Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp vid val av avfuktare. (Överdriver inte anticimex?)  (läst 20693 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
Hjälp vid val av avfuktare. (Överdriver inte anticimex?)
« skrivet: 14 oktober 2006, 14:24:29 »
Hej!

Igår hade jag en anticimex snubbe på besök för att inspektera min krypgrund och rekomendationen blev att stoppa in en avfuktare.
(Detta köper jag fullt ut då jag har 75% luftfuktighet nu vid den här tiden på året och man kunde se viss begynnande påväxt)

Måtten på min grund är ca 14 x 8 m. (huset är på 110 kvadrat. ) och där grunden är som djupast är det ca 1.2 m.

Dvs jag har en volym på strax under 135 kubik (troligtvis under 130 tom)

Enl anticimex snubben så tyckte han att munters mfl kunde jag inte välja. Iaf inte deras billigare maskiner för runt 12k eftersom även om de var specade att klara min krypgrund så skulle de bli så dyra att driva eftersom de drar el. Det samma gällde deras egen mindre maskin så han tyckte att jag behöver en som klarar 300 kubik., (och då skiljer det inte så mycket i pris på deras och andras menade han på)

Personligen känns det inte så jätte lockande att lägga 40 k på en sådan lösning. (iof ink installation)

Tittar man tex på munters homedry 11y så tycker jag att det låter som att man får rätt mycket ström för de extra pengar man får lägga på en för anticimex.

Jag skulle vilja höra nån mer objektivs åsikt i ämnet.
Hur kraftfull maskin behöver jag för mina ca 130 kubik ?

Jag har läst runt lite och det som intresserar mig verkar vara sebui geiken (eller hur det stavas), munters, sen skulle det finnas nån ny svensk tillverkare som jag inte hittar nån info om. (acetec)

Någon som har några tips och rekomendationer.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Hjälp vid val av avfuktare. (Överdriver inte anticimex?)
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2006, 15:54:47 »
Hej

Det vore intressant om du beskrev lite noggrannare har du avgränsade rum i krypgrunden, hur är ventilationen gjord och kan du ta foto på din påväxt och hur mycket är det.
Själv har jag just nu 90% Rf i grunden så jag är lite nyfiken.

MVH
Messer

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Min uppfattning är att du klarar dig gott med en Siebu eller en munters, den nya svenska verkar inte heller dum.
300 m3/h tycker jag verkar vara överkurs - dessutom drar ju fläktarna på så stora maskiner rätt mycket el, det blir dyrt i längden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Hjälp vid val av avfuktare. (Överdriver inte anticimex?)
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2006, 16:32:04 »
Det är ett enda stort rum i grunden. PÃ¥växten luktar inte det minsta. Man ser den om man lägger en lampa längs med trossboten. Det ser ut som smÃ¥ gruskorn eller blobber pÃ¥ massoniten. Det är ytterst lite.  Tittar jag rakt pÃ¥ den sÃ¥ synns den knappt fast jag vet att den finns. Anticimex bedömde att den var ny just eftersom det var sÃ¥ lite. Iövrigt sÃ¥ tyckte han att miljön var väldigt fin där nere. Det luktade fräsht osv.

Jag har ca 12 ventiler tror jag  . Det är självdrags ventilering i grunden. (tvÃ¥ gluggar pÃ¥ sidorna som är 8 m och 4 pÃ¥ de som är 14m)
På golvet har jag åldersbeständig plast.


Rikard. Vet du var man  hittar info om den nya svenska. hur den ligger i pris osv. NÃ¥n som vet var det finns Ã¥terförsäljare i sthlm.

Hur stor seibu kan jag behöva om jag går på den?

Fördelar / nackdelar mellan seibu och Munters.

Enl Anticimex snubben skulle det vara så att de större drog mindre el i längden då de inte behövde gå lika mycket.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Citera
PÃ¥växten luktar inte det minsta. Man ser den om man lägger en lampa längs med trossboten. Det ser ut som smÃ¥ gruskorn eller blobber pÃ¥ massoniten. Det är ytterst lite.  Tittar jag rakt pÃ¥ den sÃ¥ synns den knappt fast jag vet att den finns.

Helt normalt, finns i de allra flesta krypgrunder, men precis som du säger så syns det inte utan att man vet hur man skall leta.
Luktar oftast inget alls och innebär därför normalt inga problem.

Citera
Anticimex bedömde att den var ny just eftersom det var så lite.
Han är ju inte bara besiktningsman, har är ju även säljare... Om han hade sagt att det var gammalt så hade det ju gett dig anledning att tro att det var ofarligt att låta det vara likadant även fortsättningsvis.
Eftersom han tror att det är "nytt" så "måste" du agera NU, typ.

Jag vet inte var "den nya" säljs, men jag såg deras annons här i forumets googleannonser häromdan, har dock glömt namnet.

Rent generellt så tror jag att de allihop fungerar lika bra, vad jag skulle vilja rekomendera dig är att titta på fläktarnas kapacitet och förbrukning, du bör kunna koppla på fördelningsrör/slangar så att du kan dra torrluften till motstående sida av krypgrunden, räknat från den kortsida där du ställer avfuktaren.

Titta dessutom på fläktarnas effektförbrukning, och sist men inte minst, JAG råder alla som frågar mig att köra fläktarna kontinuerligt, även när inget avfuktningsbehov finns, detta för att skapa ett undertryck under grunden, ett undertryck som säkertäller att du inte får in "jordlukt" i bostadsutrymmet.

Jag tror att Siebu har större luftflöden, och att dess fläktar drar lite mer energi, men det kan ha ändrats sedan jag kollade sist, kolla därför det innan du bestämmer dig.

En annan sak som kan vara lite kinkig är storleken, får du in den under huset i den öppning du idag har?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Hjälp vid val av avfuktare. (Överdriver inte anticimex?)
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2006, 00:18:37 »

Bortsett från att han är besiktningsman och säljare så är även anledningen att han kom hit att Länsförsäkringarna bjöd på anticimex trygghets försäkring som täcker hussvamp, fuktskador etc och då skickar de ut en besiktningsman.

Självfallet har inte Anticimex någon större lust att det ska bli nån skada hos mig så de rekomenderar därför att man sätter in en avfuktare för att hindra att det uppstår oavsett om jag har problem eller ej då det ändå bara är självrisken jag skulle fått betala.

Men givetvis sÃ¥ tror jag inte att det är sÃ¥ bra att ha över 70% luftfuktighet sÃ¥ nÃ¥n avfuktare ska in.  Tyvärr sÃ¥ har jag inte hittat nÃ¥gra jämförande tester eller prisuppgifter pÃ¥ nätet.

Nån här som har en munters homedry och motsvarande volym på grunden som mig och kan uppskatta hur mycket el den kan dra på ett år.

Det anticimex snubben använde som största motiv att man skulle gå på deras 300T var att övriga skulle få gå konturneligt och man skulle äta upp mellanskillnaden mot tex en munters på nått år. Det har jag svårt att köpa då det verkar skilja ca 25k och han som bodde här innan mig hade en årsförbrukning på huset på 14000kwh / år med antika vitvaror och elradiatorer. (nu har jag bytt alla vitvaror + installerat en luftvärmepump som verkar klara att värma hela huset. (har väldigt öppen planlösning) .

Med hans resonemang skulle stämma så skulle en munters dra minst lika mycket el som jag gör över med i vanliga fall per år.


Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Han försöker naturligvis att föra dig bakom ljuset.
Har du en normalt fuktbelastad grund så klarar du dig bra med vilken sorbtionsavfukare som helst.

Då jag inte inspekterat din grund så kan jag dock inte garantera att jag har rätt, men allt som jag hittils läst om hans besök tyder på att han verkar försöka erbjuda dig något som de andra inte kan göra (en onödigt stor och dyr avfuktare).
Som jag tidigare skrev, titta på energiförbrukningen för fläktarna, den kostnaden blir större än kostnaden för själva avfuktningen i en normal villa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp vid val av avfuktare. (Överdriver inte anticimex?)
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2006, 09:05:18 »
Skulle vara intressant att veta hur gammalt huset är.

Här kommer alltsÃ¥ Anticimes hem till dig o hittar fel som inte märks och som pÃ¥ din beskrivning lÃ¥ter relativt harmlöst. RF pÃ¥ 75% är ju inget att snacka om. Om huset nu stÃ¥tt i ett antal Ã¥r skulle du kunna välja att kolla hur grunden beter sig under ett Ã¥r i första hand utan att göra ngt ingrepp alls. Du kan sova lungt till nästa sommar. DÃ¥ kan du skaffa en trÃ¥dlös RFmätare och se hur grunden beter sig. 

Märkligt att alla direkt hoppar på dyra lösningar med sorbtionsavfuktare. Du vet ju inte hur stort problemet är. Jag är övertygad om att en kondensavfuktare typ Woods + förslutning av ventilationsgluggar och eventuellt undertrycksventilation skulle räcka. Och kondensavfuktare måste vara mer energisnåla, vad än Rickard säger.

Annars lÃ¥ter det skumt att Anticimexgubben sÃ¥gar Homedry o rekommenderar sin dyra lösning. Om du hade haft dÃ¥ligt lukt skulle det kanske varit motiverat eftersom Homedry möjligen har för dÃ¥lig kapacitet pÃ¥ regenerationsfläkten för att skapa ett tillräckligt undertryck. Avfuktningen bör den klara. 

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Citera
Och kondensavfuktare måste vara mer energisnåla, vad än Rickard säger.

 Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Kan du försöka att förklara varför en kondensavfuktare skulle vara energisnålare.
Tycker att det kan vara på sin plats när du så kategoriskt avvisar min tro på motsatsen.

Jag håller med om att investeringskostnaden kan bli lägre med kondensavfuktare+fläkt, men tror inte att det blir lägre driftskostnader, och definitivt inte lägre driftskostnader när maskinen avfuktar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Hjälp vid val av avfuktare. (Överdriver inte anticimex?)
« Svar #9 skrivet: 15 oktober 2006, 13:11:14 »
Skulle vara intressant att veta hur gammalt huset är.

Här kommer alltsÃ¥ Anticimes hem till dig o hittar fel som inte märks och som pÃ¥ din beskrivning lÃ¥ter relativt harmlöst. RF pÃ¥ 75% är ju inget att snacka om. Om huset nu stÃ¥tt i ett antal Ã¥r skulle du kunna välja att kolla hur grunden beter sig under ett Ã¥r i första hand utan att göra ngt ingrepp alls. Du kan sova lungt till nästa sommar. DÃ¥ kan du skaffa en trÃ¥dlös RFmätare och se hur grunden beter sig. 

Märkligt att alla direkt hoppar på dyra lösningar med sorbtionsavfuktare. Du vet ju inte hur stort problemet är. Jag är övertygad om att en kondensavfuktare typ Woods + förslutning av ventilationsgluggar och eventuellt undertrycksventilation skulle räcka. Och kondensavfuktare måste vara mer energisnåla, vad än Rickard säger.

Annars lÃ¥ter det skumt att Anticimexgubben sÃ¥gar Homedry o rekommenderar sin dyra lösning. Om du hade haft dÃ¥ligt lukt skulle det kanske varit motiverat eftersom Homedry möjligen har för dÃ¥lig kapacitet pÃ¥ regenerationsfläkten för att skapa ett tillräckligt undertryck. Avfuktningen bör den klara. 

Huset är från 1974. Snubben som har bott här innan har inte gjort nått med det. (då menarar jag verkligen ingenting. Inga nya tapeter osv. Så krypgrunden är definitivt orörd.) Och det enda man kan se är lite påväxt om man vet hur man kan vinkla en lampa längs med masoniten) Så jag tycker att det skulle vara konstigt att det skulle vara kris nu. Dessutom när två besikningsmän tidigare sagt att de trodde att det inte var nån fara. Det var först efter att anticimex kom ut en andra gång när deras alpha sensor slagit i botten som det helt plötsligt var nödvändigt att göra något direkt.


Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Hjälp vid val av avfuktare. (Överdriver inte anticimex?)
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2006, 23:21:30 »
Det lutar nog åt en acetec tror jag.

Fick lite papper hem i brevlådan och så vitt jag kan förstå så är den kraftfullare än en munters

Utloggad Bigge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp vid val av avfuktare. (Överdriver inte anticimex?)
« Svar #11 skrivet: 18 oktober 2006, 11:15:37 »
Hej!

Har ett Åseda hus med krypgrund på 125KVm och ca 80 cm höjd överlag i krypgrunden, har en Munters Homedry 11Y där nere som går, när jag började med detta så flyttade jag runt en hygrometer för att mäta upp den högsta RF, för fick jag ner den inom rimliga gränser så visste jag att då skulle det vara bra på de andra ställena också.
har idag 56% RF och 15,5 grader i min krygrund jämfört med 89% i våras innan jag hade installerat den, har trimmat in hygrostaten som man får till så att han ligger och pendlar mellan 55-60% RF, eftersom detta inte är en "farlig" gräns så går han inte så mycket och inte tar mycket ström heller, kör inte på kontinuerlig drift, har inte märkt jordlukt inne i hsuet och inte vänner%bekanta som kommer hit heller, eftersom oftast märker man inte det själv.

Munters Homedry
Teknisk specifikation
Processluft
Nominellt luftflöde (m³/h) 110
Statiskt tryck (Pa) 75
Regenereringsluft
Nominellt luftflöde (m³/h) 25
Tillgängligt statiskt tryck (Pa) 75
Anslutningseffekt,
spänning och strömförbrukning
Anslutningseffekt (kW) 0,95
230V 1-50Hz (A) 4,1
Övriga tekniska data
Normalt arbetsområde (ºC) -20/+40
Luftfilter, standard G3 (EU3)
Elektrisk skyddsklass (hölje) IP23


Utloggad miguel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp vid val av avfuktare. (Överdriver inte anticimex?)
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2006, 08:35:41 »
Hej,

jag har Anticimex avfuktare i grunden sedan slutet av augusti och är nöjd även om det var en saftig utgift (40000 inklusive installation). Huset är från tidigt sjuttiotal och grunden är ca 8x12 meter med en mittbalk som ger två "rum" på 4x12 meter vardera. Avfuktaren som de satte in heter Corroventa CTR 300TT och installationen är gjord med ett långt spirorör som går som ett U, först genom det ena "rummet", sedan in under mittbalken och tillbaka i det andra rummet. Med jämna mellanrum sitter små dysor på röret som släpper ut torrluft. Avfuktaren är placerad rakt under köket men jag hör den inte alls. Kanske jag skulle kunna uppfatta den om jag stängde av kyl/frys, värmepump m.m. men det är inte säkert.

Funderade ett tag på en Homedry men den verkade ge för dåligt tryck för att säkerställa torrluft i hela grunden. Munters säger själva att man inte får använda mer än 4 meter slang eller 6 meter spirorör om jag minns rätt. Hade faktiskt en kille från Munters hemma men han rekommenderade en M13Y inklusive installation för ca 54000:- så i det sammanhanget kändes Anticimex billigt, speciellt med tanke på att de ger 5 års garanti till skillnad från Munters som bara följer konsumentköplagen. Vad jag kunde se av specifikationerna så är M13Y och CTR 300TT ganska likvärdiga. Med tanke på att jag bor 3 km från Munters huvudkontor så kan i alla fall inte reskostnaden ha motiverat prisskillnaden...

Jag har inte kollat driftstiden på avfuktaren ännu så det är svårt att säga något säkert om driftskostnaden men första dygnet efter installationen gick RF ned från 95% till 65% och nu ligger den runt 60%. Jag har fläkten på hela tiden för att få undertryck. Under september förbrukade vi 600 kWh mer el än i augusti men till saken hör att luftvärmepumpen drog ca 100 kWh och dessutom hade vi element på i våtrummen under september för att få torra handdukar.

/Miguel

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Hjälp vid val av avfuktare. (Överdriver inte anticimex?)
« Svar #13 skrivet: 24 oktober 2006, 10:23:07 »
Det var precis samma avfuktare och samma typ av rördragning som anticimex ville göra hemma hos mig.

Jag har nu bestämt mig för att vänta tills efter vintern då det inte ens luktar det minsta och jag kanske har tot 3 kvadrat-dm täckta av något grusliknande som man bara ser om man lägger ficklampan längs blindbotten.

Efter vintern säkrar jag nog upp med denna:

http://www.swema-trading.se/produktkategori.php/19/luftavfuktare/25/krypgrundsavfuktare

Om jag förstÃ¥r det rätt sÃ¥ ska den vara lite kraftfullare än munters homedry. Dessutom borde man väl fÃ¥ bättre cirkulation med tvÃ¥  torrluftsrör.

Tyvärrr har varken dts eller några av deras entreprenörer svarat på mina förfrågningar om priser samt återförsäljare av Seibu Geiken avfuktare så dessa har jag inte kunnat väga in i mitt val.

Anticimex finns inte alls med på min karta då

1: Besiktningsmannen talade i stort sett om att jag behöver en avfuktare redan innan han hunnit ner i grunden. (inte rakt ut men näst intill).

2: Han skulle skicka en offert. Det har jag inte fÃ¥tt nÃ¥gon pÃ¥ snart 14 dagar.  Är man inte viktigare än sÃ¥ för dem sÃ¥ fÃ¥r det definitivt  vara.


Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Hjälp vid val av avfuktare. (Överdriver inte anticimex?)
« Svar #14 skrivet: 24 oktober 2006, 13:37:48 »
Hej

Jag sitter och räknar lite, om man köper en 2000:- kondensavfuktare så kan man köpa en sådan varje år i tjugo år.
Så varför inte köpa en riktigt snikig sak för ungefär 1000:- och prova ett år 0ch se hur torrt eller hur dåligt den fungerar.
Jag her en i min kontainer som jag tror jag skall slänga in under mitt hus för att se efekten, jag har just nu 90% rf till att börja med.

MVH
Messer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!