Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: regulator till vindkraft 12v 300w  (läst 13022 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fisherman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
regulator till vindkraft 12v 300w
« skrivet: 22 januari 2012, 11:40:44 »
Jag har beställt ett 12v 300w vindkraftsverk från kina, och nu undrar jag om det fungerar med en regulator till solcell eller om jag måste ha en regulator som är gjord för vindkraft, vad är skillnaden på dessa?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: regulator till vindkraft 12v 300w
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2012, 10:59:26 »
Har inte vindkraftverket någon inbyggd spänningsregulator?
Om det är försett med en permanentmagnetgenerator och likriktare, så är det enklast att reglera i samband med likriktningen (hälften av dioderna i bryggan är då ersatta med tyristorer eller mosfet-transistorer och vanligtvis är reglerkretsen också hopbyggd med likriktaren, på samma sätt som laddningsregleringen sker på t ex en mc med svänghjulsmagnetgenerator).

Jag föreslår att du väntar tills du har fått verket levererat och studerat konstruktionen närmare innan du bestämmer om och hur du ska lösa spänningsregleringsproblemet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Fisherman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: regulator till vindkraft 12v 300w
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2012, 20:10:46 »
Som jag har förstått det så är det inte någon laddregulator utan det är tre kablar som kommer ut från verket, och tre kablar till ett batteri med två poler känns svårt.
Jag får helt enkelt vänta till verket landar här i svea.


/Fish

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: regulator till vindkraft 12v 300w
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2012, 09:45:41 »
Då är det ganska troligt att den tredje kabeln är chassijord (för åskskydd etc).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Fisherman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: regulator till vindkraft 12v 300w
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2012, 22:10:58 »
Ok, den som väntar får se!

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: regulator till vindkraft 12v 300w
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2012, 21:41:56 »
Dom 3 kablarna som kommer ut är 3 faser så man behöver en tre fas likriktare.
Tänk på att om man ska sätta en laddnings regulator så får den inte bara bryta laddningen utan den måste antingen kortsluta vindkraft verket eller leda strömmen till ett dump motstånd för annars komer det att rusa när batterierna är full laddade.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: regulator till vindkraft 12v 300w
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2012, 22:01:32 »
Ok, den som väntar får se!
Mens du väntar så kan du ju kolla på film:
fick ett kompendium (48sidor) i julklapp av min yngste son, "How to build a WIND TURBINE", nåt att bita i för den som vill pula! Filmen har lagts ut av författaren.....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: regulator till vindkraft 12v 300w
« Svar #7 skrivet: 23 februari 2012, 20:38:38 »
Knappast trefas om spänningen är 12V och effekten 300W. Troligt är i såfall plus, minus och jordning
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: regulator till vindkraft 12v 300w
« Svar #8 skrivet: 23 februari 2012, 20:43:18 »
Är det 3 sladdar är det 3 faser.
Man jordar inte ett 12 volts verk.
Ställ samma fråga här http://24volt.eu/phpBB3/index.php så kommer precis samma svar.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: regulator till vindkraft 12v 300w
« Svar #9 skrivet: 23 februari 2012, 20:47:02 »
Är det 3 sladdar är det 3 faser.
Man jordar inte ett 12 volts verk.
Ställ samma fråga här http://24volt.eu/phpBB3/index.php så kommer precis samma svar.

Titta tex på detta 12 volts verk
Generator: Kuggningsfri trefas 8-polig synkrongenerator
« Senast ändrad: 24 november 2020, 07:18:51 av Rickard »
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: regulator till vindkraft 12v 300w
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2012, 11:12:27 »
Är det 3 sladdar är det 3 faser.
Man jordar inte ett 12 volts verk.
Ställ samma fråga här http://24volt.eu/phpBB3/index.php så kommer precis samma svar.

Air-X -verken som det såldes mycket av för runt 10 år sedan har inbyggd likriktare och regulator för att samarbeta med 12 V blybatteri och de har tre ledningar - plus, minus och chassijord. Chassijordledningen är ansluten till ett kol som bryggar över svänglagringen, förmodligen har man gjort så för att inte kullagret ska skadas av blixtströmmar. Generator, likriktare och regulator är helt isolerade från jord internt i verket.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: regulator till vindkraft 12v 300w
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2012, 11:57:44 »
Air-X -verken som det såldes mycket av för runt 10 år sedan har inbyggd likriktare och regulator för att samarbeta med 12 V blybatteri och de har tre ledningar - plus, minus och chassijord. Chassijordledningen är ansluten till ett kol som bryggar över svänglagringen, förmodligen har man gjort så för att inte kullagret ska skadas av blixtströmmar. Generator, likriktare och regulator är helt isolerade från jord internt i verket.

Du har så rätt när det gäller air-x verken men jag har till dags datum inte stött på något kina verk med inbygd likriktare.
Men men finns säkert undantag.
Vi får se när det dyker upp hos TS men jag skulle våga sätta en slant på att det är 3 fas växelström ut.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Jon Bartlund

  • Gäst
Jon Bartlund
SV: regulator till vindkraft 12v 300w
« Svar #12 skrivet: 26 mars 2012, 23:06:36 »
Skärpning nu ni amatöramatörer. 3 kablar från ett 12V-verk innebär alltid Noll-reductans, vilket innebär en symetrisk plusvåg i ett direkt linjärt system, MAO, en kortsluttningfri spänningsväg skall frångås av den på den negativa sidan monterad likriktare. Om ni mot förmodan och bättre vetande väljer en externt monterad riktare så måste det tagas hänsyn till den variation som ofrånkommligen kommer av den frekvensriktade (hör och häpnad) strömmen som blir den bieffekt som av ert val automatiskt uppstår. Det bästa i detta prekära scenarium är att begrännsa den uppkommna strömmen med en resistor på 124 ohm (12 V). Nu kommer ni att ha ett system som (med sin egna inneboende beteende) arbetar harmoniskt oberoende av yttre påverkan. SUCK, trodde jag skulle slippa denna självklara utläggning....

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: regulator till vindkraft 12v 300w
« Svar #13 skrivet: 26 mars 2012, 23:14:40 »
Tack för att du offrade lite av din dyrbara tid för att förklara detta för oss obotliga amatöramatörer.
 :::_)
« Senast ändrad: 26 mars 2012, 23:26:56 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: regulator till vindkraft 12v 300w
« Svar #14 skrivet: 26 mars 2012, 23:23:10 »
Det hade varit ännu bättre om det stämde det han skrev för det han skrev är bara nonsens från början till slut.

Dom flesta mindre vindkraftverken har i dag 3 fas kuggningsfri generator som Ska ha en extern likriktare och regulator.
Men det finns undantag som har inbyggd likriktare och laddnings regulator.

På www.24volt.eu finns en enorm kompetens rörade vindkraftverks funktion och uppbyggnad.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: regulator till vindkraft 12v 300w
« Svar #15 skrivet: 26 januari 2015, 22:18:27 »
Man ska väl ha en shuntregulator till vindkraftverk? Annars "skenar" den väl när batterierna är fulladdade eller inte orkar ta emot all ström.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: regulator till vindkraft 12v 300w
« Svar #16 skrivet: 27 januari 2015, 03:36:33 »
När batterierna är fulla måste man antingen dumpa strömmen i något motstånd eller liknade eller helt sonika kortsluta verket så det stannar.
Gör man inte något av detta skenar det.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!