Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: KALLT: 15 grader inne!  (läst 18730 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #15 skrivet: 05 januari 2009, 08:31:19 »
Vad har ni för kurva samt fininställning inställt??
meny 8.1 tillskottstimer     fabriksinställt 60 min jag brukar skruva upp till 180 men iom detta sÃ¥ belastar man borran lite mer.....
Kan man se ngra temp. i styrdatorn under meny 3
Hög retur vp ligger på de nya iaf på 58 grader, de gånger jag varit utför detta har växelventilen hela tiden stått mot vv-beredaren fastän den värmer enl. datorn till huset.
Hurdant är erat vv?? Kallt , varmt??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #16 skrivet: 05 januari 2009, 08:33:46 »
En 5 kW pump till 180 m2 gammalt hus är för lite. Jag tycker det är lite för lite till vårt hus på 118 m2.

Standarinställningen på tillsatselen är 6 kW. Jag tror att det plus 5 kW från pumpen inte räcker för att hålla huset varmt. Det är för övrigt inte säkert att pumpen ger 5 kW när returtemperaturen blir hög. Det går att ställa in 9 kW tillsats men då bör man först ta sig en funderare över huvudsäkringarnas storlek.

IVT:s reglerkurvor har den egenheten att om man inte har knäckt dem och värmen inne är bra runt noll grader så blir det för varmt inne när det är mycket kallt ute.

Enklaste sättet att kolla om det finns innegivare (ett extra tillbehör, inte säkert att det finns) är att titta i meny 3. Ser man inga temperaturer på GT4 finns det ingen.

Larm för hög retur betyder att returtemperaturen har gått upp till 48 grader, det är inte bra. Vilken värmekurva är inställd?

Meny 8.4 och 9 finns inte i min pump heller. Lubbis mÃ¥ste ha en annan version av reglersystem. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #17 skrivet: 05 januari 2009, 08:42:06 »
Så här ser det ut:

8.1 = 60 minuter
Meny 3:
Retur rad GT1: Från 45,0 nuv 36,0
Ute GT2: -13,6
Varmvatten GT3: från 48,3 nuv 46,6
Kompressor GT6: 96,5
Värmebärare ut GT8: 54,3
Värmebärare in GT9: 40,5
Köldbärare in GT10: -1,8
Köldbärare ut GT11: -3,8

Säger dessa siffror dig något?

Roland: Jag förstår att det är en för liten pump. Innebär detta att vi har maximal temperatur nu?
Eftersom det inte fanns med något om GT4 i listan så betyder alltså det att det inte finns någon innegivare? Vilken nytta har man av en sådan?

Hur vet jag vilken värmekurva som är inställd?

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #18 skrivet: 05 januari 2009, 08:50:09 »
Värmekurva under meny 1
Ja det verkar som vp är lite för liten, tillskottet är inkopplat nu va eftersom du har 14 graders skillnad på vb
Däremot sÃ¥ verkar borran eller slangen vara hÃ¥rt utsatt -1.8 in   om detta finns det skrivet
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22922.0
där verkar det vara samma problem ungefär.
Inomhusgivaren ser till att det blir en gämnare värme helt enkelt men det kvittar nog i erat fall om den aldrig kommer upp till stopptemp.
Systemet är väldigt segt med vp det tar ofta 2 dygn innan tempändring stabiliserats sig och nu med -13 så 1 vecka utan eldning.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #19 skrivet: 05 januari 2009, 08:57:15 »
Så här ser 1 ut:

1.1 kurva  3,8
1.2 finjustering  2

Tillskottet är inte på. Borde det vara det nu? Hur ställer man in det?

Utloggad fobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Slutade fylla Ã¥r vid 25.
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #20 skrivet: 05 januari 2009, 09:12:06 »
Bra tråd. Jag har en fundering i sammanhanget:

Den där 8.3.5 Ramp stänga är lite klurig för mig. Har den inställd på 3 minuter (som är original) och som inte är speciellt lång tid. Ändå har det hänt flera gånger att pumpen nått stopptemp varpå hela kalaset börjar om. Resultat: kallt inomhus.

Tänker jag fel här? Ju färre minuter desto snabbare stänger elpatronen av sig, eller...? Ska jag vrida ner den till 1 minut eller kanske t o m 0 för att eleminera risken att få tillskottstimern att börja om?
Lite för den nyfikne.
Villa: 168 m2.
Uppvärmning: Bergvärme + vattenburet.
Pump: IVT Greenline HT Plus C7
Borrhål: 135 m.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #21 skrivet: 05 januari 2009, 09:12:27 »
Ja då måste det vara skit i filtret, sitter utanför vp
Mest kyla men lite värme också

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #22 skrivet: 05 januari 2009, 09:13:31 »
Ja om du upplevt det du skriver så ändra ner den
Mest kyla men lite värme också

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #23 skrivet: 05 januari 2009, 09:17:31 »
Okej, får försöka hitta filtret och se hur det ser ut. Rengör man det med vatten eller?
En fundering, jag har ju ställt 8.1 tillskott fördröjning till 60 minuter. Kan det vara därför inte är tillskottet är på, det är fördröjning?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #24 skrivet: 05 januari 2009, 09:19:24 »
Värmekurva 3.8 betyder att huset är hyfsat bra isolerat med tanke på åldern. Jag hade väntat mig över en kurva en bit över 4 för bra inomhusklimat.

En innegivare kan vara bra att ha om man har mycket fönster mot söder. Vår och höst får man jämnare temperatur inne. Den är också bra om det som i det här fallet har uppstått ett temperaturunderskott inne som man vill ta igen. Har man bara utegivare vet pumpen inte om att det är kallt inne. Med innegivare levererar den extra värme så att underskottet tas igen betydligt snabbare.

Tillskottet går in till och från. Det kan vara så det råkade vara från just då. Fast 3 kW borde vara inkopplat nästan hela tiden. Det skall sköta sig självt om inställningarna är rätt.

Lite låg differens på köldbäraren. Antingen går köldbärarpumpen i läge 3 eller också så är det någon givare som inte är riktigt som den ska vara. Pumpen skall med angivna värden ge 4,8 - 4,9 kW. Det var nog maximal temperatur från pump och 6 kW tillsats. 6 kW behöver inte heller ha varit 6 kW. Min 3 kW patron ger 2,9 vid normal spänning och spänningen kan variera. Börjar alla värmepumpar i området gå med tillsatsel kan det blir en liten dipp.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #25 skrivet: 05 januari 2009, 09:21:42 »
14 K i deltaT radiatorkrets utan tillsats måste vara fel !
om inte elpatronen precis släppt .

kolla ev filter värmebärarsidan samt pump-hastighet.

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #26 skrivet: 05 januari 2009, 10:11:05 »
Nu har jag ställt upp värmekurvan till 4.5, hoppas det gör skillnad!
Om inte tillskottet är på om några timmar så tror jag att jag ändrar 8.1 Tillskott fördröjning tillbaka till 10 minuter, eller vad tycker ni? Nu står den på 60.

Hur kollar man pumphastighet? Ska kolla filtret så fort jag kommer hem igen. Kan det ställa till det så här mycket?

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #27 skrivet: 05 januari 2009, 11:28:08 »
Smutsfiltret kan se ut så här: http://www.beulcoarmatur.se/download/pdf/5/5-30-1.pdf

Eftersom du har 14  ºC skillnad mellan fram och retur till dina radiatorer sÃ¥ är troligtvis smutsfiltret igensatt. Men det kan ocksÃ¥ bero pÃ¥ att cirkpumpen för radiatorsystemet är inställd pÃ¥ för lÃ¥g hastighet, alternativt att eltillskottet precis slagit av som ace skrev.


Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad RH_Dreambox

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Swe
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #28 skrivet: 05 januari 2009, 11:54:40 »
Jag hade själv liknande problem i helgen med min Diplomat 10. Hög returvärme men kalla element.
Efter en hel del mekande så hittade jag felet.
Det var växelventilen som hade hängt sig så att det bara skapades varmvatten.
Lite spillvärme rann ut till radiatorerna men alldeles för lite för att värma huset.

Genom att lirka och knacka på den fjädrande ventilaxeln lossnade det och värmen kom tillbaka.
Sedan skruvade jag av alla termostatventiler och ströp de radiatorer som låg närmast pumpen.
Det visade sig att vid renoveringen för några år sedan så hade man helt enkelt struntat i att justera in radiatorerna.
Små radiatorer närmast pumpen skickade tillbaka onödigt varmt vatten till pumpen.

Efter det fick jag en differans på 7 grader mellan radiatorvatten in och ut och en jämn och fin värme i huset.
Diplomat 10, 500 m slang,120+100m2

Utloggad Virgin1

  • Tekniskt insatt nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: KALLT: 15 grader inne!
« Svar #29 skrivet: 05 januari 2009, 12:09:34 »
Jag har ett exakt sådant smutsfilter och vill kolla det, skall jag stänga av pumpen och stänga kranen till VB när jag öppnar ?
Kommer det annars att forsa ut VB vatten? Tack för tips.
Nibe 1235-10 installerad i feb 08. 170 kvm boa fristående stenhus i Stockholm Tidigare totalförbrukning vattenburen elpanna ca 40000 kWh. Borrhål aktivt 180m 3 pers i hushållet.
En Panasonic E9CKP som stöttning i bottenvåning installerad 2005.
Förbrukning totalt inkl. HH el:
2005  41860kWh
2006  37680 kWh
2007  39619 kWh
2008  19565 kWh (Bergvärme mar-dec)
2009  16812 kWh Tillsats 172 tim, 3200 starter,4100 drifttimmar
2010  22233 kWh Tillsats 667 tim,2846 starter,4333 drifttimmar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 392
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!