Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoel med högt ström uttag.  (läst 5673 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Ecoel med högt ström uttag.
« skrivet: 23 februari 2013, 19:19:21 »
Jag är hos ett par med en ca 3 år gammal ecoel och en ecoair 107. Lite kyligt. Innegivaren visa 19.8 grader och var inställd på 21.5. Elpatronerna går inte in. Det var inställt 20 A huvudsäkring. Ström uttag på 18A. Det stämmer givetvis inte. Jag hittade strömkännarna ovanpå pannan så dom är ju inte inkopplade. Men går det inte använda den pannan utan strömkännare? Det är ju inte konstigt att inte elpatron går in för den trodde ju ström uttaget på huset redan var på Max nästan. Finns det någon inställning där man kan ange att man inte har ström kännarna inkopplade?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecoel med högt ström uttag.
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2013, 23:05:06 »
Nej, det tror jag inte. Dom måste installeras för att EcoEl ska kunna begränsa övre patronen. Kan det vara så att installatören stängt av övre patronen för att slippa installera effektvakten? Det skulle ju förklara om det inte går att få varmt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ecoel med högt ström uttag.
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2013, 23:36:53 »
Jag kollade igenom lite snabbt bara. Den övre stod på 3 kW och 48 grader. Den hade gått 21 timmar med 5 starter sista dygnet. Jag kollade även nu innan vi gick. Framledning 43 men den ville ha 47. Shunten hade börjat räkna ner. Går inte övre patronen in förrän shunten är fullt öppen? För det fanns fortfarande 47 grader i övre pannan men ingen elpatron gick in och hjälpte till. Men hur kan det stå ström uttag 18 A? Han som bor där kan inget och jag har svårt för att trist det fanns strömkännare och dom som låg ovanpå pannan var ett par extra i "reserv".
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecoel med högt ström uttag.
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2013, 23:50:52 »
Shuntfördröjningen mÃ¥ste räkna ner till 0 innan den börjar ta vatten frÃ¥n övre  tanken.

Dom har väl nåt mer igång i huset? Diskmaskin, tvättmaskin..?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ecoel med högt ström uttag.
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2013, 00:03:45 »
Det ända som var igång som jag såg var ugnen. En vanlig ugn brukar ju ligga på 3 kW. Alltså ca 5A per fas. Sen givetvis värmepumpen. Men eftersom den visa 18A ström uttag så borde det vara strömkännare inkopplade. Men undra varför där låg sådana ovanpå på pannan också. Får kolla lite bättre nästa gång jag är där.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecoel med högt ström uttag.
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2013, 00:26:19 »
Det strömuttag som EcoEl visar i displayen är uttaget på den högst belastade fasen, totalt, och den infon får den från effektvakten, så då måste det finnas sådana monterade. Den visar inte vad pannan och VPn drar.

Varför den inte når upp i temp går inte att svara på om man inte får massor av mer info: alla inställningar i menyerna, driftdata, info om huset, läge i landet, osv.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ecoel med högt ström uttag.
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2013, 07:25:16 »
hej!! du måste ha effektvakter monterade!!! annars skulle ecoel visa 0 i strömuttag!!! troligt är att där redan satt ringkännare och montören körde på dessa...

men skicka in lite inställningar sÃ¥ har nÃ¥got att jobba med!!! och förutsättningar pÃ¥ hus, storlek pÃ¥ pumpen...  tummenupp
SvenE
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ecoel med högt ström uttag.
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2013, 08:46:01 »
Det ända som var igång som jag såg var ugnen. En vanlig ugn brukar ju ligga på 3 kW. Alltså ca 5A per fas.

Många ugnar är 3 kW enfas och behöver 16 A säkring.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ecoel med högt ström uttag.
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2013, 09:05:26 »
Det är kanske så att dom använt dom gamla strömkännarna. För där satt en halv gammal nibe elpanna innan. Så dom kanske använt dem och lagt dom nya ovanpå pannan. Men då var det inte så konstigt inte elpatron gick in. Undra bara vad det var som drog så mycket så den visa 18A. Ska be han kolla idag igen och se vad där står. Han säger det ligger alltid på 19.5-20 grader fast den är inställd på 21.5. Kurvan var visserligen lite låg. Inställd på 50. Med tanke på han behöver ca 45 vid nollan så ökade jag kurvan till 55. Men jag tycker det brukar inte spela så stor roll hur kurvan står på ecoel. Verkar som innegivaren kan ändra en hel del. Möjligt att det finns någon begränsning på hur mycket innegivaren kan förskjuta kurvan och att den låg på Max då kurvan var ganska fel. Justeringen låg på 0. Tror även den borde ökas i ett gammalt dragit stenhus från tidigt 1900 tal med MP rot enkelpaneler.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Ecoel med högt ström uttag.
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2013, 09:56:26 »
om kurvan är för lågt ställd så har det ingen betydelse hur mycket du ökar på inställningen på inomhus temperaturen. det kommer inte att hända något.
att justera in kurvan tycker jag fungerar bäst om man kopplar in inomhusgivaren ställer den på tex. 21,5°.
sedan får man justera kurvan utifrån det. ändra på lutningen vid utomhustemperatur under 0°,och justeringen över 0°.
jag får bäst resultat om jag gör så.
jag har testat åtskilliga gånger med att justera kurvan utan inomhusgivare. har perfekt temperatur i alla lägen förutom när solen värmer.
men när jag då kopplar in inomhusgivaren så blir det för varmt inne.
är då tvungen att sänka kurvan för att det ska bli bra.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecoel med högt ström uttag.
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2013, 10:27:35 »
Jag har experimenterat en hel del med balansen mellan huskurvan och innegivaren och det verkar som om huskurvans grundinställning utgår från att innetempen är ställd på 20 grader, dvs då får man den framledning som syns i diagrammet i instruktionsboken. Om man ställer upp innetempen så höjs framledningens börvårde ca 1,5 grad per 0,5 grader, men bara ungefär. Det som tycks hända är att lutningen på huskurvan blir brantare.

Men om man startar med helt fel huskurva så funkar det inte, utan man måste ha ungefär rätt huskurva från början. Och om man läser CTCs instruktion så står det väldigt tydligt att om innetempen inte når börvärdet ska man höja huskurvan alternativt justeringen (beroende på om plus- eller minusgrader).
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ecoel med högt ström uttag.
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2013, 10:52:25 »
Det är kanske så att dom använt dom gamla strömkännarna. För där satt en halv gammal nibe elpanna innan.

Dom kanske inte ger rätt utspänning i förhållande till strömmen så att VP'n mäter fel? Har du en tångamperemätare så kan du verifiera att det går den ström som det står.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecoel med högt ström uttag.
« Svar #12 skrivet: 24 februari 2013, 12:07:13 »
Men om VPn går, och drar 2,4 kW, övre patronen är igång och drar 3 kW, ugnen är igång och drar 3 kW på en fas, plus nånting mer är igång i huset, så är det väl inte så konstigt att man kommer upp i 18A? Det som står i displayen är ju belastningen på den högst belastade fasen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ecoel med högt ström uttag.
« Svar #13 skrivet: 24 februari 2013, 12:50:51 »
Men om VPn går, och drar 2,4 kW, övre patronen är igång och drar 3 kW, ugnen är igång och drar 3 kW på en fas, plus nånting mer är igång i huset, så är det väl inte så konstigt att man kommer upp i 18A? Det som står i displayen är ju belastningen på den högst belastade fasen.
Nu var ju visserligen elpatronen inte igång. Och ugnen utgår jag från att det var en tre fas ugn. En ca 15 år gammal gaggenau. Svårt och veta då han har massa garage och tillbyggnader hit och dit. Kanske något el element som står och går. Men jag trodde att kurva och justering inte spelade så stor roll på ecoel. Men då är jag ganska säker på att justeringen behöver ökad till 2 eller 3 nånting så hamnar det nog så pass rätt att innegivaren sköter resten. Givetvis borde han justera kurvan utan innegivare. Men det är svårt när han är totalt ointresserad och eldar nästan dagligen i sin kamin. Men igår hade han inte eldat för en gångs skull. Det var därför jag tänkte kolla hur det stod till. Nu vet jag ju att hans 107 kommer gå i princip för fullt vid 0- 2 minus ungefär utan elpatron. Ska försöka sänka övre pannan lite till. Synd bara att dom har badkar. Då går kanske inte det. Lite timmar jag såg var. Tid sen den installerades var ca 34000 timmar. Det blir ca 4 år. Kompressortid stod på ca 11000 timmar. Men jag har för mig elpatronstod på ca 13000 kWh. Binär jag tänker efter är det ju inte så bra. 2700 timmar per år är ju ganska bra. Men då är ju 3250 kWh elpatron en del per år. Kanske oundvikligt om man vill ha varmvatten från ecoel. Nja får testa sänka övre pannan lite till.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecoel med högt ström uttag.
« Svar #14 skrivet: 24 februari 2013, 13:18:36 »
Den övre elpatronen värmer den övre tanken till en temperatur som ligger 1-2 grader över det börvärde som står i menyn innan den stänger av helt, och börvärdet är framledningen plus 7 grader. Det står i driftmenyn om elpatronen är igång eller ej.

Att ställa ner tempen på övre tanken i Inställningar har ingen effekt förrän det inställda värdet är högre än framledningen plus 7 grader. Huskurvans värde ändrar lutningen på huskurvan medan justeringen parallellförskjuter kurvan uppåt och nedåt.

Vad som är bra/dåligt beror på husets storlek, isolering, läge i landet, temp inomhus, osv. Om huset kräver hög framledning och man vill ha 21-22 grader varmt inne (huskurva 55 plus lite högre genom vald innetemp) så kan man antagligen inte värma huset med VPn överhuvudtaget om det blir kallare än 6-7 minusgrader ute.

Jag har gjort av med i snitt 1000 kWh/månad på elpatronerna för att hålla värmen i vårt hus, eftersom VPn bara kan leverera tillräckligt varmt vatten ner till ca -10. Och vintertid i Västerbotten händer det ju att vi har kallare än så vintertid...

Så 3250 kWh per år låter inte mycket.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!