Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Plan ny kärnkraft & vindkraft i Sverige  (läst 15328 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad japp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pite
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Plan ny kärnkraft & vindkraft i Sverige
« Svar #240 skrivet: 06 januari 2024, 15:54:04 »
Ramlade över en artikel om små reaktorer, intressant koncept. :)
https://www.tn.se/naringsliv/34521/glom-elen-har-ar-framsta-fordelarna-med-sma-reaktorer/
CTC EcoHeat 406 med 180 meters borrhål, Installerad hösten 2015, Värmer 130+40m3.
Värme och varmvatten 2016 - 2023 <4000kWh/år.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1724
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Plan ny kärnkraft & vindkraft i Sverige
« Svar #241 skrivet: 06 januari 2024, 23:48:17 »
Jag pratade med en på Vattenfall som vet lite om deras satsning och SMR är borta ur leken.

De planerar för 2 st stora reaktorer
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Plan ny kärnkraft & vindkraft i Sverige
« Svar #242 skrivet: 07 januari 2024, 05:48:06 »
Om/när massproduktion av SMR kommer igång lär det bli prisvärt, men i dagsläget är det nog knappast försvarbart.
Thoriumreaktorer kan också vara intressant, men även där behöver massproduktion komma igång innan priserna blir låga.
Indonesien blir första land som bygger dem i samarbete med Copenhagen Atom.
Även Alfa Laval är involverade i det projektet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 864
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Plan ny kärnkraft & vindkraft i Sverige
« Svar #244 skrivet: 16 januari 2024, 14:28:34 »
Vänsterpropaganda, de blandar och ger för att ge sken av värsta möjliga scenario.

Man hänvisar till en offert på SMR-reaktorer, nåt som regeringen inte talat om när DE nämner 10 nya reaktorer, de menar stora reaktorer, som är billigare i dagsläget, troligen stämmer deras beräkningar bra.

Sen jämför man med 35 öre/kWh för markbaserad vindkraft som redan drivit upp elpriserna till långt över 1 kr för de flesta svenska hushållen, man häpnar hur agenda-drivande SVT kan vara utan att någon enda människa tar upp deras fel och brister.
Förstår inte hur korkad man kan få vara och behålla sitt jobb på SVT, eller är det ett krav?

Med detta sagt så subventionerar jag hellre SVENSK kärnkraft än Kineser och finansvalpar i Sweitch (Hur det nu stavas) med miljarder.
Dessutom på svenska naturens bekostnad, och den globala miljön, och det globala klimatet.

Man måste också titta på någon form av spotpriskostnad på import/export som avgörs av bristsituationens i systemet.
Hur har jag ingen aning om, men det måste komma till, annars kan vi subventionera oss blodiga, Tyskarna kommer ändå köpa energin av oss för en spottstyver.
« Senast ändrad: 16 januari 2024, 14:33:01 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Plan ny kärnkraft & vindkraft i Sverige
« Svar #245 skrivet: 16 januari 2024, 17:44:26 »
Verkar som att miljöpartiet har en infiltratör på Energimyndigheten.
Och media hakar på.
Blir förhoppningsvis raskt omplacerad.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Plan ny kärnkraft & vindkraft i Sverige
« Svar #246 skrivet: 17 januari 2024, 08:13:42 »
Skulle tro att delar av vattenfalls styrelse också är agendadrivna, de rapporterar, SVT snedvrider informationen, och all vänstermedia (Läs Schibsted) basunerar ut budskapet.
Borgarna "har" i princip ingen media utom på sociala medier (om de inte blivit avstängda från dessa) som kan kontra med sanningsenlig information, och därför hålls majoriteten av Svenskarna i okunskap om lögnerna, de som bara konsumerar tryckt media, Public Service och TV4.

På tal om Schibsted så har jag senaste halvåret typ, sett hur de sammanför alla sina medier under en och samma hatt så att de ska få bättre koll på sina kunders agerande (Typ samma inloggning överallt, eller vad det nu är dom gjort), jag tror att det är en del i det kommande övervakningssamhället, liknande det i Kina där man får olika "sociala poäng" i olika sammanslutningar, som medier, banker, sjukvård, försäkringsbolag och liknande aktörer som säljer eller samordnar information mellan varandra.
För de som följt med i fallet Nigel Farage i UK: https://internationalbanker.com/banking/debanking-how-nigel-farages-banking-woes-have-raised-serious-concerns-over-account-closures/
De gjorde en samordnad attack mot honom och stängde av honom både från sociala medier och banksystemet efter att det i slutna rum fattats ett gruppbeslut om att han var icke önskvärd.
Tro mig på mitt ord, han kommer att bli högsta höns i UK så småningom, för det här är sånt som folk, de som röstar, inte tolererar.

Samma sak med Trump i USA, efter att demokraterna politiskt baserat åtalat honom för en mängd mer eller mindre påhittade brott så kommer han troligen vinna valet i USA i höst, om han slipper finkan.
Sånt där håller man ju egentligen bara på med i diktaturer.
Man kan tycka vad man vill om Trump, men om de politiska motståndarna sätter sina antagonister i finkan så är man på ett brant sluttande plan mot diktatur.
Man ser nåt liknande i Sverige när Sossarna dagarna innan valet går ut och varnar för att SD är en säkerhetsrisk, detta efter all skada Sossarna själva (med fler tidigare regeringar, både S och M-stämplade) åsamkat Sverige med sin politik, både när det gäller invandringen och den islamisering vi nu ser, och energisystemet, det är så oerhört beklämmande att man kan undra varför inte fler lämnar Sossarna - kan det vara att de verkligen tror på lögnerna?

Det är nog tur att man inte vet vad som försiggår bakom kulisserna, även om man börjat få lite insikt.

För att återgå till kärnkraften så är det egentligen oväsentligt vad det kostar, det är vårt enda alternativ om vi ska bli CO2-neutrala.
Det är bara att betala vad det kostar.
Vi kan ju inte fortsätta lägga ned sÃ¥nt som släpper ut CO2 och tro att sol och vind och svindyra kortlivade batterier ska kunna lösa energiförsörjningen.  dontknow

Att göra som med bilar, att man har ett gemensamt godkännande av olika reaktortyper i hela världen, eller i vart fall EU, skulle säkert kunna göra det billigare också, men framförallt kommer det ju bli billigare om 22 länder enats om att tredubbla kärnkraften från till 2045 eller vad det nu var.
Det stora problemet lär bli köerna för de som köper sent - de som kan bygga lär ha långa köer med beställare.
Det kan även pressa upp priserna.
« Senast ändrad: 17 januari 2024, 08:31:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Plan ny kärnkraft & vindkraft i Sverige
« Svar #247 skrivet: 19 januari 2024, 09:11:08 »
Precis som jag skrev, de hade fel, igen.
Regeringen visste vad de gjorde när de la in TV-licensen på skattsedeln, jag hade inte betalt ett öre till SVT om jag hade fått välja fritt.
Egentligen borde de göra som andra kanaler, att  man bara behöver prenumerera pÃ¥ det man vill se, jag skulle bara betala för sporten, som de är världsbäst pÃ¥. (Men smakar det sÃ¥ kostar det förstÃ¥s)
Finns väl ingen annan med samma budget, så då går det göra bra sportsändningar.

https://naringslivets-medieinstitut.se/svt-siffror-om-kostnad-for-karnkraft-stammer-inte/
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Plan ny kärnkraft & vindkraft i Sverige
« Svar #248 skrivet: 23 januari 2024, 15:04:26 »
Det finns bromsklossar i hela systemet som kommer att försöka kasta grus i maskineriet.
Vattenfalls VD är en som borde avgå.
Men det är nog hundratals (tusentals?) direktörer och tjänstemän som inte jobbar med folkets och landets bästa för ögonen.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 864
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Plan ny kärnkraft & vindkraft i Sverige
« Svar #249 skrivet: 23 januari 2024, 15:47:10 »


https://naringslivets-medieinstitut.se/svt-siffror-om-kostnad-for-karnkraft-stammer-inte/

Intressant rapport, hur tolkar ni den?

Medieinstitutets tolkning av rapporten:

Staffan Qvist har på Svenskt Näringslivs uppdrag räknat på kostnaden för framtida elsystem. Slutsatsen är att ett elsystem som bygger på 100 procent förnybar produktion blir dyrast eftersom det leder till att systemkostnaderna ökar med 40 procent. Rapporten slår fast att det i ett kostnadsoptimalt framtida elsystem kommer behövas både ny kärnkraft och vindkraft, och att det år 2045 består i huvudsak av 1/3 vattenkraft, 1/3 vindkraft och 1/3 kärnkraft[.

Spelar de banjo i Sista färden?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 638
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Plan ny kärnkraft & vindkraft i Sverige
« Svar #250 skrivet: 23 januari 2024, 18:11:58 »
Mer vindkraft? Rickard? Nån kommentar på det?
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Plan ny kärnkraft & vindkraft i Sverige
« Svar #251 skrivet: 24 januari 2024, 08:46:32 »
Modern/kommande vindkraft har ca 40% tillgänglig produktion av den uppgivna "maxeffekten", så om vindkraften ska stå för 1/3-del så kommer både vattenkraften och kärnkraften i princip att få stå still om man har 1/3-del vindkraft när det blåser så att vindkraften levererar för fullt.
Eller så får man exportera.
EU:s plan är ju att Sverige ska vara en elproducent som ska försörja stora delar av EU med energi (har sett planer på 30 000 vindsnurror i Svenska vatten), så det följer väl deras plan på ett sätt, men det har ju än så länge inte gynnat Svenska konsumenter att vi är nettoexportörer, så jag har svårt att säga nåt säkert om det geniala i den planen, troligen blir vi förlorare på något sätt, om inte annat när det gäller miljön.
Rent generellt skulle jag vilja påstå att all intermittent energiproduktion bidrar till kostnadsökningar för den planerbara energiproduktionen, ju mer intermittent, desto större kostnadsökningar.

Nu har vi ju ett folkomröstningsbeslut i grunden som gav till svar att kärnkraften skulle avvecklas "så snart som möjligt" så rent demokratiskt kanske det inte är fel, men med tanke på ändrade förutsättningar kanske en ny folkomröstning inte vore så dum.
Jag har en känsla av att en stor majoritet skulle rösta mot vind och sol och för kärnkraft om folket utbildades på ett adekvat sätt innan omröstningen.
Det är ju inte jättesvårt att förstås att det kostar att ha planerbar energiproduktion "bara" för att balansera intermittent energiproduktion.
Det normala är ju att man har planerbar baskraft som står för det mesta av förbrukningen, och intermittent energiproduktion som balanskraft, t.ex. olja eller gas.
Börjar man blanda in subventioner för intermittent produktion, och straffavgifter för planerbar produktion så är man på ett sluttande plan mot instabila elleveranser.
Blandar man dessutom in dikaturnationer och finansvalpar från runt om i världen som ägare av kritisk infrastruktur som delvis finansieras av skattemedel och kreditgarantier från EU och Svenska myndigheter så är man ännu mer illa ute.

Man kan väl säga att vi varit riktigt illa ute, men att det nu ser lite bättre ut, även om jag tycker att regeringen kunde vara avgjort mycket mer radikal i sin politik.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 452
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Plan ny kärnkraft & vindkraft i Sverige
« Svar #252 skrivet: 24 januari 2024, 09:46:02 »
 tummenupp pÃ¥ senaste inlägget Rickard..

Jag TROR att regeringen kommer att agera mer "radikalt", eller snarare mer skyndsamt ifrågan om utbyggnad av kärnkraften DÅ Natointrädet är avklarat.. Nato är på det stora hela av större vikt ifråga om att kunna säkerställa säkerheten kring kärnkraftverk och annan samhällsviktig struktur än som en försvarsallians i händelse av framtida krig.. dvs för att skydda bla elproduktion från driftstörningar av främmande makt i hela Europa.. att det ska "behövas" Natomedlemsskao är både trist och dyrt, men det är så modern krigsföring i mångt och mycket ser ut.. vi är sårbara.

Tror dock att vi som stor exportör av el kan finansiera stora delar av Natokostnaden via just elexporten, om intresset för det finns hos våra politiker..

Krasst sett ur ett energipolitiskt krigsperspektiv är Sverige ett potentiellt mål att "attackera" utan att bruka konventionella vapen, bla den kinesiska inblandningen i vindkraftsbranchen.. det är illa.. men konsekvenserna till "jiddrande" kan mildras genom ett dyrt medlemsskap i Nato..

SÃ¥ som jag ser det..

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 864
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Plan ny kärnkraft & vindkraft i Sverige
« Svar #253 skrivet: 28 januari 2024, 07:26:47 »
Nu kan jag informera alla vindkraftshatare och vindkraftsälskare att vindkraften i Sverige igår producerade runt 45-50% av vår förbrukning.
Nu är det visserligen inte så kallt, men det är ändå en betydande del.
Spännande framåt att se om vindkraftsbolagen kommer gå ur marknaden pga låga priser eller om en anpassning sker med mer lagring och liknande.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2968
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Plan ny kärnkraft & vindkraft i Sverige
« Svar #254 skrivet: 28 januari 2024, 07:38:40 »
Som konsumenter i finland är vi glada då elkabeln mellan Estland och Finland är ur bruk. Elpriset i Finland sjönk som en Sten och blir minus inkommande natt. Märkligt att elpriset blir lägre om man kan exporterar mindre?

Det har varit tyst från vattenfall angående havsvindkraftsparken som ska byggas här i kommunen. Förutom att det nu ska bli ett ännu större område än tidigare och fler fläktar.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!