Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Helhets- eller delansvar vid installation av Sanyo ?  (läst 3811 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adam999

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Helhets- eller delansvar vid installation av Sanyo ?
« skrivet: 21 november 2006, 15:54:58 »
Jag har en fundering kring Sanyo.

Ventilationsutveckling tar helt ansvar för installation (exkl el) för Toshiba liksom IVT
När det gäller Sanyo är jag mer tveksam. Har talat med Elon och det verkar som om de anlitar en installatör och då har man delat ansvar vilket är en nackdel om problem eller reklamation uppstår.

Är det någon som i Göteborgsområdet kan rekommendera någon tar helhetsansvar.

Hälsningar
Adam

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Helhets- eller delansvar vid installation av Sanyo ?
« Svar #1 skrivet: 21 november 2006, 16:24:51 »
Har talat med Elon och det verkar som om de anlitar en installatör och då har man delat ansvar vilket är en nackdel om problem eller reklamation uppstår.

Helt eller delat ansvar beror pÃ¥ hur du köper vara och installation frÃ¥n Elon. Om du avtalar med Elon om köp OCH installation sÃ¥ borde det vara Elon som har ansvaret för helheten. Om dom däremot rekommenderar dig att köpa installationen frÃ¥n nÃ¥gon annan sÃ¥ är det delat ansvar. VAd som händer om dom  fömedlar installationen vet jag inte (bl.a. Bauhaus har gjort det)

Ett alternativ är att låta installatören köpa pumpen från Elon och installera den hos dig men då vill dom nog ha bättre betalt som en slags försäkring ifall det blir fel.


Du kan göra jämförelsen med att köpa ett fönster från brädgården och sedan ringa till snickaren som installerar det. Då har brädgården garantiansvaret för fönstret och snickaren för monteringen. Om däremot snickaren köper fönstret från brädgården och installerar det så har han ansvaret både för fönstret och monteringen. Kanske inte helt jämförbart men nästan ;)
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Helhets- eller delansvar vid installation av Sanyo ?
« Svar #2 skrivet: 25 november 2006, 10:13:32 »
När det gäller sanyo är det elektrolux service sverige som har hand som garantiåtgärderna på sanyo....installatören har inget med dom att göra, mer än garantin på sitt eget jobb

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Helhets- eller delansvar vid installation av Sanyo ?
« Svar #3 skrivet: 25 november 2006, 20:56:17 »
När det gäller sanyo är det elektrolux service sverige som har hand som garantiåtgärderna på sanyo....installatören har inget med dom att göra, mer än garantin på sitt eget jobb

Det är en sanning med modifikation. Om installatören även säljer pumpen har han ansvaret men Elektrolux Service gör jobbet.

Om du köper VP frÃ¥n en part och installation frÃ¥n en annan part gäller tvÃ¥ olika lagar.  För varan gäller konsumentköplagen pÃ¥ sÃ¥ sätt att säljaren ansvarar för garantin. Säljaren kan i sin tur luta sig mot tillverkaren/importören men kan inte "skjuta" ärendet vidare. Att säljaren har ansvaret är tvingande i lagen vilket gör att säljaren har ansvar även om tillverkare/importör gör konkurs. Samtidigt kan köparen driva sitt ärende mot tillverkare/importör om säljaren upphör med sin verksamhet. Lagen ger alltsÃ¥ köparen "dubbel trygghet".

Problemet i det fall man köper varan från ett håll och installationen från ett annat är ju vem man ska fråga när det blir fel. Dom kommer säkerligen att skylla på varandra och så står man där som ett fån.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Helhets- eller delansvar vid installation av Sanyo ?
« Svar #4 skrivet: 25 november 2006, 21:11:05 »
Jag tycker nog du förstorar upp detta till lite väl konstiga grejjer, skylla på varann??...vad är det då som säger att den instalatör som säljer pumpen oxå inte skulle skylla på ahlsell? Om vi tar Eln som specifik kedja så vet jag att dom var blanddom snabare att få til ett åtgärdsprogram för Nordic Air när det gick i konkurs så jag tor inte man får mer problem av att handla av en kedja än en liten installatör som säljer pumpar....vilken av dom har störst chans att inte finnas om fem år?

Utloggad adam999

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Helhets- eller delansvar vid installation av Sanyo ?
« Svar #5 skrivet: 26 november 2006, 15:50:54 »
Tack  för alla svar.  :)


Jag har efter att ha läst på värmeforum som jag tycker verkligen ha gett mig mycket, kommit fram till att jag har köpt Toshiba RAS-13 då många är nöjda med den och efter besök av Ventilationsutveckling samt från Sanyo funnit en plats för installation.
Hoppas den kommer att ge många år av minskade kostnader och värme.

Utloggad HeatForce

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-1
SV: Helhets- eller delansvar vid installation av Sanyo ?
« Svar #6 skrivet: 01 december 2006, 09:21:36 »
Om jag köper en produkt från en återförsäljare och de tar betalt för hela paketet är det dit jag vänder mig med alla frågor.
Det är där som jag har ett kvitto både på VP och på installationen.
Det är dem som du har hela avtalet med och inte installatören.
Men det är ju klart att säljaren har det lättare om han kan be dig ringa installatören direkt utan att göra något själv...

Du kan ju jämföra med att bygga ett hus på helentreprenad...
Du köper huset och säljaren ansvarar då för att han anlitar underleverantörer som gör vissa arbeten.
Blir nÃ¥got fel sÃ¥ vänder jag mig till säljaren och inte de 5 olika snickare, mÃ¥lare och elektriker  som säljaren har anlitat.

Tänk om du på din nya Volvo skulle reklamera garantiärenden på stolen till en part, motor till en och karossen till en tredje... :)
 
Tänker jag fel? :)
1 st SANYO 123:a, vedspis, braskamin, elradiatorer.
Torphus 38+35 kvadrat

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Helhets- eller delansvar vid installation av Sanyo ?
« Svar #7 skrivet: 06 december 2006, 22:37:43 »
Om butiken som säljer pumpen även säljer installationen så har du bara en avtalspart.

Men vad händer om säljaren i butiken agerar åt två skilda företag? Du får av säljaren ett kvitto på pumpen utställd på butiken och ett annat kvitto på installationen utställd på installatören. Du har i det läget troligen två avtalsparter trots att du köpte varan och installationen av samma person som företräder två olika bolag.

Kan tyckas vara hårklyveri men det är inte ovanligt att det ser ut på det sättet. Kanske inte i VP branschen men i en del andra branscher.

/Johan

PS Jämförelsen med att köpa ett hus med diverse entreprenader är rätt intressant. Det är inte många husförsäljare som åtar sig totalentreprenad utan dom "förmedlar" ofta bara olika kontakter. Sen utförs byggnationen som delad entreprenad.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Helhets- eller delansvar vid installation av Sanyo ?
« Svar #8 skrivet: 07 december 2006, 19:09:55 »
Handla svart så slipper ni problemet.................... :D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 520
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!