Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme i dubbelarmerad platta  (läst 2512 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan000

  • Gäst
Johan000
Golvvärme i dubbelarmerad platta
« skrivet: 22 maj 2020, 20:34:24 »
Hej! Vi gjuter en platta för en tillbyggnad (vardagsrum i söderläge). En rörmokare har tipsat mig att lägga golvvärmeslangen i skenor på cellplasten. Vid närmare efterforskningar ser jag att slangen inte bör täckas med mer än 9 mm betong. Vår platta är dock dubbelarmerad 150 mm betong, vilket innebär att det blir ca 12 mm från slangens överkant till toppen av betongen.

Någon som har erfarenhet av detta? Blir det ett eländigt trögt system? Värmen drar igång på kvällen, rumstemperaturen stiger först när solen går upp och sen för varm platta/rum hela dagen? Stort merjobb att flytta upp slangen till armeringen men är det värt innan det är för sent?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Golvvärme i dubbelarmerad platta
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2020, 20:40:27 »
du skriver mm..........men visst menar du cm.....eller?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Johan000

  • Gäst
Johan000
SV: Golvvärme i dubbelarmerad platta
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2020, 20:49:13 »
du skriver mm..........men visst menar du cm.....eller?
Ja precis, ska stå max 90 mm betong och nu blir det 120 mm.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme i dubbelarmerad platta
« Svar #3 skrivet: 22 maj 2020, 21:12:33 »
Dubbelarmerad , avstånd mellan överarmeringen och överkant blivande betong ?

Johan000

  • Gäst
Johan000
SV: Golvvärme i dubbelarmerad platta
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2020, 22:25:05 »
Dubbelarmerad , avstånd mellan överarmeringen och överkant blivande betong ?

Vet faktiskt inte, det är en annan firma som ansvarar för armeringen. Misstänker att den nedre kommer 3-4 cm från underkant och den över lika långt från överkant och 6-7 cm mellan armeringarna.
Ett alternativ är ju att låta firman lägga första lagret och sen naja slangen på det. Vinsten blir några enstaka cm. När andra lagret armering ligger antar jag att man inte kan gå på plattan längre?
Funderar även på om man kan lägga skenorna uppe på nedre armeringen och fästa dem med buntband runt armeringen? Då blir det kanske lite mindre att naja.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme i dubbelarmerad platta
« Svar #5 skrivet: 22 maj 2020, 23:51:51 »
Jag tycker nog det låter som ett konstigt tips.
Har aldrig hör talas om nÃ¥n som lägger golvvärmen under betongen.  Sc:,h
Vore det jag skulle jag flytta upp slangen till övre armeringen illa kvickt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Golvvärme i dubbelarmerad platta
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2020, 06:16:52 »
Intressant med dubbelarmering. Ska det hålla för grävmaskin?

Jag skulle lagt den i övre med, så nära ytan som möjligt. Möjligen på undersidan av övre armeringsmattan om det finns risk att slangen kan komma upp i ytan. Om slangen är 20mm finns det inte så mycket felrum om det är 3-4cm med betong över armeringen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Johan000

  • Gäst
Johan000
SV: Golvvärme i dubbelarmerad platta
« Svar #7 skrivet: 23 maj 2020, 08:42:58 »
Intressant med dubbelarmering. Ska det hålla för grävmaskin?

Jag skulle lagt den i övre med, så nära ytan som möjligt. Möjligen på undersidan av övre armeringsmattan om det finns risk att slangen kan komma upp i ytan. Om slangen är 20mm finns det inte så mycket felrum om det är 3-4cm med betong över armeringen.

Det är dålig mark så plattan är pålad, då verkar standard vara 150 mm betong och dubbel armering. På övre armeringen blir nog för nära ytan. Under den övre känns placeringsmässigt bäst men hur gör man det praktiskt? Att röra sig på dubbla armeringsnät och trä in slangen känns som en övermäktig uppgift?
Nån som vet vad som är standard på en tjockare platta med 2 lager armering?

Johan000

  • Gäst
Johan000
SV: Golvvärme i dubbelarmerad platta
« Svar #8 skrivet: 23 maj 2020, 08:52:29 »
Tror ni att man kan fästa slangen på armeringsnätet först och sen lägga dit det upp och ner med slangen på?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärme i dubbelarmerad platta
« Svar #9 skrivet: 23 maj 2020, 09:10:57 »
Har varit på en del byggen där dom lagt slangen under armering som du tänkt det har dock inte varit villor jag tror inte det skiljer så mycket vart slangen ligger betong sprider värme bra men annars bör ju ett alternativ vara att lägga den mot undre armerings lagret.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Golvvärme i dubbelarmerad platta
« Svar #10 skrivet: 23 maj 2020, 09:43:52 »
lägg ut slangen på underarmeringen men låt den ligga löst, när överkanten är på plats så lyft upp slangen och strippa fast den på undersidan överkanten. Det är inte kritiskt med "fästavstånden" för när betongen vibreras kommer slangen att flyta upp och lägga sig mot armeringen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Golvvärme i dubbelarmerad platta
« Svar #11 skrivet: 23 maj 2020, 12:51:29 »
Tror ni att man kan fästa slangen på armeringsnätet först och sen lägga dit det upp och ner med slangen på?

nej.....

Är armeringen gjord?  I annat fall skulle jag fästa slangen med buntband ovanpÃ¥ det understa armeringsnätet.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Johan000

  • Gäst
Johan000
SV: Golvvärme i dubbelarmerad platta
« Svar #12 skrivet: 23 maj 2020, 19:56:16 »
nej.....

Är armeringen gjord?  I annat fall skulle jag fästa slangen med buntband ovanpÃ¥ det understa armeringsnätet.

Nej, armeringen är inte gjord. Tanken var att jag skulle fixa golvvärmen under helgen och sen kommer grundfirman och armerar under veckan, det var dock innan jag visste att slangen inte bör ligga 12-12 cm under ytan. Jag är samtidigt väldigt trött på att krångla med olika företag och vill egentligen bara få saken gjord, undra hur mycket man vinner på att lyfta slangen 3-4 cm? Det innebär ju att grundfirman måste armera i 2 omgångar, vilket orsakar visst krångel.


Jag tackar för alla råd och kommentarer i tråden!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärme i dubbelarmerad platta
« Svar #13 skrivet: 23 maj 2020, 20:08:33 »
Om det bara är en utbyggnad av ett vardagsrum tar det inte lång tid att lägga ut slangen låt gubbarna ta kaffe rast eller ta hjälp av dom när du lägger ut slangen det tar inte lång tid om du har alla grejer framme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Golvvärme i dubbelarmerad platta
« Svar #14 skrivet: 23 maj 2020, 20:09:41 »
 tummenupp
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!