Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För dÃ¥lig rökgastemperatur. Vad är felet?  (läst 3644 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Krokfar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
För dålig rökgastemperatur. Vad är felet?
« skrivet: 14 oktober 2010, 12:59:43 »
Hej igen!
Har nyligen köpt hus och börjar lära mig pannan ei huset inför vintern.
Det är så att jag har problem med rökgaserna i min CTC v-25 FG panna. Kommer bara upp i 150 grader när jag kör med båda direktspjällen stängda som det står att man ska göra. Öppnar jag däremot det främre så blir det ett jäkla drag och då kan jag reglera temperaturen med den.
I morse sotade jag rent ordentligt och såg att sekundärluften i bak på pannan var igentäppt. Efter rengöringen blev det tyvärr inte bättre.....inte sämre heller som tur är. Men vad kan det då vara som gör att inte pannan får tillräcklig luft. Har kört med fullt öppna ventiler utan bättre resultat. Är det kanske dags att ringa sotaren?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: För dålig rökgastemperatur. Vad är felet?
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2010, 11:15:20 »
Att rökgastemperaturen är låg fast det brinner bra tyder ju i och för sig på bra verkningsgrad i pannan - att det mesta av värmen i rökgaserna överförs till vattnet.

Men innan du spekulerar mer, sÃ¥ kolla att rökgastermometern visar rätt. Prova att ta loss den och stoppa ner pinnen i kokande vatten, dÃ¥ ska den ju visa 100  ºC . För att fÃ¥ ett referensmärke vid högre temperatur kan du smälta tenn eller bly och mäta temperaturen just när det stelnar. PÃ¥ det sättet kan du fÃ¥ en kalibreringspunkt nÃ¥gonstans mellan 200 och 327  ºC beroende pÃ¥ vilken legering det är.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Krokfar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: För dålig rökgastemperatur. Vad är felet?
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2010, 11:39:30 »
Tack för svaret! Det ska jag göra med en gång!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!