Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor söker svar...  (läst 3571 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Addo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Frågor söker svar...
« skrivet: 07 februari 2004, 01:22:14 »
Vi ska bygga nytt hus till våren och har lite funderingar över värmepump och jordvärme....
Är helt obevandrad i tekniska termer vad gäller detta ämne men jag hoppas ni förstÃ¥r mina frÃ¥gor?!  ;)

Viket märke av värmepump skulle ni rekommendera?
Huset blir ca 140kvm samt ett garage på ca 40kvm.
Vi har mark som gott och väl räcker för att gräva ner ca 600m slang.

Hur mycket el drar en värmepump?

Hur kan man undvika att elpatronen går igång? Vi ska installera en braskamin inne i huset. Kan man kombinera dessa? Vid vilken temperatur brukar elpatronen slå på?

Garaget blir fristående. Ska vi ha värmepumpen i garaget eller inne i huset? Har hört att den kan låta lite störande. Hur blir det med varmvattnet, kommer det direkt i kranen när man öppnar den om värmepumps-
anläggninen är placerad ute i garaget?

Om man jämför jordvärme med pelletseldning, vad talar för jordvärme?

Det var allt för nu! Tack på förhand / Karolina
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re: Frågor söker svar...
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2004, 06:25:28 »
Citera

Om man jämför jordvärme med pelletseldning, vad talar för jordvärme?


När pelletsmatningen strular för femte natten i rad och det är -15 ute, dÃ¥ önskar man att man hade värmepump!  8)

Pellets kan funka bra. Investeringskostnaden är lägre men det är inte lika bekvämt som värmepump. Det ska fyllas pÃ¥, beställas, sotas och tömmas aska. Och det strular ibland och det tar större plats. Dessutom är framtida priser pÃ¥ pellets osäkert. Priset har gÃ¥tt upp hela tiden och blir det brist pÃ¥ spÃ¥n pga ökad efterfrÃ¥gan och byggindustrin sÃ¥ vete sjutton  ::)
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bob_the_builder

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
Re: Frågor söker svar...
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2004, 01:49:35 »
Citera
Hur blir det med varmvattnet, kommer det direkt i kranen när man öppnar den om värmepumpsanläggninen är placerad ute i garaget?

Nej, det kommer inte varmvatten direkt om du inte har så kallad vvc, varmvattencirkulation. Det är dock att beteckna som lyx i en normalstor villa. Ju längre rören från pannan är, desto längre tid får man vänta på varmvattnet. Tycker man det är ett problem så får man installera vvc eller placera pannan centralt i förhållande till tappställena.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe Fighter 1215-5 + FLM30 i egenbyggd (2003-2006) villa på 155 m2. 83 m aktivt i gammal vattenbrunn. Alldeles för grunt i teorin, men i praktiken funkar det!

Utloggad Patric

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re: Frågor söker svar...
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2004, 17:08:09 »
Citera
Hur kan man undvika att elpatronen går igång? Vi ska installera en braskamin inne i huset. Kan man kombinera dessa? Vid vilken temperatur brukar elpatronen slå på?

Det går utmärkt att hålla tillbaks elpatronen genom att elda i braskaminen. Det du behöver är en väl placerad innegivare som kompenserar för värmen som braskaminen avger. I en "normaldimensionerad" v-pump går elpatronen in vid ca. -10C men i och med att elpriserna är på väg uppåt så tror jag man har börjat att överdimensionera anläggningarna mer och mer. Har du tänkt att elda med braskaminen när det blir kallt finns det ingen anledning att överdimensionera (och betala en högra kostnad för anläggningen). Nackdelen med att överdimensionera är att man ökar antal start/stopp under den varma årstiden vilket (troligen???) minskar livslängden på pumpen.
Själv eldar jag på i kakelugnen när det börjar bli kallt vilket gör att min elpatron endast brukar gå 40-60h/säsong i en normaldimensionerad anläggning...

Om du tänker sätta in markv-pump så kan jag nästan garantera att installatörerna kommer att rekommendera en 5kW pump eller möjligen 7kW om dom anser att man skall ha högre täckningsgrad. Tänker du elda i braskaminen när det blir kallt så skall du inte ha mer än en 5:a. Det som skulle kunna påverka ovansyående resonemang är hur varmt du har tänkt ha i garaget samt var i Sverige du bor. Jag tänker mig ett "frostfritt" garage i sydsverige ;-)
Lägg gärna lite extra slang också när du är på G.


Vad gäller val av märke på v-pump så tror jag att den samlade expertisen hålelr med om att val av installatör är prioritet 1,2 och 3...
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!