Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump till tvÃ¥vÃ¥ningshus?  (läst 4861 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Luftvärmepump till tvåvåningshus?
« skrivet: 17 februari 2006, 18:45:59 »
Hej!

Jag har ett tvåvåningshus på ca 160kvm som nu värms med olja. Oljeförbrukningen är ca 3 kubik per år. Huset ska framöver troligtvis användas som fritidshus, men det beror mycket på om det går att få ner uppvärmningskostnaden.

Jag funderar på att skaffa en IVT luftvärmepump för att underhållsvärma huset vid 10 grader C. När jag är där tänker jag elda i vedpannan för att få "riktig" värme och varmvatten.

Jag undrar om någon vet om det är rimligt att kunna underhållsvärma ett tvåvåningshus med denna storleken med enbart en luftvärmepump, eller som det krävs någon ytterligare värmekälla? Det kanske finns någon som har erfarenheter från liknade situation?

Rummen i huset är ganska stora. Nere är det en hall, ett stort kök och ett vardagsrum. Uppe är det en hall, badrum och två relativt stora sovrum.

/Charlotta

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Luftvärmepump till tvåvåningshus?
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2006, 21:19:54 »
Det är inga problem att hÃ¥lla grundvärme i hela huset vid alla temperaturer faktum är att om du väljer IVT  6Kw sÃ¥ hÃ¥ller du nog hela huset med +20°C  till -20°C ute temp.
Det kan bli lite problem med spridningen men frostfritt på kallaste stället ska inte vara några problem även om du kör pumpen på +10°C. Blir det problem på något enstaka ställe kan du antingen sätta dit en frostvakt el ett lågt ställt element.

Huset har väl ett vattenburet radiatorsystem nu antar jag, det vore kanske ingen dum ide att fylla glykol i detta system för att förhindra att det fryser sönder om det blir ett längre strömavbrott. Det är inte helt enkelt men värt mödan! Fryser huset så är det oftast väldigt mycket jobb att fixa systemet igen.
 
Detta var nÃ¥gra tips för att kallställa ett hus det finns säkert fler!    Mvh  Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Luftvärmepump till tvåvåningshus?
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2006, 21:52:55 »
Jag har för mig att jag läst att IVT har problem med just +10gr funktionen, men jag är inte säker.
Sanyo har "nattsänkning" på sina maskiner som möjliggör en temp på +12gr, denna funktion kan vara aktiverad konstant.

Jag tror precis som joakar att det räcker utmärkt med en 6kW pump för att underhållsvärma 160m2 hus.



1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Riddaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Överdimentionera din värmepump
SV: Luftvärmepump till tvåvåningshus?
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2006, 22:08:14 »
Enklast är väl med elpatron i pannan, och så håller du låg temp i huset 5-6°,   

Mitt garage är på 35² för att hålla 5-6° krävs 6kw/dygn i snitt (dec-Feb.)
Dina 160m² drar nog ca  28kw/dygn,    om du klarar dig med 4 månaders uppvärmning ( dec-mars).

28kw/dygn gånger 124 dygn=  3472kw,  Det är väl inte så farligt ?

Men det gäller att hålla en låg temp i huset,  håll dörrarna mellan rummen öppna (för att undvika frysrisk)

Då klarar du dig med 5° i huset..            mvh        Anders
« Senast ändrad: 20 februari 2006, 14:46:32 av Riddaren »
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72
Har en IVT 5kw luftvärmepump
Samt en kakelugn som jag  eldar ca 3 m3 ved i per Ã¥r.  Har även ett garage pÃ¥ 35 m2 med vatten- buren golvvärme (liten elpanna) som jag värmer till ca +10 grader Totalt förbrukar vi ca 10800kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6000kw för vv och hushÃ¥llel,  2800kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Luftvärmepump till tvåvåningshus?
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2006, 22:16:24 »
Man kan ju göra lite överslagsberäkningar också.

Förbrukningen 3 kbm olja tyder på att ditt hus ligger ganska mitt i, varken dåligt eller bra isolerat. Förlustfaktorn ligger nog på 180 W per grad skillnad ute/inne. Ska man hålla + 10 inne vid -20 grader så går det åt 30 X 180 = 4800 W.

En IVT 6 kW ger enligt SP:s mätningar 2500 W vid -15 grader, det gäller i o f s vid +20 inne. Jag tror att det kan bli tufft att hålla +10 för en IVT 6kW-pump vid kalla perioder.

Det är en väldig skillnad på ett "bebott" hus och en "fd bebott hus som står tomt". Man tillför en massa värme genom att laga mat, ha frys och kyl igång, se på tv, förbruka varmvatten etc etc och bara att vara i huset. En man i ett tidigare inlägg blev besviken då hans värmepump bara orkade hålla +8 i fritidshuset när det blev kallt, och det var väsentligt mindre än dina 160 kvm.

Hur som helst måste du nog ha en backup ifall värmepumpen skulle stanna, t ex +5 grader på oljepannan. Det finns värmepumpar som har möjlighet till kanske +16 som lägst och sedan nattsänkning (ytterligare 4 grader lägre) = +12 grader. =Sanyo 123EH.

MVH/Gano


Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Luftvärmepump till tvåvåningshus?
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2006, 14:15:11 »
Man kan ju göra lite överslagsberäkningar också.

Förbrukningen 3 kbm olja tyder på att ditt hus ligger ganska mitt i, varken dåligt eller bra isolerat. Förlustfaktorn ligger nog på 180 W per grad skillnad ute/inne. Ska man hålla + 10 inne vid -20 grader så går det åt 30 X 180 = 4800 W.

En IVT 6 kW ger enligt SP:s mätningar 2500 W vid -15 grader, det gäller i o f s vid +20 inne. Jag tror att det kan bli tufft att hålla +10 för en IVT 6kW-pump vid kalla perioder.

Det är en väldig skillnad på ett "bebott" hus och en "fd bebott hus som står tomt". Man tillför en massa värme genom att laga mat, ha frys och kyl igång, se på tv, förbruka varmvatten etc etc och bara att vara i huset. En man i ett tidigare inlägg blev besviken då hans värmepump bara orkade hålla +8 i fritidshuset när det blev kallt, och det var väsentligt mindre än dina 160 kvm.

Hur som helst måste du nog ha en backup ifall värmepumpen skulle stanna, t ex +5 grader på oljepannan. Det finns värmepumpar som har möjlighet till kanske +16 som lägst och sedan nattsänkning (ytterligare 4 grader lägre) = +12 grader. =Sanyo 123EH.

MVH/Gano



Det krävs -23°C och kallare för att det ska sjunka under +18°C i der kallaste rummet i mitt hus iaf! Det kan hända att det är otroligt bra isolerat (gjort det själv Thumbsup )!
Har även ca 1600W hushållsel som hjälper till, var av det mesta av det rinner iväg och håller avloppsvattnet varmt, men ändå det är en väsentilg skillnad mellan +18 och +10 också!             
Det borde inte bli ofta huset behöver spetsa med elementen under ett år!
 

                         Â                                                                            Joakar
« Senast ändrad: 20 februari 2006, 14:27:59 av joakar »
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Luftvärmepump till tvåvåningshus?
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2006, 08:38:17 »
Man kan ju göra lite överslagsberäkningar också.

Förbrukningen 3 kbm olja tyder på att ditt hus ligger ganska mitt i, varken dåligt eller bra isolerat. Förlustfaktorn ligger nog på 180 W per grad skillnad ute/inne. Ska man hålla + 10 inne vid -20 grader så går det åt 30 X 180 = 4800 W.

En IVT 6 kW ger enligt SP:s mätningar 2500 W vid -15 grader, det gäller i o f s vid +20 inne. Jag tror att det kan bli tufft att hålla +10 för en IVT 6kW-pump vid kalla perioder.

Det är en väldig skillnad på ett "bebott" hus och en "fd bebott hus som står tomt". Man tillför en massa värme genom att laga mat, ha frys och kyl igång, se på tv, förbruka varmvatten etc etc och bara att vara i huset. En man i ett tidigare inlägg blev besviken då hans värmepump bara orkade hålla +8 i fritidshuset när det blev kallt, och det var väsentligt mindre än dina 160 kvm.

Hur som helst måste du nog ha en backup ifall värmepumpen skulle stanna, t ex +5 grader på oljepannan. Det finns värmepumpar som har möjlighet till kanske +16 som lägst och sedan nattsänkning (ytterligare 4 grader lägre) = +12 grader. =Sanyo 123EH.

MVH/Gano



Det krävs -23°C och kallare för att det ska sjunka under +18°C i der kallaste rummet i mitt hus iaf! Det kan hända att det är otroligt bra isolerat (gjort det själv Thumbsup )!
Har även ca 1600W hushållsel som hjälper till, var av det mesta av det rinner iväg och håller avloppsvattnet varmt, men ändå det är en väsentilg skillnad mellan +18 och +10 också!             
Det borde inte bli ofta huset behöver spetsa med elementen under ett år!
 

                                                                                                     Joakar

Ja, jag tror att det säger mer om isoleringen än om din värmepumps prestanda. Du har nog gjort ett väldigt bra jobb. Din Sharp ska alltså ge ca 2,5 kW vid -15 (ungefär samma maskin som IVT 6kW).

Charlotta gör slut på 3 kbm olja, 8000 kWh/kbm ger 24000 för varmvatten och uppvärmning. Drar man bort varmvattnet 5000 kWh så har man 19000 kWh kvar som går till uppvärmning. Sedan kan man räkna på lite olika sätt. Dividerar man med 3000 så får man ut effektbehov i kW vid -20 för en villa i mellansverige. Man kan också dividera 19000 med 100 och få ut en ungefärlig förlustfaktor per grads skillnad ute/inne (gäller också i syd, mellansverige).

Jag hade nog satt i en större pump. Fujitsus största t ex, den är bÃ¥de billig och MYCKET kraftfull. Däremot  jag inte om den gÃ¥r att köra pÃ¥ lägsta temp 16-17 + nattsänkning =12-13 grader, men det kanske nÃ¥gon annan vet ?

MVH/Gano
« Senast ändrad: 22 februari 2006, 09:35:11 av Gano »

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Luftvärmepump till tvåvåningshus?
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2006, 10:22:34 »
Skulle nog hellre satsa på en luft vatten pump samt elsteg i pannan och runt 8-10 ºC i temperatur i huset. Och om du är orolig för frysning något slags temp larm via telefon!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!