Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: val av pump  (läst 3631 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
val av pump
« skrivet: 13 oktober 2005, 20:38:39 »
Hej har hittat en panasonic cs-12dkew inomhudel cu-12dke utomhusdel för11995 +2000 för montering hos en lokal handlare,
tycker detta låter nästa för billigt är detta en bra pump? eller finns det bilighets versioner av Panasonic?
Har även tittat på mitsibitihs pumpar är dem bättre?

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: val av pump
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2005, 20:50:49 »
Ja ,vad säger man. Seriös kan man nog inte påstå att han är .
Anta att hans netto är t.ex 8500 + moms, + montering 2000 och det blir 12625kr. Vilket seriöst företag arbetar på det sättet. Vinsten 9,5% . När du ringer nästa gång låter det "Numret har upphört, hänvisning saknas"
LJ

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: val av pump
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2005, 12:34:03 »
Det är vad jag själv betalade i juni för samma pump.
Priserna har gått upp sedan dess, så jag skulle slå till. Kolla först referenser på leverantören. Och kolla att du fått allt utlovat innan betalning. Går firman i KK, så har du fabriksgarantin att falla tillbaka på. Men får troligen betala felsökningsarbete själv.

Jag tycker priset är extremt viktigt. Med bra förutsättningar kanske man kan tjäna in 5.000kr/år med en L/L pump. Då är det en rejäl skillnad att betala 14.000 eller 24.000 för samma pump, som kanske bara håller i 6 år. Man skall ju hinna tjäna en del pengar oxå, inte bara tjäna in vad pumpen kostat.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: val av pump
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2005, 12:44:40 »
Har saxat garantireglerna frÃ¥n en lÃ¥gprisförsäljare nedan benämd "företaget", tycker det verkar lite luddigt vad som gäller.  Sc:,h

Detta skriver jag bara för att klargöra att det inte är helt självklart att panasonics garantier alltid gäller om man köper på billigast möjliga sätt.

Alltså något som man verkligen bör kolla upp och få skriftligt på innan köp.
Detta om man anser att det är viktigt med garantierna. Ser man bara till lägsta pris och är beredd att offra gantierna är det en helt annan sak.

Citera
1. För Panasonic produkterna gäller Panasonic:s garantier för respektive produkt. Det åligger kunden att kontakta närmaste Panasonic serviceställe (se t.ex. www.panasonic+landskod) och garantifrågorna hanteras direkt mellan kunden och Panasonic.
2. Om "företaget" har förklarat att en produkt utgör en överskottsprodukt eller om en produkt säljs till ett särskilt lågt pris anses produkten såld i befintligt skick utan någon garanti.
3. I övriga fall gäller följande garanti från "företaget". Om under 5 år från leverans från "företaget" depå och vid ett garantitillfälle, något fel eller någon brist gällande material eller utförande framkommer beträffande produkten, tillhandahåller "företaget" utan kostnad nödvändiga reservdelar. Beträffande andra kostnader avseende avhjälpandet, svarar "företaget" och/eller gottgör kunden för dessa, upp till ett totalt belopp under garantitiden som motsvarar 10 % av det pris som kunden erlagt för produkten. För garantianspråk krävs att "företaget:s" garantiformulär (tillgängligt på "företaget:s" hemsida) är korrekt ifyllt och skickat till "företaget".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad eas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: val av pump
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2005, 09:45:07 »
Har kollat firman dem är inte med på swedacs sida.
Så det är frågan om man vågar chansa.
 Firman heter  Ede. www.ede.se

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: val av pump
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2005, 10:17:04 »
Eftersom det är en liten ort borde ni eller någon känna till ägaren..... Fråga dem vem som monterar. Fråga vem deras leverantör är. Men som jag skrev tidigare....sådana affärer gör man inte om man är seriös.....................Idag är inte många med på Swedacs list eftersom det är massor av "månskensbönder" som monterar.
LJ

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: val av pump
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2005, 10:23:01 »
Ett företag kan aldrig avtala bort konumentköplagen när man säljer till privatperson.
Konsumentköplags info: http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=490&lngArticleId=147
"Konsumentköplagen är en i huvudsak tvingande lag. Det innebär en stor fördel för dig som konsument eftersom det betyder att näringsidkaren inte får ger dig sämre villkor än vad som står i lagen. "

"Från och med den 1 april 2005 har reklamationstiden förlängts från två till tre år. Det gäller alltså varor som du har köpt den dagen eller senare. För varor som du köpt före detta datum gäller fortfarande två års reklamationstid"

Säljer man till företag kan man däremot gå runt konsumentköplagen.
Gissa varför vissa företag satt i system att sälja till "alla företag", jo enkom för att gå runt konsumentköplagen.



Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: val av pump
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2005, 18:01:35 »
Observera! Konsumenköplagen ger dig rätt att reklamera varan ( inte garanti) inom 6 månader så måste säljaren bevisa att du gjort fel annars måste den åtgärdas om det är fel som är ursprungligt. EFTER 6 månader MÅSTE du BEVISA att felet var ursprungligt för att få det åtgärdat. Har maskinen du köpt t.ex 18 månaders garanti så åtgärdar säljaren felet utan "snack" om det är så att maskinen har brustit utan att du har slitit ut den. Men du har fortfarande 18 månader kvar att reklamera varan.
LJ

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: val av pump
« Svar #8 skrivet: 15 oktober 2005, 18:15:31 »
LJ

Utloggad eas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: val av pump
« Svar #9 skrivet: 15 oktober 2005, 18:41:42 »
Är det avancerat att montera en pump
vad skall man fråga firman för att få kläm på om
dem vett vad dom gör?

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: val av pump
« Svar #10 skrivet: 15 oktober 2005, 19:01:12 »
Be om referenser. åk och titta på tidigare arbeten och intervjua de kunderna
LJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 720
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!