Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 290 A/W Shunt-problem  (läst 7587 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT 290 A/W Shunt-problem
« Svar #15 skrivet: 25 mars 2018, 12:23:51 »
Ventilerna är elektrisk parallellkopplade och ska öppna och stänga samtidigt. Anledningen till att det är två ventiler tror jag är att det sitter en bypass på värmebäraren som bara ska vara aktiv vid husvärmning.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad AndersCarlsson

  • -=-=-=-=-=-=-
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlshamn
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 290 A/W Shunt-problem
« Svar #16 skrivet: 28 mars 2018, 13:38:14 »
Nu har jag konstaterat att den vänstra växelventilens motor har lagt av. Försökte öppna och laga den, men det var kört. En bättre begagnad växelventil av samma slag är nu på väg på posten och jag hoppas kunna testa den inom kort.
Tvärtemot vad rubriken säger så var det alltså INTE problem med shunten (som jag förövrigt såg fungera "live in action" när elpatronen var igång).
Tack för all hjälp så här långt!

Utloggad AndersCarlsson

  • -=-=-=-=-=-=-
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlshamn
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 290 A/W Shunt-problem
« Svar #17 skrivet: 02 april 2018, 11:23:14 »
Nu har pumpen och pannan gått konstant sedan jag bytte cirkulationspump. Jag trodde det var fel på shunten, men konstaterade att växelventilen var kass (i alla fall motorstyrningen till den). Vi har värme i radiatorerna och varmvatten i kranarna, men pumpen går KONSTANT och växlar bara mellan att värma vatten och radiatorerna. Ibland går eltillskottet in för att hjälpa till.
Är det den trasiga växelventilen som gör att pumpen går konstant? Kommer det rätta till sig med en ny växelventil(motor) eller är det fel på något annat i systemet? Någon givare man ska hålla koll på?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 544
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!