Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: daikin stylish xrh eller caldo ll xrh?  (läst 1144 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Filipp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
daikin stylish xrh eller caldo ll xrh?
« skrivet: 04 februari 2023, 14:38:41 »
Hej!

Vi ska köpa luft/luft värmepump. Vi bor i 1 1/5 plans villa. Totalt 154kvm totalt. Väldigt öppen planlösning.
Vilken av modellerna ska vi satsa på? daikin stylish xrh eller caldo ll xrh?

Vi har pratat med en ”expert” som rekommenderar stylish, men när jag läser om de olika modellerna så verkar caldo ll xrh snäppet vassare. Eller?

Jag behöver er hjälp!!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: daikin stylish xrh eller caldo ll xrh?
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2023, 14:59:34 »
Precis, Caldo har lite vassare prestanda medans Stylish väljer man för designen. Sedan kanske det beror på om man behöver all prestanda i Caldo eller ej beroende på var man bor t.ex.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Filipp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: daikin stylish xrh eller caldo ll xrh?
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2023, 16:34:24 »
Precis, Caldo har lite vassare prestanda medans Stylish väljer man för designen. Sedan kanske det beror på om man behöver all prestanda i Caldo eller ej beroende på var man bor t.ex.

Bor i södra Sverige, vilken hade du satsat på?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: daikin stylish xrh eller caldo ll xrh?
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2023, 17:09:00 »
Oj, det beror ju på vad man har för preferenser. Själv bryr jag mig knappast om designen men desto mer om teknik och funktioner. Skulle nog titta mycket på prislappen och fundera.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Filip Johansson

  • Gäst
Filip Johansson
SV: daikin stylish xrh eller caldo ll xrh?
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2023, 07:04:47 »
Oj, det beror ju på vad man har för preferenser. Själv bryr jag mig knappast om designen men desto mer om teknik och funktioner. Skulle nog titta mycket på prislappen och fundera.

Stylish ligger ca 2 tusen kronor dyrare en caldo hos min återförsäljare. Men vill fortfarande att prestandan ska vara bra på stylish till vårt hus.

Vår återförsäljare nämnde att stylish är snäppet vassare nämligen..

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: daikin stylish xrh eller caldo ll xrh?
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2023, 07:13:40 »
Ok, du tänker på lilla Caldo. Jag tänker på stora Caldo. Lilla Caldo har marginellt (0,1 kW) lägre effekt än Stylish när det är riktigt kallt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: daikin stylish xrh eller caldo ll xrh?
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2023, 12:37:29 »
Stylish 30XRH är bättre än Caldo 30XRH.

Du behöver inte välja mellan prestanda eller design. I Stylish får du både och.

/D

Utloggad Sökaren1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: daikin stylish xrh eller caldo ll xrh?
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2023, 23:30:03 »
Stylish 30XRH är bättre än Caldo 30XRH.

Du behöver inte välja mellan prestanda eller design. I Stylish får du både och.

/D

Hej, ny ägare av xrh30 och har försökt komma fram till vad det är egentligen som gör stylish vassare. Kan du utveckla tack?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!