Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga värme i Husbils projekt!  (läst 6255 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefanoland

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bygga värme i Husbils projekt!
« skrivet: 08 april 2014, 23:10:50 »
Håller på att bygga husbil av en Peugeot Boxer 06a ock vill ha en bra värme anläggning (vattenburen)Bilen har en webasto 5kw värmare som i dags läge är kopplad för att värma upp motor samt cupen med orginal värmepaket.
Tanken är att installera värmeväxlare (inköpt en 10 radig 22kw) Golvvärme(installerad ca:35m 12mm pex ej inkopplad) 2st cirkulationspumpar (en på varje sida om växlaren en varvtalsstyrd)
Handuks tork,varmvattenberedare (inköpt 20L med elvärmepatron 230v/med anslutningar att värmas upp av värmesystemet) vill även ha ett par radiatorer i systemet.Har även en elpatron 2kw med230v cirkulationspump.
Frågan är hur bygger jag upp systemet för att få det att fungera?
Är bil & båt tekniker så kunskaper har jag om det mesta men en liten kunskaps svacka när det gäller upp byggnad av värmesystem(cirkulation o flöden)
Tacksam för alla idéer!
MVH
Stefanoland

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygga värme i Husbils projekt!
« Svar #1 skrivet: 09 april 2014, 08:04:39 »
Du kanske ökar chansen att få svar om du kommer med någon form av skiss på hur du själv tänker dig att det skall kopplas, det är mindre jobb att säga ja eller nej, eller föreslå en ändring - än att rita upp en komplett förslag åt dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stefanoland

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga värme i Husbils projekt!
« Svar #2 skrivet: 09 april 2014, 09:13:15 »
Ska göra ett försök att rita upp hur jag har tänkt.
Ska bara fundera ut hur jag kan lägga upp en skiss eller bild i från min IPad
MVH
Stefanoland

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga värme i Husbils projekt!
« Svar #3 skrivet: 09 april 2014, 14:22:24 »
Du måste ha radiatorer också. Jag har själv husvagn. En nyare välisolerad kabe. Och ändå har jag räknat ut att det går åt ca 150 watt/kvm när det är 15 minus. Med enbart vår golvvärme igång kan jag hålla varmt ner till ca 2-3 plusgrader utomhus. Du kör ju ett trycklöst system där man sätter ett expansionskärl ca 1.2-1.5 meter upp på väggen. Oftast sitter där en 12 volts pump i det kärlet också. Då kan du få varmt även om du ligger utan ström. Snåla inte med radiatorerna. Dom kostar inte mycket på en husvagnsskrot. Sen är det bara att docka på webaston. Temp styrningen i en husvag/husbil fungerar som så att när inställd temp är uppnåd stannar cirkpumpen. Då kommer Webaston också att stanna på sin inbyggda tempvakt som brukar ligga kring 75-80 grader. Och din webasto kommer räcka till effektmässigt. Du bör ha någon elektrisk ventil eller manuell som stänger flödet till motorn när du ligger still. Jag hjälpte en att bygga om en husbil så att vi fick cirkulation i värmepaketet på själva bildelen. Sen en extra brytare så att man kunde ha kupefläkten igång på ettan. Det blev grym komfort skillnad i hytten då man på den husbilen vände förarsätet mot matbordet. Då krävs det ju att man ligger på ström och har batteriladdaren inkopplad. Bara ett tips när du ändå ska göra så mycket åt det. Du slipper all kondens på framrutorna.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga värme i Husbils projekt!
« Svar #4 skrivet: 09 april 2014, 15:02:19 »
Hur fungerar en Webasto som värmekälla? De är väl inte konstruerade för att gå några längre stunder, och fläkt m.m.. lär tära på batteriet.
Sen ligga och försöka sova med värmaren vrÃ¥landes samtidigt som avgaserna väller upp runt bilen är väl ingen höjdare kanske...  dontknow

En gasolpanna från valfri husvagn är både tyst och i princip avgasfri med minimal elförbrukning.
Gasol lär väl ändå behövas till kök och kyl misstänker jag.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Stefanoland

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga värme i Husbils projekt!
« Svar #5 skrivet: 15 april 2014, 07:13:03 »
Åter kommer i påsk helgen med mera om mina funderingar.
MVH
Stefanoland

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bygga värme i Husbils projekt!
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2014, 22:46:33 »
Ser man på en tex husbil, det är värme, kyl, spis. Sen är det en annan aspekt, ligger man på camping eller fricampar man som jag föredrar? Värme=gasol, diesel,bensin. Kyl/frys=gasol,el. Spis=gasol, som jag ser det. Ts har ju inte nämnt hur han har tänkt använda husbilen. Ska han bo i den året runt, isolera bra isåfall, Gasol är dyrt. Annars så kommer man väldigt långt med 12V. Det laddas från motorn, Solcellerna. C-tek har bra grejor till det, MPPT laddning till bodelsbatterierna, även en shunta till densamma har de. Solceller, mycket bra. Stor batteribank, 200-300Amp. Omformare 12vDC-230vAC, osv. Sen så kan man ju ha med sig ett bensinelverk också. Finns alla möjligheter.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bygga värme i Husbils projekt!
« Svar #7 skrivet: 30 augusti 2014, 23:56:04 »
Det är en skåpbil. Se till att isolera ordentligt, fogskum i balkar osv. Sen så kan man diskutera vidare, hur har du tänkt isolera väggarna i skåpet?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad lastm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga värme i Husbils projekt!
« Svar #8 skrivet: 31 augusti 2014, 19:29:08 »
Gasol är dyrt.

Det beror väl på. Gasol kallas även motorgas och det kostar inte många kronor. Problemet är att få anläggningen godkänd.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bygga värme i Husbils projekt!
« Svar #9 skrivet: 29 september 2014, 21:18:55 »
Motorgas, är det ekonomiskt försvarbart att installera det i en skåpbil enbart för värmens skull i bodelen? Tänker på tankanslutningar o godkännande.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!