Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 24 februari 2013, 22:31:12 »

Jo visst är det de. Men jag menade bara att kurva 58 och justering 0 blir ungefär samma som kurva 55 och justering 3 vid just 15 minusgrader. Så jag tror 55 och 3 är mer rätt än 58 och 0 i det huset om man ska ligga någorlunda rätt när det är 10-15 plusgrader ute sen.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 24 februari 2013, 21:43:19 »

Men det är väl bara att vrida upp kurvan till 58 om det är det som behövs?
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 24 februari 2013, 17:48:05 »

Justering med +3 gör att man får en flackare kurva, dvs om det blir rätt framledning vid -15 så blir det (relativt sett) för hög vid -1, och tvärtom om man kör minusjustering.
Jo det förstår jag. Men med tanke på att kurva 55 förmodligen inte räcker och jag är ganska säker på att justering 0 inte fungerar i ett såpass gammalt stenhus.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 24 februari 2013, 17:43:42 »

Justering med +3 gör att man får en flackare kurva, dvs om det blir rätt framledning vid -15 så blir det (relativt sett) för hög vid -1, och tvärtom om man kör minusjustering.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 24 februari 2013, 16:58:19 »

Jag misstänker också att kurvan borde vara 57-58. Men jag ville inte göra för drastiska ändringar igår. Men kurva 55 och förskjutning 2 eller 3 blir ju ungefär detsamma. Du har nog rätt att den bryter tidigare än tio minus. Jag har försökt förklara för honom att det inte är billigare att elda med ved. Men det är rätt svårt att få in ::). Oavsett om han eldar eller ej så ska ju det vara varmt i huset. Tror han eldat mycket mest på grund av att han alltid haft kallt innan. Och totalt ointresserad av värmepumpen har gjort att han inte kunnat öka värmen. Lite mitt fel också då jag trott innegivaren skulle fixa det ::)
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 24 februari 2013, 16:48:09 »

Jag får ändrad framledning om jag stegar upp innetempens börvärde till 21,5, men sen händer inget mer om jag ökar mer, men jag har å andra sidan valt en huskurva som ska ge rätt temperatur.

Apropå VPin-stopp. På en vanligt EcoAir är det väl 48 grader? Men det börjar falla redan vid -8 och faller ganska brant, så vid -10 är det bara 45 grader. Vid -5 värmer EcoAir vattnet bara 4-5 grader och det betyder att max VPut innan den stannar på för hög VPin är ca 52 grader. Och tempen på nedre tanken kommer vara nån grad lägre än VPin eftersom dykröret sitter lite lägre än mynningen på inkommande röret från VPn.

Framledning 45 vid 0 grader ute motsvarar väl dessutom kurva 58 utan justering, och om mina beräkningar stämmer så blir det i såna fall problem med för hög VPin redan vid -6, så Min utetemp borde stå på -5, och sen får elpatronerna gå in och sköta värmen.

Man ska ha otroligt billig ved om det ska löna sig att elda för att värma huset vid temperaturer där VPn funkar bra.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 24 februari 2013, 14:04:30 »

Nu ligger huset utanför Malmö så vi har ju inte så kallt. Denna säsongen kan jag uppskatta 2 nätter kallare än 10 minus. Alltså ca 20 timmar. Men jag är medveten om att vid kanske tio minus kommer den bryta på hög retur. Han sa att elementen kändes varmare nu än igår. Men skulle ringa mig när han stod vid pannan. Tänkte lite på det purjo skrev. Det är ju inte säkert strömkännarna är friska. Eller helt enkelt inte samma sort som borde sitta där och därför mäter dom fel. Nä, upp med justeringen några grader så blir där nog varmare inne. Jag har hela tiden inbillat mig att på excel pannan har innegivaren nästan kunnat justera hur mycket som helst. Men så är det tydligen inte.  Någon som vet hur mycket den kan parallell förskjuta kurvan? Känns som där är tid inblandat också. För jag vet att det ofta står typ 25 grader beräknad fram när han eldar i kaminen länge. Därför har det varit svårt att dra några slutsatser hur det varit inställt.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 24 februari 2013, 13:18:36 »

Den övre elpatronen värmer den övre tanken till en temperatur som ligger 1-2 grader över det börvärde som står i menyn innan den stänger av helt, och börvärdet är framledningen plus 7 grader. Det står i driftmenyn om elpatronen är igång eller ej.

Att ställa ner tempen på övre tanken i Inställningar har ingen effekt förrän det inställda värdet är högre än framledningen plus 7 grader. Huskurvans värde ändrar lutningen på huskurvan medan justeringen parallellförskjuter kurvan uppåt och nedåt.

Vad som är bra/dåligt beror på husets storlek, isolering, läge i landet, temp inomhus, osv. Om huset kräver hög framledning och man vill ha 21-22 grader varmt inne (huskurva 55 plus lite högre genom vald innetemp) så kan man antagligen inte värma huset med VPn överhuvudtaget om det blir kallare än 6-7 minusgrader ute.

Jag har gjort av med i snitt 1000 kWh/månad på elpatronerna för att hålla värmen i vårt hus, eftersom VPn bara kan leverera tillräckligt varmt vatten ner till ca -10. Och vintertid i Västerbotten händer det ju att vi har kallare än så vintertid...

Så 3250 kWh per år låter inte mycket.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 24 februari 2013, 12:50:51 »

Men om VPn går, och drar 2,4 kW, övre patronen är igång och drar 3 kW, ugnen är igång och drar 3 kW på en fas, plus nånting mer är igång i huset, så är det väl inte så konstigt att man kommer upp i 18A? Det som står i displayen är ju belastningen på den högst belastade fasen.
Nu var ju visserligen elpatronen inte igång. Och ugnen utgår jag från att det var en tre fas ugn. En ca 15 år gammal gaggenau. Svårt och veta då han har massa garage och tillbyggnader hit och dit. Kanske något el element som står och går. Men jag trodde att kurva och justering inte spelade så stor roll på ecoel. Men då är jag ganska säker på att justeringen behöver ökad till 2 eller 3 nånting så hamnar det nog så pass rätt att innegivaren sköter resten. Givetvis borde han justera kurvan utan innegivare. Men det är svårt när han är totalt ointresserad och eldar nästan dagligen i sin kamin. Men igår hade han inte eldat för en gångs skull. Det var därför jag tänkte kolla hur det stod till. Nu vet jag ju att hans 107 kommer gå i princip för fullt vid 0- 2 minus ungefär utan elpatron. Ska försöka sänka övre pannan lite till. Synd bara att dom har badkar. Då går kanske inte det. Lite timmar jag såg var. Tid sen den installerades var ca 34000 timmar. Det blir ca 4 år. Kompressortid stod på ca 11000 timmar. Men jag har för mig elpatronstod på ca 13000 kWh. Binär jag tänker efter är det ju inte så bra. 2700 timmar per år är ju ganska bra. Men då är ju 3250 kWh elpatron en del per år. Kanske oundvikligt om man vill ha varmvatten från ecoel. Nja får testa sänka övre pannan lite till.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 24 februari 2013, 12:07:13 »

Men om VPn går, och drar 2,4 kW, övre patronen är igång och drar 3 kW, ugnen är igång och drar 3 kW på en fas, plus nånting mer är igång i huset, så är det väl inte så konstigt att man kommer upp i 18A? Det som står i displayen är ju belastningen på den högst belastade fasen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 24 februari 2013, 10:52:25 »

Det är kanske så att dom använt dom gamla strömkännarna. För där satt en halv gammal nibe elpanna innan.

Dom kanske inte ger rätt utspänning i förhållande till strömmen så att VP'n mäter fel? Har du en tångamperemätare så kan du verifiera att det går den ström som det står.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 24 februari 2013, 10:27:35 »

Jag har experimenterat en hel del med balansen mellan huskurvan och innegivaren och det verkar som om huskurvans grundinställning utgår från att innetempen är ställd på 20 grader, dvs då får man den framledning som syns i diagrammet i instruktionsboken. Om man ställer upp innetempen så höjs framledningens börvårde ca 1,5 grad per 0,5 grader, men bara ungefär. Det som tycks hända är att lutningen på huskurvan blir brantare.

Men om man startar med helt fel huskurva så funkar det inte, utan man måste ha ungefär rätt huskurva från början. Och om man läser CTCs instruktion så står det väldigt tydligt att om innetempen inte når börvärdet ska man höja huskurvan alternativt justeringen (beroende på om plus- eller minusgrader).
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 24 februari 2013, 09:56:26 »

om kurvan är för lågt ställd så har det ingen betydelse hur mycket du ökar på inställningen på inomhus temperaturen. det kommer inte att hända något.
att justera in kurvan tycker jag fungerar bäst om man kopplar in inomhusgivaren ställer den på tex. 21,5°.
sedan får man justera kurvan utifrån det. ändra på lutningen vid utomhustemperatur under 0°,och justeringen över 0°.
jag får bäst resultat om jag gör så.
jag har testat åtskilliga gånger med att justera kurvan utan inomhusgivare. har perfekt temperatur i alla lägen förutom när solen värmer.
men när jag då kopplar in inomhusgivaren så blir det för varmt inne.
är då tvungen att sänka kurvan för att det ska bli bra.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 24 februari 2013, 09:05:26 »

Det är kanske så att dom använt dom gamla strömkännarna. För där satt en halv gammal nibe elpanna innan. Så dom kanske använt dem och lagt dom nya ovanpå pannan. Men då var det inte så konstigt inte elpatron gick in. Undra bara vad det var som drog så mycket så den visa 18A. Ska be han kolla idag igen och se vad där står. Han säger det ligger alltid på 19.5-20 grader fast den är inställd på 21.5. Kurvan var visserligen lite låg. Inställd på 50. Med tanke på han behöver ca 45 vid nollan så ökade jag kurvan till 55. Men jag tycker det brukar inte spela så stor roll hur kurvan står på ecoel. Verkar som innegivaren kan ändra en hel del. Möjligt att det finns någon begränsning på hur mycket innegivaren kan förskjuta kurvan och att den låg på Max då kurvan var ganska fel. Justeringen låg på 0. Tror även den borde ökas i ett gammalt dragit stenhus från tidigt 1900 tal med MP rot enkelpaneler.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 24 februari 2013, 08:46:01 »

Det ända som var igång som jag såg var ugnen. En vanlig ugn brukar ju ligga på 3 kW. Alltså ca 5A per fas.

Många ugnar är 3 kW enfas och behöver 16 A säkring.
Skrivet av: SvenE
« skrivet: 24 februari 2013, 07:25:16 »

hej!! du måste ha effektvakter monterade!!! annars skulle ecoel visa 0 i strömuttag!!! troligt är att där redan satt ringkännare och montören körde på dessa...

men skicka in lite inställningar så har något att jobba med!!! och förutsättningar på hus, storlek på pumpen...  tummenupp
SvenE
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 24 februari 2013, 00:26:19 »

Det strömuttag som EcoEl visar i displayen är uttaget på den högst belastade fasen, totalt, och den infon får den från effektvakten, så då måste det finnas sådana monterade. Den visar inte vad pannan och VPn drar.

Varför den inte når upp i temp går inte att svara på om man inte får massor av mer info: alla inställningar i menyerna, driftdata, info om huset, läge i landet, osv.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 24 februari 2013, 00:03:45 »

Det ända som var igång som jag såg var ugnen. En vanlig ugn brukar ju ligga på 3 kW. Alltså ca 5A per fas. Sen givetvis värmepumpen. Men eftersom den visa 18A ström uttag så borde det vara strömkännare inkopplade. Men undra varför där låg sådana ovanpå på pannan också. Får kolla lite bättre nästa gång jag är där.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 23 februari 2013, 23:50:52 »

Shuntfördröjningen måste räkna ner till 0 innan den börjar ta vatten från övre  tanken.

Dom har väl nåt mer igång i huset? Diskmaskin, tvättmaskin..?
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 23 februari 2013, 23:36:53 »

Jag kollade igenom lite snabbt bara. Den övre stod på 3 kW och 48 grader. Den hade gått 21 timmar med 5 starter sista dygnet. Jag kollade även nu innan vi gick. Framledning 43 men den ville ha 47. Shunten hade börjat räkna ner. Går inte övre patronen in förrän shunten är fullt öppen? För det fanns fortfarande 47 grader i övre pannan men ingen elpatron gick in och hjälpte till. Men hur kan det stå ström uttag 18 A? Han som bor där kan inget och jag har svårt för att trist det fanns strömkännare och dom som låg ovanpå pannan var ett par extra i "reserv".
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 23 februari 2013, 23:05:06 »

Nej, det tror jag inte. Dom måste installeras för att EcoEl ska kunna begränsa övre patronen. Kan det vara så att installatören stängt av övre patronen för att slippa installera effektvakten? Det skulle ju förklara om det inte går att få varmt.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 23 februari 2013, 19:19:21 »

Jag är hos ett par med en ca 3 år gammal ecoel och en ecoair 107. Lite kyligt. Innegivaren visa 19.8 grader och var inställd på 21.5. Elpatronerna går inte in. Det var inställt 20 A huvudsäkring. Ström uttag på 18A. Det stämmer givetvis inte. Jag hittade strömkännarna ovanpå pannan så dom är ju inte inkopplade. Men går det inte använda den pannan utan strömkännare? Det är ju inte konstigt att inte elpatron går in för den trodde ju ström uttaget på huset redan var på Max nästan. Finns det någon inställning där man kan ange att man inte har ström kännarna inkopplade?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!