakom fläkten?)var duktigt igenisad. Efter en kvart stoppa den igen på hetgasfelet (visade då 128grader på dispalyen). Vid kontroll av tittglaset strax efter stoppet så rusade det förbi en massa bubblor under några sekunder vilket tyder på att där är gas som det ska.

Vad kan detta fel bero på?
Kan VP'n glömma att avfrosta? Funderar nu i efterhand på att jag inte hört någon avfrostning på länge vilket man brukar när man är ute i garaget strax intill och pular.
Idag är det ca 4 grader ute och duggregn vilket kanske gör att det lättare fryser på??
Mvh
Fredrik
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #1 skrivet: 26 december 2009, 19:51:16 »
Vad har du för temperatur...

på VPin när du får larm?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #2 skrivet: 26 december 2009, 19:56:35 »
Hej Kan inte denna pump specifikt,antar att det är R407A köldmedia?
Du har ett allvarligt fel på denna pump,rent av livsfarligt,128gr! innan högtryckspressostaten
slår av?måste vara felinställt,borde slå ifrån vid 65gr max.
Låt anläggningen stå frånslagen,vad du gör.Vid denna temp smörjer inte oljan i kompressorn.
Ring efter kyltekniker snarast,så han kan lokalisera felet,hoppas kompressorn inte
tagit skada nu.
Det är förångaren som finns ute och är nedisad,tror inte att felet har med avfrostningen att göra.
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #3 skrivet: 26 december 2009, 21:42:35 »
Hej Kan inte denna pump specifikt,antar att det är R407A köldmedia?
Du har ett allvarligt fel på denna pump,rent av livsfarligt,128gr! innan högtryckspressostaten
slår av?måste vara felinställt,borde slå ifrån vid 65gr max.
Låt anläggningen stå frånslagen,vad du gör.Vid denna temp smörjer inte oljan i kompressorn.
Ring efter kyltekniker snarast,så han kan lokalisera felet,hoppas kompressorn inte
tagit skada nu.
Det är förångaren som finns ute och är nedisad,tror inte att felet har med avfrostningen att göra.
Det är R407C, och hetgaslarmet ska stå på 130ºC. Min pump kör alltid vid den här tiden på året med en hetgastemperatur runt 125º i slutet av körningarna.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #4 skrivet: 26 december 2009, 22:55:50 »
Det är R407C, och hetgaslarmet ska stå på 130ºC. Min pump kör alltid vid den här tiden på året med en hetgastemperatur runt 125º i slutet av körningarna.
]quote

Det var en konstig anläggning?R407C har sin kritiska temp vid ca:70gr,över detta
får man ett okontrollerbart förlopp på gasen.Häftigt överhettad ånga?
Oljan till denna Kompressor klarar max 120gr,då börjar den att spjälkas,med komp haveri som
följd.
Vad har man då för kondenseringstemp?Vätsketemp vid strypventilen?
Kan inte vara mycket till verkningsgrad här? Sc:,h
« Senast ändrad: 26 december 2009, 22:59:54 av Guten »
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #5 skrivet: 26 december 2009, 23:08:48 »
Vad har du för temperatur...

på VPin när du får larm?
Strax före pumpen stoppade i eftermiddags kollade jag på displayen och vid en hetgastemp på 124 grader var VPin 42 gr och VPut 45gr.
Detta vid en utetemp på ca 4gr, duggregnoch en anmärkninsvärt nerisad förångare.
CTC's orginalinställning för hetgaslarmet är 130 gr.

Kan det vara brist på gas trots att det inte syns bubblor i siktglaset under körning?
Kan 4-vägsventilen bråka så att VP'n inte kör avfrostning?

Jag har ingen aning om vad som är rätt eller fel vad gäller R407C och temperaturer men man får hoppas att CTC har haft någon aning om vad de sysslade med när de tog fram denna modell av VP.

/Fredrik
« Senast ändrad: 26 december 2009, 23:11:11 av Fredrik O. »
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #6 skrivet: 27 december 2009, 01:05:09 »
Enligt spec,skall högtryckpressostaten slå från vid 29bar
motsvarar ca:65gr.För denna pump.
Den här hetgasgivaren var sitter den?Måste sitta precis där gasen lämnar kompressorn?
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad Diesel2005

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #7 skrivet: 27 december 2009, 07:57:19 »
Har precis samma fel som dig. Samma pump också. Har fungerat felfritt men nu efter en period med kallare väder har avfrostningen inte fungerat. Jag kopplade ifrån VP igår och la en press över VP och satte in en värmefläkt så att all is på kylelementet tinade bort. Efter det gick den 3-4 timmar utan problem med en hetgas runt 80-90 gr innan den hade isat ihop igen. Går det att manuellt köra avfrostning från displayen på elpannan? Vad styr avfrostningen?

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #8 skrivet: 27 december 2009, 09:04:30 »
Enligt spec,skall högtryckpressostaten slå från vid 29bar
motsvarar ca:65gr.För denna pump.
Den här hetgasgivaren var sitter den?Måste sitta precis där gasen lämnar kompressorn?

Nr 13 på bilden är hetgasgivaren. Nr 8 är HT pressostaten.

Den dåliga bilden är lånad från nätet.

/Fredrik
« Senast ändrad: 27 december 2009, 09:11:39 av Fredrik O. »
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #9 skrivet: 27 december 2009, 09:21:36 »
Enligt spec,skall högtryckpressostaten slå från vid 29bar
motsvarar ca:65gr.För denna pump.
Den här hetgasgivaren var sitter den?Måste sitta precis där gasen lämnar kompressorn?
Talar inte du om förångninstemp ?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #10 skrivet: 27 december 2009, 10:52:17 »
Det är R407C, och hetgaslarmet ska stå på 130ºC. Min pump kör alltid vid den här tiden på året med en hetgastemperatur runt 125º i slutet av körningarna.
]quote

Det var en konstig anläggning?R407C har sin kritiska temp vid ca:70gr,över detta
får man ett okontrollerbart förlopp på gasen.Häftigt överhettad ånga?
Oljan till denna Kompressor klarar max 120gr,då börjar den att spjälkas,med komp haveri som
följd.

Det är nog ingen konstig anläggning. Däremot är det väl konstigt att vissa skriver en massa smöja, utan att ha en aning vad de pratar om.
EcoAir jobbar normalt vid 100-130 grader på hetgasen, och den larmar först vid 130º, det är alltså helt normalt med hetgastemperaturer över 100º.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad tomtom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #11 skrivet: 27 december 2009, 12:05:05 »
Hej!

Kolla i "aktuell driftinfo" vad "VP ute" visar.
Visar den över 10 ºC går fläkten på lågfart
och avfrostar ej.

MVH

Utloggad Diesel2005

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #12 skrivet: 27 december 2009, 16:01:14 »
Som sagt, jag har haft samma problem ett par dagar nu. Så nu imorse stängde jag av VP och gick över till elpanna. Därefter stängde jag av pannan på arbetsbrytaren. väntade någon minut och startade igen. Gick in i menyn och hämtade fabriksinställningarna. Det enda jag ändrade var huvudsäkringen. Så har den stått idag och då har avfrostnigen fungerat. Men så fort jag har ställt in mina värden och lutning så har problemet med hög hetgas och icke fungerande avfrostning återkommit. Haft -7 hela dagen.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #13 skrivet: 27 december 2009, 16:28:01 »
Vilka värden är det du ändrar, när du går ifrån fabriksinställningarna?
Huskurvan måste du ju ändra, om du inte har sådan tur, att fabr inst har helt rätt kurva för dig.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Diesel2005

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm: Hög hetgastemperatur CTC Eco Air 107
« Svar #14 skrivet: 27 december 2009, 17:24:34 »
Lutningen höjer jag till 55. Ändrar oxå extra vv både tid till 60min och värme till 60 ºC, det var dom jag kalla värderna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!