Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: klarar en plattvärmeväxlare att leverera varmatten???  (läst 3158 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smej

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Klarar en plattvärmeväxlare att leverera tappvarmvatten på temp från en värmepump typ 45-50grader???

Tänkte sätta en sån och förvärma tappvarmvatten innan en elberedare.... :-\

SÃ¥ klart har det ju betydelse med storlek men jag tänkte  om det är för lÃ¥g temp när det är ett större flöde....

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: klarar en plattvärmeväxlare att leverera varmatten???
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2009, 20:20:52 »
Klarar en plattvärmeväxlare att leverera tappvarmvatten på temp från en värmepump typ 45-50grader???

Tänkte sätta en sån och förvärma tappvarmvatten innan en elberedare.... :-\

SÃ¥ klart har det ju betydelse med storlek men jag tänkte  om det är för lÃ¥g temp när det är ett större flöde....

Absolut! bara den är tillräckligt stor...

Så kallade TVA (TappVattenAutomat) bygger på plattvvx. Det viktigaste är nog att trimma flödet så att den överför tillräckligt med värme samtidigt som den avger maximal värme så att returen till tanken blir kallast möjligt och med returen till tankens botten. Det är alltså flödet på tankens sida som ska vara optimerat mot flödet på kallvattnet.

Mvh Thomas

Utloggad smej

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: klarar en plattvärmeväxlare att leverera varmatten???
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2009, 22:54:07 »
Klarar en plattvärmeväxlare att leverera tappvarmvatten på temp från en värmepump typ 45-50grader???

Tänkte sätta en sån och förvärma tappvarmvatten innan en elberedare.... :-\

SÃ¥ klart har det ju betydelse med storlek men jag tänkte  om det är för lÃ¥g temp när det är ett större flöde....

Absolut! bara den är tillräckligt stor...


Så kallade TVA (TappVattenAutomat) bygger på plattvvx. Det viktigaste är nog att trimma flödet så att den överför tillräckligt med värme samtidigt som den avger maximal värme så att returen till tanken blir kallast möjligt och med returen till tankens botten. Det är alltså flödet på tankens sida som ska vara optimerat mot flödet på kallvattnet.

Mvh Thomas



men flödet genom värmeväxlaren kan man ju inte styra över på ena sidan tapp varm vattnet så det gäller att ha en nog stor växlare...

men hur stor???

jag har provat att räkna på det och kommit fram till att det behövs en runt 90kw för att klara att värma direkt men då har jag tänkt ha en vvb efter som toppar så om nån har en synpunkt för fram den.....
« Senast ändrad: 31 augusti 2009, 22:57:04 av smej »

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: klarar en plattvärmeväxlare att leverera varmatten???
« Svar #3 skrivet: 08 september 2009, 19:16:01 »
Förvarm vatten via VVX, inkommande KV ligger på 5-8gr, så du kanske hamnar på 35gr in i VVB och värm resten med Elpatron i VVB.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad smej

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: klarar en plattvärmeväxlare att leverera varmatten???
« Svar #4 skrivet: 10 september 2009, 23:49:18 »
Förvarm vatten via VVX, inkommande KV ligger på 5-8gr, så du kanske hamnar på 35gr in i VVB och värm resten med Elpatron i VVB.

Ja det var ju så jag tänkte ha det men hur stor vvx ska man ha???

Men om man har en riktigt stor vvx finns det nån möjlighet att man klarar av att värma till samma temp???

Bara en liten dum fråga ;)

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: klarar en plattvärmeväxlare att leverera varmatten???
« Svar #5 skrivet: 11 september 2009, 18:57:19 »
Förvarm vatten via VVX, inkommande KV ligger på 5-8gr, så du kanske hamnar på 35gr in i VVB och värm resten med Elpatron i VVB.

Ja det var ju så jag tänkte ha det men hur stor vvx ska man ha???

Men om man har en riktigt stor vvx finns det nån möjlighet att man klarar av att värma till samma temp???

Bara en liten dum fråga ;)

Ingen dum fråga..
Det går att värma till nästan samma temp om växlaren är tillräckligt stor. Men jag kan tyvärr inte hjälpa till med beräkningen. Du kan väl ringa någon tillverkare av växlare och höra om de kan hjälpa till att uppskatta vilken storlek du ska ha. Alternativt att du kollar in någon TVA och kollar storleken på deras växlare.

Mvh Thomas

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: klarar en plattvärmeväxlare att leverera varmatten???
« Svar #6 skrivet: 11 september 2009, 19:16:14 »
Googla lite..brukar ge en fingervisning..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad smej

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: klarar en plattvärmeväxlare att leverera varmatten???
« Svar #7 skrivet: 12 september 2009, 09:04:51 »
Googla lite..brukar ge en fingervisning..

ja jag har googlat men jag får väl ringa till nån säljare....

Är det nån som har en anning om det blir mycket flödes motstånd i en sån där växlare???

 Sc:,h b00k

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: klarar en plattvärmeväxlare att leverera varmatten???
« Svar #8 skrivet: 12 september 2009, 09:26:18 »
Googla lite..brukar ge en fingervisning..

ja jag har googlat men jag får väl ringa till nån säljare....

Är det nån som har en anning om det blir mycket flödes motstånd i en sån där växlare???

 Sc:,h b00k


 jag har för mig att nibe eller termia
 har en genomströmnings beredare
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: klarar en plattvärmeväxlare att leverera varmatten???
« Svar #9 skrivet: 17 september 2009, 21:42:51 »
Om inte jag minns fel var det väl Dr Chunlan som tog upp detta senast, och istället för en monster-vvx på 90kw kan man ta 2 mindre vvx i serie som då ev kan fixa bästa värmeväxling.

Som andra skrev i tråden finns det färdiga s.k tappvarmvatten-automater, tror det var Nibe och CTC som har sådana på lager, ligger runt 5-6.000:-.

Du tog också upp en problematik som jag ha hängt upp mig på och aldrig fått något bra svar. I de tapp-automater som finns är det 1 plattis, några justerventiler+trycksensor och 1 cirkulationspump som är ihopkopplade. Grejen jag har hängt upp mig på är att när man justerat in automaten blir denna avpassad för en medel varmvatten-tappning, så om man bara har en kran svagt på respektive 1 duschar och 1 kran är öppen samtidigt lär det bli dålig värmeväxling.

Jag hade en fundering på en typ av rotor som man bl.a kan köpa på jula för att pumpa vatten som man ansluter borrmaskinen till, så om man tog 2st av dessa rotorer (1 mot färskvatten och 1 mot slingan i acktanken), skulle alltså då färskvattenrotorn som ligger under tryck då "slava" och driva rotorn (man kopplar alltså ihop dessa 2 med axel mot axel utan växling), då skulle man i mitt tänk få en automatisk reglering i hastighet genom vvx:en och på så sätt få ut bästa energi och minsta returtemp in i acktanken. Akilleshälen med plattis är alltså vilken hastighet det är på vattnet via cirkulationspumpen på acktank-sidan som möter det kalla vattnet på färskvattensidan, kör jag lite får jag hög returtemp-kör jag "järnet" med flera förbrukare kommer plattisen att få det svårt att hålla värmen. Absolut bästa teknik hade ju varit en reglerbar cirk-pump som avpassade sin hastighet beroende på förbrukningen, men dagens system är bara on-off som styr cirk-pumpen.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!