Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gastryck  (läst 1550 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joakim3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gastryck
« skrivet: 12 augusti 2019, 17:18:18 »
Hej. Körd min CU-E9CKP5 på kyla i minst 20 minuter. Ville göra en vakuumpumpning ! Stängde ventilen för det klena röret, körde ytterliggare 5 min och stängde ventilen på det grova röret samt stängde pumpen och gjorde den strömlös. Men när jag ska koppla på den blå slangen från vakuumpumpen på den nedre anslutningen på utedelen så är den trycksatt, visar 50-70 psi på blå klocka! Öppnar jag blå kran så pyser gasen ut via vakuumpumpen. Vad är felet? Kan det vara så att kompressorn inte gick då jag körde på kyla, tänkte aldrig och lyssna, däremot gick fläkten i utedelen. Hade även felkod H99, visserligen efteråt, när detvtyvärr pyst ut lite gas.
« Senast ändrad: 12 augusti 2019, 19:37:52 av Joakim3 »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gastryck
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2019, 23:22:59 »
Varför göra en vacuering på ett fyllt system?
Varför göra en pumpdown uten manometer?
Omöjligt. Att. Säga vad som hänt eller vad du gjort.
Kan vara så enkelt att en kran läcker.

Utloggad Joakim3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gastryck
« Svar #2 skrivet: 13 augusti 2019, 09:48:33 »
Ja du electroluxaren, kanske för jag ville se om det är ett läckage nånstans då effekten avtagit. Eller om jag helt enkelt vill ta ner pumpen eller flytta den, samma procedur i vilket fall. Använde manometerställ som jag alltid gjort, följde instruktionerna! Borde inte 25 minuters körning på kyla, 16 grader, ha tömt innedelen och rören? Blåste ju kallt ur innedelen!....

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Gastryck
« Svar #3 skrivet: 13 augusti 2019, 11:41:56 »
Antar att du kanske även tänkt trycksätta efter att du kört tillbaka soppan men du kan då bara kolla om rören/kopplingarna samt om innerdelen har ett läckage, större chans/risk att det är utedelen som då har en liten läcka.

Tror mer på att innedelen kan behöva en ordentlig rengöring och kolla så att utedelen lameller är rena och fina, men då den är nästan 20år gammal så kanske det är kompressorn som börjar bli sliten.

Om kompressorn gick och du stängt båda kranarna med insex när du var klar så är det nog som elektroluxaren skriver gällande otät kran.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Joakim3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gastryck
« Svar #4 skrivet: 13 augusti 2019, 12:48:37 »
Gjorde nytt försök idag. Släckte? felkod H99. Körde på kyla, 16 grader, skapligt länge. Det grovsa röret vid utedelen blev isbelagd, det klenaste endast kall. Kopparrören till lamelllpaketet blev ca 50 grader. Kompressorn spinner, inget oljud enlig mig. Stängde ventilen på den klena, då började isen smälta på grova ventilen. Körde så ett par minuter, stängde den och stängde av allt med fjärren, gjorde den strömlös också. Provade trycka försiktigt på nålventilen i serviceporten men fullt? tryck på gas ändå! Tycker båda ventilerna känns lika när man skruvar med insexnyckeln, som.om o-ringgarna är felfria, inga konstiga ljud .Till saken hör att det är ovanligt korta gasrör pga placeringen, kan detta spela in?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gastryck
« Svar #5 skrivet: 13 augusti 2019, 17:38:48 »
intressant
det grova röret brukar det aldrig bli is på.
men om du använder manometer så ser du ju när trycket går ner under återsugningen.
50 grader på vilket rör?
om man inte kompenserar fyllnadsmängden vid korta rör får man dålig effekt då förångaren blir vätskefylld.
med risk för vätskeslag i kompressor.
men gör som du alltid gjort det är säkert helt rätt.

Utloggad Joakim3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gastryck
« Svar #6 skrivet: 13 augusti 2019, 19:09:52 »
Tack för svar och tips. Problemet är att det är så svårt att hinna skruva på slangen i serviceporten då det pyser ut så mycket, men jag får väl vara snabbare. Så trycket sjunker när man kör på kyla (återsugning)? Mätte med IR mätare på ingående rören i cellpaketet på utedelen, rören som.kommer frånkompressorn? Slog mig också att jättekorta rör kan ställa till det med för mycket " vätska". Pumpen var tidigare installerad med långa rör och sedan återsugen vid demontering.Men H99 betyder väl gasbrist? eller igensatt filter på innedelen......men det är rejält rengjort, alla lameller samt fläkttrumma.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gastryck
« Svar #7 skrivet: 15 augusti 2019, 19:17:21 »
okay där har vi nog svaret
H99 kan vara att växelventilen, fyrvägaren inte slår om eller kärvar.
I draget läge eller halvläge så kan du inte suga tillbaka soppan

Utloggad Joakim3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gastryck
« Svar #8 skrivet: 15 augusti 2019, 19:50:11 »
Gjorde ett nytt försök att Ã¥tersuga och se, denna gÃ¥ng funkade det, opratörsfel!..jag stängde fel kran, kollade aldrig under isoleringen efter rätt rör/kran.!  Stängde allt och gjorde en vakuumsugning i drygt 1 timme.Manometern sjönk sÃ¥ fint mot noll och förbi. Slog av pump och det fick stÃ¥ sÃ¥ i 7 timmar.....manometern hade inte rört sig alls. Öppnade kranarna enligt instruktion, trycket steg till ca 50 bar? Städade upp, drog pÃ¥ värmen men fisljummet, allt lÃ¥ter och känns ok, inga blinkande lampor etc. H99 finns där hela tiden. Men mÃ¥ste frÃ¥ga, ingenstans pÃ¥ nätet stÃ¥r det att H99 har med 4 vägsventilen att gör, enbart gasbrist eller smutsig innedel, ev nÃ¥n sensor. Kan man pÃ¥ prov lura/bygla nÃ¥tt sÃ¥ att H99 släcks och se om värmen kommer?

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Gastryck
« Svar #9 skrivet: 15 augusti 2019, 21:24:43 »
H99 har i allmänhet haft antingen med igensatt innerdel eller trasigt inre kort att göra.

Tyvärr är det nog näst intill omöjligt att på ett vanligt service-/manometerställ utläsa från visarens ställning om kretsen är tät eller inte. Då man kopplar en precisionsmätare till kretsen vid vacumsugning så ser man tydligt att manometerställets visare går i botten under 0 redan efter en kort stunds pumpande men sen tar det ofta ännu en bra stund innan den digitala precisionsmätaren börjar kommer in på området och börjar visa nånting.

Du kan ju testa (kanske du gjort det?) att ställa upp fläkthastigheten och se om du blir av med felkoden. Ytterligare om du misstänker köldmedelsbrist så känn (försiktigt) på gasröret där det kommer ut från kompressorn, ska bli riktigt hett där om det finns bara lite köldmedel.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!