Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite värme i källaren = bättre komfort i resten av huset?  (läst 4456 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Funderar på att sätta upp en 5kw on/off fulpump i källaren. Har en stående som skulle sättas upp i verkstaden, men har börjat fundera om lite.

Källaren är till 2/3 under jord. Ca 60kvm. Dörrhål till verkstan från källaren.

Det jag tänker är att om man värmer upp källaren så får man behagligare golv i bodelen. Indirekt kommer säkert förbrukningen att sjunka på huvudpumpen med då den inte behöver jobba mot kalla golv.
All överskott av värme från källaren går ut till den välisolerade verkstaden som inte ofta värms upp (blir sällan under 8 ºC).

Väggarna i källaren är ju dock helt oisolerade. Bara 2-glasfönster och kanske inte helt utan fukt. Ventilerna ska man ju helst tala tyst om. Men det är ju klart, det är ju med rådande förutsättningar.
Med en pump så kan man dels värma och dels avfukta, om man nu skulle känna för det.

Finns det frånluftsventiler om är lämpliga till en källare? Eller är det vanliga som gäller.

Tvättstugan befinner sig i källaren.. Men där är man ju inte många sekunder i stöten ändå.


Jaja, bara jag som spånar lite, men det är alltid intressant att höra andras infallsvinklar och erfarenheter. Sen är det ju lite manligt med två utedelar bredvid varandra..
Dags att uppdatera här.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag gjorde så, och är helnöjd.

Installerade en E9DKE (12000 SEK, inkl skatterabatt) för två år sedan på bottenvåningen i en tvåplansvilla 170m2 boyta.(Vattenburen värme) Pumpen lyckades inte värma huset helt, riktigt kalla dagar, utan centraltermostaten fick skicka på "vattenvärme" då och då. Dessutom fick jag ganska ojämn värmefördelning trots termostater på varje element. Men värme stiger ju uppåt och värmfördelningen på övervåningen blev bra. Källaren blev naturligtvis iskall.

Efter en del funderande satt jag upp en E9DKE (13.500SEK) i källaren. Källaren (hyfsat välisolerad, 100m2) blev varm (pumpen på 16 grader, fullt blås) och mycket torr. Men det viktigaste var att en stor del av värmen tydligen gick uppåt genom trossbotten. Värmefördelningen på bottenvåningen blev mycket jämnare.

Med -5 grader ute snurrar källarfläkten på 4-500W och bottenvåningsfläkten på cirka 1000W. (Förut gick fläkten nästan alltid på fullt, 1250W).

Räknar med att jag fÃ¥tt bättre COP, jämnare värmefördelning, mindre vattenvärme. Dessutom 16grader  och torrt i källaren.

Totalt går det åt mindre el. Jag är dock tveksam till att den sista pumpen kommer att betala sig.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Funderar på att sätta upp en 5kw on/off fulpump i källaren. Har en stående som skulle sättas upp i verkstaden, men har börjat fundera om lite.

Källaren är till 2/3 under jord. Ca 60kvm. Dörrhål till verkstan från källaren.

Det jag tänker är att om man värmer upp källaren så får man behagligare golv i bodelen. Indirekt kommer säkert förbrukningen att sjunka på huvudpumpen med då den inte behöver jobba mot kalla golv.
All överskott av värme från källaren går ut till den välisolerade verkstaden som inte ofta värms upp (blir sällan under 8 ºC).

Väggarna i källaren är ju dock helt oisolerade. Bara 2-glasfönster och kanske inte helt utan fukt. Ventilerna ska man ju helst tala tyst om. Men det är ju klart, det är ju med rådande förutsättningar.
Med en pump så kan man dels värma och dels avfukta, om man nu skulle känna för det.

Finns det frånluftsventiler om är lämpliga till en källare? Eller är det vanliga som gäller.

Tvättstugan befinner sig i källaren.. Men där är man ju inte många sekunder i stöten ändå.


Jaja, bara jag som spånar lite, men det är alltid intressant att höra andras infallsvinklar och erfarenheter. Sen är det ju lite manligt med två utedelar bredvid varandra..

Tror också att det är en mycket bra idé att skaffa en liten pump till källaren. Själv bor jag i en kåk enligt signaturen, och min källare var från början av typen utreglade väggar med isolering. Blev tvungen att fixa till detta pga sedvanliga mögelproblem, nu kör vi med nakna putsade väggar istället.

Källarens betydelse för värmehållningen och värmepumpens funktion är enorm, vår källare fungerar som värmemagasin på sitt sätt. Man märker av detta i synnerhet när utetemperaturen börjar stiga efter en längre periods kyla och man inte haft tid att elda så mycket i kakelugnen i källaren.

Kring -3 -- 0 efter en köldperiod får värmepumpen då jobba för fulla blås för att dels kompensera för ideliga avfrostningar pga den fuktiga uteluften, dels för att få upp tempen i källaren och den något lägre golvtemperaturen på bottenvåningen som kyliga källaren ger. Att källaren är oisolerad gör självklart sitt till för trögheten. Pumpen jobbar faktiskt lika hårt i dessa lägen som vid minus 20, dock slipper den ju de ideliga avfrostningarna när det är kallt och torrt. Vid sjunkande utetemp så får värmepumpen stor hjälp av den relativt varma källaren på motsvarande sätt.

Lösningen är givetvis att ordna med en värmekälla i källaren som håller tempen konstant något högre än nuvarande grundtemp för vår del, kanske 19 grader eller så. Hade det inte varit dags för fjärrvärme för vår del hade jag investerat i en liten pump till, definitivt. Jag är litet bekväm av mig och det är inte alltid man orka hålla på med eldning ens om det bara handlar om en brasa per dygn.

/Leopold

PS. Angående frånluftsventiler i källaren så beror det på förutsättningarna. Har du vanlig självdragsbaserad ventilation, kanske hjälpt av litet mekanisk frånluft här och där, då har du normalt inte frånluftsventiler i källaren utan tilluft. Typiskt i källarens hörn. Termostatreglerade tilluftsventiler finns, vet inte hur det funkar men det verkar ju praktiskt eftersom tillluftsventiler måste regleras efter utetemp/säsong. Du kan iofs ha frånluftskanaler som går rätt upp från källaren och utmynnar i taket (ex från toa och tvättstuga i källaren), det är i så fall inte ovanligt att man får hjälpa till med en paxfläkt för att få luften att evakueras ordentligt i synnerhet under uppvärmningssäsongen. Vill du ha frånluft i källaren och det saknas f.n kan du givetvis lika gärna sätta en ventil i källarväggen och en paxfläkt (gärna varvtalsstyrd om den jämt ska vara igång, annars kanske fuktighetsstyrd med kallrasskydd).
« Senast ändrad: 13 februari 2007, 21:00:52 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite värme i källaren = bättre komfort i resten av huset?
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2007, 00:25:29 »
Okej.

Det verkar som fler är inne på min linje där. Så jag spikade upp en pump i källaren.
Byggde en Überseriös konsoll till bägge utedelarna.

Slog igång den klockan 20.00 den 19 januari. Givetvis med en mätare på elkabeln.

Om en vecka lär jag ha ganska bra värden på förbukning och komfort.
Tycker redan det känns lite skönare i källaren.  ;)

Dags att uppdatera här.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!