Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Coolix Inverter - nÃ¥n som har erfarenheter?  (läst 74203 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sparkz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #15 skrivet: 24 september 2010, 22:08:56 »
 huvuddunk Det borde jag ju ha tänkt pÃ¥... Kan nog ha fuskat lite där, bara en tuss gullfiber.  :-[
Västra götaland, 86 m2 trähus med källare, c:a 100 mm isolering i väggarna.
Braskamin i källare, direktel uppe, 12000 kWh/år. From 20/9 2010 en 5kW Coolix på övervåningen.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #16 skrivet: 05 oktober 2010, 00:06:13 »
Oppdatert forbrukskurve, og statistikk:

Jeg har oppdatert og justert på mitt regneark for analyse av strømforbruket. Lagt inn årsmiddeltemperatur, døgntemperatur og avlest forbruk for hver dag. Også justert toppen på sinusforløpet til det punkt med lavest normaltemperatur i Trondheim, som er 27 januar med -3.2C.

Det ser så langt ut som pumpen gir en besparelse på ca 9kWh per døgn målt mot min "normalkurve".


- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #17 skrivet: 17 oktober 2010, 20:39:22 »
Akkumulert siden 19 september der jeg startet målingene ligger forbruket nå 389 kWh bak "normalen". Det hele ser med andre ord lovende ut. :)

- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #18 skrivet: 25 oktober 2010, 21:38:41 »
Min Coolix Inverter har nå i følge effektmåler forbrukt 535 kWh siden oppstart 19 september.
Ut fra estimatet for forbruk bygget på tidligere års strømforbruk uten varmepumpe har jeg anvendt 454kWh mindre enn forventet.
 
Det skulle bli en virkelig "COP" på 1,85, men langt lavere en teoretisk. Det må komme av at vi kjører mer komfort og er ikke like flinke til å fyre på i vedovnen nå med varmepumpen innstallert. Forrige vinter betalte jeg en gjennomsnittlig pris på strømmen på nær 1 kr/kWh, så til nå spart ca 450,-
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #19 skrivet: 13 november 2010, 22:56:07 »
Oppdatering

Inverterpumpen har vært i drift i 55 døgn nå, og ut fra "normalen" har vi benyttet 836kW/h mindre enn normalt.
Den 10 november var døgntemperaturen i Trondheim -7,3 grader. På det kaldeste var det -11 grader og da lå effektmåler på 1700W. Nå med 2 varmegrader ute trekker den rundt 800W.
Et par problemer har det vært. For noen dager siden ga innedelen fra seg noen ekle lyder, akkurat som viften tok bort i de tynne ribbene på kondensator. Dette var når det ikke ble avgitt effekt, altså viften kun gikk på tomgang. Ved et lett trykk på utsiden stoppet lyd, slapp jeg opp finger kom den tilbake. Litt justering på oppheng, og lyden forsvant. Trolig kommer det av at innerdel ikke var bein, den bøyde noe for jeg slet slik som andre har skrvet om å få satt den ordentlig opp grunnet plassen rundt slangepakken.
Deretter startet utedel Ã¥ gi lyd fra seg da det ble kaldere. Samme der, litt press  pÃ¥ dekslingen og lyden redusert. Jeg skrudde av et deksel, og sÃ¥ kompressor. Den er isolert med en type matte som ser ut til Ã¥ vær limt pÃ¥ med noe selvklebende middel, og i kulden hadde en flik av denne løsnet og kom bort i dekslingen. Jeg klippen kort og godt av ca 5mm av dette slik at den ikke tok bort i dekslingen, og lyden forsvant.
Begge disse ulydene ville nok ikke ha oppstått i en dyrere pumpe?

« Senast ändrad: 13 november 2010, 23:05:37 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad swepower

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #20 skrivet: 15 november 2010, 20:12:25 »
Tucsonor, har nÃ¥gra spörsmÃ¥l till dig (eller nÃ¥gon annan ocksÃ¥ för den delen  ;)).
Den där rörgenomföringen, var satte du den? Montageplattan, spelar det ngn roll om man monterar den med pil upp eller ner?
Läste ngn fick att fungera bättre med pil ner.

Utloggad swepower

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #21 skrivet: 16 november 2010, 19:45:27 »
FÃ¥r banne mig inte ihop det, enligt manualen. >:(
Ska röret med isolering dras ut på sidan av den inre enheten? Alltså att man knäpper bort den tandade kanten och drar röret den vägen och sedan ut genom väggen till den yttre enheten? Känns som det gått i stå...Ngn som känner för att informera?
 *vinkar*

Utloggad swepower

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #22 skrivet: 18 november 2010, 16:40:17 »
Fick tag i info på Jula istället.
Man ska helst INTE böja rören från vänster sida till höger sida. Risken är mycket stor att dom spricker då. Man kan på sin höjd böja dom, så dom står rakt ut bakåt. Så mina får bli åt vänster.
Kondensvattenslangen kan dras ut i samma hål eller dras ut under den inre enheten. Förutsatt den har lutning.
Montageplattan spelar ingen roll tydligen. Bara att vända på den om det inte skulle funka ordentligt.
Tack och hej leverpastej. :)

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #23 skrivet: 18 november 2010, 22:22:00 »
Hei Swepower

Så ikke dine spørsmål før i dag, men jeg tok rørene ut til venstre slik du endte med å gjøre. Turte ikke bøye på de.
I neste uke er det meldt lavere enn -15, skal bli spennede å se om den slår seg av slik det står den vil gjøre når utetemp er lavere enn -15.

I dag er det -8, og den ligger jevnt å trekker på 1100W i forbruk.

Avising går noen ganger helt uten at jeg forstår hvorfor, det er ikke noe is å se utenpå i alle fall.

« Senast ändrad: 18 november 2010, 23:10:18 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad swepower

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #24 skrivet: 18 november 2010, 22:57:59 »
Greit det.
Här är det strax över noll, än så länge. Som sagt, ska bli kyligare neste uke. Bor strax sör om Stockholm
Jag fyller på med mina erfarenheter, så gott det går.

Utloggad swepower

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #25 skrivet: 22 november 2010, 12:49:54 »
Nu så är invertern upp och rullar. Ska bli intressant att se inför den stundande kylan, som ska dra ner över landet.
Måste bara kommentera den bedrövliga manualen som medföljer. Inte många siffror rätt där.
Hade problem med hur jag skulle ansluta slangarna till ytterdelen. D-delen ska bort, den är bara ett skydd. A-delen är också ett skydd, tas bort genom att trycka ner flickarna som sticker ut på B-delen. Sen är det bara att koppla ihop. Håll i B-delen när ni trycker på C-delen, sen fäller ni bara ner handtaget och det pyser till. Klart.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #26 skrivet: 22 november 2010, 16:30:17 »
Hei.

Enig, manualen var særdeles mangefull på hvordan sammekobling skulle skje. Men før jeg monterte sammen studerte jeg denne video nøye:
http://www.maxbo.no/Trinn-for-trinn/Montere-varmepumpe/.
2:53 ut i video del to vises sammenføyning på en kobling tilsvarende den på Jula-pumpen.

På onsdag er det meldt -18. Etter manualen skal pumpen da stoppe automatisk (-15). Det skal bli spennende å se.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad swepower

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #27 skrivet: 22 november 2010, 16:46:22 »
Bra länk där till infovideo.
Ser nu att Jula sänkt priset med ytterligare 1000 sek. Nu blir det många som slår till, tror jag.

Utloggad HansL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #28 skrivet: 22 november 2010, 18:22:13 »
Installerade min coolix igår. Installationen gick mkt bra. MEN - efter ett dygn så har pumpen lyckats med att få upp tempen i garaget till 11 grader! Har prövat med flera olika värmeinställningar. Den har dragit 800w i timmen så den har gått hela natten. Verkar inte vara någon höjdarpump det här direkt. Har 2 Panasonicpumpar innan som gör vad dom ska. Ringde Jula idag coh fick lite tips om att pröva med flera olika inställningar. Det kan ta lång tid för kylmediet att blanda sig. Tror det är skitsnack. Det ska bli varmt med en gång, det har det blivit med mina andra. Någon annan som inte får nåt tryck i sin? Läste att det kan vara problem med att få pumpen att jobba från lågt gradtal. Verkar skumt tycker jag, det är ju trots allt en värmepump. Det blir nog till att lämna tillbaka skräpet.
« Senast ändrad: 22 november 2010, 20:02:01 av HansL »

Utloggad swepower

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #29 skrivet: 22 november 2010, 18:37:02 »
HansL, har du tätat ordentligt i vägg-genomföringen?
Står den i Heat eller Auto?
Hur stort är garaget? Hur kallt har du utomhus? Vilken temperatur har du satt den på? Fick du ihop slangkopplingen ordentligt?
Min gav värme efter 3 minuter. Sprider värmen rejält i hall, datarum, sovrum och kök. Den har bra spridning på värmen till rummen, tappar runt 1 grad per rum. Letar sig tom en trappa upp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!