Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Schema för VVB?  (läst 863 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Merrimack

  • Gäst
Merrimack
Schema för VVB?
« skrivet: 16 oktober 2014, 17:59:42 »
Min elnätsägare har dubbel överföringskostnad dagtid under senhöst/vinter. Jag undrar om det finns någon anledning att stänga av vvb under dagtid när vi ändå är på jobbet. Om vvb är avstängd, blir det dyrare att värma upp den igen än att den ligger och håller samma temp under hela dagen?

Har en Daikin bergvärmepump med inbyggd vvb.

Utloggad G.Orre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Schema för VVB?
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2014, 18:24:46 »
Största besparingen gör du nog genom att säga upp dubbeltariffen och i stället ha enkeltariff.
Den fasta kostnaden brukar vara så pass mycket högre på dubbeltariffen att du måste förbruka väldigt mycket el innan den lönar sig. Och eftersom du kör bergvärme så vill du ju även värma ditt hus på dagen när elen är dyr.

Med enkeltariff så får du ett elpris någonstans mitt emellan och slipper bekymra dig om när du förbrukar din el.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Schema för VVB?
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2014, 21:33:15 »
Min elnätsägare har dubbel överföringskostnad dagtid under senhöst/vinter. Jag undrar om det finns någon anledning att stänga av vvb under dagtid när vi ändå är på jobbet. Om vvb är avstängd, blir det dyrare att värma upp den igen än att den ligger och håller samma temp under hela dagen?

Har en Daikin bergvärmepump med inbyggd vvb.

Är det bara överföringsavgiften som förändras men inte själva energipriset så tror jag inte att du sparar något med VV schema.

Häls
/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!